Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kun sisäinen sulovilen iskee: Audi A6 2,5tdiqa Avant 1999

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kun sisäinen sulovilen iskee: Audi A6 2,5tdiqa Avant 1999

    Aasinsilta: Syksyllä 1994 hankimme opiskelijaporukassa Tampereen hylkyautovarikolta Volvo P210 Duett:n. Vietyämme sen kimppatallille Tampereen Ruskoon, totesi eräs tallilla vaikuttanut henkilö lakonisesti "on se kumma miten ruoste vetää toisia ihmisiä puoleensa". Luulisi, että olisin oppinut tuosta hankinnasta jotain, mutta mitä vielä...

    Sisäinen sulovilenius iski salakavalasti ja lujaa. Niinpä työreissulla Lappeenrannassa tuli hankittua työkaverilta Audi A6 2,5 tdi quattro Avant Tiptronic-automaatilla.
    Ihan ei auto ollut priimakunnossa, mutta jotenkin työkaveri sai sen ajettua luokseni Espooseen, jossa pääsin tutkimaan autoa hieman syvällisemmin:

    Ulkokuori:
    Pääasiallisesti siisti, mutta vasemman etulokasuojan kaaressa alkavaa kuppaa. Oikean takalokasuojan kaaressa selkeää ruostetta, mutta tuokin on juuri ja juuri vielä otettavissa kiinni.
    Etuvalot on vaihdettu thyyninki-mallisiin, mikä ei varsinaisesti lisää auton haluttavuutta kaltaiseni pussihousumobilistin silmissä.
    Lasit ovat ehjät eikä tuulilasi ole pahasti kulunut, mutta takalasin ja takasivuikkunoiden tummennukset on huonosti tehty ja voisi repiä hemmettiin.
    Kuljettajan sivuikkunan liukupalat pitää uusia, sillä lasia joutuu kampeamaan käsin eteenpäin lasin nostovaiheessa. Osat on postissa, joten kohta pääsee tuon pikkuremontin tekoon.

    Sisusta:
    Likainen mutta ehjä. Sähköpenkit toimivat, samoin penkinlämmittimet. Pienellä pesulla ja puunauksella sisustasta saa lähes virheettömän.

    Moottori:
    Käynnistyy nätisti, mutta tehot hukassa. Ilmamäärämittari finaalissa, joten uusi laitettiin tilaukseen heti.
    Perushuollot pitää tehdä ensi tilassa, eli öljyt, suodattimet ja hihnasarjat vaihtoon.
    Nokka-akselit on vaihdettu edellisessä hihnahuollossa 88tkm. sitten, mutta mielenrauhan vuoksi taidan vilkaista venttiilikoppien sisään hihnaremontin yhteydessä.

    Voimansiirto:
    Ei suurempia rutinoita tai muita ongelmia lyhyen koeajon aikana. Ilmamäärämittarin viallisuuden vuoksi en ole vielä päässyt testaamaan voimansiirtoa kunnolla.

    Jarrut:
    ABS- ja ESP vikavalot paloivat. Vikakoodien perusteella vaihdoin vasemman etupyörän ABS-anturin ja vika korjaantui tuolla. Muuten jarrupuoli toimii, vaikkakin takalevyt ja -palat voisi vaihtaa jossakin vaiheessa.

    Alusta:
    Ilmeisesti hiukan madallettu. Ihan timmin tuntuinen, eikä suurempia kolinoita kuulu.

    Pyörät:
    Kesärenkaat juuri ja juuri lain kirjaimen täyttävät alkuperäisillä 15" alumiinivanteilla.
    Talvirenkaat parhaat päivänsä nähneet 225/45-17 nastarenkaat mustaksi maalatuilla aluvanteilla.


    Henkeään pidätellen yleisö pohtii mielessään kysymystä "mitä ihmettä kvande aikoo tuolle tehdä"? - Tavoitteena on tietenkin palauttaa auto talven aikana luotettavaan käyttökuntoon ja jättää se mahdollisesti talouden vara-auton vara-autoksi.

    Tämän ketjun tarkoituksena antaa kanssaharrastajille mahdollisuus seurata projektin edistymistä ja kommentoida sitä.

    Alla muutama valokuva hankinnasta:
    Attached Files
    Viimeksi muokannut kvande; 3.12.2016, 16:13. Perustelu: Korjatu kirotusvihetä

    #2
    Kuten yllä mainitsinkin, tein autoon viime viikonloppuna ABS-anturin vaihdon. Tuosta enemmän ketjussa http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=157424.
    Samalla muutin N75- ja N18 venttiilien johdot väri väriin, kun ne auton minulle tullessa oli "musta liitin harmaassa säätimessä" ja "harmaa liitin mustassa säätimessä".

    Tänä viikonloppuna keskityin konepuoleen:
    Ensiksi varmistin, ettei AFB-moottorin surullisenkuuluisa huohotin ole tukossa. Kovin paljoa painetta ei tuntunut kampikammiossa olevan, mutta varmuuden vuoksi tein huohottimen suodatinpatruunalle lobotomian omatekoisella työkalulla: Rälläköin sälekaihtimen säätötangon teräväksi taivutin sen pään hieman koukkuun, irrotin huohotinletkun ja tungin koukun huohotinpatruunan sisään. Sitten puhkoin suodatinpatruunan kankaaseen reikiä teroitetulla koukulla.

    Samalla kertaa vaihdoin myös polttoainesuodattimen, mikä oli varsin helppo nakki:
    Suljin polttoaineen paluulinjat suodattimen molemmin puolin letkunpuristimilla. Sitten irrotin polttoaineen syöttöletkut ja paluulinjan liittimen vanhasta suodattimesta, sekä irrotin vanhan suodattimen irti autosta.
    Seuraavaksi asensin uuden suodattimen paikoilleen autoon ja täytin suodattimen piripintaan puhtaalla dieselillä. Tämän jälkeen kiinnitin letkut ja paluukierron liittimen paikoilleen suodattimeen.
    Lopuksi ilmasin polttoainejärjestelmän nimimerkki "Valtsu":n linkittämän ELSA:n ohjeen mukaisesti: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...5&postcount=20
    Lopuksi käynnistin auton. Yllätyksekseni se käynnistyi "kertalaakista" ilman minkäänlaisia kakisteluita.

    Huomenna operaatio jatkuu moottoriöljyn ja ilmansuodattimen vaihdolla.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut kvande; 3.12.2016, 20:12.

    Comment


      #3
      Kannattaa korvata tuo huohotin-hässäkkä esim. AKE-koneesta löytyvällä sykloni-mallisella huohottimella. Onnea ja menestystä tuleville kilometreille ;)

      Comment


        #4
        Tuo huohotinpatruunan vaihto syklonimalliseen on hyvä vinkki.

        Nimimerkki "Diffas" onkin linkittänyt hyvät syklonimallisen huohotinpatruunan 059103464B vaihto-ohjeet viestissään http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...2&postcount=34
        Samassa ketjussa on muutakin hyödyllistä huohottimeen liittyvää keskustelua.

        Huohottimen päivityksen voisin tehdä samalla, kun vaihdan nokkahihnan ja käytän venttiilikopat auki.

        Comment


          #5
          Aamulla Audissa oli hiukan käynnistymisvaikeuksia: Kävin laittamassa webaston tulille puolisen tuntia ennen suunniteltua lähtöä. Lähdön hetkellä kone hehkutti alle sekunnin ja sekunnin starttauksen jälkeen kone hörähti käymään, mutta sammui saman tien. Sama toistui puolenkymmentä kertaa, vaikka annoin auton hehkuttaa vielä viitisen sekuntia hehkun merkkivalon sammumisen jälkeen. Lopulta auto jäi käymään ja kävi tasaisesti.

          Uskaltauduin kuitenkin lähtemään autolla isolle kirkolle brunssille ja asuntonäytölle, eikä koko matkan aikana ollut pienintäkään ongelmaa käynnistymisessä.
          Kotona vilkaisin konehuoneeseen ja havaitsin yhden suuttimen paluuletkun olevan halki banjoliittimen vierestä. Vaihdoin kyseisen letkun uuteen ja nyt jännittää, miten huomisaamuna startti sujuu. - Voi kun olisi pian aamu...

          Edit: Aamulla auto lähti laakista käyntiin ilman lämpötilan ollessa +5C. Polttoaineletkuissa ei näkynyt ilmaa ja Webastoa en käyttänyt.
          Viimeksi muokannut kvande; 5.12.2016, 09:29. Perustelu: Päivitys aamun käynnistystestistä.

          Comment


            #6
            Tänään vaihtui moottoriöljyt, öljynsuodatin, sekä ilmansuodatin.
            Sitten tulikin tenkkapoo: Auto antaa vikakoodia ulkoilman lämpötila-anturista. - Luulin anturin sijaitsevan syylärin etupuolella ohjaustehostimen jäähdytyskierukan luona, mutta ei tuolta anturia löytynyt. Johtosarjasta puhumattakaan.

            Kysymys: Voiko anturi sijaita jossain muualla, vai pitääkö minun katsella tarkemmin syylärin suunnalta?
            Attached Files

            Comment


              #7
              Itsenäisyyspäivän kunniaksi aloin imuroimaan autoa, mutta autopa päättikin alkaa kiukuttelemaan: Kuljettajan istuin jämähti kesken imurointioperaation etummaiseen asentoonsa.
              Istuin liikkuu kyllä ylös-alas -suuntiin, ja selkänoja kallistuu molempiin suuntiin. Sitävastoin pituussuuntainen säätö on mykkä. - Syynä vikaan on moottorin päästä irronnut liitin, mutta sen kiinnittäminen käsikopelolla vaatisi kokeneen gynekologin lahjoja.

              Penkin irrotus ohjeen mukaisesti olisi myös paljon helpompaa, kun penkki olisi taka-asennossa.

              Onneksi saa sentään askarrella lämpimässä tallissa.

              Edit: Sain kuin sainkin kuroteltua pituussäädön moottorin sähköliittimen paikoilleen ja penkki toimii jälleen moitteetta. Ei se ihan ensimmäisellä yrityksellä onnistunut, mutta kun harjoittelin liittimen asennusta pari kertaa apukuskin puolella, onnistui se lopulta.
              Nyt on penkit, takakontti ja lattiamatot puunattu Kärcherin painehuuhtelulaitteella. Vielä pölyjen pyyhintä ja ei kun seuraavaa fiksauskohdetta miettimään...
              Attached Files
              Viimeksi muokannut kvande; 6.12.2016, 15:43.

              Comment


                #8
                Työpäivän jälkeen ei jaksa ihmeellisiä operaatioita tehdä. - Tänään siis herkistelin molempien takaovien tuhkakuppien kannet, sillä ne eivät suostuneet lukittumaan kiinni-asentoonsa.

                Raportti operaatiosta löytyy ketjusta: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=157618

                Comment


                  #9
                  Tässä on kyllä sellainen yhdistelmä joka saa miehen miettimään vain yhtä asiaa: Kuinka monta vihreää seteliä auton mukana tuli?
                  Ja toisaalta sitten sitä, että vaikka ruoste vetää minuakin puoleensa, niin kyllä tämän yhdistelmän kohdalla menee raja :D

                  Comment


                    #10
                    Älä nyt, Jere, muistuta minua pikkuseikoista kuten rahasta...
                    Juuri tänään olin niin ylpeä, kun ajoin auton ulos tallista. - Kone kävi hienosti, sisustassa oli raikas tuoksu ja pikku hiljaa alkaa tuntumaan siltä, että kyllä tästä auto vielä tulee.

                    Business casea tästä ei kylläkään tule, sillä ehjiä yksilöitä saa siihen niin edullisesti, ettei epämääräisiä kötöstyksiä kannattaisi edes lähteä elvyttämään.

                    Jos autot olisivat palapelejä, niin mikä olisi tämän yhdistelmän vaikeusaste? :)

                    p.s. Nelinumeroisen summan maksoin autosta työkaverille.

                    Comment


                      #11
                      Eilen saapui uusi "ebayn halvin" ilmamäärämittari postissa.
                      Vikakoodien nollauksen jälkeen asensin ilmamäärämittarin paikoilleen ja lähdin koeajolle: Ensimetreillä ei auton käytöksessä ollut minkäänlaista muutosta alkuperäiseen verrattuna, ja koko koeajon ajan autoa vaivasi väännön puute noin 1500rpm tienoilla. Muutenkin moottoritehoista tuntui olevan noin 50-konin lauma vielä kesälaitumella.

                      Yleistuntuma noin 10 kilometrin koeajolenkin jälkeen oli kuitenkin positiivinen ja auto tuntui olevan kohtuullisessa ajokunnossa, joten lauantaina on vuorossa pidempi koeajo Espoo-Jyväskylä-Tampere-Espoo reitillä. Samalla yritän ottaa logeja eri antureilta, jotta tehottomuuden syitä voi spekuloida ihan faktatiedon pohjalta. Ilman tarkempia faktoja arvailen tällä hetkellä tehottomuuden syyksi ensisijaisesti väärin säädettyä VNT-ahtimen tankoa (myyjä kertoi sitä ruuvanneensa), sekä mahdollisesti tukkoista putkistoa.

                      Palaan jälleen asiaan, kunhan jotain logitietoja on saatavissa.

                      Comment


                        #12
                        Tänään illalla ehdin rouvan iloksi ajamaan pienen logituskierroksen, jolla selvisi ettei ahtopaineet nousseet matalilla kierroksilla käytännössä lainkaan. Yli 3000 kierroksen mennessä paineet nousivat parhaimmillaankin max. 1800mbar abs.

                        Päätin testin vuoksi ruuvata ahtimen säätötankoa muutaman millin lyhyemmäksi, millä olikin varsin positiivinen vaikutus sekä alakierrosten väännön puutteeseen, että yleiseen tehottomuuteen.
                        Koeajolla ahtopaineet nousivat jo 2200mbar abs, joten päätin vielä varmuudeksi lyhentää tankoa parilla millillä lisää. Toisella koeajolla tuntuma oli vielä parempi, mutta vieläkään käytössä ei ole ihan kaikkia luvattuja 150 hevosvoimaa.

                        Huomenna täytyy siis jatkaa ahtopaineiden logitusta ja säätöä...

                        Comment


                          #13
                          Ei olisi kannattanut lyhentää tankoa enää lisää: Ajomatka Espoo-Jyväskylä oli yhtä h**vettiä auton yliahtaessa jatkuvasti.
                          Pidensin matkalla säätötankoa kolmeen otteeseen, kunnes autolla pystyi ajamaan jotenkuten nopeushaarukassa 80-100km/h.

                          Jyväskylässä kyllästyin ja vaihdoin koko säätötangon ja alipainekellon mukana olleesta vara-ahtimesta. Heti parani käytös, varsinkin kun maltoin olla koskematta säätötangon pituuteen.

                          Katsotaan kuitenkin, onko vielä sama fiilis, kun pääsen Tampereelle...

                          Comment


                            #14
                            Vara-ahdin mukana :) Nyt ollaan harrastamisen ytimessä.

                            Comment


                              #15
                              Nyt on kulkupuoli kunnossa: Uusi ahtimen säätötanko auttoi jo jonkin verran, mutta lopullinen apu löytyi, kun tuntematon mustahattuinen mies kadunkulmassa teki hypnoottisen kädenliikkeen ja kuvittelen, että ilmamäärämittari lakkasi vaikuttamasta moottorinohjaukseen.

                              Tuo aiemmin mainitty ebayn halvin ilmamäärämittari ei antanut oikeita arvoja ja siksi tehopuoli jäi vajaaksi.
                              Viimeksi muokannut kvande; 11.12.2016, 08:31.

                              Comment


                                #16
                                Audista ei ole syntynyt järkeviä kauppoja, joten päätin jatkaa auton parantelua. - Tänään oli vuorossa takalasin pyyhkimen korjaus.

                                Alkuperäinen pyyhinmekanismi on niin juntturassa, että pyyhkimen kokeilussa sulake #27 kärvähti. Tilasin siis uuden pyyhinmekanismin varsineen (VW Polo 3) ebay.co.uk:sta. Moottori sopi täydellisesti paikoilleen, samoin sähköliitin, joten mekaanisesti asennus kävi vartissa. Pyyhkimen lepoasennon puoli vaihtui, mutta en osaa tuota pitää suurena ongelmana.

                                Isompi työ tulikin siitä, että jossain vaiheessa omistusketjua oli pesusuuttimelle tuleva letku hukkunut, eli katkaistu saranan läpiviennin paikkeilta. Uusi letku löytyi omasta varastostani, joten letkun takaluukun rakenteita pitkin pujoteltuani (ei ollut kovin helppo/nopea juttu), sain nesteen tulemaan jo suuttimelle saakka. - Siihen nesteen tulo sitten pysähtyikin, sillä suutin oli täysin tukossa. Suuttimen sain kuitenkin auottua 1mm poranterällä ja injektioruiskun neulalla sörkkimällä.

                                Viimeinen vaihe oli löytää sopiva pyyhkimen sulka, sillä Poloisen pyyhkimen varsi oli miniatyyri C5:n vastaavasta. (Alkuperäisen pyyhkimenvarren olin ihan omin pikkukätösin paskonut, kun yritin saada alkuperäistä pyyhintä toimimaan...)

                                Motonetista löytyi pienellä selailulla 350mm pyyhin Polon 280mm tilalle. Tuo täyttää tehtävänsä kokolailla hyvin, joten katson tämänkin pikkuremontin onnistuneen.
                                Attached Files
                                Viimeksi muokannut kvande; 14.1.2017, 20:19. Perustelu: Korjattu kirjoitusvirheitä.

                                Comment


                                • #17
                                  Hieno homma! Kokolailla tasan vuosi sitten laitoin C5 avantin kyseessä ollen hanskat tiskiin väsähtäneen moottorin elvyttämiselle kun uusi tarvike olisi ollut mukamas niin kallisarvoinen hankinta ja moottoria purkamalla löytyi vain epätoivoiseen kuntoon hapettunutta ja kärähtänyttä romua. Tsemppiä auton ylläpitoon!

                                  Comment


                                    #18
                                    Kun rouvat on risteilyllä, ehtii ukkoväki tehdä autotallissa pieniä ihmeitä:

                                    Vasemman etulokasuoja ja oikean takalokasuojan kaarissa oli vähemmän ja hieman enemmän kupettumaa. Päätin siis ajaa avoauton taivasalle ja ottaa A6:n työn alle.
                                    Ensimmäiseksi pyyhkäisin maalikuprut ja pintaruosteen varovasti pois rälläkän katkaisulaikalla. Lopuksi kävin alueen vielä lasikuituharjalla lävitse, että saisin puhdistettua kuoppien pohjilta kaikki mahdolliset ruostehippuset pois. (Kemialliseen käsittelyyn ei tällä kertaa aikataulu antanut periksi, mutta luotan että sinkkipohjaväri pitää ruosteen loitolla hamaan tulevaisuuteen.)

                                    Puhdistuksen jälkeen pohjamaalasin paikat kertaalleen ja maalin kuivumista odotellessa aloin vaihtamaan kuskin ovenlasin liukupaloja. Ohjeeksi olin katsonut tukun aiheeseen liittyviä videoita etukäteen, mutta varsinaisesti tämän videon nähtyäni olin varma pystyväni operaatioon. Kauhea nippu sähköjä ovessa kulki, mutta onneksi liittimiä ei saa kytkettyä väärin... Liukupalan vaihdon jälkeen lasi toimii moitteetta, ja yllätyksekseni myös muut oven varusteet toimivat. :)

                                    Pohjamaalin kuivuttua tasoitin pinnat parilla ohuella kittikerroksella. Kitin kuivuessa jatkoin välihommana oven lasin kanssa.

                                    Tänä aamuna hioin kitatut pinnat ja ruiskuttelin pohjamaalit paikoilleen. Pohjamaalikerrosten välissä vaihdoin apukuskin puolen etuoveen ovenlasin liukupalat.
                                    Hetki sitten ruiskuttelin ensimmäisen pintavärikerroksen, joten nyt on hyvä lounastaa maalin kuivumista odotellessa. - Seuraavan pintavärikerroksen jälkeen jatkanen tutkimalla peruutustutkan antureita lähemmin.
                                    Attached Files
                                    Viimeksi muokannut kvande; 28.1.2017, 14:57.

                                    Comment


                                      #19
                                      Nyt on 3 maalikerrosta pinnassa.
                                      Vielä pitäisi ennen rouvan paluuta ehtiä ruiskuttelemaan ainakin ensimmäinen lakkakerros.
                                      Attached Files

                                      Comment


                                        #20
                                        Nyt olisi pari lakkakerrosta pinnassa. - Ihan ei maalin värisävy osunut kohdilleen Bilteman paukkupullovalikoimasta, mutta on tuo kuitenkin aika paljon lähtökohtaa parempi.

                                        Missähän vaiheessa uskaltaisi alkaa hiomaan häivytyksiä ja kiillottamaan pintaa? - Viikon tai kahden kuluttua?
                                        Attached Files

                                        Comment


                                        • #21
                                          Aina niissä tuon verran sävyeroa tahtoo olla.

                                          1K maalia kannattaa kuivata kyllä 2 viikkoa, on sen verran pehmeää.
                                          2K maalin voi hioa jo seuraavana päivänä

                                          Comment


                                            #22
                                            Kiitos Ritke, odottelen siis parisen viikkoa ennen viimeistelyhiontaa.

                                            Tänään rouva on jo selvinnyt risteilystä, joten en ehtinyt tehdä kuin pikkufiksin: Korjasin? polttoainetankin anturin.
                                            Polttoainemittari on oikutellut siten, että täydellä tankilla mittari näyttää oikein. Kun polttonesteen pinta laskee lähelle puolta tankkia, alkaa neula kohoamaan kohti täyden tankin näyttämää. Kylmänä mittari näytti "oikeampia" lukemia kuin lämpimänä.
                                            Ehdin jo ajatella mittaristossa olevia ongelmia, siis sen tyypillisen pikselivian lisäksi, mutta amalinia konsultoituani hän suositteli tarkistamaan onko autossa VDO:n vai Jaeger/Magneti Marellin mittaristo. - Mittariston tausta, sulakerasian sivusta kuvattuna, on musta, joten ilmeisesti kyseessä on VDO:n mittaristo. (VDO:n mittariston tapauksessa amalin suositteli tarkistamaan polttoaineen pinta-anturin kunnon.) - Niinpä päätin irrottaa pinnankorkeusanturin tankista ja tarkistaa sen.

                                            Anturi löytyi takatavaratilan etummaisen pohjalevyn alla olevan luukun alta. Kiinnitysmutteri aukesi vaivatta käsin vääntämällä, ja anturikin tuli päättäväisellä otteella ulos tankista.
                                            Hyvässä valossa tarkasteltuna anturin vastuslevyssä oli pientä kupettumaa juuri puolen tankin kohdalla, joten annoin vastuspinnalle kevyen hiomakäsittelyn 1400 hiomapaperilla.
                                            Asennus tankkiin onnistui jälleen sillä "päättäväisellä otteella". - Seuraavat 500km näyttää, onnistuiko fiksaus, vai joutuuko mittaristo amalinille hoitoon.
                                            Attached Files
                                            Viimeksi muokannut kvande; 29.1.2017, 17:09.

                                            Comment


                                              #23
                                              Tänään pääsin ihailemaan työn jälkeä päivänvalossa, eikä tuo nyt ihan kauhealta näyttänyt noinkaan. Hionta ja kiillotus parantavat vielä jälkeä, joten tällä hetkellä olen varsin tyytyväinen.

                                              Illan pikkufiksauksena vaihdoin polttimot (12V/5W 35mm) rekisterikilven- ja takaluukun puna-valkoiseen valoon.

                                              Comment


                                                #24
                                                Tänään verhoilin kulahtaneen, etuistuinten välissä olevan käsinojan:
                                                Käsinojan kansi irtosi näppärästi kampeamalla sen takaosan muovisia saranatappeja varovasti vuorotellen sisäänpäin. Tappien noustua koloistaan, saattoi kannen nostaa kokonaan pois.
                                                Seuraavaksi kansiosan verhoiluosa piti irrottaa. Verhoiluosa on alunperin liimattu kansiosaan, mutta varovasti ruuvimeisselillä kampeamalla sain verhoiluosan irtoamaan.

                                                Verhoilu tapahtui viidessä eri vaiheessa:
                                                - Ensimmäisessä vaiheessa liimasin kankaan etureunan.
                                                - Toisessa vaiheessa liimasin kankaan takareunan.
                                                - Kolmannessa vaiheessa liimasin kankaan yläsivun.
                                                - Neljännessä vaiheessa liimasin kankaan alasivun.
                                                - Viidennessä vaiheessa liimasin kulmat.

                                                Liimana käytin Bilteman kontaktiliimaa, jonka levitin ensin molemmille liimattaville pinnoille. Sitten annoin liiman tekeytyä 5-10 minuuttia, ennen kuin painoin liimattavat pinnat vastakkain. Liimausten välillä edellinen liimaus sai levähtää puolisen tuntia.
                                                Eihän tuo nyt ihan uutta vastaava ole, mutta lähtökohtaa parempi kuitenkin.

                                                Seuraava remonttikohde taitaa olla jakohihnan vaihto. Viipurissa vaihtotyö olisi ollut 185 euroa, jota pidän paikalliseen hintatasoon verrattuna melko korkeana. - Parempi siis tehdä itse, niin tulee varmasti hyvin tehtyä. ;)
                                                Attached Files

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Pelkästään osat maksaa tuon, eikö se ole erittäin edullinen? Vai olenko käsittänyt väärin ja teettänyt superkalliita remppoja.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tuo 185€ olisi ollut pelkkä työ. Osat tilasin saksasta hintaan 290€.
                                                    Osina jakohihna, ruiskupumpun hihna, kiristinrullat, kiristinpatruuna, vipu, vesipumppu, termari, tiivisteet ja nokka-akselinpään kuppi, ruuvi ja mutteri, sekä apulaitehihnat. Kaikki Boschilaisia, paitsi termostaatti Behr.
                                                    Attached Files
                                                    Viimeksi muokannut kvande; 3.2.2017, 10:39. Perustelu: Lisätty valokuva

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Enpäs malttanut olla tänäänkään pois autotallista: Päätin aloittaa jakohihnan vaihdon.

                                                      En nyt tähän hätään lähde kuvailemaan purkuvaihetta, mutta kysyisin arvon raadilta: Puuttuuko öljyntäyttöaukosta venttiilikopan sisälle otetusta kuvasta yksi keinuvipu?
                                                      Attached Files

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Taitaa olla nokka ja keinuvipu juuri siinä asennossa ettei keinusta näy mitään. Pyöräytä konetta startilla ja kurkkaa uudestaan.
                                                        Toisaalta ei näitten nokkasorvien toiminnasta heti huomaakaan vaikka muutama keinu olisikin paikoiltaan.
                                                        Viimeksi muokannut vV8m5; 5.2.2017, 13:13.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Täytyy varmaankin ottaa venttiilikoppa auki ihan mielenterveyden vuoksi... - Tosin tarkemmin katsottuna taitaa keinuvipu olla paikoillaan.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kertaalleen oli jo jakopää kasassa, mutta ajoitusta en saanut oikein millään prikulleen kohdilleen: Lukituspalat tippuivat koko ajan pois paikoiltaan... Katsotaan huomenissa virkeämmin silmin uudelleen.

                                                            Huomenna pitää joka tapauksessa tehdä jakohihnan kiristysrullalle uudet kierteet, kun aikani ajoituksen takia kiristinrullaa auki-kiinni turattuani, sain alkuperäiset kierteet korkkaamaan.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X