Seurasin vieressä, kun asentajaystäväni vaihtoi jakohihnan autooni, Audi 80 avant 5vxl quattro 2,6 -93 ilmastointi. Aj 244tkm.
Erikoistyökaluja ei tarvita. Aikaa kului leppoisasti työtä tehden noin 2,5 tuntia.
Tarvitaan jakohihna, yksi ohjainrulla ja yksi kiristinrulla, termostaatti+tiiviste, vesipumppu ja mielellään vielä laturinhihna. Osat noin 150e+laturinhihna. Sekä normaalit työkalut, jotka löytyvät vaikka Biltemasta.
1-muovikoppa imusarjan päältä pois.
2-flektipaketti pois, johdot löytyy vas. etupyörän poiston jälkeen vas.yläkulmasta virtakiskosta puskurin takaa.
3-tehostimen pumpun kiilahihnapyörä ja laturin hihna pois sekä hihnan kiristin.
4-2 kpl jakopäätä suojaavaa muovikoppaa pois.
5-kampiakselin päässä oleva kiilahihnapyörä pois, samoin sen takana oleva muovisuoja
6-kampiakseli käännetään merkkikohtaan ja piirretään keltaisella liidulla merkit nokka-akselin hammaspyöriin sekä takana olevaan muovikopan reunaan sekä raaputetaan/piirretään merkki kampiakselin hammaspyörään. (Tällaiset merkit löytyivät edellisen vaihdon jälkeen).
7-kiristinrullat pois ja. Avaa veden täyttökorkki. Termarikotelo irti samoin vesipumppu ja nyt lentää vesi alla olevaan astiaan.
8-uutta osaa tilalle ja hihnan kireyden tarkistus, tässä tapauksessa rannerutiinilla. Kiilahihna luiskahtaa paikoilleen, kun kampiakselista kiertää lenkkiavaimella. Jos laitat uuden kiilahihnan kiristimen, niin kiilahihna paikalleen ja vapauta kiristimen sokka.
Yksi kuusiokolopultti ohjaustehostimen kiilahihnapyörässä ei halunut aueta, samoin pari kuusiokolopulttia kampiakselin kiilahihnapyörässä - pari konstia auttaa: joko lyöt vasaralla isomman torxin kuusiokolopultin sisään tai naputtelet kantaan rautataltalla.
Edellinen hihnan vaihto tehty Saksassa 107tkm ja nyt 244tkm. Auto tuli Suomeen 2004, jolloin mittarissa n.200tkm. Hihna, rullat ja tarvikevesipumppu olivat hyvässä kunnossa, vaikka kilsoja oli yli 120tkm ! Uskomatonta.
Kuvia löytyy pyydettäessä. Vastaan kysymyksiin parhaan taitoni mukaan.
Erikoistyökaluja ei tarvita. Aikaa kului leppoisasti työtä tehden noin 2,5 tuntia.
Tarvitaan jakohihna, yksi ohjainrulla ja yksi kiristinrulla, termostaatti+tiiviste, vesipumppu ja mielellään vielä laturinhihna. Osat noin 150e+laturinhihna. Sekä normaalit työkalut, jotka löytyvät vaikka Biltemasta.
1-muovikoppa imusarjan päältä pois.
2-flektipaketti pois, johdot löytyy vas. etupyörän poiston jälkeen vas.yläkulmasta virtakiskosta puskurin takaa.
3-tehostimen pumpun kiilahihnapyörä ja laturin hihna pois sekä hihnan kiristin.
4-2 kpl jakopäätä suojaavaa muovikoppaa pois.
5-kampiakselin päässä oleva kiilahihnapyörä pois, samoin sen takana oleva muovisuoja
6-kampiakseli käännetään merkkikohtaan ja piirretään keltaisella liidulla merkit nokka-akselin hammaspyöriin sekä takana olevaan muovikopan reunaan sekä raaputetaan/piirretään merkki kampiakselin hammaspyörään. (Tällaiset merkit löytyivät edellisen vaihdon jälkeen).
7-kiristinrullat pois ja. Avaa veden täyttökorkki. Termarikotelo irti samoin vesipumppu ja nyt lentää vesi alla olevaan astiaan.
8-uutta osaa tilalle ja hihnan kireyden tarkistus, tässä tapauksessa rannerutiinilla. Kiilahihna luiskahtaa paikoilleen, kun kampiakselista kiertää lenkkiavaimella. Jos laitat uuden kiilahihnan kiristimen, niin kiilahihna paikalleen ja vapauta kiristimen sokka.
Yksi kuusiokolopultti ohjaustehostimen kiilahihnapyörässä ei halunut aueta, samoin pari kuusiokolopulttia kampiakselin kiilahihnapyörässä - pari konstia auttaa: joko lyöt vasaralla isomman torxin kuusiokolopultin sisään tai naputtelet kantaan rautataltalla.
Edellinen hihnan vaihto tehty Saksassa 107tkm ja nyt 244tkm. Auto tuli Suomeen 2004, jolloin mittarissa n.200tkm. Hihna, rullat ja tarvikevesipumppu olivat hyvässä kunnossa, vaikka kilsoja oli yli 120tkm ! Uskomatonta.
Kuvia löytyy pyydettäessä. Vastaan kysymyksiin parhaan taitoni mukaan.
Comment