Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kardaanin huolto (tukilaakerin, nivelien ja kumien vaihto)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kardaanin huolto (tukilaakerin, nivelien ja kumien vaihto)

    Kertokaa jos joku tietää mistä syystä kuuluu omituinen kilinä kardaanista kun veättää??

    Voiko tukilaakeri olla rikki tai kardaanin ristikko?

    Kardaani ei luonnollisesti ota ainakaan mihkään kiinni, eikä ole suoja pellin välissä kiviäkään..

    Auto on s4 biturbo

    #2
    Oletko ihan varma että vika on kardaanissa? Noissahan on tyyppivikana halkeilevat pakosarjat (jos on vanhempaa mallia) ja ne voivat pitää räminää. Varsinkin kylmänä ääni kuuluu ja myös vedätettäessä.

    Comment


      #3
      Kardaanin kilinä aiheutuu tyypillisesti hieman väljästä ja tai kuivasta kuulanivelestä. Tuo nivel on siis se kardaanin päässä oleva nivel tai siis kardaanin molemmissa päissä on sellaiset. Nivelen rasvaaminen saattaa tilapäisesti auttaa.

      Kardaanin kuitenkin joutuu pudottamaan alas huoltoa varten ja siinä on hommaa sen verran, että voisi olla fiksumpaa tehdä sille samantien täysremontti. Tarvittaessa siis uusitaan kannatinlaakeri kumeineen, keskellä oleva ristikkonivel ja kardaanin päissä olevat kuulanivelet. Jos katkaiset kardaanin keskeltä, niin muista laittaa se tasan tarkkaan samassa asennossa takaisin kasaan, jotta akselin tasapainoitus ei häiriinny.

      Comment


        #4
        Luultavasti tosiaan vakionopeusnivelestä tulee ääni ja vieläpä etummaisesta. Pystyy vaihtamaan helposti auton alla ottamatta koko keppiä pois.
        Ainiin ja scorpio fodsonin vetarin nivel pitäisi olla oikea osa tarvikkeena.

        Comment


        • #5
          Onkohan -99 (6vaihteinen) s4:sen kardaanin takimmainen nivel tuo samainen scorpion nivel?

          Comment


            #6
            Vahvasti luultavasti ehkä kyllä.

            Comment


              #7
              s4

              näin kans muistelin että skorpion nivel olisi sopiva. omassa bt s4:ssa kans kartaani jumppa kai edessä,päässyt rasvat kuivumaan.

              Comment


                #8
                Olen aina arvostanut suuresti osaajilta saatuja kannustavia ammattitaitolausuntoja

                Vahvasti luultavasti ehkä kyllä.
                Naurua en saanut pidäteltyä vaikka aihe vakava onkin =)

                Comment


                  #9
                  Paistaako tuosta nyt sitten muka läpi etten oikeasti tiedä, mutta arvelen varovasti? :)

                  Ei ole yhtään biturbon kartaania tullut purettua niin paha sanoa oikeasti. Laipahtan on varmasti sama, mutta poorituksesta ei voi olla varma. Tuskin ovat vaihtaneet ajan saatossa.

                  Comment


                  • #10
                    kyllä se vahvasti oli sama nivel...

                    Comment


                    • #11
                      ...ja tuota niveltä saa myös löbron valmistamana (hinta kuopion varaosa maailmassa 74,50)

                      Comment


                        #12
                        Numeroita esiin jälkipolville ihasteltavaksi.

                        Comment


                          #13
                          Korjaamolla kertoivat pikaisesti kurkkaamalla kolinan syyksi, että kardaanin kannatinlaakeri on todennäköisesti hajalla. Sitähän ei varaosana myydä vaan, pitää ostaa koko kardaani, joka maksaa Laakkosella reilut 1700?.

                          Olen selannut vanhoja keskusteluja ja löytänyt, että kardaanin kannattimen voi vaihtaa pienellä säätämisellä. Tässä linkissä näkyy tuo BMW:n varaosa, jossa tuota kannatinta pitää muntaa sopivaksi Audiin. http://forums.audiworld.com/s4s6/msgs/29704.phtml

                          Itse en ole käsistäni niin taitava, että tuollaisen saisin aikaiseksi. Onko tietoa mistä pajalta tuollaiseen voisi kysyä apua? Millaisia kokemuksia niillä on, jotka ovat sellaisen autoonsa laittaneet?

                          Comment


                            #14
                            034 motorsportti ainakin myy sovitettuja kannakkeita. Jos autosi on C4 (rivi 5), löytynee sieltä, jos C5, ei varmaankaan löydy ja muutenkin kummallista jos niin tuoreesta pelistä menisi. Vai paljonko rullattu?

                            Comment


                            • #15
                              Hesassa on sellainen paikka kun S&N CARDAN 09 478 600 (keskus. Pyydä kardaanikorjaamolle! Varaosamiehet "ei tiedä mistään mitään??") Uskoisin että sieltä löytävät / lähettävät sopivan / pienellä modifikaatiolla sopivan.

                              Comment


                                #16
                                Kardaanin kannatinlaakerin vaihto

                                Auto -97 ja kilometreja on piirun verran alle kolmesataa tuhatta.

                                Kilinaa on kuulunut jo moottorilla jarruttaessa pitemmän aikaa ja silloin korjaamolla kerrottiin vian olevan vauhtipyörässä. Nyt meno sellaista, että vanha vika on edelleen, mutta ykkös- ja kakkosvaihteella tuhannella kierroksella moottoriilla jarruttaessa alkoi kardaani iskeä jo runkoon kiinni. Sen jälkeen kerrottiin, että kardaanin kannatinlaakeri olisi hajalla.

                                Onko epäilystä, että vikaa on jossain muualla, kun se on laakerin hajoittanut?

                                Comment


                                • #17
                                  Saako tuota kardaania väänneltyä ilman lämpöpeltien poistamista niin paljon että voisi varmistaa tuon kannatinlaakerin kunnon? Vois omasta autosta tuonkin tarkastaa. Tai kysytään niin että heiluuko tuo kardaani selkeästi käsin liikuttelemalla kun kannatinlaakeri alkaa olla finaalissa?

                                  Comment


                                    #18
                                    Kyllä sen kannatinlaakerin tai oikeastaan kannatinlaakerin tukikumin hajoamisen huomaa kardaania käsin heiluttelemalla.

                                    Tukikumin ollessa ehjä, kardaani liikkuu ehkä joitakin millejä sitä ylös-alas, sitä keskeltä (ristinivelen kohdalta) liikuttamalla. Kardaanin siis tulee tuntua melko jämäkältä ja se ei saa ihan helposti liikkua.

                                    Tukikumin ollessa rikki, kardaania pystyy helposti heiluttelemaan. Vaikea selittää tarkemmin, mutta kyllä sen huomaa, jos tukikumi on rikki.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jos kardaaniin on tullut jälkiä siitä että on ottanut johonkin kiinni niin kumi alkaa todennäköisesti jo olla vaihtokunnossa. Sellainenkin ilmiö voi kummastuttaa että kun ajaa isoon lätäkköön alkaa kuulua laahaavaa ääntä. Kuuma pakoputki saattaa jäähtyä hetkellisesti jostain kohtaa ja taipua sen verran että ottaa kiinni kardaaniin. Kuulostaa erikoiselta mutta näin on joskus itselleni tapahtunut, meni vähän aikaa että vika löytyi kun auto oli muuten ihan kunnossa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kardaanin tukilaakerin vaihto

                                        Haulla olen yrittänyt etsiä mutta ei oikeen selvää vastausta löytynyt.
                                        Minkälainen homma tuo on ja tarvitsee ilmeisesti hommata osia jostain mersusta ja bmw:stä??

                                        editoitu otsikkoa kuvaavammaksi

                                        Comment


                                          #21
                                          Valitettavasti kukaan meistä ei ole tainnut juuri tuohon malliin vaihtaa laakeria. Joudut soveltuvin osin vertailemaan ja tukimaan typ44 ja C4 korien laakereista, josko jokin sopisi. Samoin työohjeita löytyy niistä ketjuista.

                                          Kahlasin äsken kard* haun tuottamat tulokset ja löysin lähes joka korimallista jotakin infoa. Olisi hienoa, jos viitsisit koostaa niistä malliisi sopivat ja vielä lisätä mallin otsikkoon. Helpottaisi seuraavaa asian kanssa painivaa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Jos 44/C4 on sama kardaani, niin uskoisin 44-ohjeiden pätevän. Kardaanien pituudet taitavat hieman vaihdella eri mallien mukaan, mutta ymmärtääkseni näissä on sama tukilaakeri kuitenkin. Vahva luulo on, että 44:sen tukilaakerihässäkkä sopii myös C4:seen. Asia on kuitenkin syytä tarkistaa jostain ennen osien hankkimista.

                                            Comment


                                              #23
                                              Pitäisi varmaan kerätä adressi jossa vaaditaan tukilaakerien myynnin aloittamista koko kardaanin sijaan, ja lähettää se Audille Inglostadiin. Aika hölmöä että noinkin oleellista kulutus osaa ei saa irrallaan.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Joskus oli blocketissa joku ruotsalainen tyyppi joka ilmoitteli vaihtavansa uuden laakerin, ku lähettää vanhan kiinnikkeineen. Hinta tais olla 1500 kr + rahti.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Mitähän ihmiset olisivat valmiita maksamaan, jos alkaisi tekemään kardaanin kannakeita? Sanotaan, että osa sisältäisi kaiken tarvittavan (tukikumin, laakerin, kannakkeen) ja vaihto-osia ei tarvisi lähetellä.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Täällä jo kooste 44/C4 kardaanirempasta: http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...ht=tukilaakeri

                                                    En ole tosin vielä itse ehtinyt toteamaan ohjeen paikkansapitävyyttä typ44:een.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Itsellä tuli ajankohtaiseksi vaihtaa tukikumi kardaaniin profiilin vaunuun. Tukikumilaakeri 518i 1992 bemarista ja kardaanin päihin murrokset Fordin Scorpion vetoakseleista. Työsuorituksena homma meni <tähän tapaan>.

                                                      Korostin linkkivinkin hyvään työohjeeseen /Jarkko

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kenen tekemiä noi scorpzion nivelet on?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Scorpion vetonivelet Holzerin ja BMW:n tukikumilaakeri Koyon valmistetta.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Itsellä tuli ajankohtaiseksi vaihtaa tukikumi kardaaniin profiilin vaunuun. Tukikumilaakeri 518i 1992 bemarista ja kardaanin päihin murrokset Fordin Scorpion vetoakseleista. Työsuorituksena homma meni <tähän tapaan>.
                                                            Ymmärsinkö oikein ton laakerin vaihdon, et tohon laakeriin vaihdettin vain audin oma kannake

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X