Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ovien jäätyminen "auki"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ovien jäätyminen "auki"

    Minulla on ollut aikojen saatossa kolme eri TYP44 (-83,-85,-91) satasta. Niissä kaikissa oli noin 10 asteen pakkasista lähtien sama vika että ovi kyllä aukeaa nätisti mutta EI MENE kiinni.

    Ovi ei siis lukitu karmiin. Lukkokieleke toimii (liikkuu ylös alas) vasten karmin vastakappaletta, ulko- ja sisäkahvat toimii eivätkä jää "auki" asentoon mutta ovi ei lukitu kiinni.

    Jos lähdet ajamaan niin sinun pitää pitää oven kiinni ettet lennä ulos ja ovi aukea kaarteessa. Kun sisäilma lämpeää noin 5-10 min niin ovi alkaa taas sitten ottaa kiinni ja toimii normaalisti.

    Luulin päässeeni eroon C4:ssä tästä ongelmasta mutta nyt apukuskin ovi toimiikin taas juuri näin.

    Osaako joku sanoa mikä jäätyy ja missä (Vastaus: "Lukko" ei sitten auta yhtään) tarkemmin sanottuna ja miten tuota voisi torjua?

  • #2
    Tuttua juttua. Joissakin ei aukene ja joissakin ei tartu kiinni. :/
    En osaa sanoa että mikä on se varsinainen juju, mutta ite tulee tungettua öljyä vähänniinku jokapaikkaan (sisä&ulkokahvojen mekanismit sekä itse lukkolaite) ja vehkeet on toimineen melko hyvin. Sulan&kuivan kelin aikaan tehty kuivatus ja huolellinen rasvaus auttaa aika pitkälle. Tietysti talvisajan kelivaihtelut/auton käyttäminen sisätiloissa lämpimässä saattaa palauttaa takas lähtöruutuun...

    Jos ovi jää auki -> muutaman kerran läiskii kiinni niin kyllä se yleensä alkaa tarttua. Aika vaarallista ajella jos oven kiinnipysyminen on ranteen varassa...

    Comment


      #3
      Jos lähdet ajamaan niin sinun pitää pitää oven kiinni ettet lennä ulos ja ovi aukea kaarteessa
      Etkö sä pässi käytä turvavyötä? 5x hymiö tähän.

      Ja asiaan. Ite ruiskin motulin prätkäketjusprayllä nuo lukkohässäkät läpi, eipä oo sen jälkeen vastustanu.

      Comment


        #4
        B5-korisessa nelkussa ovi jää myös välillä menemättä kiinni. Ajamaan pystyy kuitenkin "normaalisti" kun vetää oven kiinni ja painaa lukkonupin alas. Ovi jää "kakkosasentoon" eli vähän raolleen, muttei aukea omia aikojaan. Valoissa voi sitten koittaa aina josko tarttuisi..

        Comment


          #5
          TT:ssä oli viime talvena täsmälleen sama ongelma. Eroon siitä pääsi rasvailemalla kovasti lukkomekanismia. Ei ole ainakaan vielä tehnyt samaa.

          Comment


            #6
            Lukon pesässä olevat liikkuvat osat on ruosteessa varmaan kaikissa C4:ssa (jollei oo huollettu)
            Toimii lämpimälläkin hiukan nihkeästi, eli osilla on (ruosteen takia) hintsusti tilaa liikkua siellä. Sitten pikku kosteus kehiin, joka jäätyy lukon mekanismiin sisäpintaan, ja vot!
            Ei pysty oikeen ulkopuolelta öljyymään kaikkia liikkuvia osia, eli purettava on...

            Mulla auttoi, kun purin koko lukkohäxmentin, putsasin paikat, kevyt voitelu jäätymättömällä öljyllä ja kasaan. Tuota nyt tietysti ei oo kiva tehdä pakkasella, jos ei oo lämmintä tallia, kun siinä joutuu purkamaan koko oven...Minä tein tuon kesällä, vesisateella...

            Comment


            • #7
              Sama vika "rahikaisella". Apukuskin ovi. Vaimo piteli kiinni siitä noin 15 min ajon aikana. Ajettiin varovasti hiljaisella tiellä. Sitten lämpeni ( auto/ovi) ja lukko meni kiinni. Tekee muutaman kerran talvessa riippuen ilmoista = ensin + asteita ja sitten pakkasta. Mitään konstia en ole keksinyt asiaan mitä nyt ruikkinut mömmöjä lukkopesään/lukkoon ulkopuolelta.

              Comment


              • #8
                Aseöljy paras noihin lukkoihin hyvä pakkaskestävyys ja voitelu

                Comment


                  #9
                  Saattais olla syynä tehtaalla laitetut valkovaseliinit, jotka imee kosteutta itteensä lahjakkaasti ja sit pakkasella yllätys yllätys pamahtaa jäähän. Eli lukosta vanhat rasvat hittoon ja uudet sään vaihteluja paremmin kestävät tilalle..

                  Comment


                  • #10
                    Eilen taas pitkästä aikaa jäi passatista ovi auki. Jonkun aikaa ehdin ajella kunnes tajusin kokeilla tota Teron ylempänä kertomaa lukko-vinkkiä ja räpläsin ovea lukkoon. Eihän se lukkoon mennyt kun ovi oli auki mutta sen jälkeen tarttui kiinni ja siitä lähtien on toiminut niinkuin pitääkin. Hyvä vinkki, vaikkei tässä tapauksessa kerrotulla tavalla toiminutkaan :)

                    Comment


                    • #11
                      Niin tuttua, niin tuttua. Marginaalinen apu vain jos ruiskuttelee ulkoisiin osiin öljyä, kriittisimmät osat löytyvät ovipahvien sisältä. Syksyllä kahvoja uusiessani en muistanut ollenkaan tuota ongelmaa ja jätin sitten öljyämättä uudet mekansimit. Sillä siitä pääsee. Motulin tai Shellin ketjurasvat ovat melko ätäkkää liisteriä, sitä kannattanee koettaa. Castrolin öljy löytyy yleensä muualta kuin ketjuista.

                      Comment


                        #12
                        Heh, muistuu mieleen vanhat laatikko-Ladan manuaalin ohjeet, miten vähennetään jäätymisriskiä voitelussa... Neuvottiin raaputtamaan grafiittia jauhoksi (vaikkapa lyijykynästä) ja puhaltamaan taitetun paperinsuikaleen avulla lukkoon. Aika venäläinen viritys, mutta periaatteessa toimiva :D

                        Comment


                        • #13
                          Yks mikä edesauttaa ovien vittuilua, on sisätilanlämmitin...
                          Joo ite vedin ihan lukkosulaa mekanismiin ja rumppasin vähän aikaa, ei oo sen jälkeen temppuillu...

                          Comment


                          • #14
                            Taitaa aseöljy olla paras noihin lukkohommiin. Aika hyvä pakkaskestävyys

                            Comment


                            • #15
                              Jees, mutta vain kotimainen (armeijassa käytetty)on hyvää. Itse en anticorollia ole löytänyt kaupasta. Ostin muuta aseäljyä suihkepullossa ja se ei auta= jäätyy:)

                              Comment


                                #16
                                Sain purettua 100 C4 ovipaneelit ja oven yläosan kaaren ja peilin. Nyt nään koko lukkomekanismin, mutta vaikka kuinka rasvailin ja auto oli työn tallissa ongelma ei ratkennut. Se ovi ei jää ns. säppiin. Mikä osa sen nappaa kiinni?

                                Comment


                                  #17
                                  PRF Multi spray 5-99 Voitelu- ja suoja-aine

                                  Tuota on tullut käytettyä jo vuosikaudet aseissa ja kaikissa lukoissa, voitelee hyvin ja ei jäädy.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Sain purettua 100 C4 ovipaneelit ja oven yläosan kaaren ja peilin. Nyt nään koko lukkomekanismin, mutta vaikka kuinka rasvailin ja auto oli työn tallissa ongelma ei ratkennut. Se ovi ei jää ns. säppiin. Mikä osa sen nappaa kiinni?
                                    Jos purkaminen on jo noin pitkällä, otappa koko lukkomekanismi pöydälle. Näin ainakin pääset varmuudella näkemään ja testaamaan mitkä osat liikkuu mistäkin vivusta/vaijerista, ja myös pääset puhdistamaan ja voitelemaan koko mekaniikan paremmin (ottamalla suojakuoret auki). Se tehtaan vaseliini on näinä vuosina jo kovettunut aika pahasti sinne mekaniikan väleihin ja se pelkästään voi jo aiheuttaa takertelua! Ja kyllä siellä kivasti on jo ruostetta/hapettumaakin. Varmaankaan jäätyminen ei ole sinulla nyt syynä koska olisi se yön aikana sisätiloissa jo sulanut -> siis mekaaninen vika tai kankeus.

                                    Toki voit testata ensi alkuun (siis purkamatta) sitä lukkolirpaketta vaikka sormella tai jollain ruuvimeisselin avulla, että toimiiko se niinkuin pitää (eli teet saman efektin mikä tapahtuisi kun ovi menee kiinni, eli lirpake "pyörähtää" vastakappaleen "ympäri" (vastakappale on siis siellä auton pilarissa oleva "korvake")). Lukittuuko se (ja vapautuuko kahvasta) normaalisti ääriasentoihinsa? Myös kannattaa testata ettei se sisäkahvan vaijeri tai sen kiinnitysvipstaaki takertele (jousivoima ei jaksa palauttaa).

                                    Tuota lukkolaitteen irrottamista ja siihen tutustumista voin suositella kyllä lämpimästi jos vähääkään kiinnostaa miten homma toimii tai jos nuo kahvojen/lukkojen häiriöt vaivaa. Sinänsä siinä ei mitään vaikeaa ole (ei purkamisessa/kasaamisessa eikä lukon mekaniikan toiminnassa kun siihen hetken perehtyy), mutta vaatiihan se vähän aikaa ja harrastuneistuutta sekä tallipaikan, mutta tuon jälkeen taas vehkeet toimii siltä osin ;)

                                    Mulla on muuten "varaosina" muutama tollanen lukkolaite (vaijereineen), jos sulla joku oikea vika/vaurio siellä on ja satut tarviimaan... Vaijereiden suojakumit tosin noistakin on kaikki jo hapertuneet. Ja kuviakin löytyy (kotikoneella) kun nuo omat lukot olen purkanut/huoltanut.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Minulla ei ole muistaakseni koskaan lukot jäätyneet ym tavalla mutta ehkä se edesauttaa asiaa että olen molemmissa vm -90 audeissa pistänyt etuovien lukot totaalisesti palasiks kun sarjoitin ne virtalukon avaimen mukaisesti.

                                      Samalla tietenkin pesin ne perusteellisesti ja voitelin kaikki liikkuvat osat notkealla öljyllä (Anticorrolia löytyy jostain syystä pullollinen, Tväl Alik. reservissä ;)

                                      Eli mun mielestä auttaa kun purkaa, pesee ja voitelee kunnolla kaikki osat huolellisesti kerran niin ei sitten enää tarvitse muuta kun silloin tällöin spruittaa vähän öljyntapaista (esim. ketjurasvaa) lukon ulkopuoleiseen salpamekanismiin.

                                      Comment


                                        #20
                                        No niin, kiitoksia vinkeistä. Tein niinkuin JyriN tuossa kirjoitteli. Sain toimimaan tuon oikean oven lähes täydellisesti. Vasen lukkolaita ei lähtenyt irti... Ne kaksi ruuvia oven "päässä" jotka pitää sitä kiinni oli jo edelliseltä nylppääntyneet ni eihän se irronnut.

                                        Sitte alkokin homma kusta. Vaikka miten ruiskuttelin kaiken maailman aseöljyjä ja ruosteenestoja sinne oikeaan paikkaan mistä se jumitti niin ei alkanut toimimaan. Se sisäkahvan palautusjousi oli aluks ihan jumissa, mutta alko liikkumaan kun tarpeeks räpläsin. No kello alko olla jo aika paljon ja mies melko väsyny... Ei muuta kun osia paikolleen kasaamaan ja kaikki meni siihen asti hyvin kunnes irrotin kokonaan sen tangon jossa on nuppi millä sisäpuolelta lukko avataan. Alapäässä oleva muovihommeli meni paskaks. No kyllä se siinä hetken kesti... kunnes koko ovi oli kasattu. Nyt sitten nuppi tippu alas ovipahvin sisään....

                                        Niin ja eihän se sisäkahvan palautusjousi toiminutkaan...

                                        Nyt sitten jo alkaa tuo auton käyttö olemaan jo meleko huvittavan näköstä:
                                        Kun menen autoon sisälle, lyön oven kiinni (ei mene), avaan ikkunan laitan sen lukkoon avaimella ulkopuolelta, ikkuna kiinni ja matka alkaa... Sama toisinpäin ajon lopetettua.

                                        Nii ja tuossa remontin aikana hävitin vielä yhen ikkunaveivinkin!!

                                        Sotkamosta Kuopioon ajoin ovi raollaan lukossa !!purkat korvissa!! kaks pipoo päässä ja kaks takkia päällä.. Tyttöystävä tuli puikkoihin kun oli enää 80km, mutta ei kyllä suostunu laittamaan purkkaa korviinsa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Omassa A6 -98 oli samaa ongelmaa. Kesällä purkiin vänkärin puoleisen lukkohässäkän irti ja putsasin sekä voitelin uudestaan. Se on toiminut nyt kuin uusi, eli ei ole jäätynyt tms.

                                          Kuskin puoleinen alkoi temppuileen tänä talvena, joten tein sillekkin putsauksen ja voitelun. En irroittanut sitä kokonaan koska lukkosylinteri oli siinä kiinni enkä jaksanut alkaa irroittamaan. Suhuttelin pitkällä pillillä crc:llä mekanismit puhtaaksi ja öljyt perään. Taas toimii.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Aaamulla ruiskuttelin typ44 lukkolaitteen huolellisesti CRC:n aseöljyllä -varsin "tekninen" tuoksu autossa sen jälkeen, ei paha. Takaoven kanssa on ollut ongelmia aiemminkin.
                                            Jos on käytössä painepesuri, se on oiva vehje irrallisten lukkolaitteiden puhdistamiseen. Noissa lukoissa on sisällä sellaisia kumisia vaimmennin tyynyjä, jotka saattavat lähteä liikkeelle ja jumittaa systeemin. Itse otin takaovesta pois kokonaan, enkä ole huomannut haitanneen.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Se oven sisällä oleva mekanismi jäykistyy ja jää avaamisen jälkeen auki asentoon. Kato onko siinä oven päädyssä kaksi mustaa tulppaa, jos on niin eiku CRC:tä siitä runsaasti ja saattaapi auttaa ko. ongelmaan.

                                              Comment


                                              • #24
                                                lukon vaseliinit

                                                Minulle tuo lukko-ongelma on tuttu kun on ollut(vieläkin on tallissa 405 95tkm ajettu ja 309 250tkm.ajettu) Peugeoteja;

                                                Nyt on käytössä Audi 80 -vm88 ja siinä ei vielä ole ollut lukkovikaa.

                                                Peugeoteissä se on suurempi ongelma. Siitä pääsee kokonaan ja pysyvästi vain pesemällä tehtaan vaseliini lukkomekanismista.(otin oikein oviverhon pois -ei kiva työ) Laittaa sitten vettähylkivää vaseliinia tai ei mitään kuten tein jo uhden Peug.oven kanssa.
                                                Ranskalaisten vaseliini jäykistyy kostean ja pakkasen vaihdellessa. Ehkä se imee vettä?

                                                Audissa ollee sama, muttei yhtä paha vika samassa kohdin.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tuo taitaa olla ihan universaali ongelma, kun juuri viime viikoloppuna tein myös tuon lukon putsaus+rasvaus operaation Miniin, jossa jumitti apukuskin ovi auki. Nyt sitten odotellaan koska sen joutuu tekemään kuskin oveen, laiskuuttani en purkanut sitä ;)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Menee hermo kun on auto huollossa ja kiire saada se bäk niin nyt autoa ei saa työnalle siellä kun ovet eivät aukea...
                                                    Audi 100 c4 keskuslukituksella.
                                                    Olen lukenut voorumia haulla vuodatuksista aiheesta, mutta tuloksetta... Kertokaa vinkkejä oven avaamiseen jos tiedätte!
                                                    Viimeksi muokannut lowe low; 17.11.2010, 20:55.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kuumaa vettä pussiin ja sillä lämmittämään lukkopesä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja trajanie
                                                        Kuumaa vettä pussiin ja sillä lämmittämään lukkopesä.
                                                        Mutta kun lukkopesä ei ole jäässä kun nuppi nousee ja avain kääntyy vaan kahvan mekanismi... :D Täytyy kokeilla huomenna.
                                                        Viimeksi muokannut lowe low; 17.11.2010, 22:17.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Onko satkussa jo sama kuin A6:ssa eli avaimella ikunoiden mukavuusavaus ja -sulku? Sillähän saat ikkunan alas kun pidät avainta oven lukossa auki-asennossa muutaman sekunnin. Sisäkahvasta jo pitäis aueta, tuskin molempien kahvojen mekanismit lakkaa samalla kertaa toimimasta.

                                                          Jos ei ole mukavuustoimintoa tai sähköikkunoita niin unohda tämä...

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                                            ... saat ikkunan alas kun pidät avainta oven lukossa auki-asennossa muutaman sekunnin.

                                                            En ole tajunnutkaan, että ikkunat saa tuolleen myös auki :O

                                                            Anywho, kylmien kelien riesa tuntuu olevan omassa urssissa tuo ovien jäätyminen auki. Aina on autoon päässyt, joskus vaan menee 30 min, että voi jatkaa matkaa. Aseöljyä tullu ruikittua joka väliin ulkokautta jäätymisen sattuessa, tuntuu toimivan hyvin ja suht nopeastikkin.

                                                            Olisi vissiin aiheellista irroitella pahvit ja putsata paikat + rasvat niskaan.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X