Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Miten 2.5TDI:n nokat tarkastetaan?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Miten 2.5TDI:n nokat tarkastetaan?

    Haluaisin tarkastaa A4:n nokkien kuluman, jotta saisin nukuttua yöni rauhassa ;-). Mitään sen suuntaista vikaa autossa ei ole, mutta 180tkm on kuitenki jo mittarissa. Ja haluaisin varmuuden nokkien kunnosta ennenkuin rupean mitään chippejä vaihtelemaan ja tai hihna remontteja teettämään.

    Eli Ei noiden venttiilikoppien irroittaminen varmaan ole mitään rakettitiedettä. Mutta mitä siinä pitäisi ottaa huomioon kun niitä rupeaa irroittelmaan?
    Itseäni mietityttää ne diesel putket jotka venttiilikoppiin menee, että miten niiden kanssa toimitaan. Pitääkö niitä ilmata jotenkin?

  • #2
    Anyone?
    Pitääkö Diesel järjestelmä ilmata jotenkin kasauksen jälkeen?

    Comment


      #3
      Ilmauksesta löytyy haulla tietoa laittamalla ihan vain ilmaus hakuun.

      Muuten tuosta ei henkkohtasta kokemusta ole, mutta eikai tuo venttiilikoppien irrotus nyt sen kummempi homma ole kuin muissakaan.

      Suosittelisin jonkin korjaamon tarkistavan asian jos ei ole moottorien kanssa tottunut touhuamaan.

      Comment


      • #4
        Kysyin tota nokkien tarkastuksen hintaa Audilta. 400? oli arvio, koska joutuvat kuulemma purkaamaan koko keulan, tarkoitti vissiin että keula vedetään huoltomoodiin. Täytyy sanoa että ei ihan ensinäkemältä uskoisi noin suureksi hommaksi. Enkä uskokkaan!

        Comment


        • #5
          Venttiilikoppien kansien tiivisteet uusitaan samassa yhteydessä, mistä kertyy jonkin verran lisäkustannuksia. Mutta kyllä tuosta operaatiosta selviää kotimekaanikkokin eikä ymmärtääkseni keulaa tarvi purkaa tieltä. Ainakaan AFB-malli ei ole itsestään ilmaava, olettaisin että muutkin AXX-moottorit joutuu ilmaamaan käsin operaation jälkeen, samalla uusii sitten polttoaineen paluuletkutkin jos ovat kankaiset.

          Vähätöisempi tapa on hankkia jostain endoskooppi käyttöön, jonka avulla näkee öljykorkin kautta toisen kannen kunnon.

          Comment


            #6
            Miksi niitä tiivisteita vaihtaa jos eivät vuoda. Toisaalta ei ne kyllä tuota paljoa maksa.

            Eikö tuossa muka venttiilikoppia saa irti ilman suurta purkamista. Ei vielä ole moottoria tullut vastaan missä venttiilikoppien avaus vaatisi nokan purkua.

            Comment


            • #7
              No ei perhana tartte mitään keulaa kait repiä auki.
              V6 bensakoneeseen vaihtuu venakopan tiivisteet ainakin ilman nokan purkua ja yleensäkään suurempia purkuja, ei voi juuri olla erilaisempi TDI:ssä, ehkä ruiskuputkien kanssa jotain?

              Comment


              • #8
                En minäkään ihan satavarmasti A4:stä sano, mutta ei siinä kerta kaikkiaan VOI olla mitään paljon pahemmin kansien edessä kuin A6:ssa. Kuutosessa saa kumman tahansa venttiilikopan kannen irti aika pienellä purkutyöllä. Ne löpöputket on pakko irroittaa mutta ainakin oma peli lähti kiltisti tulille (vähän tavallista pidempään piti tosin startata) niiden irroituksen ja kiinnityksen jälkeen. Tosin tulppasin putkenpäät jeesusteipillä heti niiden irroituksen jälkeen eli eivät valuneet tyhjäksi saakka. Samaten paluuletkujen uusinta onnistuu ilman ilmausta.

                Se ilmaus onkin sitten oma juttunsa kun koneessa ei ole "käsipumppua". Ymmärtääkseni tapahtuu löystämällä suuttimia ja starttailemalla aikansa. Tästä muistan nähneeni tarkemman ohjeen foorumilla taannoin.

                Ne venttiilikoppien kannet lähtee poikkeuksetta ehjinä irti. Ne on syytä asentaa paikalleen silikonisen tiivisteliiman kanssa ja kun sitä kerran käyttää, ei alkuperäisen tiivisteen kunnolla ole juuri merkitystä kunhan ei ole ihan riekaleina. Ei ne kopan tiivisteet ihan ilmaisia ole kun mukana tulee kopat kokonaisuudessaan. Muistelen että oli luokassa 70 euroa per koppa.

                Kansien irroitus on kyllä hyvä tehdä syystä että ne takimmaiset nokat oli omassakin paljon enempi kuluneet kuin etuimmaiset ja etuimmaistenkin kuluneisuutta on aika haastavaa arvioida öljyntäyttöaukosta. Moottorin on pysähdyttävä juuri oikeaan asentoon, siten että nokan nostokohdan näkee aukosta. Se kuluma tulee vain siihen nokan kärkeen, muualta voi näyttää ihan virheettömältä.

                Jos nokat on kuluneet, ei kannata ottaa suurempaa surua puseroon. Nokkasarjoja saa ihan suhtkoht siedettävään hintaan (1000 euroa nokat, nostimet, painimet, siis kaikki tarvittava) Saksasta ja niiden vaihto ei ole monen tunnin lisätyö nokkaremmiremontin yhteydessä. Suomen merkkitiskin hinnoilla on aikas paljon arvokkaampi. Minusta tuo on aika siedettävä lisäkulu Audin huoltokustannuksiin suhteutettuna ja ne nokat kannattaa uusia jopa vähän ennaltaehkäisevästi ennen kuin rikkoo kannet pahemmin. Sieltä voi päästä paininvipu irralleen jos kuluu liian väljäksi tai venttiilinpainin hajoaa ja rikkoo venttiilin. Tällaisen vaurioiden jälkeen kansiremontti on jo ihan eri hinnoissa. Kauhutarinoita löytyy foorumiltakin...

                Itse vaihdatin vasta kohtuullisesti kuluneet AKE:n nokat osana "toista remmihuoltoa" 200tkm kohdalla. Nostaahan se ison huollon kustannuksia entisestään mutta taas ajetaan huoleti pitkään.

                Comment


                  #9
                  Eikö venttiilikoppiin saa uusia tiivisteitä erikseen?

                  Comment


                  • #10
                    059 198 025, set of gaskets for cylinder head cover. 18,20e.
                    Esimerkiksi otin -99 A6 2.5 TDI:n, koneet AFB, AKN, AKE.

                    Comment


                    • #11
                      Aaaah, sorry, minä sotkin: niitä kannen ympärystiivisteitä saa kyllä kuten tuosta edeltä näkyy. Itsellä oli vuoto-ongelmaa niiden suutinten pyöreiden ympärystiivisteiden kanssa ja niitä ei saa irrallaan, vain kannen kanssa.

                      Comment


                        #12
                        Jouko, et kuitenkaan tarkoita näitä: 046130219A ?

                        Comment


                        • #13
                          teppo: joo, niitä suutinten muita tiivisteitä kyllä saa, mutta ne venttiilikopan isot kumiset tiivisterenkaat jotka ovat ruiskusuuttimen rungon ja venttiilikoneiston uloimman kannen välissä ja siis estävät voiteluöljyä roiskumasta ulos koneesta, niin niitä ei ihme kyllä saa irrallaan. Joutui omasta tiivistämään ne tiivistesilikonilla kun ei tuollaisen takia raskinut uusia koko koppia. Ne renkaat välistyy ilmeisesti lämmön vaikutuksesta ja sen tuloksena paikat sotkeentuu kun tuolta vissiin vähän huohottaa.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja jkuisma

                            Jos nokat on kuluneet, ei kannata ottaa suurempaa surua puseroon. Nokkasarjoja saa ihan suhtkoht siedettävään hintaan (1000 euroa nokat, nostimet, painimet, siis kaikki tarvittava) ........

                            Itse vaihdatin vasta kohtuullisesti kuluneet AKE:n nokat osana "toista remmihuoltoa" 200tkm kohdalla. Nostaahan se ison huollon kustannuksia entisestään mutta taas ajetaan huoleti pitkään.
                            Menekös tämä remppa siis ihan paikalleen päin ilman kansien irroitusta, eli siis minkäverran tässä operaatiossa konetta joutuisi purkamaan.
                            Tässä alkaa tuo toinen about 200 Mm. huolto lähestyä ja 02-mallin AKE koneelle. Nuo nokat alkaat vähän oireilla ja oli siellä jo kulumaa kun toisen kopan alle kurkistin.

                            Eihän muuten täällä foorumissa missään olis listaa siitä mitä heebeleitä tuohon pitäisi tilailla. Eli Kaikki remelit, vesipummppu, kiristimet, termostaatti, tiivisteet.
                            Ja sitten toisaalta tuo nokkaremontin vastaava paketti.

                            AFB-koneelle oli Teppo tuollaisen vastaavan listan kasannut tuonne naapuri thrediin.
                            http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=55677

                            Josko sitä vaikka Tepolta kyselisi moista megalomaanista service kittiä
                            Viimeksi muokannut amakynen; 28.9.2007, 00:45.

                            Comment


                            • #15
                              Menekös tämä remppa siis ihan paikalleen päin ilman kansien irroitusta, eli siis minkäverran tässä operaatiossa konetta joutuisi purkamaan.
                              Nokat/nostimet/painimet saapi vaihdettua normaalin nokkahihnatyön yhteydessä suhteellisen pienellä vaivalla. Kansia ei irroitella, pelkät venttilikopat. Tämä tietysti olettaen ettei sieltä ole lähtenyt osia irralleen ja rikkonut jotain muuta kannesta.

                              Jos tulkitsen tuota aikanaan saamaani työtarjousta oikein, nokka-akselien ja niiden nippelien vaihto on merkkiliikkeellä noin 5 tunnin lisäduuni ison huollon yhteydessä.

                              Alkuperäisiä huolto-osasarjoja saapi varmaan Tepon kautta vähän edukkaammin kuin normaalisti merkktiskiltä. Merkkiosat Suomesta kustantavat aikas tarkalleen 2300 euroa.

                              Itse tyydyin suosiolla "tarvikeosiin": tosiasiassa nuo nostimet/vivut ja muut olivat sarjassa alkuperäisosia, nokka-akselit olivat camco-nimisen lafkan "tarvikkeet", jotka oli tosin pakkauksessa tunnistettu audin "uusimman revision nokkien" numeroilla. Sitä on paha sanoa onko rakenne ihan sama.

                              Tilasin itse nokat Motoren Köln -nimisestä lafkasta, mutta näyttää niitä täysiä osasarjoja kauppaavan muutkin, nytkin eBayssä:

                              http://cgi.ebay.de/Nockenwelle-Satz-...QQcmdZViewItem

                              Markkinahinta tuolle täydelliselle "tarvikesarjalle" on 1000 euroa.

                              Näin kun laskee niin nokkaremontin tekee täydellisenä remmihuollon yhteydessä "omilla osilla", työt teettäen noin 1300 euron satsauksella. Onhan se tavallaan suuri raha mutta jos tuo on ainoa suurempi "ylimääräinen" remppaerä moottorin kanssa niin kyllä mä olen henkisesti valmis pistämään uudet nokat vaikka joka toisen remmihuollon yhteydessä, ei siitä tule kuluja per kilometri peetäkään.

                              ...Tämä tietty sillä varauksella että nuo tarvikenokat kestää ees jotain. Kun alkuperäisillä ajettiin parisataa tonnia ja ne ei olleet vielä ees kovin huonot, niin jos noilla ajaa toisen mokoman lisää niin sitten kai tuo Audi on eläkeiässä jo muutenkin.

                              Comment


                              • #16
                                Tietääkö kukaan mitään hyvää paikkaa eteläsuomesta joka tekee ton nokkaremontin asiakkaan itse hankkimilla osilla. En usko että merkkiliike tekee ainakaan.
                                Viimeksi muokannut jupi78; 27.2.2009, 13:42.

                                Comment


                                • #17
                                  ...Tai ainakin alkuun pitäis löytää myös paikka joka tarkastais noi nokat järkihintaan. Paikallisen Audin hinta 400? on vähän liikaa!

                                  (sorry tupla viestit, edit ei toiminut)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Lohja on sen verta lähellä Suomusjärven Kitulaa, että kannattanee ainakin kysäistä sellaisesta paikasta kuin RAM-Auto.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Auto tällä hetkellä hihnan vaihdossa Audilla, samalla tarkastettiin nokat. Hantin puolen nokat priima kunnossa ja kuskin puolella on normaali kulumat, sanoivat että ajaa ainakin seuraavan hihnan vaihtovälin. Suurimmat kulumat oli juuri siinä nokassa joka näkyy öljyntäyttökorkista. Eli siitä on hyvä tarkastella kuntoa. Ja eiköhän sen sitten tulevaisuudessa moottorin kolinasta kuule mikäli ne on liikaa kulunut. Kaipa silläkin on merkitystä, että moottoriin on vaihdettu 15tkm välein öljyt 115tkm jälkeen(nyt siis 183tkm). Turhaa tyhjäkäyntiä aion välttää.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X