Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kitisevä ohjaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kitisevä ohjaus

    No, kun tässä nyt on tullut noita oman auton sivuääniä kuunneltua, niin kysynpä vielä tälläistäkin asiaa, joka vaivaa mieltäni. Siis ongelmana on aika ajoin kuuluva ohjauksen kumimainen kitinä, tai natina. Ääntä on melkoisen vaikea paikallistaa, mutta se kuuluu sisälle, sekä myös ulos. Olen voidellut tippakannulla raidetangon sisemmät puslat, rintapellin läpiviennin, ohjausakselin läpiviennin virta- ja rattilukosta. Mikään ei ole auttanut.
    Nyt muutama päivä sitten ukkoskuurossa roiskautin oikein reilusti lätäkköön, jonka seurauksena kitinä ehkä hieman väheni. Mainittakoon nyt semmoinenkin seikka, että kitinä ei kuulu koko aikaa, eikä koko ratin kierroksella, vaan ainoastaan muutaman asteen "sektorilla" rattia käännettäessä.
    Kyllähän ääntä maailmaan mahtuu, eikä se vaikuta vaaralliselta ääneltä, mutta antaa se melkoisen rouskun vaikutelman autosta, joka muuten on suht siisti.
    Siispä, jos jollain on asiaan kokemusta tai ehdotuksia, niin kiitollisena niitä taas lueskelisin. Autohan on siis C-4 koppainen, vuoden -92, Audi 100.

    #2
    Kitiseekö myös renkaat ilmassa?

    Comment


    • #3
      mulla on myös ihme narinaa etupäässä. juurikin käännellessä. auttaisko tuohon molyrasvat vaihtaa suojakumien alle?

      Comment


        #4
        Itselläni on myös audi 100 vm 92 V6 ABC moottorilla varustettuna . Minulla oli sama vika jota eräs
        ilta tutkin monta tuntia ja lopulta syy selvisi. Kitinän aiheuttaja oli kuiva hammastanko . Korjasin vi
        an irroittamalla hammastangon suojakumin molemmista päistä ja laitoin sisään keskuspainevoitelu
        vaseliiniä. sinne käy jokin muukin notkea rasva joka ei pakkasella jäykisty. Itselläni ilmeisesti ääni
        tuli kuitenkin apumiehen puoleisesta päästä koska sieltä löytyi hammastangon muovisesta/nailoni
        sesta liukuholkista irronnutta mujua. Lopuksi laitoin uudet pannat suojakumiin ja se oli siinä. Mutta
        täytyy vielä sanoa että se ei ole aivan yksinkertainen juttu koska siellä ei ole liikaa tilaa.

        T.Heikki Illi p 0400 438760

        Comment


        • #5
          No joo...

          Kyllä olisin itsekin varovasti ollut sitä mieltä, että ehkä se natina tulee sieltä ohjausvaihteen sisältä.
          Täytyy nyt ensin nostaa se etupääkin vielä ilmaan ja katsoa naukuuko silloin, mutta tuo hammastangon voitelu tuntuu sikälikin "luontevalta", koska sormin tunnustellessa ja kaverin käännellessä rattia ees taas, tuntuu natinan taajuista värinää, kun tunnustelin raidetankojen sisempiä päitä, jotka on pultattu juuri siihen hammastankoon.
          Onko ihan päätön idea ruutata siihen hammastangon päälle injektioruiskulla ja neulalla kuminläpi öljyä??

          Comment


            #6
            Kuulostaa vähän päättömältä, miksi rikkoa suojakumia. :) Siellä on MoS2 rasvaa.

            Hammastangossa on sellainen säätöruuvi ja lukitseva mutteri siinä päällä. Joku ohjesääntö oli muistaakseni että tiukataan niin kauan että naksuva ääni häviää, sitten 1/8 kierrosta taaksepäin. Sitten testiajo jossa varmistetaan että ratti palauttaa keskelle kun lasketaan irti. Jos ei, niin löysätään säätöä vielä 1/8 kierrosta. Jne.

            Jostain tuo tarttui päähän, olisiko tehtaan hammastangon kunnostusprujuissa, tjms.

            Comment


            • #7
              Liekö noissa satasen sukuisissa vieläkin säädettävä ohjausvaihde? Omasta kaksisatasesta pari vuotta sitten tiukkasin sen ja ainakin etupaan ravistus kaikkosi tiehensä.

              Comment


                #8
                Miulla odottaa yksi C4:n hammastanko siirto lötkön uumeniin, siinä on vielä säätöruuvi. Veikkaan että ruuvi löytyy vuoteen 97 asti.

                Comment


                • #9
                  itselläni alkaa ohjaus kitiseen kun ilman lämpötila siirtyy helteen puolelle. mistä lie johtuu.

                  Comment


                  • #10
                    OT: Minulla vaimo "kitisee" juuri nyt, kun "surffailen" sivustoilla:)))

                    Comment


                      #11
                      Itselläni rupesi eilen ratti pesun jälkeen kitisemään. A4 -02 ja 90 tkm. Ajattelin ensiapuna viedä lämpimään sulamaan.

                      Comment


                      • #12
                        Onko auttanut

                        Narisee ohjaus täälläkin. Kertokaa oletteko jo kokeilleet näitä edellä mainittuja poppakonsteja. Mikä niistä auttoi. Olen myös miettinyt hammastangon kiristystä... Miten kiristys tapahtuu? Joku on myös rasvannut hammastangon, auttoiko narinaan?

                        Comment


                        • #13
                          Kitinään auttoi sitten se, että otin hammasvaihteen suojakumia vähän irti oikealta ja vasemmalta ja voitelin hammastangon vaseliinilla. Älyttömän ahdas väli se moottorin ja rintapellin väli, mutta onnistui ja kitinä lakkasi.

                          Comment


                            #14
                            Injektioruisku ja neula ei riko kumia.
                            Minulla on käytössä isohko injektioruisku, jolla eläimiin (lehmät, hevoset)
                            ruiskutetaan lääkeannoksia, saapi varmaan apteekista.
                            Olen pruuttaillut mm. vanhan Volvon ohjausniveliin automaattiöljyä kumin läpi
                            eikä mitään murtumia ole ilmennyt.
                            Täytyypä kokeilla tuohon hammastankoon.

                            Comment


                            • #15
                              Nostetaan vanhaa ketjua.

                              Itsellä kitisee / natisee / nitisee myös rattia käännettäessä profiilin kulkineessa. Tänään rasvailtu hammastanko uudelleen eikä helpotusta kumimaiseen kitinään / natinaan / nitinään ole havaittavissa. Rattia on käännelty ääriasennosta toiseen.

                              Ääni kuuluu yhtälailla pyörän kotelosta sekä sisällä kabiiniissa.

                              Mitäs seuraavaksi? :)

                              Comment


                                #16
                                Odotat ja ajelet. Mulla kitisi myös ja rasvasin hammastangon ja kitinät hävis vasta ~50 kilsan jälkeen. Kai otit ne suojakumit sisäpäästä irti et sait rasvattua varmasti kunnolla? Apukuskinpuoli ei tosiaankaa mikää mukava paikka oo tuota rasvaalla.

                                Comment


                                • #17
                                  Tai sit siellä natisee ne tukivarret?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Otin suojakumin irti sisäpäästä ja rasvaa paljon sisälle sekä hammastangon päälle.

                                    Vaihdoin eteen kaikki tukivarret+koiranluut n. 8-9tkm sitten.

                                    Comment


                                      #19
                                      Millasta rasvaa käytit? Jos kiinnostaa ni voin myydä käyttämättömän tuubin rasvaa jonka oon marmorilta hakenu just tuota varten.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mobilin korkeapainerasvaa laitoin. Nitinä oli jo hukassa, mutta palasi tänään (muutaman kerran). Odotellaan jos tuo nitinä tosiaan katoaisi ajan kanssa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nitisee / vinkuu / natisee edelleen. Nyt ajettu noin 600-700km hammastangon rasvauksen jälkeen.

                                          Ehdotuksia?

                                          Comment


                                            #22
                                            No, mikäs sitten(kin) narisee, kun kääntäessä narisee ja lokasuojasta painellessa narisee (hiemn ratin asennosta riippuen enemmän tai sitäkin enemmän). Varsinkin alustapesun jälkeen.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Voisin itsekin testata tuota rasvausta. Millainen homma se on profiilin autoon (A4 B6 1.8TQ)? Ilmeisesti se on tuolla tulipellin takana jossain?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ja sitten asiaan, ohjaustehostimen nestettä on autossa ja eiköhän se ole ensimmäinen paikka mitä katsoa. Yleensä myöskin ohjaintehostin alkaa ensiksi huutamaan kun nesteet on vähissä ja vasta sen jälkeen hajottamaan paikkoja.

                                                Jos jollain on linkkiä heittää missä olisi hieman ohjeistusta / neuvoa tuon ohajinvaihteen rasvaamiseen / huoltoon / vaihtamiseen, olisin kiitollinen?
                                                Viimeksi muokannut jta; 7.8.2010, 20:36. Perustelu: edelliseen viestiin viittauksen poisto

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tarkemmin tutkittuna syynä onkin mitä todennäköisimmin etummainen alatukivarsi. Mitä tuossa pari tuntia tunnustelin niin hammastanko naksui hieman mutta suurin narina kyllä pääsi tuosta alatukivarresta.

                                                  Käytin pultteja irti ja jostain kumman syystä ei natise enään? Pitää kuitenkin tilata uusi alatukivarsi koska ei nuo osat ole kuin pari kuukautta vanhoja.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Täälläkin alkanut ohjaus narisemaan A3 8L:ssä. Tuntuu myös hieman jäykemmältä kun aikaisemmin. Voiko raidetangonpäät aiheuttaa tuota vai onko vika ohjausvaihteessa? Mahtuuko A3:ssa rasvailemaan tuota hammastankoa?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Voi aiheuttaa. Aikanaan Mantas oli sama ongelma, kitisi ja raskas käännellä. Nivelien vaihdolla korjaantu.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Nostin keulan ylös ja tutkailin asiaa, ainakin iskarin yläpään kumit kitisi kun käänteli renkaita. Kuuluuko niiden pyöriä ohjauksen mukana? Suihkin kokeeksi rasvaa niiden juureen, hiljeni hetkeksi ja ohjaus keveni mutta nyt taas sama laulu.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X