Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

100:sen pyöränlaakeri

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

100:sen pyöränlaakeri

100 Avant Quattron C4 pyöränlaakeri pitää ääntä (oikealle kaartaessa ja suoraan mentäessä, vasemmalle hiljenee). Ilmeisesti kuskinpuolen etulaakeri. Saan auton ilmaan huomenna joten pääsen käsin tunnustelemaan tuntuuko lakereissa eroja
    Uusi SKF:n laakeri tuli auton mukana: onko laakerin vaihdossa jotain erityistä huomioitavaa?
    Erikoistyökalut?
    Kiristysmomentit?
    Muuta?

Korjausopas on jo tilauksessa mutta pitää laakeri sen verran kova meteliä ettei viitsis viikkoa tuolla enää ajella.

Vaihtoehtona tietenkin korjaamolle vienti.....

Benkku

itse vaihdoin eilen A4:een etupyöränlaakerin, en tiedä onko ihan samanlainen ripustus, mutta ensi napapultti auki, jarrusatula irti, jarrulevy pois, ABS anturin johdon liitos löytyi lokasuojan sisältä, kumitulppa vain johdonreiästä irti, sen takana liitin, raidetanko irti, ylä- ja alatukivarret irti, sit prässissä napa irti, ja sen jälkeen laakeri irti, ja sit homma toisinpäin, ja menoksi....
    laakerissa kannattaa katsoa että laittaa oikeinpäin.......

että työn iloa =)))

Comment

Viime kesänä meni minultakin kuskinpuolen laakeri vaihtoon. Itse hommassa ei sinällään ollut mitään ihmeellistä, tolppa irti autosta, prässillä vanha laakeri pois ja uusi sisään. Prässiä tarttee ehdottomasti, vanhaa laakeria pois otettaessa prässin mittari näytti huippulukemaksi 6t. Vetoakselin pultin kiristysmomentti oli muistaakseni 200nm + 90 astetta. Voin vielä illalla kirjasta varmistaa ellei joku muu ehdi ensin :)

Comment

Eipä siinä laakerin vaihdossa mitään ihmeellistä ole. Audin laakerit on tosin sellaiset murikat, että niiden irroittaminen ilman hydrauliprässiä on hieman hankalaa. Ei prässi välttämätön ole, itse olen vaihtanut 4x Audin etulaakereita ilman prässiä, mutta prässi kuitenkin helpottaa työtä huomattavan paljon.

Vaihda samalla laakerit molemmille puolille. Jos intoa riittää, niin puhdista/rasvaa vetoakselien nivelet samalla ja vaihda tarvittaessa uudet kumit niveliin.

Comment

Laakerit voi vetää hätätapauksessa pois ja sisään myös sopivalla kierretangolla + kasalla holkkeja, prikkoja ja hylsyjä. Kierretankona olen käyttänyt VW-kuplan sylinterien ruuveja, kestää hyvin. Varsinkin kun öljyää kierteet.

Samalla systeemillä saa vaihdettua alustan puslat, siis melkein kaikki. Lujimmat tarvii kyllä prässin.

Sitten on olemassa laakerien ulosvetosarja. Sellaisen ostinkin jo jemmaan, vaikken ole kertaakaan vielä tarvinnut.

Comment

Ei muisti pettänyt tällä kertaa, eli vetoakselin pultin kiristysmomentti on 200nm + 90 astetta.

Comment

Kiitoksia

Ok, kiitoksia kaikille vastanneille. Laakeri on nyt vaihdettu. Oli rasvat kuivunut ja päässyt kosteutta sisään- laakeripinnassa ruosteen syövyttämiä koloja.
              Ainoat sydämentykytykset aiheutti vanhan laakerin ulospuristaminen ylikokoisella (160t) prässillä. Laakerinreuna kanitti pöydänreunaa vasten ja ennenkuin huomasin tämän tungin käyttämäni tapin laakerin ulkorenkaasta läpi.
              Täytyy tuo kiristysmomentti vielä katsoa - väänsin sen kyllä metrin putkenpätkällä reilusti kiinni (ei ollut kuusiokolohylsyä- eli en saanut momenttiavaimella väännettyä)

Comment

Kyllä itse vaan vaihtelin laakerin riittävän ison vasaran kanssa. Sai sitä aivan tosissaan takoa mutta niin se vaan sieltä tuli.

Comment

Working...
                X