Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Coupe 10V -90 laturin heräte

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Coupe 10V -90 laturin heräte

    Heräte piuhaan tulee vain vajaat 11V virrat päällä, eikä lataa. Kokeilin laittaa herätevirran suoraan akusta niin pelaa. Mihin tuo tarvittava jännite vois kadota?

    #2
    Ei sinne mitään kuulu tulla ennenkuin auto käy. Tai siis sen kuuluu olla ~maissa, kun moottori on seis ja vasta käydessä sinne tulee jännite.

    Comment


    • #3
      joo jos mittaa tuon jännitteen se johdon ollessa kiinni ni näyttää sen 0. Latausvalo ei pala missään vaiheessa, tarkistin sen ja oli kunnossa?!

      Comment


        #4
        Mittaa myös D ja maa välinen resistanssi.

        Tuleeko latausvalolle +12v toiseen karvaan?

        Comment


        • #5
          Siis: laturin päässä on ilmeisesti kolmirivinen liitin, jossa on kaksileveää ja yksi kapea liitin, johon tulee sininen ohut johto. Irrota pistoke ja kytke se maahan. Kytke virta. Lautausvalon pitäisi palaa. Irrota maa ja valo sammuu. Jos näin on, vika on laturissa.
          Ensimmäisenä epäilisin laturin hiiliä. Kuluneet niin, että latausvaloa ei saa maata hiilen ja liukurenkaan kautta. Lataussäädin on kait kahdella ruuvilla kiinni. Kokeile toimivaa säädintä tai vaihda hiilet, jos kuluneet.

          Comment


            #6
            Herätevirtapiuhan jännitehäviö (~1v) aiheutunee latausvalon yli menevästä jännitteestä.

            Laturin pitäis kyllä herätä henkiin ilman tuota heräte(esimagnetointi)virtaakin, mutta se vaatii laturin pyörittämistä hieman korkeammilla kierroksilla. Eli jos laturi ei kuitenkaan herää yli 3000rpm kierroksilla, niin lähtisin purkamaan hommaa vaihtamalla jännitteensäätimen. Bossikopion saa n. kympillä tarvikeliikkeestä.

            Comment


            • #7
              noniin. Oli sitten kuitenkin se heräte piuha poikki, jäi käteen kun hiukka nyki konehuoneen puolelta. Tulipa sitten ainakin huollettua laturi ja harjoiteltua mittarin irrotusta... joo ja se mittaristo lähtee tosiaan irrottamatta rattia :) Mihiköhän se musta liitin on varattu mikä on siellä mittariston takana irrallisena?

              @Ilkka L

              Joo kyllä lähti lataamaan kun anto kierroksia.

              Comment


                #8
                Musta liitin on automaattiautoissa mittariston alalaitaan tulevaan vaihdeindikaattoriin.

                Comment


                • #9
                  Hieman vaikuttaa silta, että joko lataussäädin tai magnetointipiirin diodi on hajalla, jos täytyy antaa reilummin kierrosta.

                  Comment


                    #10
                    Eipä laturissa välttämättä ole mitään vikaa, mikäli se ei herää matalilla kierroksilla, jos esimagnetointivirtaa (laturin merkkivalolta) ei tule. Kun moottorille antaa happea ja laturi lähtee pyörimään kovemmilla kierroksilla, niin se magnetoi itse itsensä. Jahka laturin magentointi on kertaalleen tehty konetta kierrättämällä ja siitä huolimatta se lopettaa lataamisen kierrokset esim. tyhjäkäynnille laskettaessa, niin sitten vikaa on jossain. Tuota laturin esimagnetointivirtaa käytetään laturin "herättämiseen" heti startin jälkeen ja onpa sillä tietysti oma funktionsa latausvalon toiminnan ohjaamisessa.

                    Comment


                    • #11
                      Laturi kyllä lähtee lataamaan ilman latausvaloakin, vaatii tosiaan hieman enemmän kiekkaa. Esim. laturirempan jälkeen lataus ei saata lähteä toimimaan millään, ennen kuin esimagnetointivirta on ohjattu käämille latausvalon kautta.

                      Comment

                      Working...
                      X