Eli auto on audi coupe 2.8 -92 (vajaavetonen). Tarkoituksena ois parisataa heppaa irrottaa koneesta. Suunnitelmissa lastu, cat-back putkisto ja vapaavirtaus suodin. Irtoaako noilla kuinka paljon hevosia? Sitte se että kestääkö voiman siirto kuinka hyvin tuollaisen tehon noston, eihän tuo teho paljon kasva että luulisi kestävän. Kokemuksia kyseisestä moottorista? Ei varmaan oo ihan yleisin laite viritettäväksi. Itse ihastuin moottorin ominaisuuksiin ihan täysin, mukavaa vääntöä läpi koko kierros alueen. Olen ajanut myös S2:sta ja se tuntui V6 jälkeen oikeesti aika vaisulta, tietenkin kun alkaa ahtamaan niin sillon viedään, mutta käyttövoimaa huomattavasti vähemmän.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi coupe 2.8 viritys
Collapse
X
-
Audi CoupeAvainsanat: Ei mitään
-
pitäisi ehkä nokka-akseleita peukaloida. samoin kannet kannattaisi portata. on ehkä vähän turhan nimellinen hyöty tehoputkistosta, lastusta ja putsarista.
-
Olen ajanut myös S2:sta ja se tuntui V6 jälkeen oikeesti aika vaisulta, tietenkin kun alkaa ahtamaan niin sillon viedään, mutta käyttövoimaa huomattavasti vähemmän.
Comment
-
Kyllähän ero S2:n ja tuon 2.8 vaparin suhteen ovat kuin "yöllä ja päivällä"! Jos kunnolla on päässyt ässää kokeilemaan, niin 2.8 ei tunnu enään miltään.
Ja tämä ei ole mitään mutua, vaan molemmilla koneilla Audin omistaneena voin näin sanoa.
Tuosta 2.8 vaparista 200hp irroittaminen vaatii kyllä suht isoa panostusta rahallisesti, eli ihan helpolla ei sitä vajaata 30hp irtoa. Joku tuossa edellä taisi mainitakin ne nokat, niillä saa suhteessa eniten. Siihen kun sitten lisäät putken, suodattimen ja mahdollisesti lastun, mistä ei kyllä vaparissa ole hirveästi hyötyä, niin alkaa tuo 200hp olemaan lähellä, ja rahaa on palanut.
Jotenkin tuo 2.8 litranen on sellainen kuminauhamainen, eli saa huudatta läpi kierrosalueen, mutta mitään ei tapahdu. Kun taas s2:nen, niin, jokainen tietää, että siinä sentään jotain tapahtuu, vaikka olisikin täysin vakio pirssi. :)
Comment
-
Meinasin juuri sanoa samaa kuin kaima tuossa ylempänä, mutten kehdannut. =)
Äijällä oli pitkään -92 mallinen Audi 80 tuolla 2.8 koneella, ja kyllä se on ässään verrattuna hengetön kone. Virittäminen taitaa tuon v6 koneen osalta olla aika hankala prosessi, kun osia pakkaa olemaan aika heikosti tarjolla. Ja ne mitä löytyy, eivät varmaankaan anna oikein rahalle vastinetta.
Comment
-
Tottakai sinne pitää puhallin/timet vääntää, jos sitä voimaa tahtoo.
Mun reseptiehdotus:
Ota yhteyttä listalla vaikuttavaan Lampi Pasi nimiseen kaveriin. Hän on hyvä tekee noita kansiviilauksia. Hommaat pari kannet ja ja lähetät ne hänelle niin hän tekee niistä sellaiset kuin haluat, hän varmaan myöskin neuvoo asiassa.
Nokiksi suosittelen Schrick nokkia. Niitä tuo maahan Bayermann 09-674 500. Halvempia vaihtoehtojakin varmasti löytyy, mutta suosittelen em.paikkaa.
Pakosarjan tekijöitä löytynee varmaan useitakin, mutta ylhäällä olevassa bannerissa Pro-molta voisi kysellä moisen teko mahdollisuutta. Sieltä varmasti saat apua myös sytkän ja ruiskun ym.ohjelmoinnin osaltakin.
Voimansiirto kestää varmasti moisen viilauksen.
Comment
-
Audi Coupe
joo
Taisin ilmaista itseni vähän epäselvästi, tottahan toki se ässä liikkuu paremmin. Se vain että alhaalla saisi olla lisää voimaa. Ja varmasti kokeilin kyllä ihan tappiin saakka =)
Eli mulla auto on joka päiväisessä käytössä ja arvostan paljon juuri sitä alavääntöä. Aika jännä juttu kun lastulla luvataan jo 192hp. Luulisi nyt putkella ja suotimella vielä muutama hevonen löytyvän. Lähtökohtana nyt se kuitenkin että en kyllä mielelläni tee pysyviä muutoksi esim: kannen porttaaminen. Onko kenelläkään kokemuksia miten vaikuttaa tuo pelkkä lastu?
Comment
-
Kyllähän se vapaastihengittävässä pakkaa olemaan aika olematonta se tehonnousu lastulla. Jotkut sanoo että vaikuttaa, ja toiset taas että ei vaikuta. Oma veikkaukseni on (ei faktaa!) ettei dyno taida antaa katetta tuollaiselle 20 hepan nousulle. Myyntipuheet taas voivat kertoa jotain ihan muuta.
Comment
-
Audi Coupe
jep
kiitoksia vinkeistä, täytyy nyt ruveta miettimään mitä tekee. Niin ja varmaan se moottori tuntuu kuminauhalle kun ei siinä tosiaan mitään "tehopiikkiä" olekkaan. Se vaan liikkuu kaikilla kierroksilla melko hyvin. Mutta tosi kuminauha oli edellinen autoni. 80 2.0l yksipisteruiskulla, 90hp mopo. Kun kytkimen nosti ja paino kaasua niin tuntu lähtevän ihan hyvin, mutta sitte ei niin mitään, kiihtyvyyden huomasi ainoastaan nopeusmittarista =)
Comment
-
Niin, ihan hyvä ja sellainen "virkeä" se 2.8 on pienessä kopassa.
Turbo-moottoreissa pakkaa olemaan monesti iso kontrasti, alakierrosväännön ja yläkierrosten tehon välillä. Veikkaan että jotain ässän piristettyä 400heppaista moottoria tulee helposti väittäneeksi alakierroksilla hengettömäksi. Totuushan kuitenkin on se, että ei moottorissa ole suinkaan huono alavääntö, vaan nimenomaan kova teho yläpäässä.
Vertaappas vaikka vakio ässän konetta ja tuota 2.8 V6 moottoria. Kutonen antaa huippuväännön 250nm/3000rpm ja ässä vääntää sentään 350nm jo 1950rpm. Numeroistakin voi oikeastaan päätellä että kyllä se kutonen on altavastaaja koko kierrosalueella.
Ja kannattaa muuten muistaa että esimerkiksi kireämmät nokat saattaa huonontaa vääntöä alapäästä, mikä ei siis ole sun tapauksessa ilmeisesti toivottu ilmiö.
Comment
-
Itseasiassa vaparin ja turbokoneen vääntökäyrät ei ole käsittääkseni täysin vertailukelpoisia. Eipä taida 20vt antaa in real life tilanteessa tota 350Nm/1950rpm vääntöä. Käsittääkseni noi turbokoneiden vääntökäyrät ajetaan dynossa maksimikuormituksella kierrosalueen yläpäästä alaspäin, jolloin ahdot on pelissä koko ajan. Käytännön ajotilanteessa 20vt kone taitaa pyöriä vakuumilla tolla kierrosalueella. Vasta kun kaasun lyö pohjaan, ahdin alkaa generoimaan paineita ja kun max. ahdot on saavutettu, ollaankin jo ihan eri kierrosalueella. Toki ei vaparikaan anna osakuormalla kierrosalueen max. vääntöä, mutta vaparissa vääntö nousee yleensä kuitenkin huomattavasti nopeammin oikea jalka oikaistaessa.
Luulen, että jos meillä olisi turbokone ja vapari, joissa samanlaiset vääntökäyrät. niin vapari taitaa kyykyttää turbon normaalikiihdytyksessä.
Viisaammat oikaiskoon jos olin väärässä.
Comment
-
Ihan oikeassa olet tuon mittauksen kanssa. Jarruttamalla ylhäältä alas eli puuduttamalla turbokoneesta saadaan /----\ mallisia vääntökäyriä ja noin tuo ässäänkin luvattu huima vääntö alle kahden tonnin on "todistettu". Käytännön tilanteissa ei todellakaan löydy kahdesta tonnista tuollaista voimaa.
Ahtoja tilataan kaasun asennon ja kierrosluvun funktiona btw.
Comment
-
Virittämisestä en itse mitään ymmärrä mutta audiworldin 12V palstalla näkyy pyörivän pari ukkoa jotka tekee kummia temppuja nimenomaan tuolle V6 koneelle.
Painopistetta ainakin kevyemmässä virittelyssä tuntuisi olevan tuon ilmantulon parantamisessa jne...
Viisammmat valaiskoon onko noista mitään hyötyä.
Comment
-
No jos kiihdyttää 1. vaihteella paikaltaan, niin tuskinpa se vääntö tosiaan nousee käppyrän mukaisella tavalla. Jos taas isommalla vaihteella mennään ylämäkeen, niin kyllä se suunnilleen noin vääntää. Onko tietoa miten tuo 2.8 koneen käyrä on tehty? On nimittäin niinkin että myös vapaastihengittävä antaa laakeamman vääntökäyrän "kyykyttämällä" konetta, kuin perinteisesti rullilla ajamalla kierrokset alhaalta ylös.
Comment
-
On nimittäin niinkin että myös vapaastihengittävä antaa laakeamman vääntökäyrän "kyykyttämällä" konetta, kuin perinteisesti rullilla ajamalla kierrokset alhaalta ylös.
Tässä tyypillinen ahdetun käyttäytyminen katuolosuhteissa 2 - 4-vaihteilla inertioineen ja muine viiveineen. Ykkösellä mennään pitkälti vaparina, mikä on kyllä välityksissä huomioitu. Bensakoneet ehtinee hieman paremmin kerätä lisävoimaa ykköselläkin.
Comment
-
Olen samanlainen kun Juuso..
Olen nähnyt vain yhden saksantuonnin, jossa oli tehty V 6:lle virityskannet/nokat. Tuoja joutui tekemään kansiremontin ennen auton luovuttamista ostajalle.
Onnea yritykselle.
Comment
-
Tuotapa en vaparin kohdalla ihan heti usko ilman perusteluja. Ettei olisi kyse mittaustavasta, jossa inertia pääsee liiaksi vaikuttamaan lopputulokseen. Miten se sitten pitäisi ottaa huomioon, on toinen juttu.
Comment
-
Et Jorma sattuis tietämään tarkempia tietoja tuon Saksan tuonnin virityksestä.
Nokkien arvoja? mitä sille kannelle oli tehty? Oliko nostettu puristuksia? paljonko siinä sanottiin olevan hv/nm? jne.
Comment
-
Audi Coupe
iltaa
Niin, tosiaan unohdin mainita, että S2 jota kokeilin oli vanhempaa mallia 3B, eli eikös siinä ole "vaan" 305nm? Varmaan 45nm huomaa jo perstuntumalla. Vaikka kiihtyvyyksissä ei taida kuitenkaan olla eroa ABY moottoriseen, onhan se painavampi.
Varmaan tuohon omaan pirssiin laitan nyt aluksi sen putkiston kateilta taaksepäin ja vapaavirtaus suotimen. Katon sitten se jälkeen mitä alkaa tekemään. Suotimeksi olisi tarkoitus laittaa oikeen kartio suodin, eikä vaan sinne alkuperäseen rasiaan jotain "korvaus" suodinta. Siinä on vaan yksi mutta, miten vaikuttaa kun se lämpimän ilman otto jää pois järjestelmästä? Vaihtoehtoina varmaan nyt lähinnä twister tai greenfilter. Tietääkö kukaan saako mitään valmista asennus sarjaa vai joutuuko itse tekemään sen laipan siihen?
Comment
-
Tuo filsun laitto on sitten vimpan päälle hukkaan heitettyä rahaa, vaikka saahan sillä makeet "imusaundit"
Käytä se raha enemmin bensaan, viinaan , naisiin, lauluun jne, ja senkin jälkeen on samat tehot autossa.
Comment
-
Kaikki on niin suhteellista. Vapaavirtaussuodatin saattaa auttaa joissain tapauksissa, joissain ei. Hyvä maksaa noin 70 ? ja sen voi pestä n kertaa. Pitkässä juoksussa voi jopa maksaa itsensä takaisin, mikä on virissä harvinaista;-)
Kartio virtaa hyvin, orkkiskoteloon laitettavan suodattimen hyöty riippuu lähinnä siitä, miten hyvin kotelo virtaa.
Mulla on dieselissä (1T, 2.5 TDI) kartio. Ahdinääni on melko kova, mutta jaksaa hengittää hyvin. Kun vielä saan uuden IC:n, paljastuu totuus.
Bensalaitteessa (KU, 2.2 vapari) on orkkiskoteloon laitettu vapaavirtauspaneelisuodatin. Imuääni ei kasvanut häiritseväksi. Samalla poistettiin imuilman esilämmitys ja kotelolta keulalle menee 3" imuletku. Lämmitys oli aina päällä. Modin jälkeen kulki paljon iloisemmin, mutta olisiko ero ollut yhtä suuri toimivalla / oikein säädetyllä imuilman termarilla, en tiedä.
Ei se filsa määräänsä enempää auta, mutta puhtaana ja oikein sijoitettuna (imee viileää ilmaa) antaa ylärekisteriin pikkasen enemmän henkeä.
Dieselissä kaikki imuvastus on huonoa. Mä olen mitannut 6,08 kulutuksen omalle quattrolle. Imu- ja pakopuolelta on pikkasen parannettu virtausta (em. imumodi ja viimeisen pöntön korvaus 3" putkella).
Comment
-
Onko kukaan muuten tutkinut vesiruiskun laittoa vapariin? Viileä, tiheä imuilma on pop ja mahdollistaa isommat ennakot. Jokin kytkin vaikka kaasuläppään?
Ei tee ihmeitä, mutta kuumana ratapäivänä saattaa antaa pikkasen lisää potkua ja vähentää lämpöongelmia.
Comment
-
-
Kimmo, ei tietoa. Hämärä muistikuva on, että kantta olisi " viilattu". Kuitenkin ko autosta meni vaihtoon kannet/nokat.
Comment
-
Tuota vesiruiskua olen myös miettinyt, mutta onkin vasta mietintä asteella, koska valmiit oikeat ja hyvät maksavat jo aika lailla hunajaa. Tais AM-worksillä olla jonkinlainen paketti 700egee.
Noistahan on käyty monellakin autokerhon sivuilla keskustelua ja eipä noista kauheesti ole ollut haittaakaan. Noita juttuja luettuani mielipiteet olivat kutakuinkin 50% puolesta ja toinen vastaan. Pitäisi nähdä/kokea moinen omin silmin vapariin tehtynä.
Helpostihan tollaisen varmaan sais tehtyä oikeilla vehkeillä, mutta mun rupelihatusta/lompakosta puuttuu se jokin.
Nokat maksanee jotain 800e?. Kansityöt toisen mokoman? säädöt osaavalla miehellä maksaa sekin+ putsari, lastu maksaahan toi kaikki, mutta maksais sen turbottaminenkin.
Comment
-
Pakopuoli on yleensä vapareissa ahdistava tekijä...mutta vesiruiskuista...puristus-suhdetta pitää ekaksi nostaa aika paljon ja silloin siitä johtuva nakutus "tapetaan" veden avulla,tällöin saadaan vesiruiskun avulla lisävoimaa.Pelkällä vedellä ei tee mitään edes turbokoneissa (ahtoja voi nostaa),tai turvaraja kasvaa tietysti.Eli pyttypaine pitää saada kovemmaksi ja vedellä siitä tehdään hallittu palotapahtuma.
Vapariin vaihtaisin pakoputken,nokat ja porttaisin kannen....oliskohan turbo jo noilla töillä asennettu tai turbokone ostettu?
Ei kannata.
Comment
-
iih48
unohtakaa 2.6 tai 2.8 virittäminen . ostakaa semmoinen menopeli kerralla ettei näitä asioita tarvii
mielessä hautoo . itsellä on 2.6 audi ja kulkee niin kovaa ettei tarvii viilata . helposti mittarissa 220 pitäisi piisaa. tulee lisäksi niin typerän kalliiksi niinkuin jo kaikki on sanonut että pitäisi uskoa . mieluummin suunittelette miten saatte audi 100 2.6 kulkemaan 8,2 litralla 100 km ,se vaatii enemmän kärsivällisyyttä. kokemusta on. t.H.Illi Vantaa
Comment
-
Ei todellakaan kannata, se on totta. Itse kun tekee ja huomaa, ettei se kannattanutkaan, niinkuin sata harrastajakaveria sanoi aikaisemmin, mutta se on silloin paljon helpompi myöntää, kun on itse kokeillut...yhenlaisen kylähullun touhuja.
Itse tykkään noiden vapareiden viilaamisessa. Turboja on jo kaikilla ja sitä tietoa täältä löytyy, jos on vain viitseliäisyyttä selata hakua. Vapareista viilaminen keskustelu on valitettavasti usein päättynyt--ei kannata.
On ihan turha edes yrittää saada aikaan keskustelua esim: mitkä puristukset pitäisi olla siinä ja siinä vaparissa että alkais jossain tapahtuun jotain ja kuinka jne..mutta aloitappa kysymällä jotain ahdoista.
Itsellä juuri nyt vaivaa se, että kuinka paljon otatan lohkon päältä pois puristuksien nostamiseen ilman ettei venttiilit kolise mäntiin. Pitäisi kasata yks noista romuista ja panna sitä savea sinne männän päälle ja siitä ohuimman kohdan mukaan laskea se pinnan taso tjsp...jne...
Tottakai olis helppo ostaa vehje mikä kulkee jo valmiiksi, vaan puuttuu se voimapaperi, joten köyhä aloittaa typ44Q.lla ja tekee siitä ajan kans RS10.n, eikä kuluta 8,2l enempää 50km.lle
Comment
Comment