Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3B -> AAN Muutos, ilmenevät ongelmat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 3B -> AAN Muutos, ilmenevät ongelmat

    Kyseinen muutos tuli tehtyä omaan ässään, samalla tuli vaihdettua nokkien välinen ketju kun vähän ääntä piti. Sopivasti kun piti samalla venttiilinkoppa työstää 1.8T puolille sopivaksi. Muutama takapakki nyt sitten tuli ja en meinaa millään vikaa löytää mistä voisi johtua kyseiset asiat tai mistä lähtisi vikaa etsimään. AAN boksissa oli jokut lastut missä oli merkintä 264..? Jako pitäisi olla kohdalla, kun purin niin laitoin nokkapyörään jakoremmin nippusiteillä kiinni ja sitä ennemmin ajoitin koneen niin että nokissa oli 0 kohdat vastakkain, kun nokat ja remmi oli taas paikoillaan pyöritin konetta ja näytti että kaikki ajoitukset oli kohdallaan.

    Ongelma 1.
    Kone lähtee kylmänä suurinpiirtein heti käyntiin (pieni viive mikä näissä motronic koneissa on) Mutta lämpöisenä sitten joutuu sahaamaan käyntiin noin 8-15s. Kone kun lähtee käyntiin niin saattaa käydä hyvin tai toisinaan vähä ravistaen, sen jälkeen kyllä ottaa kierroksia vetojakin tuntuu olevan mukavasti, eikä pätki eikä räi missään vaiheessa. (Ei edes ahtojen aikana mittari näytti jotain 1,2-1,4bar ja seos pysyy sielä jossain 11,8-12,4 paikkeilla) Koitin myös vähä käännellä tuota virranjakajaa ja aina kokeilla uudestaa käyntiin mutta ei ollut oikeen minkäänlaista vaikutusta asiaan paitsi kun käänti paljon nii ei lähtenyt käyntii olenkaan.

    Ongelma 2.
    Välistä tyhjäkäynti alkaa nousemaan 2000 paikkeille, kaasua näpäyttämällä laskee jonnekin 1200 pintaan hetken päästä saattaa alkaa nouseen, mutta ei koskaa mene sinne jonnekin 800-900 paikkeille. Ajossa saattaa pitää kierroksia noin 1400-1500 paikkeilla.

    Seuraavat vikakoodit tulee kokoajan.

    3 Faults Found:
    00518 - Throttle Position Sensor (G69)
    27-00 - Implausible Signal
    00523 - Intake Air Temp Sensor (G42)
    30-00 - Open or Short to B+
    00513 - Engine Speed Sensor (G28)
    03-00 - No Signal Tämä luultavasti pitääkin tulla aina kun kone ei ole käynnissä?

    Tälläisiä koodeja ei tullut silloin vielä kun oli 3B motronicki kiinni.

    Otin vielä logista kuvan kanavilta 1-3, Otto hetkellä kone on käyntiläpöisenä ja jäähdyttimen puhallin pyörii välistä. Mittariston mukaan lämmöt 92 astetta.
    Tässä linkki: http://kuvablogi.com/nayta/iso/img2792363.jpg

    Ehdotuksia maan ja taivaan väliltä, itse en oikeen tiedä mitä kokeilisi. Ja selventäviä kysymyksiä saa heittää ja pitääkin.

  • #2
    Tuo engine speed sensor vikakoodi, sehän taitaa tulla aina kun kone ei ole käynnissä.

    Comment


      #3
      Saattaisiko olla että ei tunnista tyhjä käynti asentoa? eli kaasu läpän asento tunnistin ei kepitä.

      Comment


        #4
        Onkos ecun johdotukset muutettu myös boxille sopiviksi?

        Comment


        • #5
          Ne on muutettu vastaaviksi, ohjeet mitkä sain tämä foorumin kautta. Tiettävästi AAN, ABY, ADU On samat pinnijärjestykset, mutta kuinka noi 3B anturit niihin sopivat?
          Viimeksi muokannut Riku.J; 14.9.2010, 22:58.

          Comment


          • #6
            Onkos nuo SSP:eet tuttuja eli SSP 111 eli 3B , siihen tulleet muutokset eli SSP 143 Motronic ´92 eli AAN/V8 . Aika paljon näyttäisi olevan muutoksia. http://www.volkspage.net/technik/ssp/index2_eng.php

            Comment


              #7
              Jotain häikkäähän tuolla näyttäisi olevan kaasun asentotunnistuksessa. Se voi aiheuttaa mitä mielenkiintoisempia ongelmia, btdt. Tyhjäkäyntikytkin ilmeisesti toimii, siitä tulee kyllä oma vikakoodinsa jos ei toimi. Eli tuota asentotunnistinta lähtisin itse ekana ihmettelemään.

              Comment


                #8
                Tarkasta nyt vielä ajatuksen kanssa että G69 ja G42 johdot on varmasti oikein boksilla. Sitten sen jälkeen tarkasta vielä kerran.

                Comment


                • #9
                  Perjaatteessa G69, G42 johdot pitäisi olla oikeassa paikassa kun niitä ei mihinkää ohjeiden mukaa pitänyt siirtää. Mutta tarkistan vielä huomenna johdotuksen kertaalleen.

                  Sellaisen myös huomasin että N75 (Wastegate Frequency Valve) ohjaus on erilainen kun 3B napsuttaa tiheämpää venttiiliä ja myös eri vaiheissa esim kun kierrättää konettaa ja laskee takas tyhjäkäynnille niin ohjaa venttiiliä korkeammalla taajuudella.

                  Pitää huomenna käydä vielä noiden PDF:n pinnijärjestykset läpi ja mittailla johdot että missään johdon väreissä ei ole poikkeamia ja muuta hämminkiä.

                  Comment


                  • #10
                    Johdot tuli tarkastettua liittimestä ja samoin sitten konehuoneen puolelta että toimivat, ei niin ei.. mistää ei mitää ihmeellistä löydy mikä saattaisi tuohon vaikuttaa, vikakoodit tulee vieläkin. Nyt tarvisin jostain tietoa että mitä arvoja noiden antureiden pitäisi näyttää esim, kaasulapän (G69) ja imuilman (G42). Ja ovatko anturit erilaisia 3B koneessa kun AAN.

                    Vieläkin ihmetyttää noi arvot measuring blockeissa, eniten noi lämpöarvot kun jos ovat jotain moottorin antureita niin mikseivät muutu mihinkää oli sitten moottori kylmä tai kuuma..

                    Sellainen tuli kokeiltua että kun kaasuläpän anturilta ottaa liittimen irti, auto hörähtää käyntiin ja käy tasaista tyhjäkäyntiä n. 1000 Liittimen pökkää kiinni niin kierrokset nousee heti 2000 ja laskevat hiljaa 1500 tai seilaavat 1500-2000 välillä.
                    Viimeksi muokannut Riku.J; 16.9.2010, 13:25. Perustelu: Lisäystä

                    Comment


                      #11
                      Katso lämpöarvot käyvästä moottorista.

                      Imulämpöanturi on yhteensopiva AAN <> 3B. Ainoa ero on että 3B:ssä se on kiinteästi tinattu johtosarjaan ja uudemmissa AMP-liittimellä.
                      Kaasunasentoanturi on eri numerolla mutta signaaliero on merkityksetön. Mittaa sen ulostulojännite kolmosnastan ja moottorin maadoituksen väliltä. Pitäisi muuttua asennon mukaan lineaarisesti ~0.3-4.8V. 3B S2 johtoväri vihreäsininen.

                      Imulämpöanturin napojen välillä tulisi olla noin 0,5kohm 20 asteessa.

                      Comment


                      • #12
                        Kaasuläppä antoi seuraavan tuloksen: Tyhjäkäynti 2.68V (1100rpm), Täyskaasu 5.15V

                        Imuilman anturi näyttää ääretöntä boksin ollessa kiinni tai mittari vilkuttaa ettei pysty mittaamaan, boksi irti 500ohm ja imusarjan pintalämpö on 20 astetta.

                        Comment


                          #13
                          Surffaa s2centralista tarkemmat kaasuläppäanturin mittausohjeet.

                          Imulämpöanturin signaalijohto on maissa? Vähän hämärän oloinen juttu nyt, jos ei johdotuksissa ole vikaa. Tarkasta vielä kaikki.

                          Comment


                          • #14
                            Etsin sielä, voi hyvinkin olla jotain häikkää tuossa potenttiometrissä kun välistä antaa virhekoodia Idle Switch, F60.

                            Lämpöanturin toinen karva on liittimessä nro. 44, mutta pitäisikö toinen pää olla sitten maissa vai 5V joka on tarkoitettu antureille? Koska mittaamalla lämpöanturin navoista maata vasten toisesta tulee 0.89Mohm ja toisesta 1,9Mohm, Tuntuu vähä siltä että anturi kumpikaan nasta ei olisi suoraa maassa? Perin outoa.

                            Comment


                              #15
                              Laita sellainen skaala mittariin, jossa on jotain järkeä. Saat jo itsesikin läpi tuollaiset megaohmit mitattua.

                              G42 kuuluu olla boksin pinnien 30 ja 44 välissä. Mittaa saatko boksin liittimeltä saman 0.5kohm kuin irtoanturista.

                              Comment


                              • #16
                                Jees, tuo yleismittari on joku fluken vanha ja siinä ei ole mitää valintoja. Mutta nyt alkoi selviämään paremmin koko juttu noin 20cm päässä johtosarjaa oli joku joskus jotain omia liitoksia tehnyt, kierrä teippaa perjaatteella. Esim juuri pinnin 30 johto ei ollut ollenkaan kiinni missää. Oli vain tuolla ilmastoinin ja tulipellin välissä nii että sai aikalailla käyttää akrobatiia että sai edes sinne jotain tehtyy, onneksi on pienet vehkeet :D

                                Parantelin liitoskohtia tinalla ja suojasin liimakutistellaa, auto tuntui tyhjäkäynnin osalta muuttuvan aivan erilaiseksi, pientä nypyytystä vielä havaittavissa mutta ehkä kuuluu asiaan kun lamba näyttää kokoajan vähän säätävän itseään 14.2-14.8 800rpm. G69 ja F60 Pitää vielä tarkistaa siinä jotain on..

                                Nyt voi hyvin mielin lähtee illaksi opiskelemaan kouluun.

                                Kiitoksia kaikille!
                                Viimeksi muokannut Riku.J; 16.9.2010, 16:20.

                                Comment


                                • #17
                                  Mitenkä muuten kun 3B koneessa bensapaine on sen 3bar ja AAN 4bar. Pitäisikö nyt muuttaa kun on aan boksi ja 3b suuttimet tuo bensanpaine sinne 4bar?

                                  Comment


                                    #18
                                    Ei se tasan kohdillaan ole paitsi aan-suuttimilla 4 barissa. Säätämällä tietty saa(n) passattua.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Okei, aatelin vain mitä tuossa vähä olen ajellut niin paljon laihemmalla käy ja menee kun 3B ohjauksella, laajakaistan mukaan 14.5-16. ahdoilla vedettäessä 14-15 paikkeilla.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ompas ahdoilla (tietämättä tietysti paljonko sitä ahtoa oli ja näyttääkö mittari nyt oikeita lukuja) liian laihalla.

                                        Niin oliko tässä rauta nyt edelleen 3B ja vain johtosarja ja boxi sytkien (ilmeisesti 1.8t) kanssa muutettu AAN:mäiseksi?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Pääsin kokeilemaan vedätystä kunnolla, ahdot siinä 1.2 ja seos näytti pysyvän 12.3-12.5 paikkeilla. Joo muuten 3B kone, tietysti avarampi putkisto ja isompi välijäähdytin löytyy. AAN boksi jossa sisällä joku 260hp ohjelma, tekiästä ei tietoa foorumin kautta boksin ostin, pitää kysyä jos myyjä tietäisi jotain. 1.8T puolat kiinni. Laajakaistamittarina on PLX + DM-5.

                                          Comment


                                            #22
                                            Pääsin kokeilemaan vedätystä kunnolla, ahdot siinä 1.2 ja seos näytti pysyvän 12.3-12.5 paikkeilla.
                                            No nyt näyttää järkevältä, ei siltä 14-15 kuten yllä oli.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Joo eikö tuo 12 ole aika lähellä sitä optimaalista seosta? Tasaisessa ajossa tosiaan seilaa tuolla 14-16 välillä.

                                              Comment


                                                #24
                                                Huomattavan järkevät arvot on nyt.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Löytyykö jostain ohjeet kuinka 3b johtosarja muutetaan aan boxin kanssa yhteensopivaksi?

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Esim. tuolla on pinnijärjestykset: http://www.sjmautotechnik.com/troubl...ng/20vpin.html

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X