Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi S4 2.2T ahtopaineista...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi S4 2.2T ahtopaineista...

    Eli tuli tänään vaihdettua bemarista Audin leiriin, ostin siis Audin S4:sen ja nyt seuraa tyhmiä kysymyksiä...

    Auton myyjä sanoi että autosta olisi nostettu paineita, tällä hetkellä ei siis ole minkään sortin hajua mitenkä paljon ja miten. Silmään pisti että hukkaportista puuttuisi letku, mutta katseltuani muutaman muunkin samanlaisen audin kuvia niin ei siellä muissakaan ole mitään letkua kiinni(puhutaan siis siitä pienestä letkukarasta), kuuluisiko siihen tulla imusarjalta kenties letku?

    Mikähän mahtaa olla se paksumpi letku mikä siitä lähtee jollekkin anturille(?) ?


    Auton ahtopainemittari näyttää aivan levottomia lukemia, 1,8 vedättäessä ja paikoillaankin pitäisi mittarin mukaan olla 0,5... Onkohan mittarin anturi nähnyt parhaat päivänsä vai heitteleekö se ihan hatusta noita lukuja?

    Paljonkos tuossa on vakiopaineet? Entä paljonko turvallisesti siellä voi painetta olla ihan vakiohiluilla?


    Myyjä väitti auton olleen ennen jonkun audiclubin puheenjohtajalla, ei kukaan täältä sattuisi olemaan? Rekkarin alku on EXK-4xx.

    #2
    Täällä keskustelua ko. autosta ja sen historiasta:
    http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=23112

    Painemittari näyttää absoluuttista-, ei ylipainetta. Eli mittarin 0.5bar on ilmakehän normipaineeseen verrattuna 0,5bar alipainetta ja 1.8 vastaavasti 0.8bar ylipainetta.

    Ja se "anturi" on ahtopaineen säätöventtiili jolla hukkaportin aukeamaa (ahtopainetta) ohjataan. Tunnetaan myös lyhenteillä WGFV ja N75.

    Comment


    • #3
      http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=23112 tuolla ollut todennäköisesti enempi autosta?

      Letkua siinä paikassa ei ole.

      Paksumpi letku menee N75 ventiilille, eli ahtopaineidensäädin ventiili.

      Ahtopainemittari näyttää "kokonais" paineen, eli ilmanpaine +ahtopaine.
      Joten mun mielestä aika pienillä painella menee jos 1.8bar on kokonais paine.
      Eli ahdin puskisi 0.8bar.
      Voihan se heitellä, parempi ahtopainemittari kiinni.

      Vakio paine taisi olla 1.2bar eli mittarin pitäisi näyttää 2.2bar.
      Lastulla kannattaa paineita nostaa, ei oikein muuten.

      Muut korjatkooon, jos ja kun löytyy varmempaa tietoa.

      edit:

      <- hidas...

      Comment


      • #4
        Mietinkin että olisiko mahdollista että se olisi absoluuttista painetta, ilmeisesti siis on. Eikö paineita saa säädettyä tuosta kuusiokoloruuvista tuossa hukkaportin päällä? Vai onko lastu ainut vaihtoehto?


        Mikä idea muuten noissa älyttömän kokosissa etujarrujen(ne peltivanteen näköset) suojuksissa on?

        Comment


          #5
          Heh, ei ne ole suojukset. Lisätietoa vaikka tästä http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=11812

          Edittiä:
          Allekirjoittaneelle nämä jarrut ovat jo aiheuttaneet harmaita hiuksia, kun pitäisi talvirenkaille saada vanteet jostain. Hieman vaikea tietää jos joku yksityinen myy toisella puolen suomea vanteita, että sopivatko ne ufojen päälle vai eivät?
          Täytyykin vain odotella että tästä läheltä löytyisi jotkut, niin pääsisi sovittamaan.

          Comment


          • #6
            Ahtopainetta kannattaa nostaa vakiokoneessa vain lastulla. Hukkaportin jousta kiristämällä säädetään vain peruspaine, eikä sillä oikein mitään edes saavuta. Siinä on päinvastoin olemassa myös pienoinen riski, koska ecu ei voi koskaan säätää ahtopainetta jousen muodostamaa peruspainetta alemmas (huono juttu esimerkiksi nakutus-tilanteessa).

            Comment


            • #7
              Aika erikoinen jarrusysteemi on kyllä sitten...

              Millähän tuon ruuvin saa ruuvattua ns vakioasetukselle? niin auki kuin tulee vai ?

              Comment


              • #8
                Kuusiokolon kanta sen poteron pohjan tasalle.

                Comment


                • #9
                  Vähän ohi aiheen, mutta sattuuko kukaan tietämään minkähintaista lystiä on tuohon audiin käydä vaihdattamassa jakopään hihna, sen kilkkeet ja vesipumppu merkkiliikkeessä? Koitin searchila asiaa hieman etsiä, mutta heikonlaisesti sieltä infoa ja etenkin kokemuksia löytyi...
                  Eipä ole ennen paljo remmien kanssa tarvinnut vehdata kun on ollut kettinkivehkeitä.

                  Comment


                  • #10
                    Käytin omaani LMS:llä jakohihnan, vesipumpun, vaihteisto ja takaperäöljyn vaihdossa, maksoi 610?

                    Comment


                    • #11
                      Eka tekniikkapulmakin ilmeni, eli otin vähän nopeamman kiihdytyksen, eli ykkösellä eka siitä lusikka tiskiin ja sitten kakkosella samaa, mutta siinä 4 tonnin korvilla meno nytkähti kuin seinään. Tuntui aikapitkälti siltä että olisi tullut fuel cuttia ja äsken tuossa testailin niin heti kun alkaa ahtoja tulemaan niin sama ilmiö eli bensan tulo loppuu seinään.
                      Pintakaasulla kyllä pystyy kierrättämään konetta, mutta taas kaasulla(turbo alkaa kehittämään painetta) ei.

                      Kun näissä nyt sattuu tuo digiajan ihmemittari olemaan ainut instrumentti paineiden tarkkailuun niin ei kovin vahvasti mene, se ei ainakaan kerkiä mitään yli 1:n näyttämään.

                      Ideoita kaivataan, miten nyt yks kaks voi ruveta tuommosta tekemään? Oisko se kuuluisa N75 venttiili ottanu sopimuksen irti?

                      Comment


                      • #12
                        Ahtovuoto, n75 siittä on hyvä lähteä.

                        Comment


                        • #13
                          Eli joku letku olisi voinut lähteä irti tuolta venttiililtä? Ahtovuodolta tuo ei nimittäin vaikuta, heti kun ahdot alkaa kunnolla nousemaan niin loppuu siihen bensan tulo.

                          Comment


                          • #14
                            Mistä tiedät että loppuu juurikin bensan tulo? Onko puolat kunnossa? Ahtovuotojen tutkimista suosittelisin minäkin, ihan muutoinkin "huolto"-mielessä. Katsoppas että imusarjan takaa lähtevät pikkuletkut ovat kaikki ehjiä ja paikoillaan.

                            Comment


                            • #15
                              Ja vikakoodit kanattas kanssa lukea.

                              Comment


                              • #16
                                No eihän sitä varmaksi tiedä, mutta tunne on aika vastaava kuin vetäisi moottorijarrutukselle kesken kaiken. Nyt äsken kun kävin autolla ajamassa se toimi taas ihan normaalisti, pidin jonkun bout kolmen vartin tauon ajamisessa ja sitten kun taas polkasi ykkösellä ja vaihto siitä kakkosta ja antoi lämää niin eiköhän 4 tonnin korvilla taas nykässy, sen jälkeen taas nyki joka vaihteella kun ahtoja tuli vähääkään, mutta korjaantui kun sammutin auton ja starttasin uudestaan.


                                Onko näissä muuta keinoa lukea vikakoodeja kuin käyttää huollossa tai sitten sillä VAG-COM systeemil?

                                Comment


                                • #17
                                  Voihan niitä ledillä vilkutella. Esim. tuolta löytyy ohjeet.
                                  http://s2central.net/main_frame.html

                                  Comment


                                  • #18
                                    Liikaa painetta => ilmamäärärajat ylittyvät => fuelcut+safemode

                                    =

                                    ilmamääräraja alhainen safemodessa => uusi fuelcut pienestäkin polkemisesta

                                    Itse löysäisin hukkaporttia sekä puhdistaisin wgfv:n.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Omituista että se on ilmennyt vain tuolla ykkösellä nykästäessä, pääseeköhän silloin syntymään jonkinmoinen piikki? Täytynee hommata oikea ahtopainemittari niin näkee vähän missä mennään paineitten kanssa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nyt samaista vikaa on ruvennut tulemaan muillakin vaihteilla kun vetää yli 6000 rpm, löysäsin jonkinverran tuota hukkaporttia, mutta en tiedä auttoiko se yhtään, ehkä hieman myöhemmin vasta tulee liikaa painetta, tänään esim kolmosella vetäessä lykkäs stoppia kun meni yli 6000 kierroksen.
                                        Voiko tuota hukkaporttia löysätä liikaa vai tuleeko siinä joku stoppari vastaan? Huomaako sitä ahdoista tai jostain jos se on liian löysällä?

                                        Täytynee vielä ainakin tuota wgfv venttiiliä koittaa putsata jossei löysäämällä rupea toimimaan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Itsellä oli samaa vikaa, ja putsasin tosiaankin sen n75:sen ja by pass venttiilin, joka on kylläkin mallia forge... Vika loppui siihen.

                                          Comment


                                          • #22
                                            minkäs hintainen tuo n75 muuten on??

                                            Comment


                                              #23
                                              65e, minun hyllystä

                                              Comment


                                                #24
                                                Lainataanpas tätä ketjua, kun otsikko on varsin sopiva. Potilaana on profiilin UrS4 manuaalilaatikolla ja vakiosoftalla.

                                                Ahtopaineet nousevat auton digimittarin mukaan maksimissaan 1.8bar. Painelukema testattu myös ulkoisella mittarilla, joka näytti 0.8bar. Paineita on hukassa 0.4bar? Puolen tunnin ajon jälkeen auton oma mittari näyttää tyhjäkäynnillä lukemaa 0.2bar. Seuraavat toimenpiteet on suoritettu.

                                                - Ei vikakoodeja, eikä ahtovuotoja, puolien johdot ja tulpanhatut vaikuttavat ehjiltä.
                                                - Vaihdettu: N75, By-Pass, tulpat(Bosch F5DP0R), ilmansuodatin ja termostaatti.

                                                Tyhjäkäynti on tasainen, eikä ajossa ole havaittavissa nykimistä. Lambdan iästä ei ole tietoa, mutta kulutus on normaali. Turbon kuntoa en ole vielä sen paremmin tutkinut.
                                                Lisäksi tänään parkkiin ajaessani huomasin, että radion sammutuksella on vaikutus digimittarin tyhjäkäyntipainelukemaan. Radion ollessa päällä lukema on 0.2bar, kun radion sammuttaa lukema on 0.3bar. Soittimena on alkuperäinen Gamma.

                                                Mikä voisi aiheuttaa ahtojen puuttumisen?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Täysin normaali paine talvisäässä. Kesäkelissä sitten se 1,0-1,1 bar.

                                                  Tuossa vähän lukemista:http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...dot+pakkasella
                                                  http://www.s2central.net/motronic_boost.html
                                                  Viimeksi muokannut Sleepy2; 19.3.2008, 22:57. Perustelu: Yksi linkki lisää.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Osaan poistaa tuon "talvialennuksen".

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X