Voiko olla että EBC:n redstuff palat menettävät pitoaan vanhetessaan. Viime kesänä laitoin ne kiinni ja pito oli uutena aivan älytön, ei tarvinnut kuin hipasta poljinta ja palat tarrasivat kiinni. Nyt tuntuu että joutuu poljinta survomaan ihan tosissaan että edes välttävästi ottaa. Paloissa kyllä pintaa reilusti yli puolet vielä. Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
EBC palojen ikääntyminen?
Collapse
X
-
Sitähän voi kokeilla, jos ottaa jarrulaikat irti ja ajaa "karhunkielellä" puhtaaksi ne pinnat. Kokeilee sitten sisäänajaa uudestaan. Jarrupalat muodostavat levyn pintaan sellaisen kerroksen, ilmeisesti tuon kerroksen muodostumisen onnistuminen ratkaisee jonkun verran myös jarrutustehossa. Esim. Ferodon palojen ohjeessa sanottiin, että pitää putsata levyt jos on käytetty muuta merkkiä ennemmin.
Comment
-
Mulla menee just redstuffit vaihtoon; eivät kuluneina kestä ihan samoja asioita kuin uusina. Toisen etukulman molemmista paloista irtosi ja halkeili "kulutuspinta", hyvä että huomasin ongelman renkaita vaihtaessani. Myöskin levyjen uritukset/rei'itykset ovat täyttyneet (tapahtunee kaikilla paloilla?) ja pitäisi raapia puhtaiksi - tuo ainakin lienee heikentänyt hieman jarrutustehoa. Toisaalta talven jälkeen ei vielä kunnon jarrutteluja ole tehtykään, talviajossa ei ehkäpä ihan riittävästi tule käytettyä jarruja ja "bedding in" on hyvä tehdä uudestaan? Noh, ensin siis uudet redstuffit, jahka saapuvat.
Edit: Reilut 2 kk myöhemmin irtosi samaan aikaan asennetuista takapaloista (myös redstuff) kulutuspinta. Nämä oli etupalojen vaihdon yhteydessä vilkaistu, että vielä pitäis olla mukavasti kilometrejä jäljellä...
Comment
-
Oli vuoden aikana kertynyt paskaa niiden metalli levyjen alle, jotka sitten olivat nousseet sen verra, että pari palaa jumitti. Puhdistus ja herkistely auttoi tuohon jarrutehon häviämiseen jonkin verran, mutta ei ihan uutta vastaava ole vieläkään. Poljinta saa painaa aika syvälle, vaikka järjestelmä on ilmattu useaan otteeseen. Tein myös useampia jarrutuksia perä perään, näköjään vaatii jonkin verran lämpöäkin nuo redstuffit että rupee oikeesti ottamaan.
Auto käynnissä kun painelee jarrupoljinta tarpeeksi monta kertaa, niin rupeaa punainen huutomerkki palamaan, olikos tuo nyt pommin vika? Auton ollessa sammutettuna kun tekee saman, ja käynnistää, niin jarrutehostus häviää joksikin aikaa ja poljin tärisee vastaan?
Comment
Comment