Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmajouset, pussit, kassit. ym aiheeseen liittyvä suhina.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilmajouset, pussit, kassit. ym aiheeseen liittyvä suhina.

    Laitetaanpas tämmönen aihe pystyyn, kun noita pusseilla olevia vehkeitä alkaa jokapaikassa kohta olemaan.

    Tähän siis ainoastaan ilmajousitukseen liittyvää keskustelua, jälkiasennus-sarjat, muutostyöt, omat rakennelmat, ohjelmamuutokset oem ilma-alustoihin jne..


    Ja esitänpä heti pähkinän purtavaksi:

    Tuota omaa A8 on laskettu sen verran reilusti että vakio kompressori ja pieni 5.8litran säiliö eivät enää oikein riitä sujuvaan toimintaan. On hidas tomimaan ja kompura kohta antautuu vanhuuttaan.


    Eli ajatuksissa olisi kytkeä rinnalle isompi ilmasäiliö ja kompressori, mutta miten ja minne?

    Isommasta säiliöstä letku alkuperäiseen säiliöön ettei auton järjestelmä mene sekaisin? (ja menee muuten todella herkästi vikatilaan)
    Viimeksi muokannut juudas; 22.3.2012, 21:48.

    #2
    Kysymykseen en osaa vastata, mutta minulla on vastakysymys :)

    Mitä tuo madallus vaikuttaa pumpun toimivuuteen? En näe syy-yhteyttä.

    Jos joku tietää näppärän keinon madaltaa autoa "lennosta", niin saa ilmoittautua. Eli hyvällä tiellä auto saa olla matala, ja mökkitiellä sen saisi jollain näppärästi normikorkeuteen. ABT:lla on joku CAN-väyläpurkki, mutta hintaa on ihan liikaa.

    Comment


      #3
      Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
      hyvällä tiellä auto saa olla matala, ja mökkitiellä sen saisi jollain näppärästi normikorkeuteen.
      Tarkoitetaanko tässä mökkitiellä kenties talliEKta? Sun tallitielle nopeasti säädettävä alusta olisi tosiaan hyvä keksintö.

      Comment


        #4
        Saatetaan tarkoittaa ;) Mutta on sinne todistettavasti päässyt lambollakin, niin ei se tie nyt niin huono ole. Mutta kerran nyt alla on ilmapussitekniikkaa, niin pitäisihän sitä päästä käyttämäänkin ;)

        Comment


          #5
          Eikö mökkitielle riitä lift-toiminnon tuoma pelivara? Eli madaltaa sen alustan normaalisti, ajelee kadulla dynamicissa, talvella comfortissa ja mökkitiellä liftissä. Vai eikö A8:ssa ole tuota liftiä?

          Comment


            #6
            On siinä se lift-toiminto, mutta ei ole tietoa mitenkä sillä sai ajella. Ainakin jos ajaa tarpeeksi lujaa (kuinka kovaa se nyt olikaan?), se laskee alustan normitilaan. Eli välttämättä ei ole käyttökelpoinen jos tuo nopeus on kovin alhainen.

            Ja googlasin sitten välissä:
            "Lift level adds nearly an inch (.98) of ground clearance for a total of 5.7-inches to cover uneven terrain at speeds below 50 mph. The suspension automatically lowers to the most recent previously selected mode when terrain and conditions permit speeds above 62 mph. " http://www.audiworld.com/news/03/081.../content.shtml

            Eli kyllähän tuo on ihan ok noin. Vielä heräsi toinen kysymys, jos autoa madaltaa noilla Ross-techin ohjeilla, niin mikä on silloin tuon "lift"-asennon korkeus? Vakio "lift"-korkeus, vai joku alempi?

            Comment


              #7
              Se nostaa ymmärtääkseni suhteessa siihen normitilanteeseen. Eli jos madallat 15 mm, niin lift madaltuu saman verran vakiosta. Mun mielestä A6:n ei anna tehdä edes ihan "slammed"-tyylistä madallusta, vaan se sytyttää vikavaloa, jos huijaa alustaa liian alas. Muistaakseni sitä sai 15 tai 20 mm alemmas ongelmitta, ja silloin kauppakeskuksissa tarttee jo comfort-tilaa ja liftiäkin saa käytellä tiuhempaan.

              Comment


                #8
                A8 antaa kanssa vikatilan jos yrittää huijata.

                Comment


                • #9
                  Ainakin A6 on kompura ja jakotukki (molemmat oik. välijäähyn alla) ja säiliö kontissa käsittääkseni toimii järjestelmän "jousena" (Ei tule tyhjäksi vaikka kompuran putken ottaa irti). Eli laittaisin tuon lisäsäiliön kompuran ja jakotukin väliin..

                  Tiedä sitten auttaako kompuraa suurentaa nopeus mielessä letkut päältä 4mm ja sisältä 1,5-2mm alkaa ahdistaan sieltä (kestävyys varmaankin paranis tuolla vaihdolla)

                  Comment


                    #10
                    Oliko tämä ketju vain OEM-pusseille? Onko kokemusta noista jälkiasennussarjoista talvikäytössä, kestääkö?

                    Comment


                    • #11
                      mua on pitkään jo himottanu kans pussittaa toi oma autoni, mut tuntuu noiden sarjojen hinnat olevan melko korkeella vielä ainakin toistakseks... milläs tollasen jonkun esim. G.A.S. -pussialustan ihan aikuisten oikeesti saa leimattua, vai saako millään? ei millään into riitä vaihtamaan alustaa joka katsastukseen.

                      Comment


                        #12
                        Virittäjät-ohjelmassa annettu palaute olion jousituksesta herätti kyllä kiinnostuksen minussakin. Plus se että parkissa voisi vetää töpselin ns. irti ja oikeasti pysäköidä auto sille paikalle.

                        Comment


                        • #13
                          Heh, kaikki low riderit on suunnittelemassa ilmajousitusta.
                          Touaregissa on kaksi säliötä , siitä voisi katsoa mallia:
                          http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_302.PDF

                          Tuossa on vielä A8:n ilmajousitus: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_292.pdf

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                            Kysymykseen en osaa vastata, mutta minulla on vastakysymys :)

                            Mitä tuo madallus vaikuttaa pumpun toimivuuteen? En näe syy-yhteyttä.

                            Jos joku tietää näppärän keinon madaltaa autoa "lennosta", niin saa ilmoittautua. Eli hyvällä tiellä auto saa olla matala, ja mökkitiellä sen saisi jollain näppärästi normikorkeuteen. ABT:lla on joku CAN-väyläpurkki, mutta hintaa on ihan liikaa.
                            En tiedä vaikuttaako varsinaisesti tuo reiluhko madallus kompressorin toimintaan, vai onko se muuten vaan finaalissa. Välillä antaa koodia liiasta lämmöstä ja kurnuttaa aika kovasti, välillä ei jaksa nostaa ylös. Samalla vaivalla (rahalla) laittas kuitenkin isomman kompuran ja säiliön.


                            Helpoin ratkaisu Mikon ongelmaan on tämä. http://www.vendio.com/stores/detailk...abl/lid=647471

                            Noilla saa jo tosi alas, ja halvemmallakin noita löytyy. Pitäs itsekkin uudet tilata, vanhoista nivelet väljät.

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja sv Näytä viesti
                              A8 antaa kanssa vikatilan jos yrittää huijata.
                              A8:sia ei tartte huijata, korkeutta pystyy säätämään modulin 34 koodauksen vasemmalta katsottuna 4. ja 5. numerosta. Ensin mainittu vaikuttaa etupäähän ja jälkimmäinen takapäähän. Jokainen numero alaspäin laskee 5mm alustaa. Tämän jälkeen tehdään normaali kalibrointi. Tällä taitaa saada autoa max 20-15mm alaspäin.

                              Ilmeisesti tämän lisäksi voisi vielä huijata kalibroinnissa vähän?

                              Sport ilmajousilla auto on koko ajan ala-asennossa paitsi liftillä. Poislukien tietysti se laskeutuminen +120km/h nopeuksissa. Sen vuoksi itse en kyllä viitsi laskea, ainakaan paljoa, autoa tuolla. Jo nyt joutuu paljon käyttämään talvella lift asentoa. MTM:n f-cantronic olisi hieno, mutta pirun kallis. Sillä laskeutumisen saisi tapahtumaan pelkästään dynamic asennossa.

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viesti
                                Virittäjät-ohjelmassa annettu palaute olion jousituksesta herätti kyllä kiinnostuksen minussakin.
                                Sama täällä.

                                Selvittelin asiaa aiheeseen jo enemmän vihkiytyneiltä ja vakuutuin siitä, että kunnon kamoista koottu ilma-alusta kestää täysin myös talvikäytön.
                                GASin vehkeet lähinnä kesäkäyttöön, laatu ei kestä talvea.
                                Niemisen Jukka voisi valottaa omia kokemuksiaan näistä tuotteista, sullahan on pusseja jo useammassakin autossa. Mm. A5 testipilottina läpi talven pusseilla.

                                Kyselin Low-Toysiltä valmista pakettia asennettuna (lupaavat leiman konttorilta). Hinnat noin abaut 3500€ hyvillä peruskamppeilla ja 4500-5000€ Accuairin systeemeillä ja ohjaimilla.

                                Comment


                                • #17
                                  Miten sitten lie paljonko tuollaista ilmajousitusta kestää laskea (kuinka matalla paineella voi ajaa).
                                  Ainakin kun a6 vuotavaa juositusta ruuvasin katselin että auto olisi aika hyvällä korkeudella kun ilmaa ei ollut.
                                  Omassa ei siis ainakaan vielä ole ilmapusseja, eikä ole vielä tullut teurastettua tuota vuotavaa pussiakaan onko siellä sisällä jonkun tyyppinen pohjaan lyöntikumi?
                                  Näköjään A8:sissa toisella puolella tuo kompura vena paketti.

                                  Comment


                                    #18
                                    Käytetäänkö näissä rakennelmissa ilmankuivaimia? Jos käytetään niin mikä muu olisi esteenä talvikäytölle. Raskaallapuolella ei ainakaan mitään ihmeellistä talvikelillä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja wille84 Näytä viesti
                                      Miten sitten lie paljonko tuollaista ilmajousitusta kestää laskea (kuinka matalla paineella voi ajaa).
                                      Ainakin kun a6 vuotavaa juositusta ruuvasin katselin että auto olisi aika hyvällä korkeudella kun ilmaa ei ollut.
                                      Omassa ei siis ainakaan vielä ole ilmapusseja, eikä ole vielä tullut teurastettua tuota vuotavaa pussiakaan onko siellä sisällä jonkun tyyppinen pohjaan lyöntikumi?
                                      Näköjään A8:sissa toisella puolella tuo kompura vena paketti.
                                      A8 ainakin muuttuu ihan kivireeks kun ruuvailee reilusti alas, todella huono ajaa dynamicilla, pomputtaa ihan perkeleesti :P

                                      Comment


                                      • #20
                                        Sitä arvelinkin että ei sillä taida omaan makuun säätö riittää.

                                        Täytyy jatkaa haaveilua jostain jälkiasennus satsista..

                                        Comment


                                          #21
                                          A6:tta ei tietääkseni saa alas kuin huijausmetodilla sen jo mainitun 15 tai 20 mm, ja siinä ajettavuus ei kyllä kärsi millään lailla. Tietysti ääritilanteissa dynamic-asennossa se voi pohjata herkemmin, mutta se riski on aika lailla teoreettinen katuautossa, jolla ei ajeta päätoimisesti Ringiä. Eli esim itsellä ei ole reippaassa, normaalissa katuajossa ollut mitään ongelmia.

                                          Noista OEM-ilma-alustoista aikanaan aloiteltiin keskustelua tuolla. Mikäli on enemmän juttua jälkiasenteisista sarjoista, niin lienee viisainta jakaa topiikit ja siirtää OEM-keskustelu tuonne jatkeeksi. Niin vähän on yhteistä orkkiksilla ja jälkiasenteisilla ainakin oman käsityksen mukaan.

                                          Comment


                                            #22
                                            Tuli tuossa viime viikolla koeponnistettua lotjakkeen takajousitus. Ladoin K-raudasta 22 laatikollista 30x60cm seinälaattoja takaluukkuun. Mitä lie painanut, ehkäpä jotain vajaat 400kg? Ajattelin, että jos takapenkille istuttaisi kolme raavasta miestä, niin vaikutus öbaut sama. No tuossa mun tapauksessa paino oli tietysti melkein kaikki taka-akselin takana, joten tuli vähän vipuvartta.

                                            Oli kulkine melko low-rider kun kaikki lodjut oli lastattu takapaksiin, mutta kun löi auton tulille, niin kiltisti nousi normiasentoon. Kotona kun sai nuo pois purettua, niin nousi peräpää taasen kohtuullisen korkealle, mutta, laskeutui käynnistyksen jälkeen ihan ilman herjaamista normitasolle. (tuossa siis air suspension -sport)

                                            Comment


                                            • #23

                                              Tässä on huijattu kaikki irti mitä VAG-Comilla sai. Eli varmaankin noin 25mm.
                                              Nykyään autossa huijaustangot joilla sen saa tonttiin.

                                              Itelle tulossa kutoseen aftermarket diy setti, katsotaan mitä tuleman pitää. En edes yritä leimata sitä, 20.4 sais käydä katsastaan tälle vuodelle. Taidan käydä heti kun mahdollista niin pääsee asenteleen pussit kesäksi alle.

                                              Comment


                                                #24
                                                eBayssa noita kasin säätötankoja oli johonkin 120€:n hintaan. Pitää nyt ensiksi kokeilla miten alas se menee tietokoneella.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tulipa mieleen että mulla on ylimääräisenä käyttämättömät "madallustangot" A6 4F:ään. Ostettu Saksan eBaysta vuosi sitten. Näillä saat ilmajousitetun auton vielä matalammaksi.

                                                  Voin laittaa erikseen myynti-ilmoituksen, jos tämä häiritsee.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja salonenm Näytä viesti
                                                    Ilmeisesti tämän lisäksi voisi vielä huijata kalibroinnissa vähän?
                                                    Juurikin näin. Puhutaan todella millistä tai kahdesta mitä sitä pystyy huijaamaan. Muuten iskee vikatilan päälle.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Allroadiin olen harkinnut muuttavani mitta-anturin vipusuhdetta, että saisi alimmalla tasolla normaalia alemmaksi ja ylimmällä tasolla vähän ylemmäksi ja välitasot eivät paljon muuttuisi. Esim. kakkostason voisi vag-comilla passuuttaa "sopivaksi" normi ajoon. (Näin vinkkinä jos ei vag-com säätövara riitä.)

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Väsäiin tässä yksi ilta säädettävät tangot kasiin. Tangot oli suht helppo tehdä, kunhan sai mittailtua ne sopiviksi. Mutta niiden vaihtaminen ei ollutkaan, kun monttu oli aika kapea, ja kädet eivät mahtuneet kunnolla tankojen luo.

                                                        Sitten kun ne viimein oli siellä, ne olivat niin lyhyet että renkaat oli käytännössä lokareissa kiinni. Ja auto niin alhaalla ettei kädet enään mahtuneet sitäkään sinne tukivarsien väliin. Ja lift-toiminto ei toiminut, keula ei noussut mihinkään!?

                                                        Sain nyt sitten hirveän tappelun jälkeen tangot siihen mittaan että pääsin ajamaan, mutta kiinnostaisi tietää että tarvitseeko tehdä jotain kalibrointia VCDS:llä? Luulisin että ei, koska ohjainyksikön mielestähän auton korkeus on edelleen sama?

                                                        Liiteenä pari kuvaa. Tein nuo siis vanttiruuveista, niin säätö on helppoa jos vaan kädet yltää tangolle asti. :)
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ruostumattomasta nuo(kin) kannattaa tehdä. Pystyy säätelemään tulevaisuudessakin.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Rosterista ne on tehtykin, ja hapotettu hitsaussaumat, niin ei pitäisi ruostua niistäkään :)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X