Heräte piuhaan tulee vain vajaat 11V virrat päällä, eikä lataa. Kokeilin laittaa herätevirran suoraan akusta niin pelaa. Mihin tuo tarvittava jännite vois kadota?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Coupe 10V -90 laturin heräte
Collapse
X
-
Siis: laturin päässä on ilmeisesti kolmirivinen liitin, jossa on kaksileveää ja yksi kapea liitin, johon tulee sininen ohut johto. Irrota pistoke ja kytke se maahan. Kytke virta. Lautausvalon pitäisi palaa. Irrota maa ja valo sammuu. Jos näin on, vika on laturissa.
Ensimmäisenä epäilisin laturin hiiliä. Kuluneet niin, että latausvaloa ei saa maata hiilen ja liukurenkaan kautta. Lataussäädin on kait kahdella ruuvilla kiinni. Kokeile toimivaa säädintä tai vaihda hiilet, jos kuluneet.
Comment
-
Herätevirtapiuhan jännitehäviö (~1v) aiheutunee latausvalon yli menevästä jännitteestä.
Laturin pitäis kyllä herätä henkiin ilman tuota heräte(esimagnetointi)virtaakin, mutta se vaatii laturin pyörittämistä hieman korkeammilla kierroksilla. Eli jos laturi ei kuitenkaan herää yli 3000rpm kierroksilla, niin lähtisin purkamaan hommaa vaihtamalla jännitteensäätimen. Bossikopion saa n. kympillä tarvikeliikkeestä.
Comment
-
noniin. Oli sitten kuitenkin se heräte piuha poikki, jäi käteen kun hiukka nyki konehuoneen puolelta. Tulipa sitten ainakin huollettua laturi ja harjoiteltua mittarin irrotusta... joo ja se mittaristo lähtee tosiaan irrottamatta rattia :) Mihiköhän se musta liitin on varattu mikä on siellä mittariston takana irrallisena?
@Ilkka L
Joo kyllä lähti lataamaan kun anto kierroksia.
Comment
-
Eipä laturissa välttämättä ole mitään vikaa, mikäli se ei herää matalilla kierroksilla, jos esimagnetointivirtaa (laturin merkkivalolta) ei tule. Kun moottorille antaa happea ja laturi lähtee pyörimään kovemmilla kierroksilla, niin se magnetoi itse itsensä. Jahka laturin magentointi on kertaalleen tehty konetta kierrättämällä ja siitä huolimatta se lopettaa lataamisen kierrokset esim. tyhjäkäynnille laskettaessa, niin sitten vikaa on jossain. Tuota laturin esimagnetointivirtaa käytetään laturin "herättämiseen" heti startin jälkeen ja onpa sillä tietysti oma funktionsa latausvalon toiminnan ohjaamisessa.
Comment
Comment