Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 alipainetoiminen vakionopeussäädin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 alipainetoiminen vakionopeussäädin

    Jonain päivänä toimii jopa puoli tuntia yhtäjaksoisesti. Yhtäkkiä "tipahtaa" pois päältä vaikka mihinkään vipuun tai polkimeen ei koske. Tämän jälkeen ei toimi enään samana päivänä.

    Olen purkanut ja puhdistanut vilkun viiksen kytkimet sekä testannut alipainepumpun ja venttiilin toiminnat. Mittasin kytkin ja 2x jarrupolkimien rajakytkimet.

    En löytänyt haulla aiempaa keskustelua aiheesta, joten ei liene yleinen ongelma?
    Viimeksi muokannut ranettaja; 14.8.2007, 23:29.

  • #2
    Itsellä on kans alipaine toiminen vakkari.
    Kerran se meni ihan kokonaan pimeäksi.
    No viaksi paljastui sen alipaineletkun irtoaminen sieltä moottorin päästä (joka kiristää vaijeria).
    Itse hain kans vikaa noista kytkimistä.

    Pari kertaa tuonkin jälkeen se on ollut irti, mut heti tietää missä vika on :)

    Comment


    • #3
      Jos toimii ½ tuntia niin ei liene letku irti. Omassani sama vika enkä vikaa ole vielä(kään) löytänyt. En tosin ole ehtinyt tuohon kunnolla perehtymään. Jos joku tietään jonkun vakivian, niin kertokaa ihmeessä.

      Comment


        #4
        Lienee näitä jälkiasennus vekottimia?
        Jotka on asennettu suomessa ns. lisävarusteina , niin sillä on oma ohjauspurkkinsa jossain kätkettynä josta ilmeisesti katoaa sähköt joko maadoituksen tai sähkösyötön vuoksi .
        itsellä tuli vastaan laite jossa oli kaikki liitokset tehty "näppijatkoina" eli vaan kierretty johdot yhteen ja teippiä päälle . Sama oli tehty myös varashälyttimelle ja tuloksen voi arvata "V...uttaa herätä yöllä hälyttimen huutoon " :-)

        Comment


          #5
          Onko nopeusmittarin toiminta moitteetonta?

          Mulla lötkössä sähköinen mittari ja anturivika, joka aiheuttaa anturisignaalin "pätkimisen", ja se taas vakionopeudensäätimen hyppäämisen pois päältä.

          Comment


          • #6
            Nopeusmittari on OK.

            Luin ulkomaan palstoilta ja siellä oli keskustelua kierrosluku tai nopeusantureista ja niiden likaantumisesta. Tällöin vakkarille tulevan signaalin taso on liian pieni. Nopeusmittari ei tämän mukaan olisi niin herkkä alemmalle signaalitasolle. Helppo olisi selvittää kun vaivautuisi irroittamaan kuskin puolelta eturenkaan, jolloin päässee paremmin käsiksi antureihin. Putsaukseen riittänee paperi ja pahimmassa tapauksessa liuotin esim. moottorin pesuaine. Täytyy kerätä voimia, tullut jo "nysvättyä" varmaan parikymmentä tuntia vakkarin kimpussa viimeisten kahden kuukauden aikana ja alkaa kyllästymään tähänkin.

            Comment


            • #7
              Jos noi teidän alipainevermeet on orkkiskamaa, niin ohjausboksin juotokset on yksi melko varma vikakohde myös.
              Itse tiedän kaksi tapausta, jossa korjailemalla huonot tai auenneet juotokset on häröilyt hävinneet.

              Comment


              • #8
                Mistäs tuon alkuperäisen vakkarin ohjausboxin löytää? Itellä myös ollu vähän ongelmaa. Ei oo vaan vielä kerenny paneutua asiaan yhtään. Täytynee tsekata eka tuo alipaineletku.

                Comment


                • #9
                  En osaa A4:stä sanoa mutta C4-koppaisessa ja 3B Passatissa se on hanskalokeron takana, sellainen tupakka-askin kokoa lähellä oleva peltikuorinen purkki.
                  Saattais siis olla A4:ssä myös tuolla, vaatii hanskalokeron poiston. Ehkä kojelaudan päätylätkän poistamalla saada kurkittua onko siellä, C4:ssä se on ihan siinä oikeassa nurkassa ainakin ja näkyy päätylätkän poistamalla.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitti Akille vinkistä.
                    Taidan tarkasta tuon omasta C4:stä kun ehdin.

                    Comment


                    • #11
                      ......
                      Viimeksi muokannut ranettaja; 14.8.2007, 23:34.

                      Comment


                      • #12
                        Nopeusmittarin johdostahan ne ohjauksen saavat. Itsellä oli jälkiasenteinen servotoiminen VDO Audissa ja pari kertaa eri syistä siinäkin tapahtui tuota pois putoamista. Ensimmäisen kerran oli katkos mittarin takana olevassa liitoksessa, josta otetaan nopeussignaali. Toisen kerran purin atomeiksi alipainepumpun ja ohjausboksi välisen moninapaliittimen, juotin johdot yhteen ja suojasin sukalla. Sen jälkeen toimikin moitteetta.

                        Comment


                        • #13
                          Syylliseksi paljastui säädin, missä 470 ja 3.3 uF Elkojen vaihdon jälkeen on vakkari toistaiseksi toiminut. Ilmeisesti olivat kuivuneet tehotransistoreiden kyljessä. Kiitos vihjeistä!! Säätimen sijainti on myös A4:ssa hanskalokeron yläpuolella. Laitan jonain päivänä kuvia sessiosta mm skooppikuva nopeussignaalista 80km/h vauhdissa.

                          Comment


                          • #14
                            ......
                            Viimeksi muokannut ranettaja; 14.8.2007, 23:31.

                            Comment


                            • #15
                              Säätimen sijainti hanskalokeron yläpuolella:
                              http://i194.photobucket.com/albums/z...8082007008.jpg

                              Säädin:
                              http://i194.photobucket.com/albums/z...8082007009.jpg

                              Johon tulee seuraavat signaalit SISÄÄN: (sähkökaavio http://i194.photobucket.com/albums/z.../A4_kaavio.jpg)
                              pinni
                              4 (+12V) 12V, kun valintakytkin <FIX-> asennossa, 0V muulloin. Lisäksi virta-avain ON -asennossa.
                              5 (GND) Jatkuva maadoitus
                              8 (+12V) 0V, kun valintakytkin <AUS> asennossa, muulloin 12V. Lisäksi virta-avain ON -asennossa.
                              9 (13.2V, Pk-Pk) Ajonopeussignaali
                              10 (+12V) 12V, kun valintakytkin <AUFN> asennossa, muulloin 0V. Lisäksi virta-avain ON -asennossa.
                              11 (maa/ilmassa) Maadoitus jarruvalojen kautta ja ilmassa kun kytkintä tai jarrua painetaan. Luultavasti säätö ei toimi, jos
                              polttimot rikki tai huono maadoitus takavaloilla.

                              Sekä seuraavat ohjaussignaalit ULOS: (ohitin säätimen ja syötin pumpulle/venttiilille suoraan 12V auton ollessa käynnissä todetakseni toimivuuden säätimeltä eteenpäin)

                              pinni
                              6 (+12V) Alipainepumpun moottori
                              7 (GND)
                              8 (+12V) Venttiili

                              Ajonopeussignaali 80 nopeudessa:
                              http://i194.photobucket.com/albums/z...1082007038.jpg

                              Piirilevy, johon vaihdettu elektrolyyttikonkat 470uFja 3.3uF sekä tullaan vielä vaihtamaan tehotransistori (BD535H) ja jänniteregulaattori (78M05BT):
                              http://i194.photobucket.com/albums/z...8082007011.jpg
                              Viimeksi muokannut ranettaja; 14.8.2007, 23:30.

                              Comment


                              • #16
                                Tuo 11 liitin on kuvan mukaan +12V kytkimen kautta. En jaksa uskoa tuohon maadoitus -teoriaan.

                                Muuten loistava kertomus jonka pohjalta muidenkin varmasti helppo lähteä tuo tekemän!

                                Siis vanha TV-korjaajan kikka toimii tässäkin -> Vaihdetaan kaikki konkat ja kokeillaan.

                                Comment


                                • #17
                                  En tiedä onko tämä vähän turhaakin mutta tässä pienimuotoiset ohjeet urS4 ja varmaan käypänen C4:ään yleensä.
                                  Meinasin lisätä ensin urS4 faq:iin mutta natsat ei riittäny, siirtäköön joku natsoja omaava jos katsoo tarpeelliseksi.

                                  Ensin poistetaan hanskalokero. Hanskalokero siis vaan auki ja joka nurkasta paljastuu kiinnityspisteet.
                                  Alapuoli on kiinni kahdella 10mm kannalla olevalla pultilla ja yläpuoli kahdella 10mm kannalla olevalla mutterilla.

                                  Kuva pelkääjän paikalta kun hanskalokero on tiputettu pois, cruisen boksi kiiltelee oikealla.

                                  Cruisen boksi on kiinni kahdella 10mm kannalla olevalla mutterilla.
                                  Mutterit irti, boksi käteen ja liitin irti.
                                  Siihen menee about viisi minuuttia kun boksi on irroitettu.

                                  Lähikuva boksista paikallaan.

                                  Sitten boksi pitää aukaista.
                                  Väännetään boksin kuoren pokkauksia hieman suoraksi.

                                  Boksin pääty poistetaan.

                                  Vedetään piirilevy pihalle.

                                  Siitä sitten vaan kukin taitojensa mukaan päättämään jatkosta.

                                  Työkaveri pystyi simuloimaan kesäyön cruisailun pöydällä mittalaitteiden kera ja sai omastaan selville, että yhden konkan juotos oli huono. Sitä ei näkyny mikroskoopilla edes, koska levystä on 2/3 melko vahvasti lakattu ja juotoksien kuntoa on vaikea havaita.

                                  Mulla ei cruise tullut kuntoon käymällä juotokset läpi.
                                  Itse asiassa mulla ei suurempaa ongelmaa ole. Cruise toimii ihan ok mutta cruisen ollessa päällä, nopeuden lisäys/lasku ei toimi kuten pitäisi. Resumesta ei tapahdu tuolloin yhtikäs mitään ja Fixistä nopeus lisääntyy, vaikka pitäisi laskea.
                                  Seuraavaksi täytynee tsekata viiksi. Viiksen johtojen kytkentävirheeseenkään ei jaksa uskoa kun VIN-dekooderin mukaan cruise on ollut autossa tehtaalta lähtiessä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jaha, pitäis näköjään tutustua autoonsa ennen kuin alkaa korjaamaan ehjiä laitteita...
                                    Vilkaisinpa tänään käyttöohjekirjaa ja siinä sanotaan selvästi, että cruisen pitää toimiakin noin kun minulla toimii.
                                    Eli C4:n cruisessa ei näemmä ole toimintoa, jolla nopeutta voi laskea.
                                    Viiksen päästä nopeuden kuuluukin nousta.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Eivät taidot riittäneet ohjausyksikön korjaukseen --> uusi tilalle ja toimii loistavasti.

                                      Aiempi signaalilistaus vahvistui samalla paikkaansa pitäväksi, vika rajautui ohjausboksiin. Myöskin liittimen 11 osalta olen edelleen samaa mieltä. Ohjausboksin liittimelle 11 voi kyllä tulla 12V, mutta vain silloin kun jarrupolkimen vakionopeussäätimelle tarkoitettu rajakytkin on epäkunnossa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mistä hommasit ohjausyksikön ja oliko kallis?

                                        Comment


                                        • #21
                                          257 eskoa laakkoselta. Kyselin myös AD varaosakaupasta, josta kerrottiin olevan mallisuojattu Audille vaikka kyseessä Hellan valmistama "purkki".

                                          Mietin vaan miksi vanha purkki heitti toimimasta ja yksi syy voisi olla vioittunut jarrupolkimen rajakytkin, joka päästää mielestäni nastalle 11 +12V jännitteen jarrutettaessa. Rajakytkin korjattu aiemmin, mistä ei ollut apua vanhan purkin kanssa.

                                          Ollut käytössä nyt 4 päivää/300km ilman ongelmia

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onko mittaristossa merkkivaloa vakionopeuden säätimen päällä olemiselle? Auto on -98 A4 aeb. Vakkariviiksi löytyy mutta päälle laitettaessa (vedetään liukukytkin pois "ala-asennosta") mitään ei ainakaan syty mittaristossa. Nappeja painellessa releet naksuvat kojelaudan sisällä mutta vakkari ei toimi. Onko ideoita mistä kannattaa lähteä vikaa metsästämään? Naksuvatko ko. releet tms. jos vakkariviiksi on vain ostettu hajonneen vilkkuviiksen tilalle?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Onkohan tää mistään kotosin?
                                              Lupaavat korjata purkin ja lähettää takas.

                                              http://www.modulemaster.com/en/servi...se_control.php

                                              Comment


                                              • #24
                                                Eikö sitä vois itse ensin vähän mulkaista, että löytyykö selviä murtumia juotoksissa?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Jos et ite uskalla kolvata, niin tästä naapuripitäjästä löytyy apu.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X