Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ajovaloille releet+paremmat johdot?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ajovaloille releet+paremmat johdot?

    Jatketaan ny sitten vielä tätä projektit-osiossa vähän OT:ksi mennyttä keskustelua.

    Mittailin eilen jännitteet tuosta Audista, jännitehäviö n. 1,1V lyhyillä, pitkillä n.1,2V. Mitattaessa auto kävi tyhjäkäyntiä, akkujännite 13,7V ja valojen kannasta mitattuna häviöt edellä mainitut. Vähän ihmetytti tuo melko alhainen akkujännite. Eikö "normaali" latausjännite ole sinne 14,4V pintaan? Eli laturin johdoissaki on sen perusteella häviöitä. Laturilta tulevaa virtaa en kyllä mitannu. Kyllähän noissakin parantamisen varaa on, mutta paljonko valoteho lisääntyisi käytännössä, jos tuon jännitehäviön saisi tuonne 0,5V pintaan?

  • #2
    Itsellä parani huomattavasti. Kirkkaalla päiväkelillä kun koitat laittaa vaikkapa hyppylangan suoraan akulta polttimolle, saattaa valo kirkastua yllättävän paljon.

    Comment


    • #3
      Biltema (sinänsä yllättävää) myy näppärää bolt-on tyyppistä reletyssarjaa valonvahvistin- nimikkeellä. Useampaan peliin asentanut. Valot kirkastuu, varsinkin, jos laittaa hyvät polttimot (Philipsin paremmat tms.) ja virrat suoraan laturilta. Myös valokatkaisija / -viiksi ei ole niin herkkä tuholle.

      Suosittelen lämpimästi.

      Comment


      • #4
        Lähes bolt on myös motonetista ostettuna. Neljä kpl releen jalkoja (olisko ollu, 1e kpl) 4 relettä (pari e kappale) johtoa, sulakerasia sekä sulakkeet ja johtojen liittimet. Hintaa osille taisi tulla kuitenkin jotakuinkin 20e. Joku muistaakseni puhui että noita bilteman releitä ei ihan joka paikasta saa ostettua, jos matkan varrella sattuu rele kypsymään. Voi toki olla ihan mutua vain. Korjatkaa joka tietää paremmin :)

        Comment


          #5
          Onko tuon Bilteman johtosarjan osaset riittävän "järeitä"? Ettei johdot ole mitään ohuita naruja?

          Comment


          • #6
            Olen ollut Bilteman sarjaan tyytyväinen. Valo on kirkas ja joskus kaks'satkussa haaroitettiin laillisilla polttimoilla lisäpitkät, hyvin toimi ja valo oli kirkas. Jännitteitä en mitannut, ei ollut tarvetta.

            Ei mikään overkill, mutta toimiva paketti.

            Nimim. viisi omaa VAG- tuotetta moisella relettänyt.

            Comment


              #7
              Minkälaisia polttimoita olette käyttänyt tuon operaation jälkeen ja miten on kestänyt? Korkeampi jännitehän rasittaa niitä enemmän ja varsinkin kirkkaamaat polttimot (+30/50 %) tuppaa kärähtelemään ennen aikojan vakiojohdoillakin.

              Olisin tosi kiitollinen tarkemmista käyttökokemuksista, kun itekin oon harkinnu noiden surkeiden valojen parannusta...

              Comment


                #8
                Philips Vision plus H4:n lyhyen lanka tuntuu kestävän itselläni noin 4kk ja 10tkm. Kolme paria poltettuani päätin kokeilla Osramin vastaavaa. Nämä tosin olleet kiinni autossa vasta viikon, joten tulokset tulee - joskus.

                Monissa polttimoissahan tuo +50000% mainos perustuu juuri siihen, että polttimo suunnitellaan surkeille johdoille ja pienemmälle jännitteelle. Kestoiän lyhentyminen kunnon johdotuksilla siis luonnollista.

                Comment


                • #9
                  Vision plus kyllä kärähtelee taajaan, mutta tarjoaa vastineeksi paljon kirkasta, sinertävää valoa. Talvikaudeksi moiset ja kesäksi laadukkaat perushooneloset niin a vot.

                  Comment


                    #10
                    Noista +50 % polttimoista olen kuullut että Philips Vision plus olis kestoltaan ok, mutta Osramin Silverstar aivan surkea. Molemmat kokemukset käsittääkseni vakiojohdoilla. Tiedä sitten miten on todellisuudessa, kun tuosta Osramista on vähemmän mainintoja. Philipsiä on kyllä monet kehunu.

                    Ihmeen pitkäikäset polttimot autossani tällä hetkellä on. Tulivat auton mukana reilu 3 vuotta sitten enkä kertaakaan oo joutunu vaihtamaan pimenemisen takia ja on sentään ajettu jo 90 tkm sen jälkeen. Vois olla pikkuhiljaa vaihdon aika jo valotehonkin kannalta...

                    Comment


                      #11
                      Mitäköhän tuo autocheck-sydeemi tykkää tosta relettämisestä?
                      Vinkuuko rikkinäisiä ajovalopolttimoita tuon jälkeen?

                      Comment


                        #12
                        Vinkuu. Lyhyiden releen vetovirta pitää vetää valoviikseltä asti ohittaen AC:n haistelupurnukan. Pitkistä AC ei mitään tiedäkään koskaan, joten niiden herätteen voi ottaa auton sarjasta.

                        Comment


                          #13
                          Mulla on muuten yksi ylimääräinen Biltema-setti. Se kun on tarkoitettu H4-valoille ja itellä on ne kolmivalaisimelliset linssisydeemit niin päädyttiin laittamaan ihan metri- ja kappaletavarasta se reletys. Tuon setin saa multa puoleen Biltema-hinnasta. Mikähän se mahtoi olla?

                          Ai niin vielä, Juha: Autocheckki toimii ihan kuten ennenkin. Pitää vaan osata kytkeä se oikein. Minä en osaa, mutta onneksi oli osaavaa apua.

                          Comment


                          • #14
                            Hannu: se on myyty. Hinta tais olla viimeksi katsoessani 22 ekee, saattaa olla noussut. Laita vaikka privaa toimitustavasta.

                            Comment


                            • #15
                              Eiköhän se ole niin, että polttimot pitävät enemmän hyvin johdotetun sähkön tuottamasta tasaisesta jännitteestä kuin huonojen johtojen alati vaihtuvasta virrasta.

                              Comment


                              • #16
                                Kun en asiasta mitään ymmärrä: Miksi pitäisi vaihtaa johtosarjoja ajovaloille? Eikö valmistaja ole asian miettinyt. Turhaa touhua:)

                                Comment


                                  #17
                                  Jorma: On se valmistaja miettinyt sen verran että valoille saadaan sen verran virtaa että ne valot jotain näyttää. Nuukuuksissaan on vaan vetänyt sellaisella paukkulangalla, että jännitehäviöt melkoiset. Lisäksi valoille menevä virta kiertää valokatkaisijan kautta ja aikaansaa sen ennenaikaisen sulamisen. Kunnon johdoilla saa valoille menemään enemmän jännitettä ja sitä kautta hyvin maltillisella kustannuksella ratkaisevasti paremmat valot. Ja laillisesti!

                                  Comment


                                  • #18
                                    Fysiikan lakien mukaan valoteho putoaa etäisyyden neliöön ja jos en ihan väärässä ole, niin puolentoista voltin lasku käyttöjännitteessä polttimon kannalla pudottaa valotehon puoleen. Joka tapauksessa, pienikin jännitteen lisä polttimon käyttöjännitteeseen lisää valotehoa (valaistusvoimakkuutta) huomattavasti.
                                    Suurina sarjoina tehtävissä autoissa valojen releytys (tai tukevat johdot/kytkimet) lisää kustannuksia -yksi rele euron pari. Koska autoja ei juuri myydä valojen tehokkuuden takia, niin mksi autotehdas tinkisi katteestaan, kun tuotteen saa kaupaksi hieman pienemmilläkin investoinneilla?

                                    Comment


                                      #19
                                      Eiköhän se ole niin, että polttimot pitävät enemmän hyvin johdotetun sähkön tuottamasta tasaisesta jännitteestä kuin huonojen johtojen alati vaihtuvasta virrasta.
                                      Vaikuttaa vähän kaukaa haetulta. Eiköhän se ole niin päin että suuremmalla jännitteellä polttimot joutuu suuremmalle rasitukselle ja hehkulangat palavat poikki ennen aikojaan.

                                      Lampun resistanssi on kai suurin piirtein vakio (langan lämpötila tietysti vaikuttaa).
                                      12 V ja 55 W tulis virraksi 4,6 A ja 14 V:lla 5,4 A. Kasvua 17 %. Lampun teho taas kasvais samalla 75 W:iin!
                                      Kasvanut virta on se joka syö polttimoita.

                                      Comment


                                        #20
                                        Kertokaas nyt tyhmälle mimmoinen tuo relesysteemi on ja miten se kytketään esim. Audi 90:n (vanhempi malli) valokatkaisimeen..?
                                        Ei nyt ihan pilkuntarkkaa ohjetta tarvitse mutta suuntia edes :)

                                        Comment


                                          #21
                                          Ellei AutoCheckiä ole, niin helpoiten onnistunee käyttämällä alkuperäsiä johtoja ohjaukseen ja vetää paksulla johdolla päävirran akulta valoille. Tällöin releet tulis umpion luokse...

                                          Comment


                                            #22
                                            Lampun resistanssi on kai suurin piirtein vakio (langan lämpötila tietysti vaikuttaa).
                                            12 V ja 55 W tulis virraksi 4,6 A ja 14 V:lla 5,4 A. Kasvua 17 %. Lampun teho taas kasvais samalla 75 W:iin!
                                            Kasvanut virta on se joka syö polttimoita.
                                            Tuosta en ole niin varma, muisti jos oiken pelaa niin jännitteen noustessa amppeerit pienenee lampun vastuksen pysyessä lähes vakiona.

                                            Comment


                                              #23
                                              Vastuksen ollessa vakio virta kasvaa jännitteen mukana, kun I=U/R

                                              P=UI ja U=IR
                                              Noita pyörittelemällä päädyin noihin tuloksiin, jos se jotain jäi vaivaamaan. ;)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Olen sitä mieltä, että jos pelkää polttimoiden käyttöiän lyhenevän releytyksen polttimoille aiheuttaman jännitelisän takia, ei hommaan kannata ryhtyä lainkaan.
                                                Golfin valot releytin -97, nostin latausjännitteen 14,5 volttiin, vaihdoin uudet 7" Hellan umpiot, nostin latausjännitteen 14,7 volttiin ja vaihdoin molemmat H4 -polttimot laadukkaampiin. Valoteho oli oikein hyvä.
                                                Möin auton pois 2002 ja yhtään polttimoa ei tuona aikana palanut. Polttimon ominaisuudet tosin heikkenevät ajan mittaan, joten lyhyempi vaihtoväli on suositeltava.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tuolla UltimateVW:llä vaan kun otin asian puheeks, niin pessimistisimmät rupes maalaamaan piruja seinille...

                                                  Pakko sitä on kokeilla, kun valoa ois saatava lisää nimenomaan lähivaloille eikä pelkkien kirkkaiden polttimoiden hyöty ole kovin suuri. Ajattelin Bilteman valmiin sarjan sijaan tehdä itse alusta asti. Kuinka paksua johtoa olette käyttänyt? Entäs liittimet H4:n kannalle, saako jostain ilman suurta metsästystä vai täytyykö purkaa autossa olevat?
                                                  TM:ssähän tuota asiaa on käsitelty muistaakseni pariinkin otteeseen joskus 5-10 v sitten, mutta ei ainakaan ihan ensimmäiseks jaksa ruveta kaivamaan "arkistosta".

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    2,5mm2:stä on tullu käytettyä ja nuita H4 liittimiähän saa vaikka hajottamolta jos haluaa nähdä vaivaa purkamiseen

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tuonne väsäsin pienet ohjeet, jos on jotain virheitä niin ilmoitelkaa, korjailen ne tuonne sivuille.
                                                      http://razur.pp.fi/ohjeet/releet/Releasennus.html

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kiitokset razurille hyvistä ohjeista!

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mitenhän "ässän" muutenkin ongelmaksi muodostuneet polttimoiden kiinnikkeet kestää? Lämmöntuotto yhtäkkiä ajatellen kasvaisi polttimon hyötysuhteen rajoissa samalla (?)...
                                                          Nimim. Edelleen tarve S4/S6/A6 -umpion sisuskaluille.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            cancermann: eikö se lämpeneminen ole ongelma jos liitokset on huonot. jos laitat kunnon johdot ja teet liitokset hyvin niin ei ne lämpene niin paljoa kuin vakiosysteemeillä, koska johdot ei vastusta sitä virrankulkua niin paljoa. mitä pienempi johto ja sen myötä suurempi vastus johdossa sitä enempi johto lämpenee. kääntäen ajatellen mitä suurempi johto sitä vapaammin virta pääsee kulkemaan ja sitä vähemmin virta lämmittää johtoa.

                                                            ota tästäkin nyt sitten selvää. meni vähän filosofoinniksi... :)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X