Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 90, ke-jet käyntihäiriö selvinnyt.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi 90, ke-jet käyntihäiriö selvinnyt.

    En uskonut tätä päivää näkeväni. Täälläkin monta vuotta vauhkoomani vika on viimein selvinnyt. Viat hävisivät kun vaihdoin bensanpaineen säätimen, eli differential pressure regulaattorin.

    Eli kertauksena taudin kuvaus. Auto lähti kylmänä hyvin käyntiin, mutta hetken pyörittyään rupesi rökimään ja sammumisen rajamailla rynkytti kunnes lämpeni ja rupesi toimimaan. Ajamisesta ei tässä vaiheessa tullut mitään koska veto oli poissa. Kun lämmin moottori oli esim kauppareissun seisaksissa, oli käyntiin lähteminen ja hetki sen jälkeenkin samanlaista köhimistä.

    Nyt on kuin eri auto. Toimii kylmänä kuten auton kuuluukin, lämpinä/kylmänä lähtee terävästi käyntiin ja pyörii pirun tasaseen.
    Muutenkin auto muuttui huomattavasti pirteämmäksi, varsinkin alakierroksilla eron huomaa heti.

    Minkähänlaiset sisuskalut tuolla regulaattorilla on. Liikkuvia osia sielä on varmasti ja jokin säätö ruuvi siinä on takapuolella. Toimii varmaan kuten magneettiventtili. Voisi kokeilla liottaa sitä crc:ssä tms.
    Jos ja kun jollakin on saman tapaisia vikoja, niin kannattaa kokeilla vaihtaa tuo regulaattori.
    Itsekkin vaihtelin anturia ja sytytys osat piuhoineen yms, mutta onpahan siltäkin osin kunnossa.

    Tältä foorumilta se apu lopulta löytyi, mutta tuon osan etsiminen vaan kesti. Kiitosta vaan.

    http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&highlight=isv Tässä ketjussa on tuota vikaa pähkäilty.

    Lisäsin linkin
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 12.1.2008, 20:01.

    #2
    Olisikohan tuo rakenteeltaan ISV:n kaltainen eli solenoidi, jota ohjataan pulssisuhteella?

    Comment


    • #3
      Ko murikkaa ohjataan virran voimakkuudella. Sen avulla määräjakajan ylä- ja alakammioiden paine-ero pidetään sellaisena, että pysytään lambda 1:n paikkeilla ts se säätää seossuhdetta. Virtakäämi vaikuttaa suoraan eräänlaiseen kuristinventtiiliin + vastajouseen ja tätä jousen esijännitystä voidaan trimmata tuolla pienellä säätöruuvilla.

      Comment


        #4
        Juuri näin.
        Tuon ruuvin alla on pieni 6-kolo ruuvi jolla tuo säätö tapahtuu. Pyörittelin tuon irti ja jousikuormitus siellä oli kun paineli.
        Laitoin menopuolen reikään kevyesti paineilmaa ja 9V paristolla virtaa liittimen navoille. Virrattomana ilma, eli polttoaine virtaa vapaasti tuon potikan läpi ja kun laittaa virtaa niin virtaus loppuu. Sisällä on ilmeisesti kalvo, koska välillä kuuluu vonkuminen kuin ilmapallosta.
        Liekkö kalvossa reikä tai liikkuvat jumissa joka aiheutti häiriötä käyntiin. Ruuttasin crc:tä ja kliinerit potikan läpi.
        Säädöt ei varmaan enää ole kohdallaan koska pyöritin tuon säätö ruuvin irti.

        http://www.quattro123.com/4000/Vacuu...ressureReg.jpg

        Ensi apuna tuolle voisi antaa crc:tä tms puhdistavaa ja voitelevaa puhdistin jos ei löydy toista regua tilalle. Paine ilman kanssa kyllä kannataa olla varovainen ettei sisäkalut mene rikki. Toisaalta onhan siellä melko kova paine bensassakin.
        Viimeksi muokannut RH; 13.1.2008, 09:07.

        Comment

        Working...
        X