Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sytytys pätkii Audi 80 -92 ABK (Digifant)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Sytytys pätkii Audi 80 -92 ABK (Digifant)

    Eculta sytytyspuolalle tuleva ohjausjännite vaihtelee välillä 0 - 0,05V, vaikka sen pitäisi vaihdella välillä 0 - 2V. Tästä huolimatta auto pysyy käynnissä ainakin jonkin aikaa pätkien välillä pahasti.

    VAG-COM ei ole antanut autosta mitään vikakoodeja ja toista ECUakin on kokeiltu, jolloin nuo jännitevaihtelut ja pätkiminen olivat ihan samanlaisia. Vastus ohjaussignaalin johtimessa on normaali 0,5 Ohm (ECUn napa 6 - Puolan keskimmäinen napa 2/1).

    Hallin nollanavan jännite vaihtelee välillä 0,09 - 11,50V. Olisiko kenelläkään tuosta itse Digifant 1.75 ECU:sta piirikaaviota hallussaan? Tai osaisiko kukaan sanoa mistä vikaa voisi etsiä?
    Viimeksi muokannut ossi86; 14.4.2008, 19:11.

  • #2
    Hallin nollanavan jännite vaihtelee välillä 0,09 - 11,50V.
    Eikös tuo ole ihan normaalia. Maadottava lähtö. Toisessa navassa jatkuva 12V.

    Onkohan sulla mittaukset kunnossa.

    Comment


    • #3
      Puolapaketti rikki.

      Comment


      • #4
        Kyllä tuo Hallin 0,09 - 11,50V on ihan normaali. Tämä tarkoittaakin vain, että Hall on kunnossa. Sen sijaan ECUlta puolalle menevän ohjaussignaalin jännite ei nouse 0,05V ylemmäksi. Vaikka sen pitäisi käsittääkseni nousta noin 2 Volttiin. Puolapaketti itse ei tuohon ohjaussignaaliinsa vaikuta paitsi tietysi kuormana liittimen ollessa kytkettynä. Pääepäiltynä oli siis ECU, mutta toisella toimivalla ECUlla tekee aivan saman 0,05V jännitteen ja täsmälleen samat oireet.

        Osaisisko joku sanoa, näyttääkö Vag Scope -92 vuoden Audista lambdan jännitettä? Epäilisin että kuvan keltainen viiva olisi lambdan jännite. Vag Scope ei osaa suoraan sanoa mikä jännite se on. Tuossa se pysyttelee 0,55 Voltissa, mikä sopisi hyvin lambdan keskiarvoksi. Eilen uudemman kerran Vag Scopea käyttäessäni tuo jännite oli jatkuvasti vain 0,02 - 0,07V. Eli suuruudeltaan samaa luokkaa tuon ohjaussignaalin jännitteen kanssa. Mikäli näillä jännitteillä on yhteys, niin sitten tuo jännite ei olekaan lambdan ja tieto jännitteen todellisesta antajasta voisi auttaa ongelman ratkaisemisessa.

        Viimeksi muokannut ossi86; 14.4.2008, 19:22.

        Comment


        • #5
          Kävin tuossa Laakkosella kyselemässä hintoja, jos ne testais vaikka noi ECU:n pistokkeen tulot sun muut sellasella V.A.G. 1598 testilaatikolla, mutta ne pelotteli sitten että pelkkä vian löytäminen voisi viedä kuusi tuntia ja tuntipalkka on 100 euroa. Eiköhän se vika jostain ennen kesää löydy. Meinaa vaan nuo ulkomaisetki audiforumien sivut olla melko läpikäytyjä jo.

          Mittailin tuossa jännitteitä ja vastuksia ECU:n pistokkeen navoista ja huomasin, että jännite tuleekin puolalta ECU:lle päin ja ECU sitten ilmeisesti maadoittaa tuota jännitettä. Tyhmä tuo puolalle menevä liitin, kun ei saa mittareita sen napoihin avaamatta liitintä. Pitäisi varmaan joku räpellys laittaa välille.
          Viimeksi muokannut ossi86; 12.4.2008, 17:54.

          Comment


          • #6
            Taulukoitsin hieman ECU:n pistokkeeseen tulevien johtimien vastuksia ja jännitteitä akun miinusnapaan verrattuna. Akun napajännite mitattaessa oli 12,21V. Laitetiedot taulukon toiseen sarakkeeseen hain sivustolta http://http://www.a2resource.com/electrical/management/digifant1.html. Toinen kaavio löytyy osoitteesta http://www.corradodriver.de/HTML/Pin...fant/index.htm. Kaikkien laitteiden ja pinnien vastaavuudesta ei ole varmuutta ja käsin mittaamalla on aika työlästä varmistaa nuo kaikki.

            Noiden maadotuksien vastuslukemat 0,9 Ohm vaikuttais näin äkkiä ajatellen aika korkeilta.

            Viimeksi muokannut ossi86; 12.4.2008, 20:37.

            Comment


            • #7
              Kun tuossa aiemmin kerran todettiin että virta kulkeekin puolalta ECU:lle päin eikä päinvastoin, niin lainasin kaverin VW Passat 2.0E 2E:stä samanlaisen puolapaketin ja kokeilin audiin. Kone ei enää pätkinyt ja siten vuoden vanha Motonetin puolapaketti onkin pätkimiseen syyllinen.

              Vastusarvot sekä puolassa että sytytyksen ohjausyksikössä normaalit, mutta sytytyksen ohjausyksikkö oli kuitenkin hajalla. Näin jälkikäteen huvittaa tuo Ari Gröhnin kommentti, kun osui oikeaan ja totesi sen vain kahdella sanalla. Itse sen sijaan etsin sähköhäiriöitä ECUn kytkennöistä ja vaikka mistä.
              Viimeksi muokannut ossi86; 15.4.2008, 17:56.

              Comment

              Working...
              X