Painepuolen testaus on syytä tehdä aina kun turboaudissa on ns. rötäysvikaa. Kunnon korjaamoilla tämä on vakiotesti aina kun epäillään paine/vacum - vikaa.
Noita kunnon korjaamoja on aika harvassa joilla tuo työkalu on.
Työkalun voi tehdä "keittiö-olosuhteissa" seuraavasti:
Mennään LVI-kauppaan (K-Rautakin menee hyvin) ja pyydetään Onnisen tukkukatalogi pöytään
ja sieltä pyydetään 80mm ilmanvahtoputkiston niin sanottu päätytulppapala. Yleensä sitä ei ole missään hyllytavarana, joten tilaustavaraksi menee. Oman ostin Oulunkylän K-Raudasta.
Seuraavaksi mennään alumiinivannekauppaan ja pyydetään alumiinivanteen metallikierteinen venttiili.
Porataan sopivalla terällä reikä päätytulpan keskelle ja ruuvataan venttiili tiiviisti kiinni. Venttiilin kiinnityksen tiivistyksessä voi käyttää vielä vaikka sopivaa sikakittiä (= HVL...).
Painetesti tehdään irroittamalla paineletku ilmamäärämittarin lähdöstä ja korvataan paikkaan
tuo rakennettu käikäle.
Paineistetaan kompuralla venttiilin läpi putkistoon varovasti ilmaa ja kuunnellaan, alkaako putkiston jostain kohdasta viheltää. (kaasuläppä kiinniasennossa). Noin 0,5bar "ahdolla" pitäisi jo vinkua, jos vuotaa.
Eli ei tarvitse bongata sorvaria, joka tekisi tuon testiadapterin alumiinista tai nailonista...
Noita kunnon korjaamoja on aika harvassa joilla tuo työkalu on.
Työkalun voi tehdä "keittiö-olosuhteissa" seuraavasti:
Mennään LVI-kauppaan (K-Rautakin menee hyvin) ja pyydetään Onnisen tukkukatalogi pöytään
ja sieltä pyydetään 80mm ilmanvahtoputkiston niin sanottu päätytulppapala. Yleensä sitä ei ole missään hyllytavarana, joten tilaustavaraksi menee. Oman ostin Oulunkylän K-Raudasta.
Seuraavaksi mennään alumiinivannekauppaan ja pyydetään alumiinivanteen metallikierteinen venttiili.
Porataan sopivalla terällä reikä päätytulpan keskelle ja ruuvataan venttiili tiiviisti kiinni. Venttiilin kiinnityksen tiivistyksessä voi käyttää vielä vaikka sopivaa sikakittiä (= HVL...).
Painetesti tehdään irroittamalla paineletku ilmamäärämittarin lähdöstä ja korvataan paikkaan
tuo rakennettu käikäle.
Paineistetaan kompuralla venttiilin läpi putkistoon varovasti ilmaa ja kuunnellaan, alkaako putkiston jostain kohdasta viheltää. (kaasuläppä kiinniasennossa). Noin 0,5bar "ahdolla" pitäisi jo vinkua, jos vuotaa.
Eli ei tarvitse bongata sorvaria, joka tekisi tuon testiadapterin alumiinista tai nailonista...
Comment