Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B5 Avantin kattokaiteiden kiillotus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    B5 Avantin kattokaiteiden kiillotus

    Elikä lähtökohta oli mustat kaiteet mustassa Avantissa. Aiemmin oli keskustelua ko. hommaan ryhtymisestä, mutta ei tuntunut saavan kovin suurta osanottajajoukkoa, joten päätin uhrata omat kaiteet.
    Aiempaa kiillotusharrastusta on muutama vuosi sitten GSX-R:n vanteiden kiillottamisesta, jolloin päätin, että en enää ikinä kiillota mitään alumiinia. Siinä oli ensinnäkin valtava työmäärä, eikä työ suinkaan lopu siihen kun ne saa kiiltämään. Kiillotettu (ja lakkaamaton) alumiini vaatii alituista huolenpitoa, jos haluaa ne pitää siisteinä.
    Kuvia en vielä tähän hätään saa valitettavasti nettin.
    Pitkä ja pitkästyttävä tarina muistinpohjalta seuraavassa.

    1. Kaiteiden irroitus
    Kaiteet ovat puoleltaan jokaisen jalan kohdalta 8mm pultilla kiinni. Pultin kanta 5mm kuusiokolo. Etummaiseen pultiin käsiksi pääsemiseksi täytyy irroittaa etummainen kauhukahva ja hiukan raottaa oven tiivistettä yläreunasta. Pultiin pääsee käsiksi sirolla (1/4") 6mm kuusiokolohylsyllä ja vähän jatkovartta. Huom! Pultit ovat melko napakasti kiinni lukkoliimallla.
    Keskimmäisen jalan pulttia varten joutuu purkamaan C-pilarin verhoilun pois ja sisävalon irroitus lisää näköyhteyttä.
    Takimmainen pultti löytyy purettaessa takimmaisen D-pilarin verhoilumuovi pois. Tämän irroittamiseksi tarvitsee ottaa myös katossa takana oleva muovi irti. Pultti bitumimaton alla D-pilarimuovin ja kattoverhoilun sauman kohdilla.

    2. Kaiteet irti
    Kaiteet lähtee irti katosta melko vähällä voimalla vaikkakin virheellisesti voi tuntua, että ne ovat kiinnitetty jollakin liimalla. Tiivisteet ovat paikkapaikoin liimattu kaiteisiin kiinni. Kaiteiden jalkakappaleet ovat umpi alumiinista työstettyjä ja pitkittäis osa onttoa alumiiniprofiilia. Päätykappaleet ovat kiinni putkessa epoksilla tms vastaavalla liimalla. Päädyt kannattaa irroittaa irti putkesta, niin saa siistimmän tuloksen saumakohdista. Itsellä yksi pääty irtosi ihan vetämällä ja toisetkin hiukan lämmittämällä liimakohtaa.

    3. Maalin poisto
    Kaiteet näyttää olleen maalattu ihan ruiskulla silkinhimmeällä mustalla. Maali vaikutti akryylipohjaiselta. Aluksi yritin irroittaa maalia Nitromors'illa, mutta nähtävästi aloitin juuri siitä paksuimmiten maalatusta osasta, eikä maalia meinannut saada irti kuin raapimalla. Mittasin muuten yhden päätykappaleen maalinvahvuudeksi 1,2mm ylteistään. Nähtävästi tehtaalla maalattu kyseinen kikale erityisen huolella, koska muut kappaleet eivät olleet yhtä tuhdissa maalissa.
    Nitromors'illa siis enimmät maalit pois ja huuhtelua välillä painepesurilla.

    4. Hionta
    Maalin alta paljastui joiltain kohdin melko karkea työstöjälki, joten pinnat oli pakko hioa. Pitihän ne loput maalitkin saada jotenkin pois. Aluksi hion P320:llä, mutta jotkut työstöjäljet olivat niin karkeita, että niiden tasoittelemiseen olisi mennyt ikuisuus. Siirryin vähän karkeampaan P240:llä kuiviltaan karkeimmat jäljet ja loput maalijämät pois. Tämän jälkeen P320 veden kanssa ylteistään ja yritin saada kaksnelikynppisen jäljetkin häipymään. Osittain vielä jälkiä näkyy rumastikin. Seuraavaksi P800 veden kanssa ja hiomista ja hiomista. Nyt pinta näytti lähinnä harjatulta alumiinilta. Huvikseni kokeilin vielä P1500:lla veden kanssa mutta koin sen lopulta tarpeettomaksi.

    5.Kiillotus
    Hionnan jälkeen pinta oli matta ja käsiin tarttui erittäin vahvasti alumiinia pinnasta. Kokeilin kiillottamiseen AutoWenolia ja AG:n MetalPolishia. Rätillä ja kiillokkeella tarpeeksi hankaamalla pinta alkoi kiiltää ja tummua, saaden samalla syvyyttä paremmin. Kiillotusta ja kiillotusta.
    Riittävän kiillotuksen jälkeen pinta kannattaa hetimmiten vahata hyvin ja moneen kertaan, sillä pinnasta irtoaa muuten tummaa alumiinin väriä. Itse meinasin vahailla AG:n punaisella ja kultaisella.

    Tähän mennessä en ole ihan loppuun asti kiillottanut kuin yhden päätykappaleen, mutta sekään ei vielä tyydytä, vaan vielä olisi saatava enemmän kiiltävämmäksi ja naarmuja pois. Homma jatkuu joku toinen ilta ja tokittelen aiheesta lisää. Kuvia en tällä hetkellä saa mitenkään nettiin, joten ne tulee myöhemmin.

    #2
    Hienoa selostusta! :)

    Vielä kun joku kertoo kuinka ne saa pysymään kiiltävänä ilman jatkuvaa työstöä? Lakka ei taida pysyä?

    Miten nuo alkuperäiset harjatun alumiinin näköiset pinnat on käsitelty?

    Kuvat olisi kyllä hyvä nähdä että minkälainen tulee, laittele vaan heti kun ehdit :)

    Comment


      #3
      Lakka ei pysy kiillotetussa alumiinissa. Omakohtaisia kokemuksia prätkän vanteista.

      Comment


        #4
        Kiillotettu alumiini ei valitettavasti pysy kiiltävänä. Pinta pitäisi lakata, mutta kuten todettua, ainakaan tavalliset lakat ei tahdo pysyä kiilloitetussa alumiinissa. Olisikohan jotain hommaan tarkoitetttua happolakkaa tms. alumiinille tarkoitettua erikoislakkaa tarjolla? Ammattitaitoisesta maalikaupasta kannattaa kysellä.

        Eloksointi olisi hyvä homma kattokaiteille ja se antaa melko hyvän kiillon. Kromaus voisi olla myös vaihtoehto, jos yleensäkään on mahdollista alumiinille.

        Ilman pintäkäsittelyä kaiteet vääjäämättä tummuvat, jos niitä ei öbaut kerran viikossa kiillota. Vahaaminen ei käytännössä juurikaan auta hapettumista vastaan. Vaha kuitenkin on tyhjää parempi suoja.

        Comment


        • #5
          Näyttäisi ne kiiltävät kaiteet olevan eloksoitu.
          Kesän mittaan muutamat vanteet kiillottaneena voisi todeta, että vaatii työtä pitää suojaamaton alumiini kiiltävänä. Toisaalta, lakkapinta suojaa, mutta heikentää pinnan kiiltoa ja himmenee ajan mittaan UV -säteilyn vaikutuksesta. Jos lakkapinta vaurioituu, pinta hilseilee ja kerroksen alle päässyt alumiinipinta hapettuu (vai onko oikea sana: oksidoituu).
          Jos alumiinipinnan kiillottaa, se pitäisi puunata peilikirkkaaksi, jotta lika ei tarttuisi niin herkästi huokosiin.

          Comment


            #6
            Nyt olisi muutama heikko ja huonolaatuinen kuva aiheeseen liittyen.
            Aikaa kulunut tähän mennessä purkuiltana noin 1h, maalinpoistoa ja hiontaa eilisiltana noin 3h ja tänään hienommalla hiontaa ja kiillotusta samoin 3h. Nyt siis toinen kaide kiiltää suhtkoht, tai siis kiiltää mutta melko ärsyttävästi näkyy kaikki virheet ja pienetkin naarmut. Erittäin mukavasti kaiteiden päivystely- ja arvostelukorkeus on juuri optimaalisella katselualueella :) Joten jos haluaa aivan peilimäisen kiillon joutuu työtä vielä tekemään monin verroin. Kyllä noista jo nyt näkee kuvansa peilata hyvin, mutta ei se vielä ihan kromia ole.


            Yksi päätykalikka vähän kiillotettuna.

            Ja miten tuohon tilanteeseen päästiin. Armotonta hiontaa eri karkeuksilla ja kiillotusta ja kiillotusta.

            Hiontaa, hiontaa..

            Kiillotusta, kiillotusta..


            Tänä iltana sain siis kuskin puoleisen kaiteen jollakin mallilla kiiltämään.

            Vertailukuviakin oli, että toisella puolella valeillaan musta ja toinen kiillotettu, mutta kuvista ei tullut mitään kun hallissa sisällä yritin kuvailla.

            Joten homma jatkuu, ja lisää kuvia ja sepostusta aiheesta tulee myöhemmin.

            Comment


              #7
              Itte ku tekee ni saa sellasen ku haluaa, tai sellasen ku tulee.
              Muutama kuva tältä päivältä kun sain kaiteet jossain määrin kiiltämään ja laitoin ne paikoilleen.


              Ja lähempää..

              Ei mikään ultrashine, mutta pitää nyt kattoa kuinka pitkään kiilto kestää edes noissa määrin. Helppo on sitten joskus myöhemmin kiillottaa näkyvimmät alueet vieläkin tarkempaan, kun nyt on pohjat tehty kauttaaltaan melko hyvin.

              Purusta, itse työstä, kasauksista yms tulossa juttua ja kuvia myöhemmin, kun ehdin paremmin.
              Vaikka ite sanonkin niin kohtuullisen hyvä tuli kokonaisuudessaan. Mitä mieltä mahtaa muut olla? Kuvien välityksellä on hieman hankala hahmottaa, pitäis nähdä livenä nuo.
              Siitä, että sopiiko nuo kiiltävät paremmin kuin mustat niin voidaan olla monta mieltä, mutta tulipahan tehtyä. Ei kuitenkaan ihan heti ensi viikolla kehtaa maalata niitä takaisin mustaksi.

              Comment


                #8
                Kyllä nuo kiiltävät käy mustan kanssa kuin nenä päähän! :)

                Ihan hyvältä näyttää kuvissa, kuvat on kyllä vähän pieniä, löytyykö isompana?

                Mielenkiintoista seurata kuinka usein joudut niitä kiillottamaan, laita joka kiillotuskerta tänne päivitys niin tiedän itse alanko hommaan vai en ;)

                Comment


                • #9
                  Ihan sairaan hienot on! Vielä kun joku velho sanoisi jonkun lakan ja jonkun muun tinnerin joka pysyy siinä pinnalla. Ei siihen muuten viitsi ryhtyä, jos ei ole varmuutta kiillon kestämisestä.

                  Comment


                  • #10
                    Itse otin vanteiden huulista maalinpoistolla lakan pois ja kiilotin ne kesällä.Niitä saa olla melkei viikon parin välein jynssäämässä.Tosin ne pyörii siellä paskassa ja jarrupölyssä mut silti.Noi kaiteet voi pysyä paremmin puhtaana kun ovat vähän korkeemmalla.

                    Comment


                    • #11
                      Oletkos Mika itse laittanut nuo kromit lasien karmeihin itse? Jos olet, niin mitä tuotetta käytit ja pysyykö hyvin kiinni?

                      Comment


                      • #12
                        Kiillotettujen alumiiniosien lakkaamisessa on monta näkökohtaa: lakka heikentää aina kiiltoa jonkin verran. Lakka suojaa pintaa hapettumiselta, mutta jos lakkapinta vaurioituu ja väliin pääsee kosteus, käytännössä koko lakkapinta on poistettava ja lakattava uudelleen.
                        Pidemmän päälle kannattanee tehdä hieman töitä säännöllisesti ja jättää lakkaamatta. Joutuu ne lakatutkin vanteet pesemään säännöllisesti.

                        Comment


                          #13
                          Oletkos Mika itse laittanut nuo kromit lasien karmeihin itse? Jos olet, niin mitä tuotetta käytit ja pysyykö hyvin kiinni?
                          Enpä ole, kun tuo on jo tehtaalta tilattu kromilistoilla. Ja hyvin tuntuu pysyvän kiinni :)

                          Ihan hyvältä näyttää kuvissa, kuvat on kyllä vähän pieniä, löytyykö isompana?
                          Onpa niitä isompiakin kuvia ja enemmänkin, mutta ei tällä koneella. Laittelen näytille kunhan ehdin.

                          Comment


                          • #14
                            mm. spies heckerin 2k lakka saattaisi vaikka kestääkin... kannattaa käydä kysymässä paikalliselta maalikauppiaalta.

                            Comment


                            • #15
                              Voihan vitja. Oma kattokaiteidenkiillotusprojekti tyssäsi ennen kuin edes ehti alkamaan. Onnistuin jollain ihmeellisellä tavalla saamaan C-pilarin pultinkannan pyöreäksi. Ei muuta, kuin jo aukaistut ruuvit takaisin=(

                              Tietty sen olisi voinut saada porattua, mutta on pirun ahdas paikka, joten olisi pitänyt ottaa koko kattoverhoilu pois. Eikä millään riittänyt enää mielenkiinto sellaiseen=)

                              Comment


                                #16
                                Joo, ne pultit on vähän ahtaassa paikassa, jos tekee niinkuin minä, eli minimipurkamisella. '
                                Ja jos ei ole labiilikuusiokoloa niin saa olla tarkkana, että avain tulee suoraan niin ei turhaan nylppäänny pultin kanta..
                                Kuten mainitsin ne pultit on melko hyvin kiinni kaiteissa sillä lukkoliimalla.

                                Comment


                                • #17
                                  oliskos tuossa ratkaisu pinnan kiiltävyyden säilyttämiseksi?

                                  www.mobitive.com
                                  "GLISTEN PC on korkeakiiltoinen, kivenkova, vedenkirkas suojapinnoite jolla voidaan suojata metallipinnat hapettumiselta. Se soveltuu kaikille metalleille, myös kiilloitetulle alumiinille ja kromille.

                                  PELUCID ei kellastu auringonvalossa, joten se voidaan käyttää suojaamaan alumiinivanteita, kromiosia, kaiteita ja kiinnikkeitä veneissä ja muualla, koristeita, listoja, valaisimia y.m. ulkona. Kovettunut Pelucid on erittäin joustava, joten se soveltuu hyvin kohteisiin jotka joutuvat ankaran sään armoille."

                                  Comment


                                  • #18
                                    Pelucidia ei Mobitivelta enää saa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Mielenkiintoista seurata kuinka usein joudut niitä kiillottamaan, laita joka kiillotuskerta tänne päivitys niin tiedän itse alanko hommaan vai en ;)
                                      Viime vkonloppuna oli ensimmäinen kerta kun kiillotin kaiteet uudestaan sitten syyskuun. Olin tosin auton vahauksen yhteydessä (kuukauden väleinhän auto vahataan) ne pelkästään vahannut. Alumiini oli jo melko harmaata mutta silti vielä noin 2m päästä näytti hyvinkin kiiltävältä. Lähempi tarkastelu osoitti, että pinnassa oli hapettumalänttejä vai mitä oksidointia se onkaan.
                                      Vertailin samalla AutoWenolin ja AutoGlymin kiillotustahnoja. AG antoi paljon syvemmän ja semmoisen tummemman 'savumaisen' kiillon, kun taas AW lähinnä enemmän kirkkaamman. Vahatessa tosin ero hieman tasottui, mutta se tummempi kiilto näytti mielestäni paremmalta.
                                      Milläs keinoin ja välineillä olette kiillottaneet yleensä alumiinia. Ite oon aina hangannut vaan käsipelissä. Nyt ostin ensimmäistä kertaa semmoisen rättilaikan porakoneeseen, mutta ei siitä kyllä ollut mitään virkaa -tai sitten en osannut käyttää sitä.
                                      Lupaamiani isompia kuvia on tulossa jossain vaiheessa. Kovalevyn settiin menemisen johdosta alkuperäisiä isoja ei ole enää :(

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ajattelin omia kattokaiteita alkaa taas kiillottelemaan ja satuin alkaa kyselemään lakkauksesta, niin ilmeni että ainakin tuo firma http://factor.fi/
                                        pystyisi niitä lakkailemaan. Kaiteiden hinnasta ei ollut puhetta, mutta vanteiden lakkaus olisi noin 150€/4 kpl.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Puhdas pinta voidaan maalata, lakata tai käsitellä kemiallisesti hapettumisen estämiseksi. Halpa kotikonsti on sivellä puhdas vastapuhallettu tai hiottu pinta reilusti Sinolilla tai muulla etyylialkoholilla (ch3ch2oh).
                                          Puhalluksen jälkeen huolellinen pesu ja kuivaus, sen jälkeen "maalaus" tentulla (Sinol) ja annetaan rauhassa kuivua ja kas, alumiini osa ei hapetu enää ikinä.
                                          Kemistin mukaan ilmiö perustuu kemialliseen hapettumiseen eli tenttu reagoi puhtaan alupinnan kera ja tekee kuivuessaan ohuen ja näkymättömän aluoksidipinnan kappaleen suojaksi. Edullinen "pintakäsittely" ja toimii.

                                          Näin luki Intruder Clubin sivuilla, ja itse ainakin ajattelin kokeilla että onko mitään perää.

                                          Comment


                                          • #22
                                            ^ no oliko mitään perää?

                                            Comment


                                              #23
                                              eikös niitä voisi kromauttaa?
                                              ensin siihen päälle vedetään ohut kupari kerros mihin se kromi sitten tarttuu.
                                              kyselin vanteiden kromausta joskus, mutta asia tyssäsi siihen että olisi tarvinnu tietää mitä seosta se alumiini on, vanteet kun tuskin puhdasta alumiinia on. ja aurajoki oy oli paikka mistä kyselin.
                                              pitääpi tuota sinolia kokeilla pieniin aluosiin, mitä löytyy...

                                              Comment


                                              • #24
                                                onkos mitään vahaa mikä olisi hyväksi kiiltävälle ja paljaalle alumiinille?
                                                sen suojaus mielessä..

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Sinol. Stä kun sudit päälle pitäis kiillotetun alumiinin pintaa muodostua jonkinlainen kerros joka sitten suojaa alumiinia hapettumiselta.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    ^ no oliko mitään perää?
                                                    Eipä ole vielä ruvennut hapetusta näkymään, eli voi toimiakkin.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Jos niitä kaiteita irrottelee niin kannattaa laittaa hylsy paikoilleen ja napauttaa napakasti siihen jatkovarren päähän vasaralla pari kertaa. Helpottaa kummasti sitä pulttien avaamista.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Itse irrottelin eilen kaiteet ja tarkoitus olisi tehdä harjattu pinta noihin ja kokeilla tuota Sinolia miten toimii.
                                                        Kuskin puolen kaide lähti muutamassa minuutissa, mutta toiselta puolelta kun olin irrottamassa viimeistä pulttia avaimesta katkesi pallon muotoinen kuusiokolopää pultin sisään eli poraushommiksi meni.
                                                        Eli kannattaa todellakin käyttää laadukkaita työkaluja jotka eivät pääse katkeilemaan. Kuusiohylsy on tähän tarkoitukseen paras:

                                                        Peltikin siinä vähän kärsi mutta onneksi jää piiloon päätykappaleen alle.

                                                        Maaliahan noissa näkyy olevan melko paksu kerros joten ei muutakuin kone käteen hiomaan. Lopuksi tarkoitus laikalla harjata pinta, saa nähdä minkälainen lopputulos. Ei ainakaan rumemmaksi voi mennä, nykyisistä puuttuu maalia sieltä täältä.
                                                        Viimeksi muokannut Roni-; 6.4.2009, 15:36.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Työtäpelkäävälle ei tämä projekti sovi, mutta kun kerran aloitin niin pitihän se loppuun asti kiillottaa. Loppujen lopuksi ei paljon kustannuksia tullut tästä, yksi 14? rättilaikkasarja + parit vesihiomapaperit. Sinol siis vetäisty lopuksi pintaan, katsotaan lähteekö kuinka hapettumaan. Tämän resepti oli siis:

                                                          Epäkeskokoneella maali pois.
                                                          Tämän jälkeen 300-> 800-> 1200 vesihionta
                                                          Rättilaikalla ja vahalla kiillotus
                                                          Autosolilla kiillotus
                                                          Sinol

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X