Takapyörän laakereissa on vähän turhan paljon välystä. Onko kiristämisestä mitään hyötyä? Pidentääkö kiriminen laakerin ikää vai käykö toisin päin?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Takapyörän laakeri
Collapse
X
-
SolehmainenAvainsanat: Ei mitään
-
-
Petri, quattrossa ei ole kiristettäviä pyörän laakereita.
Etuvetoisten taka-akselin laakerit ovat perinteisiä kartiorullalaakereita joita voi kiristää. Tulokset sitten ovatkin toinen juttu. Joskus kestää pitkään ja toisinaan kiristyksen tulos havaitaan ihan kellosta katsottavalla aikavälillä. Kiristystiukkuus määritetään väliprikan vapaana liikkuvuutena, edellyttäen että laakerissa on myös elinkelpoista vaseliinia.
Comment
-
Esimerkki siitä miten käypi, kun liian kireälle kirraa;
Kohteena oli vuosia sitten Audi 80 1,8s -87. Vasen takapyörä piti jurinaa kaarteissa, joten ei kun laakeriin lisää kireyttä. Pyörä, kuppi, sokka jne. veks ja mutteria aavistuksen tiukemmalle. Osat paikoilleen ja pyörää nykiessä ja pyörittäessä ei tuntunut minkäänlaista lonksuntaa enään. Siinä se taisikin mennä vikaan.
Pari päivää myöhemmin maatieajossa kuului kahinaa takaa ja sitten hetken päästä rusahdus. Audi tiensivuun ja visuaalinen tsekkaus, mitä särkyi? Vanne kuuma ja epäilys haverista. Soitto VAGin pikahuoltoon ja siirtyminen varovasti pajalle. Audi eteni kaikesta huolimatta.
VAGin pajalla peli ylös ja pyörä pois. SKF:n laakeri hitsaantui akselin tyngän ympärille. Ihme oli, että pyörä vielä pyöri irtosälästä huolimatta.
Comment
-
Solehmainen
Nyt on sitten vihdoin ja viimein laakerit kiritty. Piti ostaa uudet rasvakupit kun ei entiset lähteny ehjänä irti ja merkkiliikkeestä tietenkin. Tarvikkeena sai vain laakerisarjan mukana.
Toivottavasti kestää nyt vähän pidempään kun kellon ympäri.
Comment
-
Solehmainen
No niin nyt on kulunut kaksi kuukautta ja 3000 kilometriä laakereitten kiristyksestä ja vieläkin toimivat. Tulin siihen tulokseen, että jos laakerit pitää jo ääntä niin niitä ei pidä mennä kiristämään vaan vaihtaa uudet. Jos taas laakerit ei pidä ääntä niin voi vähäsen kiristääkin. Kevään jatkeita kaikille!
Comment
-
Pärinä-Pappa
Takalaakereiden väljyydestä
Audini peräpää (vm. -96) kolisee varsinkin talvikelillä ajettaessa ns. nimimiehen kiharoissa. Kolina on melko voimakasta ja ennen kaikkea ärsyttävää; ei pitäisi kuulua auton imagoon. Epäilen syyksi väljiä/löysiä laakereita. Takarengas "lonksuu" kun sitä sivusuunnassa heiluttaa. Kiristin kuskin puolelta em. ohjetta (aluslaatan liikkuvuus) noudattaen. Ei havaittavaa vaikutusta. Jäiköhän laakeri sittenkin liian löysälle? Takalaakerit ovat pari vuotta sitten vaihdettuja.
Comment
-
Jatketaanpa tähän aiheeseen.
Katsastusmies oli sitä mieltä että oikean takapyörän laakerissa on väljää.
Huomasin auton papereista että kyseinen laakeri on vaihdettu kaksi vuotta sitten.
Nyt kun pistän uuden laakerin, niin voisiko joku kertoa miten tuo kiristys oikeaoppisesti tehdään. Ei huvittaisi taas vuoden päästä vaihtaa uudestaan.
Ja autohan etuvetoinen ja rumpujarrut takana.
Comment
-
Ei sitä tarvitse välttämättä vaihtaa, saattaa kiristys riittää. Kokeile ainakin ensin, varsinkin jos ei pidä pahaa ääntä.
Navasta mutteri auki ja kiristetään, kunnes vanteessa on klappia juuri aistein havaittavasti. Siihen pitää jäädä pikku klappi, muuten on liian tiukalla. Jos meni liian tiukalle, niin reippaasti auki ja taas varovasti kiristystä. Sitten mutterin lukitus päälle, sokka siihen ja kovaa ajoa.
Ja jos vaihdat laakerin, ja joudut purkamaan jarrut, ota iso digikuva jarruista ennen purkua...
Comment
-
Pärinä-Pappa
Kiristin
laakerin niin lujalle kuin uskalsin. Käytin ulomman laakerin irti (lähtee kun ottaa kiristysmutterin pois) ja laitoin lisää vaseliinia. Onkohan eri vaseliineissa eroa? Vm. -96 on levyt takana ja rengas pitää irrottaa operaation ajaksi (aluvanteet). Kyllä sitä kolinaa kuuluu vieläkin, mutta vaimeampana. Varmaan laitoin laakerit alunperin liian löyhälle ja ne ovat kuluneet "pilalle".
Comment
-
Aiheeseen liittyen, itse olen aina kiristänyt sen mutterin "vähän" kireälle ja sitte lähtenyt tulemaan takasinpäin niin että se välys sinne ilmaantuu. Tuskin laakeri ottaa itseensä jos sitä ei hampaat irvessä väännä kiinni, ja sietä saa turhat klapit pois noin. Ainakaan vielä ei mitään ole hajonnut kulkupeleistäni :)
Comment
-
Vetää ensin kunnolla kiinni, löysää täysin ja kiristää sitten tuntumalle. Näin laakeri hakeutuu paikalleen eikä välys enää ajossa muutu.
Comment
-
Lukuisia volkkarin laakereita vaihtaneena voin todeta, että vaihdettaessa kaikki kilkkeet uuteen, laakeri väljistyy hyvin paljon, eikä ensimmäinen kiristys kestä pitkään.
Vaatii jälkikiristyksen, eli vedetään tiukkaan ja kahdeksasosakierros pois. Tuon jälkeen pitää renkaasta vääntäessä tuntua ihan pieni välys. Jos jää liian tiukkaan, laakerikooli voi katketa ja voin kertoa, että sen kuulee.
Mustaa mölybdeenisulfidia olen käyttänyt, eikä sitten liikaa, ettei pullauta tiivisteitä pihalle.
Comment
-
tolaju
Takapyörän laakeri
Joo kannattaa vaihtaa laakeri ajoissa , että ei vaan pääse särkymään vauhdissa. Siinä voi mennä abs anturi ja pyörännapa samalla. Laakeri ei maksa kuin 20?.
Comment
Comment