Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lötkön flekti ei pyöri

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Lötkön flekti ei pyöri

    Se on aiemmin mielestäni pyörinyt välillä turhaankin ja satunnaisesti, mutta nyt ei pyöri ilmeisesti lainkaan, miksi sitten kaupungissa nostaa lämpöjä pelottavan korkealle..

    - Itse flekti pelaa, testasin sen hyppyjohdolla.
    - Sulake(#15) on ehyt

    Mistä kannattaisi vikaa etsiä?
    Miten systeemi pelaa, onko tähänkin joku mokkula jossain kojetaulun alla, vai onko tässä perinteisempi systeemi(kuten katkaiseva lämpöanturi, jolloin homman saisi pelaamaan melko helposti vaikka hienolla hyppyjohdolla..)

    Pitäisi huomenna aamupäivällä katsastaa, ja torstai-aamuna lähteä vähän pitempään reissuun, joten pikaiset ohjeet olisivat tarpeen..

  • #2
    Syylärissä oleva lämpöanturihan sen flektin käynnistää. Lisäksi on vielä kannen takapäässä erillinen anturi, joka käynnistää flektin mikäli konehuoneen lämpötila nousee liian korkeaksi oli kone käynnissä tai ei.

    Comment


      #3
      Ai sitä se erikoinen ei-missään-kiinni-oleva anturi tekee..

      Onko se syylärin anturi missä kohtaa, ja onko nämä anturit "katkaisevia" vai "haistelevia"? Eli saisinko hätätilassa esimerkiksi konehuoneen lämpötilaa haistelevan anturin johtimet yhdistämällä flektin pyörimään?

      Comment


      • #4
        Konehuoneen anturi on puhtaasti sen kaksi napaa kytkevä. Jos yhdistät ne, flekti pyörii sitten aina, oli virrat päällä tai ei.

        Ei missään nimessä kannata tehdä mitään kikkakorjausta vaan etsiä ja korjata se oikea vika. Syylärin anturi on jommassa kummassa kyljessä osoittain konehuoneeseen päin.

        Comment


          #5
          Jos on pakko ajaa, on parempi kuitenkin laittaa hätäkytkentä mieluummin kun antaa sen keittää..

          Jos kytken nuo konehuoneen anturin johdot kokeeksi yhteen, flektin siis pitäisi lähteä pyörimään - paitsi jos vika on sen luontoinen, ettei flektille saakka mene sähköä lainkaan?

          Syylärin anturiko siis on "haisteleva"? Missä sitten mahtaa olla muut toimintaan tarvittavat purkit?

          Onko mitään vakipaikkaa, missä vika voisi asua?

          Comment


            #6
            Kävin kokeilemassa, ja ei tapahdu mitään kun kytkee ne konehuoneen lämpökatkaisimen johdot yhteen.. Vikaa siis on, mutta missä? Voiko syylärissä olevalla anturilla(menee 3 johtoa) olla tähän mitään tekemistä, vai onko vika jossain muualla?

            Löysin yhden(uuden) irtonaisen leveän neljänapaisen töpselin johtonipusta läheltä nopeusmittarin anturia. Se ei kai kuulu mihinkään? Ainakaan en löytänyt paikkaa, ja se näytti olleen irti pidempään..

            Onko tämä flektisysteemi suunnilleen sellainen, missä anturilta saatava info tuodaan johonkin ohjainpurkkiin tai releeseen, josta sitten virta ohjataan puhaltimelle? Jos se olisi joku tavallinen halpa rele, sen vois ihan hyvin ostaa ja vaihtaa varmuuden vuoksi..

            Comment


            • #7
              Lukemista lontoon murteella:
              http://www.sjmautotechnik.com/troubl...ling.html#fuse

              Comment


              • #8
                Mielestäni flektissä on vain yksi nopeus eli pyörii joko täysillä tai ei lainkaan. Flektin anturi mitä luultavimmin kytkee lämmetessään releen kiinni ja flektin pitäisi lähteä pyörimään. Rele löytyy joko konehuoneen releboksista tai sitten ratin alta.

                Ei ole tullut ropailtua flektin kanssa lainkaan, joten mitään täyttä tietoa en osaa sanoa.

                Comment


                  #9
                  SJMAUTOTECHNIK:in sivuilta löytyi kaikenlaista tietoa, mutta mikään mitä siellä esitettiin ei ollut aivan samanlaista kuin mitä omassa autossani on, joten joutuu kyllä melkoisesti soveltamaan.. Myöskään en löytänyt selvää tietoa eri releiden numeroista ja sijaintipaikoista, joten jos joku tietää niiden tarkat sijainnit, olisi siitä apua..

                  Näyttäisi joka tapauksessa siltä, että jälleen kyseessä on ylimonimutkainen järjestelmä, josta on vikaa erittäin vaikea löytää..

                  Comment


                  • #10
                    Omassani on kaksi flektiä.
                    Kuvittelin, että noita ohjataan erikseen.
                    Kuva tietty kertoo enemmän:
                    http://www.saunalahti.fi/~jskari/fig06.pdf

                    Comment


                    • #11
                      Ootko tutkinu kuskinpuolen etuaisassa kiinni olevan vastuspaketin? Omassani puhallin pyöri vain täysillä (ja silloinkin vain jos moottori oli tosi kuuma) ja syy oli vastuspaketin hapettuneet johtoliitokset.

                      Comment


                        #12
                        En ole, en ole vielä edes löytänyt sitä.. Ilmeisesti tarkoitat sellaista kolmen nastan leveätä "systeemiä", missä olis alumiinikuoret?

                        Missä se tarkalleen pitäisi olla?

                        Ei muuten lähteny jäähdyttimen puhallin käyntiin edes kun laittoi ilmastoinnin päälle..

                        Comment


                        • #13
                          Kuskinpuolen etuaisan etuosassa. Valon ja ilmastoinnin kennon välistä kun katsoo alas niin saattaa pikkasen pilkistää. Jäähdytyslevy on kirkas sininen, mut varmaanki tällähetkellä näyttää enempi mustalta jos ei oo viimeaikoina koskettu ja putsattu.... Puskuri pois jotta pääsee käsiks.
                          Ei se mullakaan pyöriny klima päällä eikä ilman, ainoastaan täydellä nopeudella sit kun moottorin lämpö oli yli 100...

                          Comment


                          • #14
                            Kokeilitko yhdistää syylärin anturin napoja? Kännistyykö flekti. En muuten edes tiedä onko lötkössä syyläri keulalla vai koneen vieressä.

                            Mulla oli itsellä urssissa flektin katkos viime kesänä ja syyksi paljastui flektiltä lähtevän johtosarjan plus johdon liitos joka oli aika lähellä sitä etuvastus pakettia. Putsaus ja takas kiinni niin hyvin pelitti.

                            Comment


                              #15
                              Puskurin pois ottaminen ei kyllä käytännössä ole vaihtoehtojen joukossa näissä olosuhteissa, eikä tällä aikataululla.. Täytyy katsoa, jos sinne jotenkin ylettyis.

                              Anturiin menee kolme johtoa, enkä ole mistään ohjeista löytänyt varmaa tietoa, kuuluisiko flektin käynnistyä navat yhdistämällä. Eikähän tuo käynnistynyt sen moottoritilan lämpökatkaisimen johtoja yhdistämälläkään.

                              Kaipaisin edelleen tätä vaivaa koskettavien releiden sijaintitietoa, sekä releiden numeroita..

                              Comment


                              • #16
                                Muistelisin, että puskurin poistaminen ei auta mitään. Ilmastoinnille on yleensä oma flektinsä.

                                Flektin releet sijaitsevat ilmeisesti konehuoneen rasiassa paikoilla 2 ja/tai 3. VAG numero 8D0 951 253 A, 35A releitä. Ratin alla paikassa 5, VAG 357 906 381 B, 12V70A, mikäli sellainen on.

                                Comment


                                  #17
                                  Löysin muutoin varsin kelvottomaksi osoittautuneesta Haynes-kirjasta kytkentäkaavion 2,3NF-moottorin jäähdytysjärjestelmästä, ja siitä "selviää" seuraavaa;

                                  - Relepaikassa 2 sijaitsee kakkosvaihteen rele, joka on ihan perinteinen rele, joka syöttää moottorille virtaa kun kolminapaisen jäähdyttimessä sijaitsevan lämpökatkaisimen nasta 1 kytkeytyy virtaa sisältävään nastaan 3.

                                  - Relepaikassa 3 sijaitsee puhaltimen ohjainyksikkö, jonka avulla käytetään vaihdetta 1, joka on käytössä;
                                  A: Kun kolminapaisen jäähdyttimessä sijaitsevan lämpökatkaisimen nasta 2 kytkeytyy nastaan 3, eli miedommassa lämpötilassa.
                                  B: Kun konehuoneen lämpötila-anturi kytkee maan ohjainyksikön nastaan 5/T
                                  C: Mahdollisesti myös kun ilmastointi on päällä(Haynesin kaavio on ikävästi puutteellinen, enkä pysty yhtä johdinta seuraamaan loppuun saakka, se ehkä menee ilmastoinnin ohjanyksikölle, koska minulle on kerrottu, että puhaltimen pitäisi ola ykkösasennossaan kun ilmastointi on päällä, eikä tässä ole kuin yksi flekti.)

                                  Kaavio on kohtuullisen selkeä, mutta en löydä siitä sitä isoa vastuspakettia.. Voisiko olla, ettei sitä ole tässä mallissa?

                                  Vaikuttaako tuon kaavion tiedot millään tavoin järkeenkäyviltä?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Flektin ykkösnopeus pitäisi mennä aina päälle kun ilmastointi on päällä, tosin ilmastointi ei mene päälle vaikka nappulasta painaa kun ulkolämpötila on alle +5

                                    Löytyykö flektin johdosta vielä kunnon maa yhteys. Jos audi on alkanut myöhemmissä malleissa kerran laittaa sulaketta maa piuhan väliin ettei pääse johto sulamaan.

                                    Check the Fusible Link or Blade Type fuse. Retrofit on older 5000/100/200 vehicles The 1990-91 Audi 100/200TQ's added a fusible link which fuses the ground side of the cooling fan motor.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Siitä sinisesen metallilevyn kolmen johdon hässäkästä kun katkeilee johtoja niin sammuu JOKO jotkut nopeudet(3nopeutta, 1=ilmastointi/jälkijäähy päällä, 2.normaali, 3.myrskytuuli/suuri hätä) TAI peräti kokonaan toimimaton. Sen tarkistaisin ensimmäisenä.

                                      Toi maasulake(ns.Dieselsulake) on siinä mustassa rasiassa flektin luona, flektistä lähtevää ruskeaa johtoa seuraamalla huomaa sen heti.

                                      Mun ohjeet koskeepi 220V.

                                      ps.Myös toi flektin satunnainen pelaaminen aiemmin viittais tohon 3-johtoiseen siniseen eloksoituun vastushässäkkään.joka tosiaan näkyy katsomlla syylärin/ilmastoinnin kennon ja lampun välistä alas. Siinä se etuaisan päällä köllöttää. Edestä , lampun valokeilassa katsottuna aisan päällä, aisan oikea reuna. Ja et jätä pelkkään katsomiseen vaan kokeilet onko ne johdot enää kunnolla kiinni siinä.

                                      Puskurin pois ottaminen ei kyllä käytännössä ole vaihtoehtojen joukossa näissä olosuhteissa, eikä tällä aikataululla.. Täytyy katsoa, jos sinne jotenkin ylettyis.
                                      Typ44 puskuri lähtee nopeasti irti ja menee takaisinkin nopeasti. Monet kerrat irroittanut omasta 220V, ja normaalissa suomalaisessa säässä eri vuodenaikoina.
                                      Viimeksi muokannut juhakill; 27.2.2008, 09:58.

                                      Comment


                                        #20
                                        Missähän se sininen levy sijaitsisi tuossa sähkökaaviossa? Kummastuttaa kun ei sitä siinä heti samalla sivulla näy - kuinka kaukaa se sähkö kiertää siihen..

                                        Maasulaketta en löytäny, lienee uudemmissa. Vaan maata kyllä saa kun lähtee pyörimäänn kun tarjoaa virtaa +napaan.

                                        Tämä on amerikan malli, ja siten varustettu isohkolla kokopeittävällä muovipuskurilla ja siihen ruuvatuilla koristelistoilla. Lisäksi muovi on muinaisen kolarin johdosta vedetty kansipulteilla kiinni rautarunkoon. Aikaa ei oikeastaan enää ole käytettävissä ennen Helsingin reissua, eikä tuo keli houkuttele repimään puskuria irti. Jos siihen vastuspakettiin pääsee käsiksi sen syylärin päällä olevan muovin irrottamisella, saatan saada sen tarkistettua.

                                        Oftopikkia;

                                        Kävin muuten katsastamassa juuri, ja meni läpi. 30 päivää aikaa laittaa kuskinpuolen sivupeiliin uusi peililasi(oli halki jo viime katsastuksessa, mutta eivät sanoneet mitään), eikä tarvi jälkitarkastukseen raahata.

                                        Mistähän saisi sopivan peilinpalasen, ja uskaltaako vanhan repiä irti - siellä kun on lämmitys ja sähköinen säätömekanismi?

                                        Toinen takajarruletku kannattaisi kuulemma vaihtaa seuraavalle leimalle, oli puristusholkki vähän ruostunu, ja vaarana että letku irtoaa siitä..

                                        Comment


                                        • #21
                                          Peilin grillit taitaa olla liimattu lasin takapintaan, joten ei niitä siitä irti ehjinä taida saada.

                                          Comment


                                            #22
                                            Nojuu, nyt ollaan onnistuneesti Helsingissä.. Tampereelta ensin reilua sataa Linnatuuleen, jossa paikallaan lämmittelin auton mittarin mukaan yli +90°C lämpötilaan, ja juuri ennen kuin kauhusta kankeana sammutin auton, flekti lähti kuin lähtikin pyörimään! Sammui tosin pian käynnistyäkseen jälleen uudelleen, jne.

                                            Nähtävästi siis isoin "vaihde" pelaa? Tosin vain jos virrat on päällä..

                                            Aamuruuhkassa Mannerheimintiellä/Hämeentiellä lämmöt siellä reilussa +90°C lämmössä mutta ei kiehunut.

                                            Täytynee käydä systeemi perinpohjaisesti läpi kun pääsee reissusta.

                                            Olisko tiedossa mistä parhaiten saisi kuskin ovipeilin peililaseja?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mutua: isoin vaihde ei kai pidä toimiakaan kuin virrat päällä, jottei söisi akkua tyhjäksi.

                                              Eihän reilu +90 ole lähelläkään kiehumista. Ihan normilämpötila.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Jep, Termostaattikin aukeaa vasta noin 90 asteessa.
                                                Normaali lämpötila moottorille.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Omituista vain kun ei ole neula aiemmin kyllä koskaan kesälläkään noussut lähellekään +90°C...

                                                  Viittaisi kyllä siihen, että jokin on muuttunut jollakin tapaa - mahdollisesti juurikin nuo pienemmät vaihteet ja jälkijäähdytys on nyt pois pelistä, aiemminhan se kuitenkin pyöritteli flektiä, vaikka kone ei mittarin mukaan kovin lämmin ollutkaan.

                                                  Uskaltaa nyt kuitenkin ajaa - ei tarvi pelätä ylikuumenemista. Täytyy kuitenkin vähän perehtyä systeemiin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    mistä alan etsimään vikaa kun flekti ei pyöri kuin ilmastoinnin kanssa.??olen lukenut melkein kaikki keskustelut kyseisestä viasta.Oli autona on 100 audi -91 2.3 aut.en ole löytänyt ainuttakaan palannutta sulaketta ja anturi ei ole jäähdyttäjän kyljessä. vastusta ei näy valon vieressä ja ja virtaa ei tule flektin + johtoon. olisko kellään neuvoa että missä vika pilee?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kyllä sen thermo switchin pitäisi olla jäähdyttäjän alareunassa, kuskin puolella. Tuo kytkin antaa jännitteen flektin releelle . Rele on sulakeboksissa konehuoneessa, kuskin puolella, tuulilasin alla. Ilmastoinnilla on oma releensä tuolle flektille, jännite voi tällöin mennä myös vastuksen kautta flektille.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        ei ole syylärissä pitäis tietoa saada mistä muualta alan etsimään sitä? olisko jollain kokemusta saman moisesta ongelmasta.? Kiitos näin etukäteen!

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Vanhaa muistaen: Koneen oikealla puolella hieman etuosasta taaksepäin on tuntoelin. 2 pinninen ja valkoinen? Varaosanumero 053 919 369 A, käy kai motteihin AAE,AAD ABK, ABB? tarkasta! Terhmac switeh..Radiator fan Run

                                                          Motin tyyppi tai alustanumero mukana merkkiliikkeeseen. Ei maksane paljon.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tuossa yksi kuva, onko oikea kone? Eli osa 13?
                                                            http://www.lb-shop.ru/spares/audi/19.../FF1039C0.html
                                                            Viimeksi muokannut vepek; 29.7.2009, 18:53.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X