Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

automaatin tarkka öljylaatu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    automaatin tarkka öljylaatu

    Luin kaikki automaatin öljynvaihtoon liittyvät jutut mutten saanut tarpeeksi selväksi sitä että voiko zf:n laatikkoon laittaa huoletta jotain muuta kun merkkiliikkeessä myytävää öljyä. Jos jollakin on hyviä kokemuksia niin kertoisitko tarkan öljylaadun. Ilmeisesti alkuperäisen öljynkin kanssa on ollut ongelmia.

  • #2
    OT: Onko sulla Audissa ZF:n laatikko? Meillä taitaa olla aika samanlaiset autot, omani laatikon koodi CDU. Onko tuo sitten Audin vain ZF:n loota?

    Sori ettei liittyny kysymykseen mutta kun kiinnostaa... :)

    Comment


      #3
      Huollossa sanoivat että on ZF:n laatikko, en ole itse sitä sen kummemmin tutkinut. En ole vielä kovin montaa kuukautta ehtinyt sillä ajamaankaan kun alkutalvesta toivat sen Saksasta. Pakosarjasta oli pari pulttia poikki eivätkä saaneet niitä vaihdettua muuten kun piti ottaa moottori pois. Siinä ehti sitten tutkia autoa joka puolelta kun se siellä korjaamossa seisoi. Tulipahan samalla vaihdettua jakoremmit, vesipumput ja muut kun moottori oli pöydällä. Eikä se remontti loppujen lopuksi maksanut niinpaljon kun olin odottanut. Muuten kyllä olen ollut autoon tyytyväinen, hieno ajella, mukavasti varusteita ja teho riittää minulle.

      Comment


      • #4
        Laatikkosi on ZF 4HP18, ehkä -FLA tai -FLE lisäpäätteellä, ilmeisesti niitä on hieman eri variaatioita ja (mutu) tuossa FLA:ssa on 5-pulttinen pohjakiinnitys, kun taas itselläni on 4 pulttinen neliönmallinen pohja.

        aslEniW:n mukaan dexron-II 6/95 valmistettuihin laatikkoihin saakka, siitä eteenpäin VAG 052-tjsp en muista koko numeroa.

        Laatikon suodatin maksaa maltainta, merkkiliikkeessä ~100e + tiivisteet päälle. Motonetistä voi löytyä sopivat joihinkin malleihin, omaani ei löytyny.

        Comment


          #5
          Et raaskis katsoa mikä tuohon meikäläisen 4.2:en laatikkoon olisi sopiva öljy? Ohjekirja puhuu vain dexronista. Mallia en tarkkaan muista nyt, mutta ei niitä montaa erilaista tuossa ole ollut.

          Comment


            #6
            Itsellänikin tuon A8:sin osalta pohdinnassa mitä öljyä sinne lootaan nyt pitäisi laittaa. Toisaalla lukee että vain VAG ATF kelpaa ja toisaalla ettei missääntapauksessa VAG ATF:ää vaikka merkkiliike niin sanookin.

            Jokatapauksessa asentaja joka ne öljyt vaihtaa ei haluaisi laittaa VAG ATF:ää vaan suositteli jotain muuta.

            Edit: Korjattu ATF -> VAG ATF

            Comment


              #7
              Kiitos. Tilasinkin motonetistä suodattimen (29.90?) ja tiivisteen (12.90?) joka on tarkoitettu laatikkoon ZF4HP-18FLA, siinä lukikin että 5-pulttinen.

              Comment


              • #8
                Itsellänikin tuon A8:sin osalta pohdinnassa mitä öljyä sinne lootaan nyt pitäisi laittaa.

                "Only ATF G 052 162 may be used. No additives should be used."

                "Service-life fill. No change required." (noh, tästä saa jokainen olla omaa mieltään)

                Kokonaisöljytilavuus 9.8l, vaihto 3.5-4l per kerta.

                Em tieto haettu seuraavilla spekseillä: A8 -98 ABZ-kone, DSM-loota, mut tuskinpa nuo
                paljon vaihtelee rinnakkaismalleillakaan.

                Comment


                  #9
                  Sama öljy näyttäisi käyvän useampiin muihinkin automaattilaatikoihin.
                  Itsellä Audissa 5-vaihteinen tiptronic ZF 5HP-19FLA ja öljy VAG G 052 162, litranpurkeissa 18e/pönttö.

                  Edit: En tiedä Motonetin suodattimen laadusta, mutta Tepon kautta Saksasta suodattimet ja tiivisteet huomattavasti edullisemmin kuin Audin tiskiltä Suomesta.

                  Comment


                  • #10
                    Mulla on 2.8 AAH-koneessa (1992) quattro nelivaihteinen laatikko ZF4HP18. 2.6:ssa laatikko on ilmeisesti ZF4HP18FLA (?). Laatikon pohjassa on kuitenkin laatta mistä tyypin ja VAG-koodin näkee. Mulla on ilmeisesti VAG-koodi CEZ ? Pystyykö tämän joku tarkistamaan tai sitten toinen esiin tullut koodi on 097.
                    ZF:n suositus näihin laatikoihin on valmistushetken öljy, eli jos silloin suositeltiin Dexron III, niin sinne ei saa laittaa uudempaa Dexron IV:ää.
                    Mulla on laitettu jotain Petro Canadan kolmosta ja hyvin on pelittänyt. Yhdellä vaihdollahan saa vain noin kolmasosan öljyistä pois ellei sitten käytä autoa pyörät ilmassa, että saa turbiinin tyhjäksi (mutu). Ennen vaihtoja luisti alle +5 C. Ensimmäisen vaihtokerran jälkeen luisto alkoi alle 0 C ja toisen vaihtokerran jälkeen luistaa vähän alle -10C kylmänä. Jos automaatti ei liiku kovalla pakkasella eli luistaa koko ajan, niin ei saa ajaa väkisin. Joko antaa sen lämmetä ensin tai sitten jää kotiin. Nyt on hyvin pärjätty -20 C.
                    Tässä on joistain ZF:n laatikoista räjäytyskuvia.
                    http://www.jpat.co.uk/jpat_pdfs/ZF%20Acrobat%20files/

                    ZF:n sivuilta on myös joistain laatikoista tekninen esite, pitää etsiä tarpeeksi, suoraa linkkiä ei saa.

                    Comment


                    • #11
                      Taas menee copy&pasteamiseks, mutta näin sanotaan C4:n ohjeissa:

                      - For vehicles from 07.95 only VW ATF Part No. G 052 162 may be used
                      - For vehicles up to 06.95 remaining stock of ATF Dexron may be used up. Thereafter also use ATF with Part No. G 052 162.

                      Ja em ohje on ilmeisesti myös CEZ lootaa koskeva.

                      Kuten on huomattu, ohjeet on hieman sekavia lähteestä (VAG - ZF - naapurin korjaamo) riippuen, ketä sitten luottaa.. :-)

                      Tuommonen tyyppikilpi sieltä pitäs löytyä:

                      Comment


                      • #12
                        moro. tuossa on kanssa CEZ-loota. siihen on laitettu dexron II litkua. tais olla mobil VS 200. hienosti pelaa -20 kelillä. tietysti isoa öljymäärää pitää lämmittää ennen "tositoimia"

                        Comment


                        • #13
                          CDU laatikollisena, joka on pelannut hyvin merkkiliikkeen työn jälkeen (vanha tuontiaudi). Löysin haulla: dexron = asiasta lisää.

                          Comment


                          • #14
                            Tässä on linkki jenkki-ZF:n oil reference guideen
                            http://www.zf-group.com/pdf/OilReferenceGuide.pdf
                            Eli kannattaa katsoa se laatikon tyyppi ja tyyppikilven väri tarkkaan.

                            Tässä on lista eri automalleissa olevista laatikoista. Huom! Lista on Pohjois-Amerikan mukaan. Mulla on ainakin 4HP18 vaikka listan mukaan olisi 4HP18FLA. No, jos ei tehtaan nurkista muuta löydy niin pistetään sitä mitä on. Eli auton alle kannattaa kurkata tai koittaa selvittää tyyppi lisävarustetarrasta.
                            http://www.zf-group.com/pdf/AppChartpasscartrans.pdf

                            Comment


                              #15
                              Eli ilmeisesti A8:n laatikkoon oikea rivi on:

                              5HP24A ALL MAKES Green Esso LT 71141 1058 020- All

                              eli siis Esson öljyä? Öljynvaihto on minullakin ollut mielessä, mutta kun lukee täältäkin noita tarinoita kuinka öljynvaihdon jälkeen on tullut laatikko-ongelmia, pistää vähän miettimään että olisiko pienempi paha ajaa vanhoilla ja toimivilla öljyillä...

                              Comment


                              • #16
                                Vähä semmosia huhuja on kuulunu että se VAG G 052 162 on tota ESSO LT 71141-öljyä, mutta mistä sitä saa ja mihin hintaan?

                                Itsellä suunnitelmissa hakea suodatin ja tiiviste vaihteistohuollosta (yht ~40e) ja öljyt merkkiliikkeeltä, jos ei parempaa varmuutta asiasta löydy.

                                Comment


                                  #17
                                  pistää vähän miettimään että olisiko pienempi paha ajaa vanhoilla ja toimivilla öljyillä...
                                  Heh samaa pisti täälläkin miettimään. Ennen öljynvaihtoa toimi kuin unelma, mutta sitten ryöstöautossa vaihdettiin öljyt ja suodatin niin ongelmat alkoi. Vaihdon tein vain siksi kun tuli normihuoltoväli täyteen.

                                  Mutta mistä näitä tietää etukäteen, olishan se voinu tulla paremmaksikin :)

                                  Comment


                                    #18
                                    Nyt on A8:sin automaatin öljyt, suodatin ja tiiviste vaihdettu, tilalle meni ATF Dexron III (Petro Canada)litkua noin 5 litraa. Ainakin perstuntumalta vaihdot tuntuvat pehmeämmiltä varsinkin nopeammissa kiihdytyksissä.

                                    Samalla tarkastettiin peräöljyt (akseleiden öljyt?), kunnossa olivat. Mulla lukee muuten huoltokirjassa vaihteiston merkintöjen kohdalla DNW DTD. Eli DNW on se vaihteiston koodi?

                                    Comment


                                      #19
                                      Tarkistin laatikon eikä se ollut se FLA niinkun luulin. Siellä oli 4HP 18 ja ne muut luvut oli 0059555 ja 1050 012 011 ja CRD. Mikähän tuo CRD mahtaa olla.

                                      Comment


                                        #20
                                        Haulla löytyikin näköjään juttua tuosta CRD:stä

                                        Comment


                                        • #21
                                          Vähän mennään nyt offtopicciin, mutta osaako joku sanoa mikä on oikeanlaatuinen ATF öljy 80:n KAS-laatikolle. Toisekseen mikä on oikeanlaatuinen öljy laatikon perälle? Tarkoituksena olis vaihtaa molemmat samalla kertaa uusiin.

                                          Onko muuten mitenkään mahdollista saada kaikkia atf laatikon öljyjä vaihdettua kerrallaan, muuta kuin purkamalla? Vai onko pakko tyytyä vaihtamaan vain 3 litraa kerrallaan? Mullakin öljy oli muistaakseni alunperin keltaista, mutta viimeksi laitoin vaihdon yhteydessä nesteen ATF-X öljyä. Paras skenaariohan olis että sais laatikot täysin tyhjäksi ja uudet aineet sisälle.

                                          Comment


                                          • #22
                                            ESSO LT 71141 öljyä saa Länsirannikon Öljytukusta 20 litran erissä. Hinta veroineen toimitettuna lähimpään matkahuoltoon 191e.
                                            http://www.lotky.com/

                                            Voishan sitä koittaa kysellä jostain raskaan kaluston korjaamosta pienemmissä erissä.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Momentinmuuntimeen jää öljyä eikä sitä saa pois ellei irrota koko turbiinia. Perään Mobil VS200.

                                              Keltainen öljy on Esson kamaa ja samalla siis VAG alkuperäisöljyä, joka on samalla raskaan kaluston (sitähän Audit ovat ;) automaattiöljyä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Aloin tässä miettimään, että onkohan audin tai ylipäänsä Vag-konsernin tomaattien öljyä mahdollista vaihtaa ns. kierrättämällä. Esim. V70 Vulvan Aisin Warner -lootan öljynvaihto menee suunnilleen näin (taitaa samat ohjeet päteä muuten nykyiseen rakettiinikin, Astra 1,6 16V A -01):
                                                1. Öljytulppa pois, n. 2 litraa öljyä tulee ulos, tulppa paikalleen
                                                2. Lisätään laatikkoon öljyä parisen litraa
                                                3. Otetaan vaihteistoöljynjäähdyttimen menolinja irti jäähdyttimen päästä ja tökätään siihen kirkas muoviletku joka menee ämpäriin.
                                                4. Käynnistetään auto ja käytetään kunnes letkussa näkyy ilmakuplia ulostulevan öljyn seassa (10-15 sek muistaakseni)
                                                5. Lisätään taas pari litraa öljyä
                                                6. Toistetaan kohdat 4.-5. 3(?) kertaa (niin monta kertaa, että ulos tuleva öljy on kirkasta)
                                                7. Lyödään vehjas kasaan

                                                Tuolla metodilla saadaan vaihdettua kaikki öljyt ja öljyä kuluu suunnilleen kymmenen litraa. Naurettavan helppoa ja lopputulos on erinomainen. Ainakaan mun vanhassa satkussa tuo ei ollut mahdollista, koska öljynjäähdytin oli kiinni vaihteistossa, eli jäähdytysneste oli se joka kiersi letkuissa. Mutta mitenkäs uudemmissa Audeissa?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kyllä. Siis tuolla konstilla saa suurimman osan kerralla vaihdettua ja onnistuu niihin, missä cooleri keulalla. Jää se sotkemisprosessi välistä pois.
                                                  Mulla on letukassa sulkuventtiili juuri tuotahommaa varten. Helppo lorotella vanhat pois ja samalla kippailee uutta tilalle öljytikun kautta.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tilasin itelle öljyä Länsirannikon Öljytukusta 20 litraa. Jos joku tarvitsee pienemmän erän, saa minulta.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Entäs laatikkokoodi CLP? onko tuo VAG vai ZF valmiste....?
                                                      Onko tietoa, itselläni on erilaista lähdekirjallisuutta aiheesta, mutta eihän siellä tuo käy ilmi. Olisin itse VAG valmisteen kannalla...

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mikäs automaattilaatikko tässä 80 audissa -93 2.0E ABK, Zf:n vai audin oma, kun huoltokirjassa lukee
                                                        CFW?

                                                        Täällä oulussa, pörhollä olisi suodatin maksanut 100e ja tiiviste 50e. Motonetistä löytyy kahdenlaista suodatinta, tietäisi vaan kumpi passaa.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Hyvin toimii laatikko Länsirannikon öljytukun LT 71141 öljyllä. Vaihtotyö maksoi 50 euroa johon sisältyy myös yhden anturin vaihto, laittoivat samanverran tilalle mitä sieltä tuli. Motonetin suodatin sopii myös ZF 4HP 18 CRD laatikkoon ja maksaa alle kolmanneksen verrattuna alkuperäiseen. FLA:n tiiviste on erilainen joten tilasin tiivisteen alkuperäisenä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kenen laatikossa Motonetin suodatin on? Onko samanlainen kuin alkuperäinen?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X