Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 4F ilmastointi keittää kuljettajan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 4F ilmastointi keittää kuljettajan

    Muutaman kerran tehnyt viikon sisään ilmastointi ihan omia temppujaan. Kuskin puolen keskiritilästä (oven vierestä siis) puskee niin kuumaa kuin järjestelmästä irtoaa vaikka sellaista pyydetä.

    VagComilla kattelin arvoja niin todellakin läppä on levällään ja lämpötila kanavassa 80°C (kanavat 7 ja 17). Ei ainuttakaan vikakoodia.

    Jos lämpötilapyyntöä vääntää kylmemmälle niin puhallusteho vaan kasvaa mutta lt. ei muutu mihinkään.

    Hyviä vinkkejä ?

    #2
    Sisälämpötunnistimen puhallin/imuri rikki tai täynnä karvalakkia

    Comment


      #3
      sisälämpöanturin lukemat olivat järjellisiä eli totuudenmukaisia. Lisäksi pelkääjän puolen kanavasta tuli säädyllisen lämpöistä ilmaan.

      Comment


        #4
        Sitten lienee vasemman puolen lämpösäätöläpän moottori tai vivusto poistunut palveluksesta

        Comment


          #5
          Oliko tämä ensimmäinen pappamallin 4f, johon pitää alkaa tekemään "ilmastointiläppäremppaa" :) Näin se aika menee ja äffistäkin tulee C4... Kuka kirjottaa FAQin?

          Mutta kyllä se varmaan noin on, mitä Olli laittoi. Kun ei vikaa tule, pyörii moottori ja potikka yhtämatkaa, mutta läppä ei liiku. Mutta toisaalta ei se mekaaninen vikakaan oikein helposti voi olla, niillä kun ei ole tapana korjautua itsekseen kuten sähköisillä.

          Comment


          • #6
            Minulla oli myös samankaltaista ongelmaa B7 aanelkussa. Kävin paikallisella varaosatiskillä notkumassa ja sanoivat myyneensä näihin "läppämoottoreita". Muita osia ei ole kuulema isommin mennyt. Tämä tosin käsittää vain paikalla olleen varaosamyyjän omat muistikuvat.

            Omassani epäiltiin kuuma/kylmä läppämoottorin toimintaa. Vikaa ei tutkittu kun se poistui yhtä nopeasti kuin tulikin. Minkähänlainen tunnistin ko. läpässä on. Eli huomaakohan se että läppä on väärässä asennossa?

            Comment


              #7
              Potikka antoi aivan oikeaa tietoa läpän tilasta eli kertoi sen olevan selällään.

              Comment


                #8
                Oletko koittanut ajaa sopeutukset uudelleen? Jos mennyt joku bitti pahasti vinoon (eli bugi softassa), voisi nollautua uudelleen sopeutuksella ennalleen. Olettaen, että tuossa voi ylipäänsä sopeutuksen vetää VAGcomilla?

                Tosin tuo satunnaisuus ei kyllä ihan istu tähänkään arvaukseen mitenkään hyvin.

                Eikö siellä muuten pitäisi olla erikseen kanava, josta näkee mitä boksi haluaa arvoksi?
                Viimeksi muokannut jasso; 26.4.2010, 23:15.

                Comment


                  #9
                  Ootko katsonut jo Elisan chekkausohjeet noiden lämmönsäätöpumppujen osalta? Nehän ne lopulta sen eriparilämmön säätävät niiden venttiileidensä kanssa. Isot läpät vaan ohittaa koko kennoston

                  Comment


                    #10
                    ei mulla mitään elsaa ole...

                    Comment


                      #11
                      Eihän meillä kellään ole.

                      Comment


                        #12
                        Elisa = se iso setä telkkarissa.

                        Comment


                        • #13
                          Erääseen tuntemaani 4f kutoseen vaihdettiin huollossa koko läppämoottori kun tosiaan puski kuskinpuolelta täysillä kuumaa. Oli jännä ajella sillä helteessä 200km.

                          Comment


                          • #14
                            Täällä täsmälleen sama vika A6 4F:ssä, missä se köpömpi ilmastointi ilman diginäyttöjä. Juuri eilen meinas vasen poski kärvähtää samaan aikaan kun kojelaudan keskisuuttimista puski kylmää. Lämmöt kuitenkin tasaantui jonkin ajan kuluttua, liekö ilmastoinnin namikoiden kääntely auttanut vai menikö ohi itsestään.

                            Tämä on nyt tapahtunut vaín pari kertaa lähtien kenties siitä kun ulkolämpötilat nousi sen verran että ilmastointi välillä viilentääkin. Eli ei siellä mitään ihan päreinä ole, kun päivittäisessä ajossa toimii enimmäkseen normaalisti.

                            Uskaltaakohan sitä edes kysyä paljonko tuollainen läppämoottoriremppa kustantaa?

                            Comment


                            • #15
                              Nostetaanpa tätä vielä...

                              Jos oikein ymmärsin Audin lontoonkielisestä koulutusaineistosta, niin nuo läppämoottorit on 4f:ssä lätkäisty fiksusti itse ilmastointilaitteen kylkeen, eli vaihto onnistuisi ilman paikkojen purkamista konehuoneen puolelta. Onkohan kukaan vaihtanut moottoreita itse, eli onko ihan simppeli homma, vai vaatiiko jotain muutakin kuin ruuvien kääntelyä?

                              Comment


                                #16
                                Joko vika selvisi?
                                Vesiventtiili olisi varsin kova ehdokas tuohon vikaan. Eli se mokkula joka on vesikaukalossa.

                                Comment


                                • #17
                                  Ilmastoinnin toiminnasta sen enempää tietämättä tuli mieleen, että olisiko tuon vesiventtiilin toimintahäiriön oireena (tuli)kuuman ilman tulo vain yhdestä ritilästä, vai vaikuttaisiko se muihinkin kanaviin?

                                  Eilen taas puhalteli jonkin aikaa hyvinkin kuumaa, mutta häiriö meni taas ohi itsestään. Tai tulihan sitä säätimiä vähän pyöriteltyä, kun meinas tulla vähän hiki... Voi olla et vian selvittäminen saa uutta puhtia ensi viikolla, jos Audi keittää emäntää koko sen viikonlopun road tripin ajan :)
                                  Viimeksi muokannut okkim; 10.1.2017, 09:24. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                  Comment


                                    #18
                                    Vesiventtiilejä noihin on kuulemma tosiaan enemmänkin vaihdettu
                                    http://acf.demoefekti.net/index.php?q=4F1959617B

                                    Comment


                                    • #19
                                      Täällä sama vika, kuskinpuolelta tulee niin kuumaa kuin koneesta irtoaa. Ja sellainen huomio täällä myös että mitä kylmemmälle termaria ruuvaa, sen kovempaa tulee kuumaa. Mutta kun säätimen käyttää siellä kuumassa päässä, punaisella pallukalla, niin se auttaa. Hetken päästä tulee taas normaalilämpöistä.
                                      Viimeksi muokannut Lyppe; 5.5.2010, 15:48.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tutun A6 4F käyttäytyi samoin viime kesänä.
                                        Läppämoottori sieltä oli hajonnut, konehuoneen puolelta onnistui vaihto.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Käytin omaani iisalmessa laakkosella samallaisen vian takia. Tulista ilmaa puhaltaa tietyn ajan kuluttua suuttimista. Ja sitä tulee sattuman varaisesti vähän joka puolelta. Mitään vikakoodeja eivät löytäneet ja ilmastointi toimii kuulemma moitteetta. Sanoivat että luultavasti autoon asennettu teholastu sotkisi jotenkin tuon ilastoinnin toimintaa. Jotenkin kuulostaa oudolta? Ei ole vaan mitään tietoa minkä firman chippi sielä on kun ei ole itse laitattama. Kerkesin ajamaan autolla ehkä noin 20km huollosta pois päin niin taas pöhistää tulista kabiiniin. jonkun verran rupee korpeemaan.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Täällä on myös havaittu sama ongelma muutamaan kertaan.
                                            Kiitokset Lyppelle "korjaus" vinkistä! Täällä ainakin tilanne korjautuu, kun käyttää lämmöt hetkeksi täysillä.


                                            Kirjottelen muutamia "havaintoja" jos vaikka joku keksisi mikä voi olla oikeasti vikana...

                                            -Vika esiintynyt ainoastaan kun takana on sellainen reilu tunti ajoa. Ilmastointi ei ole kertaakaan seonnut lyhyessä pätkäajossa.
                                            - Ulkolämpötila vähintään 28, nyt kerran kiusannut 25,5.
                                            - Ilmastoinnin "vikaantuminen" tapahtuu kun siirrytään matka-ajosta kaupunkiin tai pysähdytään paikalleen.
                                            - kuljettajan puolen lämpötilasäätö ei aina toimi "täsmällisesti". (säätöpotikka ei vastaa näytön lukemaa)
                                            - Vielä on vähän havaintoja, mutta tuntuu että kuumaa ilmaa voi alkaa tulemaan mistä tahansa suuttimesta, useimmiten ikkunalle.


                                            - Vian saa pois auton sammutuksella tai käyttämällä lämmöt täysillä...

                                            >>> Tekisi mieli epäillä ohjelmavikaa...

                                            Comment


                                              #23
                                              Itsellä oli juurikin noihin kuvauksiin sopiva vika ja kyllä se tuon ventiilin vaihdolla on poissa pysynyt.
                                              http://acf.demoefekti.net/index.php?q=4F1959617B

                                              Comment


                                                #24
                                                Täälläkin on esiintynyt pariin otteeseen kesällä. Ihan normaalissa matka-ajossa vaan alkanut tuntua hikiseltä, ja onkin huomannut että sehän puskee tulikuumaa jostain suuttimista. On korjaantunut käyttämällä lämpösäädöt maksimissa ja sitten takaisin, Teppo vinkkasi onneksi puhelimitse tuon pikakorjauksen. Olisi ollut vähän hikinen 300 km edessä muuten, kiitos vielä kerran.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tänään tuli 2x1,5h ajoa ja auto toimi täysin moitteettomasti.

                                                  Eli täällä jatketaan tilannetta tarkkailemalla.
                                                  Eli en tee mitään muutoksia autoon ja pidän kaiken ennallaan.

                                                  Arvailua:
                                                  Ja jos nyt syksyn toimii moitteettomasti, niin korkea ulkolämpötila on vahva ehdokas ongelman aiheuttajaksi... Toisaalta samaan aikaan ilmastointi puhaltaa tehokkaasti kylmää...
                                                  Mutta mikä laite/ohjaus vikaantuu?
                                                  Vika poistuu auton sammutuksella tai lämmöt hetkeksi max. säädöllä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    löytyykö mistään kuvaa ilmastoinnista ja ohjetta venttiilin vaihtoon

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Sama täällä

                                                      Itselläni se on joka kerta pitkällä matkalla, että välillä joko hanttarin puoleisesta oven suuttimesta tai
                                                      sitten tuulilasin (ylä) suuttimista tulee kuumaa ilmaa riippumatta mistään
                                                      säätimen asennosta. Keskisuuttimista sen sijaan tulee viileätä. ( Jollei
                                                      ilmastoinnin avulla pakota niistä tulemaan kylmää).

                                                      Lukeehan siitä englanniksi: http://uberlame.com/a6_tsb/HVAC/Temp...er%20sides.pdf

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Muisti palaa pätkittäin. Minulle vaihdettiin ohjainyksikkö eli käyttöpaneeli pari vuotta sitten kun heitteli puhallustehoa laidasta laitaan samoin kuin puhallussuuntiakin. Lämpötila ei kuitenkaan sotkeutunut.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Sama vika mullakin. Ja vika oli tuttu merkkihuollossakin, ja tuon lähes 400€ vesiventtiilin vaihdolla sen pitäisi korjaantua. Sanoivat kyllä, että tätä voi vältellä käyttämällä lämpöjä välillä max ja min-arvoissa, jolloin ne venttiilin karat liikkuvat, eivätkä sitten jumi niin herkästi.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Tässä vesiventtiilin tarkemmat hintatiedot
                                                            http://acf.demoefekti.net/index.php?q=4F1959617B

                                                            Tuon vaihdolla oma peli herkesi kuskia keittämästä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X