Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Virrat katosi 200 -85 tq

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Virrat katosi 200 -85 tq

    Moi!

    Tuli hämärä vika autoon. Hinasin sillä 60 kilsaa toista autoa trailerilla ja jätin pihaan käymään / jäähtymään. Autosta ulos noustua löin oven kiinni, jolloin auto sammui ja sen koommin hävisi melkein kaikki sähköt. Parkit toimii, jarruvalot toimii, sähköpeilit toimii, ja hätävilkut toimii... Muut ilmeisesti ei. Akussa on potkua kyllä. Sulakkeet näytti olevan kunnossa kaikki.

    Voisiko se kuuluisa virtalukon pohja tehdä moisen efektin? No voisi varmaan, mutta miten hitossa se voi mennä rikki kun oven lyö kiinni? :o Itse virtalukko kyllä tuntui aika pahuksen kuumalta kun auto oli sammunut ja avain ei ensin meinannut kääntyä sammutusasentoon, että siltähän tuo vähän vaikuttaisi. .. Olisko trailerissa ollut joku oikkari tjsp.

  • #2
    Perävaunupistokkeessahan on nasta 2 (54g) varalla, jota pitkin on syötetty mm. latausvirtaa vaunuun ja myöhemmin sitä on alettu käyttämään myös sumuvalolle.
    Jos sille nastalle menee johto, niin sen "virheellinen" kytkentä voisi aiheuttaa virtalukonpohjan hajoamisen.

    Sen lisäksi, että siihen tulisi jännite autosta, sen pitäisi olla vaunussa myös kytketty johonkin, että ko. vika olisi mahdollinen.
    Lisäksi pelkkä sumuvalon palaminen "turhaan" ei voi tuollaista vikaa pelkästään aiheuttaa, koska latausvirtaa sen pitäisi kestää vähintään 4-amppeeria ja 21W sumuvalo vie alle kaksi amppeeria.

    Comment


    • #3
      Ookoo. Kiitoksia. Mä purin sen virtalukonpohjan veke ja aika kärähtäneeltähän se näytti. Toivotaan ettei muuta ole palanut autosta... Motonetista noita ei enää löydy, niin mahtaako osasilla olla hyllyssä, vai mistä te olette niitä ostelleet?

      Comment


      • #4
        Noniin. Nyt auto käy taas virtalukon pohjan vaihtamisen jälkeen, mutta valot puuttuvat edelleen :/ Onko noille valoille jotain sulakkeita jossain piilossa ja liekö niiille jossain välissä relekin? Noita kun ei günterin tyyliin ole mitenkään mainittu missään, eikä releiden päälläkään lue mitään...

        Voihan tietysti valokatkaisijakin olla sulanut, mutta se naksuu ihan terveen kuuloisesti ja parkit+summeri kuitenkin toimii. Kuten myös takavalot, sumarit, jarruvalot, vilkut ja sen sellaiset. Ajovalot vaan puuttuvat! Ainiin ja pitkien valojen vilkkutoiminto pelaa kanssa. Ei jummarra, onko viisaampia foorumilla?

        Comment


          #5
          Ei mitenkään outua, että valoviiksi oli kärähtänyt. Näissä lötköissä kun nuo ajovalot on toteutettu lähinnä tyyliin akku - sulake - valoviiksi - lamput.

          Comment


          • #6
            Uuden viiksipatterin hain mätänetistä. Saas nähdä lähteekö tulille sen kanssa. Mutta on se minusta perin omituista, jos sulake on mitoitettu vahvemmaksi, kuin katkaisija :p Tää on varmaan joku Opelin alihankintana suunnittelema osa :D

            Edittiä. Viiksien vaihdollahan se alkoi pelaamaan. En ole kyllä tämmöisiinkään ominaisuuksiin törmännyt ennen audin ostamista... valokatkaisija, joka suojaa sulakkeita palamiselta :D

            Kiitoksia ohjeista!
            Viimeksi muokannut jusvir; 12.10.2007, 17:19.

            Comment


            • #7
              suosittelisin releyttämään ajovalot,niin ei tarvi ostaa niin usein viiksiä...:)Samalla paranee myös valoteho

              Comment


                #8
                Sulake ei toki ole mitoitettu isommaksi kuin katkaisimen kestävyys, mutta suunnitelultaan tuo koko valojen kytkentä on käsittämättömän hölmö. Kaikki valojen virta vedetään siis tuon valoviiksen lävitse. Kuten huomasit sinäkin, eihän se sellaista loputtomiin kestä ja jännitehäviökin on melkoinen.

                Comment


                • #9
                  Eiköhän sitä katkaisijaa kuluta juurikin tuo DC virran katkaisu.
                  Mitä suurempia virtoja katkotaan, sitä lyhyempi on katkaisijan käyttöikä.
                  Joka virrankatkaisulla syntyy pieni valokaari kärkien väliin joka niitä kuluttaa. Kuluneiden kärkien resistanssi kasvaa jolloin syntyy jännitehäviötä sekä kärjille lämpöä. Ennen pitkää tuo rikkoutuu. Releyttäminen siirtää tuon suuremman DC virran katkaisun releiden kärjille, joten ei tuokaan ikuinen ratkaisu ole. Rele on varmasti halvempi uusia kuin tuo kytkin...

                  Comment


                  • #10
                    Pakko ne releet sinne kait on laittaa, jos tolla aikoo kärryjä perässä repiä. No, onhan tuo jo wanhakin peli, mutta mistäs sitä tietää että montako kertaa aiemmin noi viikset on jo vaihdettu...

                    Comment


                      #11
                      Luultavasti alkuperäinen. Ja tosiaan, se virtojen päälle ja pois kytkeminen sitä eniten syö. Yleensähän kytkin hajoaa, kun kipinöi joka kerta ja lopulta kontaktipinnoille "hitsaantuu karstaa" tuosta kipinöinnistä niin paljon, että ei enää johda sähköä.

                      Comment

                      Working...
                      X