Oletteko huomanneet, että kovalla pakkasella T5 koneiden ahdot pienemmät kuin + keleillä.
Muutamassa topikissa oli aiheesta keskustelua, joten jatketaan siitä tässä. Itse en voi nyt kokeilla kun kykä luistaa.
Eikös perusjuttu ole se, että hapen määrä ilmatilavuuteen nähden kasvaa ja happea mahtuu enemmän samaan tilavuuteen. Koulufysiikka hieman ruostunut, mutta kaavat taisi olla näin. korjatkaa jos väärin. En ehdi googlaamaan tarkemmin...
(P1 *V1) / T1 = (P2 * V2) / T2
P * V = nRT
Periaatteessa hieman pienemmälläkin ahdolla pitäisi mennä ihan OK. Lisäksi nakutusherkkyys heikkenee, koska imuilma viileämpää ja siksi ennakot on korkeammat. MTM joutui aikanaan tekemään Suomen oloja varten erikseen ns. Hankirallilastun koska kylmän kelin vaikutukset (kova pakkanen ja kuiva ilma) olivat niin merkittävät, että peruslastulla ei pärjännyt.
--> Seoksen pitää rikastua (säilyä hyvänä) kovalla pakkasella. Toisaalta havaittu, että kaikki T5 koneet käy talvella aika rikkaalla kun jäähdytinvesi on viileää ja rikastuksen määrä on merkittävä, jos vedenlämpöä ei saada normaalilämmölle vanhan termarin takia.
T5 koneissa ahtoa perussäädetään kaasuläpän asennon perusteella. Kylmällä kelillä mahdollisten pakosarjan/tiivisteiden vuotojen merkitys korostuu, koska viileämpänä vuotaa enemmä ja pienikin vuoto laskee ahtoja. Lisäksi olen huomannut, että ei ahda kunnolla jos hiemankin sutii.
Onko joku havainnoinut laajakaistalmbdalla ja hyvällä ahtomittarilla arvoja -15 - -20c kelillä (AAN, ABY, ADU koneet ) ?
Muutamassa topikissa oli aiheesta keskustelua, joten jatketaan siitä tässä. Itse en voi nyt kokeilla kun kykä luistaa.
Eikös perusjuttu ole se, että hapen määrä ilmatilavuuteen nähden kasvaa ja happea mahtuu enemmän samaan tilavuuteen. Koulufysiikka hieman ruostunut, mutta kaavat taisi olla näin. korjatkaa jos väärin. En ehdi googlaamaan tarkemmin...
(P1 *V1) / T1 = (P2 * V2) / T2
P * V = nRT
Periaatteessa hieman pienemmälläkin ahdolla pitäisi mennä ihan OK. Lisäksi nakutusherkkyys heikkenee, koska imuilma viileämpää ja siksi ennakot on korkeammat. MTM joutui aikanaan tekemään Suomen oloja varten erikseen ns. Hankirallilastun koska kylmän kelin vaikutukset (kova pakkanen ja kuiva ilma) olivat niin merkittävät, että peruslastulla ei pärjännyt.
--> Seoksen pitää rikastua (säilyä hyvänä) kovalla pakkasella. Toisaalta havaittu, että kaikki T5 koneet käy talvella aika rikkaalla kun jäähdytinvesi on viileää ja rikastuksen määrä on merkittävä, jos vedenlämpöä ei saada normaalilämmölle vanhan termarin takia.
T5 koneissa ahtoa perussäädetään kaasuläpän asennon perusteella. Kylmällä kelillä mahdollisten pakosarjan/tiivisteiden vuotojen merkitys korostuu, koska viileämpänä vuotaa enemmä ja pienikin vuoto laskee ahtoja. Lisäksi olen huomannut, että ei ahda kunnolla jos hiemankin sutii.
Onko joku havainnoinut laajakaistalmbdalla ja hyvällä ahtomittarilla arvoja -15 - -20c kelillä (AAN, ABY, ADU koneet ) ?
Comment