Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kansiremppaa (20vt)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kansiremppaa (20vt)

    Tuli ajankohtaiseksi ruveta aukomaan yläkertaa kun vesi tuppasi tunkeutumaan palotilaan. Nyt on kansi työpöydällä ja sitä tutkiessani muutama havainto:

    Kansipahvissa en havainnut vuotokohtaa, eli onko nämä mitenkä herkkiä halkeamaan palo/vesitilan väliltä noin niinku yleisesti?

    Kansi on ainakin halennut tulpanreijistä pakoseeteille jopa molemmille - kannattaako noille tehdä mitään/onko tehtävissä mitään?

    #2
    Kyllä noita on halki mennyt. Mikäli halkeamat pieniä/vähän niin periaatteessa osaavien käsien korjattavissa. Fiksuinta kuitenkin hankkia ehjä kansi tilalle.

    Comment


    • #3
      toinen mielipide .... vaikka ovat olleet halki(seeti--tulpanreikä) , en ole koskaan hitsannut niitä ja ei ole ollut tähän mennessä koskaan probleemia , "kop kop" . (n. 20 kpl 5reikäisiä moottoreita)

      Comment


        #4
        Hitsaus siin vain niihin halkeamiin jotka ovat vesikanavaan asti halki. Eli koeponnistus koneistamossa.

        Comment


        • #5
          Eli periaatteessa tuon voisi hisata jos pieni halkeama vesitilaan, mutta noista tulppasta seettiin olevista halkeamista voisi olla piittaamatta ja jättää ne semmoisenaan? Vielä askarruttaisi hitsauksen jälkeinen kestävyys (vai onko tosiaan viisainta ettiä siinä vaiheessa jo uutta kantta)?

          Onko 3b, aby ja aan kannet vaihtokelpoisia keskenään?

          Comment


            #6
            Toveri Nuutisella oli venajousien alta kansi pituussunnassa halki vaan 4 pytyn matkalta. En maalaile piruja, mutta kaikkea sattuu ja tapahtuu...

            ABY AAN ADU on sama kansi. Erona 3B:hen hallin paikka nokkapyörän alla.

            3B:ssä ei ole. Jos sulla on alkusarjan AAN jakajan tumpilla niin käy 3B kansi.

            psst http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=18664 :)

            Comment


              #7
              ...ja sit jää vielä vaihtoehtona 7A:n kansi kai?

              Tossa olis kyllä jo vähän töitäkin, mutta niitä on haljenneena ehkä harvemmassa kun turbokoneen kansia...

              Comment


              • #8
                http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...849&highlight=
                7A kansi olnut kiini konessa noin pari kk. ja ihan jess

                Comment


                • #9
                  Pari kuvaa potilaasta / vainajasta?

                  <klik1>

                  <klik2>

                  Yksi pannu saanut lievästi vesiglykoli huuhtelua, ei pahasti mutta kumminkin.

                  Olisiko nuo tulpanreikä-seettiroilot jo operoimisen tarpeessa? Toinen noista ulottuu tulpankierteen puoleenväliin.

                  Comment


                    #11
                    Kaikkitietävä Bentley-manuaali toteaa, että tulpanreiässä tilanne on ok, jos halkeama ei ulotu kolmatta kierrettä pitemmälle. Seeti-tulpanreikä tai seeti-seeti-halkio on myös ok, kunhan 0,5 mm liuskamitta ei sovi.
                    Kuvasta en nyt varmaksi sano, mutta tuo tulpanreikä ei näytä ehkä parhaalta. Bentleystä saa sen käsityksen kuitenkin, etteivät halkeamat olisi pahoja etenemään.

                    Comment


                      #12
                      Tulpanreiässä halkeama menee kuvan mukaan kymmenenteen kierteeseen.

                      Sitten seetikin näyttää olevan halki

                      Mites näiden hitsaukset, onko kokemusta?

                      Comment


                      • #13
                        Ns. pintahalkeamat sallittuja. Tuo näyttää jo aika risalta. Uutta kehiin, jos meinaa pelaavaa kantta saada.

                        Comment


                          #14
                          Olen ajanut 90tkm kannella, jossa jenka tulpanreiässä koko matkan halki.
                          Tosin vain 1 halkeama ja 1 pytyssä. Nuo kuvat näyttää sen verran roisilta että laittaisin keräykseen..

                          Comment


                            #15
                            Kertokaapas viisaammat, mitä tekisitte tuollaiselle kannelle ? Pakoventtiileihin päin tuollaisia halkeamia. Hitsausta vai kone läjään ja ajuun =) Jos joltakin löytyy parempikuntoinen kansi, niin saa tarjota.
                            Attached Files
                            Viimeksi muokannut gecko; 28.2.2011, 16:24.

                            Comment


                              #16
                              Kovaa ajoa vaan

                              Comment


                                #17
                                Jos se paineet pitää, niin komppaan Teppoa.

                                Comment


                                  #18
                                  Vastaavan kaltasia halkeamia ollut myös riissel koneiden kansissa ja on kasattu sellaisenaan. Mikä tärkeintä, niin on toiminut.

                                  Comment


                                    #19
                                    Kannattaisiko tuolle muuta tehdä, kuin hieman siistiä kanavia ja uudet vena ohjurit ?
                                    Attached Files

                                    Comment


                                      #20
                                      Venturiseetit ja uudet ohjurit.

                                      Comment


                                      • #21
                                        Kertokaahan tyhmälle, miten tuo ponnistus tapahtuu? Lähinnä mietittyttää, jotta venat/nokat paikallaan vai irti?
                                        Oma kansi käy nyt varmaan ponnistuksessa ja jos ei pidä niin vaihtuu 7a:ahan.
                                        Ekassa kuvassa on ylivoimaisesti pahin halkeama, kaikki on halki venalta sytytystulppaan ja pahin on 8kierrettä.
                                        Attached Files
                                        Viimeksi muokannut pykiz; 19.3.2015, 13:32.

                                        Comment


                                        • #22
                                          Halkeeko noista pakovenat? 5v kannesta olis satavarmaan lautaset halki...

                                          Comment


                                          • #23
                                            Ymmärtääkseni eivät tuppaa halkeamaan. Näistä halkeaa vain kannet hyvinkin varmasti.

                                            Comment


                                            • #24
                                              Raakana menee kansi ponnistukseen, eli ei mitään paikallaan.

                                              Onkos kukaan keksiny järkevää selitystä kannen halkeamisille?
                                              Itse järkeilisin asian näin: Pako ohjurit menee väljäksi, jonka seurauksena lämpö ei enää siirry venttiileiltä kunnolla, jolloin pakoventtiilin seetit pääsee liian kuumaksi ja herkempi aines sanoo räks.
                                              Olenko hakoteillä?

                                              Comment


                                                #25
                                                Jälkijäähdytyksen puute tekee reippaan ajon jälkeisiä kuumia paikkoja koneeseen.

                                                Myös etenkin ursseissa tukkeentuvat vakiokatalysaattorit lisäävät lämpökuormia koneeseen olennaisesti.

                                                Comment


                                                • #26
                                                  Asiaa sivuten. Tuossa vuosien varrella on tallissa ollu +50kpl 1.8 20vt kantta ja ainoot mitkä on ollu halki on s3:n kansia. Kaikki mallia AMK. Vastaavalla kokoonpanolla TT:n APX kannet olleet ehjiä. Niissä ei vaan ole ERG venttiiliä!
                                                  Kannet on ollu 50-520tkm ajettuja ja pako-ohjurit enemmän tai vähemmän väljiä. Herää vaan kysymys, että nostaako tuo EGR kannen lämpöä jostain syystä.

                                                  Comment


                                                    #27
                                                    Mistä se lämpöenergia tulee mikä tekee ne kuumat paikat koneeseen sen jälkijäähdytyksen puuttuessa? Sammutettaessa lohko ja jäähdytysvesimassa on siellä 100, ehkä korkeintaan 120-130° tienoilla, sylinterin seinien, palotilan ja männän pintalämpötilat on hetken aikaa korkeammat, mutta isoa massaa huomattavasti korkeammassa lämpötilassa siellä ei voi oikein olla koska silloin männät ja kansi pehmenisi käyttökelvottomaksi jo moottorin käydessä. Ja vesimassasta se lämpö ei mielestäni voi olla peräisin, koska halkemat ovat palotilan puolella. Pakoventtilit voi olla jossain yli 800°C mutta niiden massa on pieni muuhun moottoriin verrattuna eli lämpö tasoittuu nopeasti. Minun mielestäni ainut paikka, jossa on massaa ja satoja asteita lämpöä kovan ajon jälkeen on ahdin ja se ei kyllä kantta sulata. Mutta öljyt se voi paistaa ja siihen se jälkijäähyn kierto voi auttaa.

                                                    Joskus seurasin 3B:n lämpöjä sammutuksen jälkeen ja kevyestä ajosta sammutettaessa kannen lämmöt saavutti korkeimman pisteen melko tarkasti 10 minuuttia sammutuksesta. Ja se korkein lämpötila oli vajaa 10°C sammutushetken lämpötilan yläpuolella. K-tyypin anturilla tulpankolosta kannesta mitattuna.

                                                    Minulla on hyllyssä joku 8 kpl 20v kansia, NM:ää, 7A:ta ja 3B:tä. Pahiten on halki yksi alkupään 3B kansi, siinä jopa halkeamissa on halkeamat. Seuraavaksi pahin on italialaisen persläven myymä virheetön NM kansi, jotain 14 halkeamaa. Sitten pari 7A:ta yksi tai kaksi just ja just silmin nähtävää halkeaman alkua, muistaakseni kaikki ykkössylinterissä. Muutama 7A ilman halkeamia, samoin pari 3B:tä. Toinen täysin ehjä 3B on 270tkm ajettu alkuperäinen kansi omasta ässästä ja toinen purettu 450hv hestec vehkeestä. Miksi se NM kansi on joka pytystä halkeillut ja miksi vakiokoneisten golfienkin kannet halkeilee samalla tavalla? Minä olen sitä mieltä, että se on kylmänä kenkiminen mikä ne halkaisee. 800°C pakoventtiili ja sitä jäähdyttämään pyrkivä seetirengas kylmän alumiinimöykyn keskellä aiheuttaa mielestäni huomattavasti isomman jännityksen ympäröivään alumiiniin kuin suunnitellussa käyttölämpötilassa noin 100°C alumiiniläjässä. Kellään parempaa arvausta?

                                                    EGR käytettäneen vain osakaasualueilla, joten se tuskin lämpöjä mainittavasti nostaa, itse asiassa palotilojahan sen pitäisi jäähdyttää. Joko S3:n kansissa on jotain rakenteellista eroa tai sitten ne vaan saa kylmää monoa enemmän heti uudesta lähtien.

                                                    Tukkeutuneet katit kyllä nostaa koko paketin lämpötiloja, mutta eikös sekin mene vähän sisäisen EGR:rän suuntaan.

                                                    Comment


                                                    • #28
                                                      Kylmänä monottaminen on kyllä toinen todennäköinen syy. Eli yhteenvetona: Oikealla käytöllä ja huollolla näitä ei varmaan näin paljon halkeilisi.

                                                      Comment


                                                      • #29
                                                        Entisessä kulkineessa i5 20vt alkuperäinen kansi meni halki venttiilikoneiston puolelta muistaakseni 4-5 venttiilin matkalta pitkittäin. Palotilan puolella ei ollut halkeamia/alkuja ollenkaan.

                                                        Comment


                                                        • #30
                                                          Vein muuten tuon oman kanteni venttiilipajalle.
                                                          Koneistaja puhui että sytytystulppaan menevät halkeamat eivät ole niin merkkaavia, eikä hyödytä oikeastaan korjatakkaan.
                                                          Pakoventtiilistä toiseen pakoseen ja pakosesta imuventtiiliin on haittaavia, koska niissä kulkee vesikanavat.

                                                          Oman kannen kohtalo selvinnee maanantaina. Pajalla sattui olemaan kolme muutakin 20vt kantta ja kaksi niistä oli halki.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X