Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100:sen bensapumpun irroitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 100:sen bensapumpun irroitus

    Olen vaihtamassa bensapumppua lötköön ja purkaminen on tähän asti sujunut varsin mallikkaasti, mutta... kuinka se bensapumppu tulee tankista pois tai tarkemmin ottaen irtoaa siitä muovisesta kehikosta joka on tankin pohjalla? Olen yrittänyt kääntää ja nostaa mutta ei tunnu lähtevän eli luultavasti siinä on joku jippo jota en ole keksinyt. Autohan on Audi 100 quattro 2,2 vm.-89.

    Sen verran tuli jo takakontissa vietettyä aikaa että nyt bensahuurut vei varmaa kyvyn loogiseen ajatteluun...

  • #2
    Jos ns.vanhempaa tyyppiä, lemmari siinä muovihässäkän ympäriltä pois... no tämänhän olisit jo varmaan huomannutkin. Uudempi tyyppi: Halkaisijaltaan n.150mm muoviholkki siinä pumpun ympärillä ja siinä aukkoja joku 4-6kpl josta väännät synkästi aukipäin ja RÄKS, irti on. Katso ensin kuitenkin holkin asento, ei käy kuin yhteen asentoon. Ja laita joku puhallin/imuri/hengityssuojain ettei aivot pehmene...

    Comment


    • #3
      Luultavasti siis on tuo uudempi malli. Eihän sinulla sattuisi olemaan jotain kuvaa ko. härvelistä jotta tietäisi mistä alkaisin vääntämään ettei se "räks" kuulu ihan väärästä paikasta kuten minun tuurilla varmasti käy...

      Comment


      • #4
        Vaihtotyö jatkuu. Mitään klemmaria en tosiaankaan siinä nähnyt. Yritin kääntääkkin sitä muovihärpäkettä kuten virvoitusjuomapullon korkkia aukipäin mutta ei ainakaan vielä onnistunut. Osasinkohan edes kääntää oikeasta paikasta... Digikuvakin ko. laitoksesta olisi mutta enhän minä sitä tänne osaa laittaa.

        Comment


        • #5
          Hämärä mielikuva on edellisestä audistani ( 100-87) johon vaihdoin aikoinaan bensatankin ym.

          Kokeile painaa pumppua alaspäin ja samalla kiertää?

          Comment


          • #6
            Liekö häkkyrä tuon näköinen? (toimineekohan linkki..)
            http://i3.photobucket.com/albums/y90...P/56fe74cf.jpg

            Kai sen pelkän pumpun saa jotenkin vetämällä siitä ylöspäin ja samalla noista kynsistä vääntämällä ulospäin (?), mutta omalla kohdalla otettiin koko tuo muovihäkkyrä pumppuineen pois. Sopiva työkalu piti tehdä vanerista, jolla pääsi tuon uloimman muovihäkkyrän koloista vääntämään. Tuossa muovihäkkyrässä on kai jonkinlaisen "kynnet" sivulla nähtävissä, jotka pistää vastaan mutta ainakin voima auttoi omassa tapauksessa.

            Aluksi yritettiin väännellä heti pumpun ympärillä olevasta muovihäkkyrästä sillä tuloksella, että nuo mustat kumityynyt irtosivat eikä se sisempi häkkyrä sieltä mihinkään noussut.

            Comment


            • #7
              Kiitokset kaikille vastanneile avusta! Vihjeet tuottivat tulosta eli nyt on pumppu vaihdettu.

              Hommahan eteni siten kun Olli-Pekka neuvoi eli väänsin aukipäin (ehkä 5-10 astetta) siitä muovihäkkyrästä jossa oli neljä lovea ja onneksi ei kuulunut muovin antautumisen ääniä... Ulompi kehä oli saman näköinen kun Jannen kuvassa mutta pumppu purkautui ainoastaan muovimötikän pohjassa oleva suodattin irroittamalla ja vetämällä pumppu sitä kautta pois.

              Kasaaminen luonnollisesti tapahtui päinvastaisessa järjestyksessä ja kuten O-P mainitsi niin meni paikalleen vain yhdessä asennossa.

              Nyt on siis menneen talven lumia pumpun vinkuminen joka kuului selvästi jo ohjaamoon asti.

              Semmoinen huomio muuten vielä että Motonetista tilaamani pumppu ei ollut samalla Boschin numerolla kun tankissa ollut vaikka vuosimalli ja moottori täsmäsivätkin heidän luettelossaan. Tankissa ollut pumppu oli numeroltaan 0 580 254 031 ja uusi pumppu 0 580 254 019.
              Mikähän noiden pumppujen ero mahtaa olla eli onko tuotto ja paine samat? Mitoiltaan pumppu meni hyvin paikalleen.

              Comment

              Working...
              X