Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Coupen laturi ei aina "herää" käynnistäessä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Coupen laturi ei aina "herää" käynnistäessä

    Eli "ominaisuutena" on ollut jo pidemmän aikaa se että kun kärryn käynnistää niin laturi ei ilmeisesti jotenkin "herää". Tämä ilmenee siten että jännite on keskikonsolin mittarin mukaan ~11v ja mittaristossa vilkkuu öljyn varoitusvalo.

    Yleensä tämä ongelma kuitenkin poistuu kun nostaa kerran kierrokset yli 2000rpm. Tällöin jännite pomppaa yli 14 volttiin ja öjyvalo lakkaa vilkkumasta.

    Nyt ongelma on kuitenkin pahentunut siten että joskus kierrokset joutuu nostaa jopa yli 4000rpm ennenkuin laturi "herää". Laturi ilmeisesti on kuitenkin terve koska jännite on "normaalitilassa" sen normaalin ~14.5v, mutta mahtaako tuola olla jokun säätömokkula sitten pimeenä? Minkähänlaisella operaatiolla tämän "ominaisuuden" saisi fiksattua?

    En tunne tarkemmin autolatureiden anatomiaa ja sitä että minkälaista elektroniikkaa siihen on liitettynä. Jotakin kuitenkin ilmeisesti on vialla...

    #2
    Palaako latausvalo kun laitat virrat päälle? Tuo vaikuttaisi aivan siltä, että laturi ei saa herätevirtaa.

    Comment


      #3
      Mulla oli aikanaan vastaava vika coupessa. Tai vian aluksi ei ladannut kuin satunnaisesti, mutta säädinpaketin vaihdon jälkeen kaasun polkaisulla lähti aina lataamaan. Latauksen merkkivalo toimi kokoajan normaalisti, mutta volttimittari juorusi latauksen puutteesta. Ilmeisesti kolvilla korjattavissa vika herätevirran liitoksissa. Taitaa tuo vanha laite olla vielä jossain tallin nurkassa. Itse ostin tilalle rempatun laturin palstalta.

      Comment


        #4
        Laturin käämien esimagnetointiongelmiinhan tuo viittaisi. Ilman (yleensä)latausvalon virtapiirin kautta tehtävää esimagnetointia laturi herää vasta kierroksilla, kun se ikäänkuin magnetoi itse itsensä pyöriessään riittävän kiivaasti. Kun laturi kerran saadaan hereille, niin sen jälkeen se toimii vaikka tyhjäkäynnillä.

        Itse myös veikkaisin vikaa jännitteensäätimessä, jos latausvalo toimii normaalisti.

        Minun auto temppuilee satunnaisesti samalla tavalla, tosin vika on aina ilmennyt kostealla säällä auton seisoessa vähintään yön yli. Lataus on kuitenkin aina tähän mennessä alkanut toimia pienen kaasuttelun jälkeen. Tuotakaan "vikaa" en varmaan olisi edes huomannut, jos volttimittari ei olisi juorunnut asiasta. Tosin ilman volttimittariakin sen huomaa melko hitaasti toimivista pyyhkijöistä, jos vaan älyää yhdistää nuo kaksi asiaa keskenään.

        Comment


          #5
          Kerran taistelin saman ongelman kanssa. Ratkesi kun laturin ja moottorin rungon välille lisäsi kuparikudossukan maakontaktia parantamaan. Samaa esimagnetointiongelmaa tämäkin.

          Comment


          • #6
            Lataussäätimen vaihdolla tuollaiset ongelmat on yleensä korjaantuneet.

            Comment


            • #7
              Startatessa mitään muita valoja ei pala(aluksi) kuin tuo öljyn varoitusvalo joka vilkkuu. Hetken aikaa jos ajelee ilman että nostaa kierroksia niin ABS valo syttyy myös...


              Elikkä laturin maadoitusjohdinta ja laturin jännitteensäädintä(?) pitäisi siis mennä krotaamaan... mistähän tämä säädin mokkula löytyy ja minkänäköinen kaluste mahtaa olla kyseessä? Onnsituuko tuon "korjaaminen" itse kolvailemalla, vai pitääkö/kannattaako koko mokkula vaihtaa samoin tein..?

              Comment


                #8
                Ettei olisi tasasuuntaaja sökö? Jännitteensäätimessähän tosin sekin taitaa pakettina sijaita.

                Comment


                  #9
                  Diodisilta on erikseen. Varmista nyt ensiksi, ettei latausvalopolttimo ole palanut.

                  Comment


                  • #10
                    Juu pitääpä tarkastaa... En kyllä itseasiassa muista tuollaisen koskaan edes palaneen mittaristossa... tai siis, en tiedä mikä valo se noista on ja miltä se näyttää, mutta muistaakseni siellä ei ole muuta loistanut kuin öljyvalo, abs ja käsijarru :)

                    Vaan mitäs sitten kun tuon tsekkailee, mitä voinen päätellä siitä jos latausvalo palaa, tai jos ei pala?

                    Comment


                    • #11
                      Tosin ilman volttimittariakin sen huomaa melko hitaasti toimivista pyyhkijöistä, jos vaan älyää yhdistää nuo kaksi asiaa keskenään.
                      Olenkin ihmetellyt miksi oikein kosteilla keleillä pyyhkijät hidastelevat. Samalla kuuluu sellainen nariseva ääni. Myös automatiikka sekoaa, jos painaa viikseä kerran alaspäin jäävät pyyhkijät pyyhkimään jatkuvasti. Korjautuu kun laittaa pyyhkijän tihkulle ja takaisin off-asentoon. Miten vian saa korjattua?

                      Comment


                      • #12
                        Vaan mitäs sitten kun tuon tsekkailee, mitä voinen päätellä siitä jos latausvalo palaa, tai jos ei pala?
                        Jos latausvalo ei pala, kun laitat virrat päälle, on vika polttimossa, johdossa (liitokset) tai laturissa. Jos laturi herää kierroksilla ja toimii hyvin, on jännitteensäädin ja laturin muut komponentit luultavimmin ehjät. Sielläkin voi tietysti olla jokin kosketushäiriö. Jos valo palaa ja ei sammu heti moottorin käynnistyessä, niin hiilet ovat luultavasti lopussa.
                        Viimeksi muokannut pasi_; 9.1.2009, 09:08.

                        Comment

                        Working...
                        X