Aasinsilta: Syksyllä 1994 hankimme opiskelijaporukassa Tampereen hylkyautovarikolta Volvo P210 Duett:n. Vietyämme sen kimppatallille Tampereen Ruskoon, totesi eräs tallilla vaikuttanut henkilö lakonisesti "on se kumma miten ruoste vetää toisia ihmisiä puoleensa". Luulisi, että olisin oppinut tuosta hankinnasta jotain, mutta mitä vielä...
Sisäinen sulovilenius iski salakavalasti ja lujaa. Niinpä työreissulla Lappeenrannassa tuli hankittua työkaverilta Audi A6 2,5 tdi quattro Avant Tiptronic-automaatilla.
Ihan ei auto ollut priimakunnossa, mutta jotenkin työkaveri sai sen ajettua luokseni Espooseen, jossa pääsin tutkimaan autoa hieman syvällisemmin:
Ulkokuori:
Pääasiallisesti siisti, mutta vasemman etulokasuojan kaaressa alkavaa kuppaa. Oikean takalokasuojan kaaressa selkeää ruostetta, mutta tuokin on juuri ja juuri vielä otettavissa kiinni.
Etuvalot on vaihdettu thyyninki-mallisiin, mikä ei varsinaisesti lisää auton haluttavuutta kaltaiseni pussihousumobilistin silmissä.
Lasit ovat ehjät eikä tuulilasi ole pahasti kulunut, mutta takalasin ja takasivuikkunoiden tummennukset on huonosti tehty ja voisi repiä hemmettiin.
Kuljettajan sivuikkunan liukupalat pitää uusia, sillä lasia joutuu kampeamaan käsin eteenpäin lasin nostovaiheessa. Osat on postissa, joten kohta pääsee tuon pikkuremontin tekoon.
Sisusta:
Likainen mutta ehjä. Sähköpenkit toimivat, samoin penkinlämmittimet. Pienellä pesulla ja puunauksella sisustasta saa lähes virheettömän.
Moottori:
Käynnistyy nätisti, mutta tehot hukassa. Ilmamäärämittari finaalissa, joten uusi laitettiin tilaukseen heti.
Perushuollot pitää tehdä ensi tilassa, eli öljyt, suodattimet ja hihnasarjat vaihtoon.
Nokka-akselit on vaihdettu edellisessä hihnahuollossa 88tkm. sitten, mutta mielenrauhan vuoksi taidan vilkaista venttiilikoppien sisään hihnaremontin yhteydessä.
Voimansiirto:
Ei suurempia rutinoita tai muita ongelmia lyhyen koeajon aikana. Ilmamäärämittarin viallisuuden vuoksi en ole vielä päässyt testaamaan voimansiirtoa kunnolla.
Jarrut:
ABS- ja ESP vikavalot paloivat. Vikakoodien perusteella vaihdoin vasemman etupyörän ABS-anturin ja vika korjaantui tuolla. Muuten jarrupuoli toimii, vaikkakin takalevyt ja -palat voisi vaihtaa jossakin vaiheessa.
Alusta:
Ilmeisesti hiukan madallettu. Ihan timmin tuntuinen, eikä suurempia kolinoita kuulu.
Pyörät:
Kesärenkaat juuri ja juuri lain kirjaimen täyttävät alkuperäisillä 15" alumiinivanteilla.
Talvirenkaat parhaat päivänsä nähneet 225/45-17 nastarenkaat mustaksi maalatuilla aluvanteilla.
Henkeään pidätellen yleisö pohtii mielessään kysymystä "mitä ihmettä kvande aikoo tuolle tehdä"? - Tavoitteena on tietenkin palauttaa auto talven aikana luotettavaan käyttökuntoon ja jättää se mahdollisesti talouden vara-auton vara-autoksi.
Tämän ketjun tarkoituksena antaa kanssaharrastajille mahdollisuus seurata projektin edistymistä ja kommentoida sitä.
Alla muutama valokuva hankinnasta:
Sisäinen sulovilenius iski salakavalasti ja lujaa. Niinpä työreissulla Lappeenrannassa tuli hankittua työkaverilta Audi A6 2,5 tdi quattro Avant Tiptronic-automaatilla.
Ihan ei auto ollut priimakunnossa, mutta jotenkin työkaveri sai sen ajettua luokseni Espooseen, jossa pääsin tutkimaan autoa hieman syvällisemmin:
Ulkokuori:
Pääasiallisesti siisti, mutta vasemman etulokasuojan kaaressa alkavaa kuppaa. Oikean takalokasuojan kaaressa selkeää ruostetta, mutta tuokin on juuri ja juuri vielä otettavissa kiinni.
Etuvalot on vaihdettu thyyninki-mallisiin, mikä ei varsinaisesti lisää auton haluttavuutta kaltaiseni pussihousumobilistin silmissä.
Lasit ovat ehjät eikä tuulilasi ole pahasti kulunut, mutta takalasin ja takasivuikkunoiden tummennukset on huonosti tehty ja voisi repiä hemmettiin.
Kuljettajan sivuikkunan liukupalat pitää uusia, sillä lasia joutuu kampeamaan käsin eteenpäin lasin nostovaiheessa. Osat on postissa, joten kohta pääsee tuon pikkuremontin tekoon.
Sisusta:
Likainen mutta ehjä. Sähköpenkit toimivat, samoin penkinlämmittimet. Pienellä pesulla ja puunauksella sisustasta saa lähes virheettömän.
Moottori:
Käynnistyy nätisti, mutta tehot hukassa. Ilmamäärämittari finaalissa, joten uusi laitettiin tilaukseen heti.
Perushuollot pitää tehdä ensi tilassa, eli öljyt, suodattimet ja hihnasarjat vaihtoon.
Nokka-akselit on vaihdettu edellisessä hihnahuollossa 88tkm. sitten, mutta mielenrauhan vuoksi taidan vilkaista venttiilikoppien sisään hihnaremontin yhteydessä.
Voimansiirto:
Ei suurempia rutinoita tai muita ongelmia lyhyen koeajon aikana. Ilmamäärämittarin viallisuuden vuoksi en ole vielä päässyt testaamaan voimansiirtoa kunnolla.
Jarrut:
ABS- ja ESP vikavalot paloivat. Vikakoodien perusteella vaihdoin vasemman etupyörän ABS-anturin ja vika korjaantui tuolla. Muuten jarrupuoli toimii, vaikkakin takalevyt ja -palat voisi vaihtaa jossakin vaiheessa.
Alusta:
Ilmeisesti hiukan madallettu. Ihan timmin tuntuinen, eikä suurempia kolinoita kuulu.
Pyörät:
Kesärenkaat juuri ja juuri lain kirjaimen täyttävät alkuperäisillä 15" alumiinivanteilla.
Talvirenkaat parhaat päivänsä nähneet 225/45-17 nastarenkaat mustaksi maalatuilla aluvanteilla.
Henkeään pidätellen yleisö pohtii mielessään kysymystä "mitä ihmettä kvande aikoo tuolle tehdä"? - Tavoitteena on tietenkin palauttaa auto talven aikana luotettavaan käyttökuntoon ja jättää se mahdollisesti talouden vara-auton vara-autoksi.
Tämän ketjun tarkoituksena antaa kanssaharrastajille mahdollisuus seurata projektin edistymistä ja kommentoida sitä.
Alla muutama valokuva hankinnasta:
Comment