Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ovihelman ruosteläiskä.. sinkkikoriko?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ovihelman ruosteläiskä.. sinkkikoriko?

    Sattuipa silmiin A3:n ovessa oleva pieni ruosteläiskä, jota en löytänyt aakolkusta ostohetkellä. Nyt loskan ja sateiden jälkeen (?) kuskinpuolen oven alalista on alkanut hieman "repsottaa" ja alta on paljastunut pieni ruosteenalku (n. 5cm*5cm). Kun tarkemmin katselin tuota kohtaa, niin näyttäisi siltä, että edellisellä omistajalla oven alaosa on kenties joskus osunut johonkin ja nyt ruoste näyttäis pukkaavan päälle.. :(

    Miten tuo kohta olisi paras hoitaa kuntoon ja onnistuuko fiksaus helposti kotikonstein?

    Entä uskallanko odottaa kesään asti vaiko kannattaako ruosteläiskä korjata välittömästi?

    Auton väritys on hopea, joten paikkamaalin saaminen on tuskin ongelma.

  • #2
    Sinkkihän ei estä ruostumista jos pinta on vaurioitunut, hiusnaarmut sinkki kuroo teoriassa umpeen itsestään. En tiedä toimiiko tuokaan käytännössä muualla kuin kuumasinkityssä kappaleessa, jossa sinkin kerrosvahvuus on aivan toista luokkaa kuin auton pelleissä (esimerkiksi kuumasinkityissä teräsrakenteissa).

    Ns. sinkkimaali lienee kotikonsteista pätevin, pohja puhtaaksi ja vähän ainetta pohjalle. Tuon jälkeen maalaa auton omalla värillä rajaten maalattavan alueen vauriokohtaan niin ei tarvitse häivytellä rajoja. Pitää muistaa että hopeita on takuulla useita sävyjä aivan kuin valkoisiakin. Hyvin varustetuista tarvikeliikkeistäkin saa ainakin tilaamalla auton oman sävyn mukaista väriä. Audeista värinumero on helppo löytää, näyttää esimerkiksi tällaiselta "Z1Y7". Jos haluaa kestävän ja hyvän jäljen kannattaa kysyä ammattilaiselta mitä maksaa.

    Sinkityksen tehokkuudesta yksi hyvä esimerkki:
    Lähes 20 vuotta vanha Audini oli ensimmäisen omistajan toimesta vetäisty tieltä ulos terävään kiveen parin vuoden ikäisenä, jolloin helmakoteloon oli hitsattu kämmenen kokoinen pelti. Tuo paljastui viime katsastuksessa kun katsastusmies kopsautti siitä läpi. Mistään muualta ei ollut koskaan löytynyt mitään korjattavaa. Kun vedin helman laikalla auki oli pelti muualta täysin tervettä. Paikattu kohta oli syöpynyt käytännössä olemattomiin puolen miljoonan kilometrin aikana. Oli ainakin helppo korjata kun leikkasi aikoinaan hitsatun palan pois ja hitsasi uuden tilalle.

    Comment


      #3
      Miten muuten tuo Audin myöntämä 10/12 vuoden ruostumattomuustakuu..?

      Jos tuon kuprun/ruosteläiskän onkin aiheuttanut oven sisäpuolelta tullut kosteus, tms., niin eikö silloin tuon pitäisi mennä kaiken järjen mukaan takuuseen...?

      Comment


      • #4
        Takuut on viritelty niin taitavasti ettei niistä ole tainnut kukaan koskaan mitään saada. Ruostumattomuustakuu koskee vain puhkiruostumista, tuokin vain siinä tapauksessa että mikään ulkoinen tekijä (esim. kolhu) tai huolimaton auton ylläpito ei ole aiheuttanut ruostumista. Vaativat myös että auto tarkastutetaan säännöllisesti merkkiliikkeen toimesta. Eipä taida tuota puhkiruostumista ainakaan Audeissa tapahtua, tyypillisiä myyntikikkoja sanon ma.

        Comment


        • #5
          Antti mainitsi mm oven sisäpuoleisen kosteuden... Mutu on, että sellaista tapahtuu erittäin harvoin. Ainoa selitys asialle on, että ovien alaosassa olevat valumisreijät ovat menneet tukkoon jonkin syyn takia? Ruostesuojauksen takuusta saimme edellä vastauksen.

          Comment


            #6
            Antti, mitenkäs se A3:n lista oli kiinni: Onko se vain niillä kahdella ruuvilla, vai onko ruuvit + joku listakiinnike/luiska vielä ovessa?

            nimim. toisen listan kulma virnistää

            Comment


            • #7
              Katso tämä. Onko sama ongelma kuin 6:ssa? Eli listan alle pääsee kuraa muhimaan.

              http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=3575

              Comment


                #8
                Listassa on 5 koloa(?), joista jokaisessa on pienet muoviset osat ja oven reunassa on vastaavasti 5 T-ruuvia + etusaranan vieressä erillinen isompi ruuvi, joka tulee suoraan sisäpuolelta ovipellin läpi.

                Muuten ne kaikki T-ruuvit ja päätyruuvi olivat ihan ruosteessa ja tämä johtuu arvatenkin siitä, että kuraa/moskaa pääsee menemään listan ja oven väliin..

                Comment


                  #9
                  Itselläni lähti molempien etuovien helmat mätänemään. Maahantuoja luikerteli vastuusta sillä, että heillä on niin sanottu maalitakuu (4 vuotta), mikä oli jo kulunut umpeen. Kun yritin vedota että voidaan pitkittää tilannetta vielä muutama talvi, jolloin ovet olisivat varmasti olleet puhki, totesi maahantuojan kaveri että auton edellisestä huollosta on kulunut yli vuosi (todellisuudessa vuosi ja 7 kk) vähäisten kilometrien takia, että takuu raukeaa siihen. Edustaja tottakai väitti ettei ennen ollut kuullut vastaavan laisesta mätänemisestä eikä mistään tyyppiviasta voida silloin puhua. Nyt kun on katsellut A3:n helmoja, voin sanoa että erittäin monissa vanhemmissa on juuri samanlaiset ruosteen alut.

                  Comment


                    #10
                    Juha, lähtikö ruoste ovien alareunoissa nimenomaan sieltä ovien helmalistan alta?

                    6-7 vuotta tuntuu aika lyhyeltä kestoiältä maalipinnalle, aioitko pyrkiä hoitamaan asiaa vielä eteenpäin?

                    Comment


                      #11
                      A3:n listat tuntuvat tipahtelevan.

                      Nuo 8L ja 8P mallisten A3:ten ovien alalistat ovat kiinni kahdella ruuvilla. Ruuvi menee ovesta läpi, ja listassa on liimattuna mutteri. Ongelma lienee siinä, että jos ruuvin pyörittää hiemankaan liian tiukalle, listassa olevan mutterin liimaus pettää, ja lista alkaa nauramaan mutterin irrotessa listasta.

                      edit: Ja lisähauskana, ruuvin irroittamisen jälkeen prikan alla oleva maalipinta tippuu lohkeillen pois.

                      Comment


                        #12
                        Ruoste lähti leviämään ilmeisesti sieltä listan alta. Tai päällepäin listan ja pellin välissähän on pieni rako, mistä ruoste tuli esiin ja lähti leviämään siitä helmaa ylöspäin. Molemmissa ovissa ruosteiset kohdat olivat oven takareunasta noin 15 cm eteenpäin.

                        Ovet on nyt maalattu ja silloin asian eteenpäin vieminen tuntui aikalailla mahdottomalle, sillä kun sanoin maahantuojan edustajalle että aion valittaa asiasta eteenpäin Saksaan, kaveri totesi että tottakai valittaa voi mutta kaikkien suomalaisten Audien koreja koskevat asiat palautuvat hänen käsittelyyn. Kyllähän mä kirjelmää silloin jo laadin asiakaspalutteena mutta sen lähettäminen kuitenkin jäi...

                        Comment


                        • #13
                          Juha, aina kannattaa valittaa vaikka tulos olisi huono. Näin saadaan tietoa valmistajalle Suomen huollon/maahantuojan huonosta asiakaspalvelusta. OT: suhtautuminen asiakkaaseen / kosteusvahinko asunnossa. Kotivakuutuksen yhtiön tarkastaja= "ei korvata koska lattia kuuluu asoy:lle" vaikka olin sen itse maksanut Taloyhtiön vakuutus oli eri firmassa ja tarkastaja: " 500 ? remontti, pikkujuttu, korvataan, tilaa korjaaja ja lasku meille. Vaihdoin välittömästi kaikki vakuutukseni toiseen puljuun. Toivottavasti kaikki valitamme, jos aihetta on, saamastamme audin/asiakkaan kohtelusta saksaan asti. Ps me härmäläiset olemme yleensä huonoja valittamaan/ kärsimme hiljaa nahoissamme:)

                          Comment


                            #14
                            Yksi hyvä tie on valittaa kuluttajasuojaan. Kaverini autokorjaamolle tuli 4,5 vanha farmari Skoda, jossa on myöskin 5 vuoden puhkiruostumistakuu, ja autosta takakontinkannen reuna mureni käsiin.

                            Maahantuojan ja jälleenmyyjän vastaukset olivat juuri em mainitun mukaisia: Ei takuu kata, kun ei ole käytetty merkkihuollossa yms. Kaverini soitti kuluttajasuoja-asiamiehelle, joka soitti suoraan maahantuojalle. Maahantuoja lähetti siltä istuimelta uuden luukun, joka vain maalautettiin paikallisella maalarilla.

                            Comment


                              #15
                              KA-mies ei voi lainvoimaisesti pakottaa ketään, mutta olen antanut uskotella itselleni, että maineestaan huolehtivat puljut ovat suopeita ko. tahon ehdotuksiin.

                              Comment


                                #16
                                Apparin puolen listaa vaihtaessani toinen ruuveista pyöri tyhjää...ilmeisesti listan sisällä oleva kierrekappale (==upotettu ruuvi) on sieltäkin löysännyt liimauksistaan, eikä ko. ruuvia saa muuten enää irti kuin väkivallalla.

                                Comment


                                • #17
                                  Lähestulkoon samansisältöinen keskustelu muutamalla kuvalla höystettynä löytyy saksan kielellä www.a3-freunde.de foorumista. Eli olis voinut tuon listan suunnitella vähän paremmin kun ongelma on saksassakin olemassa:)

                                  Comment


                                    #18
                                    Osaatko kertoa ko. keskustelun otsikon?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Joo eli das forum -> allgemeine fragen ja sieltä otsikko "Vorsicht, A3 rosten,und das nicht zuwenig". Löytyy heti kun laittaa search boksiin hakusanan "rost".

                                      Kuvan linkki:
                                      http://img10.imageshack.us/my.php?lo...age=rostig.JPG

                                      Comment


                                        #20
                                        Ilmeisesti tuossa viaksi analysoitiin listan löystyminen ja sen heilumisen aiheuttama maalipinnan kulutus. Ja joku mainitsi Audin olevan tietoinen ongelmasta ja esittäneen korjaukseksi listan liimaamista oveen kiinni pelkkien ruuvikiinnitysten lisäksi.

                                        Luulisin maahantuojan siis olevan tietoinen asiasta?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kyllä taitaa olla ihan muu syy kuin maalin kuluminen. Kura muhii suolan kanssa listan ja pellin välissä ja kas maali irtoaa ja sinkittykin pelti alkaa ruostua. Tollasia listoja ei sais olla, uusista ne taitaakin jo olla pois. Sama ongelma ainakin A6:n (C5 koppa) kanssa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            90:ssä on suht samanlaiset nappulat ovien alareunassa joihin listan kiinnikkeet kiinnitetään, mutta nämä lienevät pistehitsattu kiinni. Ei ole ihan niin paha ruostumaan, mutta ruostuu kuitenkin. Liimattava lista olisi aina parempi.

                                            Comment


                                              #23
                                              tänään huomasin meidän a3 sessa vm 99 ruostetta molemissa ovissa kumilistan yläpuolella saakohan takuuseen eka audi meillä missä ruosetta vaikka coupe oli 14 v vanha ei misään ruostetta 9 audia omistaneena olen yllättynyt

                                              Comment


                                              • #24
                                                Sinkkikerroksen paksuudesta on varmaan tingitty = valmistuskustannuksia alaspäin. Näistä 90-luvun lopun audeista taitaa tulla todellinen ongelma. Korjausmaalauksia on tulossa. Ja maalausta ei kannata tehdä ruosteen päälle, joten töitä on tiedossa...

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Juu, A3:n ovet vaativat tiuhaa pesua

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Tänään huomasin pienen ruosteenalun maalin alla pesun jäljiltä apukuskin puoleisessa ovessa. Jälki on täsmälleen samassa kohdassa mistä ovet on jo kertaalleen Laakkosella ruostumisen takia maalattu. Eli maalauksesta on aikaa noin 1,5 vuotta ja muistaakseni sanoivat silloin maalauksen jälkeen, että työllä olisi kahden vuoden takuu. Pitänee mennä esittelemään tapausta. Aika outoa sinänsä, että ruostetta ei missään muualla autossa näy, eikä sitä ole muualta paikkailtukaan. Pidän omasta mielestäni autosta kuitenkin kohtuullista huolta pesut ym. ja öisin pidän sitä avonaisessa katoksessa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Taas on korjaus tehty hiukka hätäisesti. Kaikkea ruostetta ei ole ehditty puhaltaa pois ja/tai kärsinyttä kohtaa ei ole päällystetty kunnolla. Laakkosen laatujärjestelmä??

                                                      Onneksi on takuuta jäljellä!

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kuljettajan oven takareuna, maali lohkeilee listan saumakohdasta irti. + pientä kellastumista. TI-hallin painepesurilla olen listan välistä aina antaumuksella suihkutellut, niin kuin nytkin. Nyt vain maali lähti mukaan. Lienee ex. omistaja ollut laiskempi suihkuttelilja. Auto 1998 A3.

                                                        Ei, eihän tämän topicin pitänyt koskea minua.. Ensi viikolla maalarille käymään... :(

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Hetken tutkittuani kynnen kokoista irronnutta palaa, hain 1000 vesihiomapaperia, sinkkispraytä, paikkaväriä ja -lakkaa. Jos noilla saisi kohdan häivytettyä itsekin, iso kun ongelmakohta ei _vielä_ ole...

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Harri, ei ole laiskuutta. Itse olen pessyt ovia enemmän kuin omiksi tarpeiksi, ja maali ei vain pysy ovien takareunassa listan kohdalla. Siihen syntyy ilmeisesti jonkinlainnen minipyörre, joka hiekan yms. tauhkan kera hioo maalipintaa.

                                                            Eihän tuo nyt niin dramaattista ole kuitenkaan, kun sinkitys pysäyttää pintaruosteen hyvin, ettei se pääse maalin alla leviämään; Kunhan vain muistaa paikkamaalailla silloin tällöin parilla tipalla maalia.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X