Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C-4:n sivuikkunan aukaisu-/sulku-painikkeen polttimon vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • C-4:n sivuikkunan aukaisu-/sulku-painikkeen polttimon vaihto

    Juu.... Eli kuten otsikko kertoo... Tuollainen pikku seikka jäytää mieltäni, kun toisessa noista aukaisupainikkeista, (jotka on kuskin puolen ovessa), ei pala valo siellä kytkimen sisällä. Se pitäisi nyt sitten saada kuntoon.
    Purkaantuuko sisään päin tuo kytkin? Siis, tarkoitan, että pitääkö ovipaneeli irroittaa, ennen kuin tuon kytkimen saa irti ja pöydälle? Vai olisiko joku keino nostaa se paikaltaan, vaikka ovipaneeli on paikallaan? Mallihan on siis vm -91 C-4.

  • #2
    Olisko paneeli samanlainen kuin nelinappisessa versiossa? Omasta purkeentuu tuohon tapaan:
    http://personal.inet.fi/koti/kkoski/temp/etuovi.jpg

    Comment


    • #3
      Sisällä on pieni punainen ledi. Kaupasta saa eri kirkkausasteella, helposti tulee erilainen kuin muissa napeissa.

      Comment


      • #4
        Kiitos!

        Hitsiläinen, kun tuli hyvät ohjeet!
        Kiitos molemmille! Näillä varmasti homma hoituu, KIITOS.

        Comment


          #5
          Kyllähän ne namiskat saa helposti käteen, mutta sen ledin vaihtoa sen namiskan sisälle en ainakaan itse saanut 80:ssä tehtyä. Kerro ihmeessä jos saat sen ehjänä auki!

          Comment


          • #6
            No Joo.... Vein just äsken osan takaisin paikoilleen. En saanut / uskaltanut avata sitä. Näyttää, ettei sitä ehjänä saa purettua. Se kytkimen pohja, kun näytää olevan kiinni siinä kytkimen rungossa siten, että itse niitä metallisia liittimiä, joista virrat kulkee kytkimelle ja kytkimeltä ulos, joutuisi taivuttamaan.
            Tai oikeastaan niiden liittimien varsissa on sellaiset pikku väkäset, joita pitäisi taivutella.
            Uskoisin että esim. lukkopihdeillä ne voisi taivuttaa suppuun, ja siten purkaa tuon kytkimen. Mutta.... kuinkas se takaisin vääntäminen sujuu? Saattaisi onnistua siten, että liimaisi esim. Aralditilla tjs. liimalla kytkimen pohjan paikoilleen.. vai oliskohan tuossa järkeä? Pitää nyt harkita asiaa uudestaan.

            Comment


            • #7
              Saa sen purettua. Olen vaihtanut useampia ledejä. Siitä on nyt tovi aikaa, joten en nyt muista tarkkaan miten menee. Pitäis saada kytkin käteen.

              Joitakin napsuja piti kääntää useammalla ruuvarilla yhtäaikaa jne. Tietysti meni aluksi niin, että laitoin kasaan ja tuli himmeämpi. kuin muissa.

              Comment


                #8
                Tähän mennessä kaikki vastaan tulleet kytkimet ovat olleet purettavissa samalla periaatteella; raottamalla muovikuorta niiden napsujen kohdalla ja samalla kammeten sisäosaa ulos kuoresta. Ensin yhdeltä sivulta ja sitten toiselta. Liikkuu sen verran kuoressa, että saa ensin toiselta puolelta ne napsut juuri ja juuri pois kohdistaan. Toista sivua irrotettaessa katsoo sitten, etteivät jo irroitetun puolen napsut kliksahdan takaisin paikoilleen. Painokytkimissä yleensä jouset putoilevat heti kuoren irroituksen jälkeen, mutta niiden sijainti kytkimessä on varsin yksiselitteinen. Toisinaan jousien päällä on myös pienen kuulat, jotka vierivät helposti karkuun.

                Muutama havainnollistava kuva: 1, 2

                Comment


                  #9
                  http://www.audiworld.com/tech/elec103.shtml
                  Tuolla on kanssa jonkun mallisen katkaisimen purkamisesta juttua.

                  Comment


                  • #10
                    Tuossa ohjeessa on oikeanalinen kytkin kyseessä. Pitää vissiin itekki ruveta vaihtelemaan, ku kuskin ovessa on 3 pimeenä ja kattoluukun nappikin on pimeä.

                    muokkaus: ei ^-merkkien käyttöä!

                    Comment


                      #11
                      Toi AudiWorldin linkki on loistava. Pitää noilla ohjeilla kokeilla joskus.

                      Keskikonsolin isot napit on helppo purkaa, mutta toi ikkunanappi on 1/3 sen koosta ja muutenkin tiukempi..

                      Comment


                      • #12
                        Mulla toi purku ei noin onnistu. Otan huomenna valokuvan kyseisestä kytkimestä. niin homman kinkkisyys valkenee lukijoillekkin. Tai no joo.... Sillälailla yläkautta purkaen voisi onnistuakkin.
                        Huomenna siis lisään sen kuvan.

                        Comment


                        • #13
                          No niin.... Tässä siis se kuva:

                          Varsinkin keskimmäisessä kuvassa näkyy nuo pikku väkäset, jotka pitää kiinni tuota pohjalevyä.
                          Lisäksi ongelmana on saada nuo kytkimet irti tuosta "Main unitista".... Ovat kuin yhtä puuta. (Oikean puoleinen kuva)
                          Kytkimen sivulle näkee sen verran, ettei siellä näy mitään sisäänpainettavia klipsuja, kuten yleensä noissa Audin kytkimissä minäkin olen huomannut.
                          Yläkautta purkukin on vähän. niin ja näin, mahtuuko/ voiko tuota niin paljon levittää, että tuo painike tuosta pois lupsahtaisi. Ideoita / ohjeita siis kaivataan...
                          Onko kellekkään tämä systeemi tuttu?

                          Comment


                          • #14
                            Tuuppaat sinne kytkimen ja paneelin väliin meisselin <kas näin>. Sen jälkeen painat riittävällä voimalla kytkintä irti paneelista <tähän tapaan>. Tämän jälkeen keinukytkimen <irti kampeaminen>, pikkaisen kytkimen <kotelon levitystä>, ja <vòila>.

                            Comment


                            • #15
                              *** K I I T O S ***

                              WOOOOOW !!! ONNISTUI !!! Hienoa, että on olemassa tälläinen foorumi ja siellä näin avuliaita jäseniä. Kerta kaikkisen hieno foorumi!! Kiitos kuomat! Erityiskiitokset Karpalle hienoista kuvista ja ohjeista.

                              Comment


                              • #16
                                Hei vielä sellanen juttu. Onkohan kellään kokemusta mitkä on ledin oikeat arvot, ettei kovin montaa kertaa tarttisi hommaa hoitaa. Tulisi sitten sekin selville tämän jutun kautta.

                                Comment


                                • #17
                                  Kaupasta sopivia ledejä kourallinen kun noi kuitenkaan maksa <juur mitään> ja vaihtaa kaikki niin ei tuu kirkkauseroja. Toi on kai helpoin tie?

                                  Comment


                                  • #18
                                    itse ostin kourallisen ja niiden joukossa oli erilaisilla kirkkauksilla olevia. Ehkä myyjän virhe (Bebek) tai sitten niissä on paljon vaihtelua.

                                    Comment


                                    • #19
                                      No nyt se on vaihdettu! Komponenttimyynnissä tarjosi vain yhtä mahdollista lediä!?! Sanoi, että: - Se on tää punanen kaksmillinen, ei se oikein muu voi olla. Kirkkauttahan sitten säädellään tolla etuvastuksella.
                                      No semmosen sinne laitoin, paitsi, että just väärin päin. Pitää juottaa se niin päin, että lyhyempi karva juotetaan siihen vastukseen.
                                      Ainakaan päivänvalossa kirkkauseroja ei ollut, vaikka vaihdoin ledin ainoastaan yhteen kytkimeen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Semmonen kysymys, että onko kukaan purkanut onnistuneesti sitä takalasien lukitusnappia?

                                        Comment


                                        • #21
                                          ikkunan nostimen LED

                                          Hei

                                          kytkimessä on 2 tai 3mm punainen led ihan onnettomalla valovoimalla. Pienellä askartelulla ( ei jää löysiä mutta mahtuu) käy myös normaali 5mm ledi. Vaatii vain jalkojen taittamisen heti 90' kulmaan jne. säätöjä.

                                          Vaihdoin itse muistaakseni 5mm punaiseen superbright kirkkaaseen punaiseen lediin ja käytin 820Ohm etuvastusta. 1k vastus olisi ehkä ollut oikeampi arvo.

                                          Originaali vastus on 300 ohmia ja noille vähävirtasille uusille ledeille ihan väärä.

                                          -> etuikkunoiden yhteensä 3 kytkintä vaihdettuna ja auton virrankulutus putosi ~100mA. Nyt namiskat loistavat jopa liian kirkkaasti ja entistä ei tahtonut erottaa...

                                          Ledejä saa esim. http://www.spelektroniikka.fi/

                                          Tiedoksi vain niille jotka purkavat omia kytkimiään.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Noniin, nyt on tehty omaankin tuo ledien vaihto. Kiitoksia karpalle todella hyvistä ja selventävistä kuvista! Jostain kumman syystä kattoluukun nappiin ei syttynyt valoa, vaikka ledin vaihdoin. Ikkunoiden napit rupesivat kyllä loistamaan komeasti.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Sami Pennanen
                                              Semmonen kysymys, että onko kukaan purkanut onnistuneesti sitä takalasien lukitusnappia?
                                              Siinä on pienet pykälät mistä paria meisseliä käyttäen <nuljuttamalla> saa kytkimen <avautumaan>.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kiitos! Hyvä tietää tulevaisuuden varalle, jos se joskus pimenee.

                                                Vielä ku sais ton kattoluukun napin loistamaan, nii homma ois bueno.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Hei katoitko, että se ledi tuli juotettua paikoilleen oikein päin? Toisin päin se palaa (loistaa) ja toisinpäin juotettuna pysyy pimeänä. Kokeile se vielä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kyllä mielestäni juotin sen oikeinpäin, mutta pitääpä tarkistaa...

                                                    Tarkemmin kun muistelen, niin se valo on joskus räpsyny, eli voi olla huonoa kontaktia jossain.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      No, voiskos se etuvastus olla kaputt? Ei varmaan montaa centtiä maksa, jos senkin uusii.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        No, voiskos se etuvastus olla kaputt? Ei varmaan montaa centtiä maksa, jos senkin uusii
                                                        Vastukset harvemmin vikaantuu, muuten kuin murtumalla tai totaalisesti palamalla. Palamisjälkiä ei voi oikeen olla huomaamatta. Yleismittarillahan sen helpoiten selvittää.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X