Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.6 imuäänenvaimennin pois?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.6 imuäänenvaimennin pois?

    kertokaa joku miten 2.6 v6 koneesta saa pois tuon turhan "ilmanvaimentimen" ?? pitääkö purkaa kovin paljon, tarviiko jotain tiivisteitä ym...? neuvoja kiitos...:)

    #2
    Kyseisen koneversion putkitusta tuntematta oletan imuäänenvaimentimen olevan tyypillisen, eli se on "sisäänrakennettu" eli ilmanpuhditimen kotelo toimii myös vaimentimena.
    Mikäli melua haluat, poista boksi ja korvaa jollakin "vapaavirtaus"-suodattimella.

    Comment


      #3
      Taisi Mika tarkoittaa sitä imusarjassa sisällä olevaa käikälettä, joka jossain vaiheessa hajoaa ja sulaa kiinni venttiileihin yms. Omastakin autosta se pitäisi poistaa, vaan enpä ole tullut avanneeksi, kun sitä ei kuulemma kaikissa ole.

      Comment


      • #4
        Tuosta löytyy PDF, jossa tarkempaa tietoa ongelmasta (ja sen korjaamisesta):


        http://www.ms-motor-service.com/xima...029_en_web.pdf

        Comment


        • #5
          juuri sitä "käikälettä" tarkoitin... voiko jostain tietää onko siellä sitä vai ei?? ilman että purkaa puoli imusarjaa??

          Comment


          • #6
            Kyseinen osa on tuo pdf:n kuvan nro.5 ja sen nimi on "Vorsprung durch technik" ;) En itse huomannut mitään eroa moottorin äänissä vaimentimella ja ilman.

            Tässä kuvia seurauksista.

            Comment


            • #7
              Ens viikon loppuna yritän ottaa omasta autosta pois tuon turhan "käikäleen". Näin pikaisen tutkimisen jälkeen homma näyttää siltä, että imusarja pitää ottaa pois kokonaan ja avata imusarjasta tuo pohjaosa.

              Kävin audin varaosa tiskiltä tilaamassa uuden imusarjan tiivisteet 9 € / kpl ja uhden melkein o-renkaan näköisen tiivisteen 8 €. Noilla tiivisteillä tuosta hommasta arveltiin varaosamyyjän kanssa, että selvitään. Tuota alapohjan tiivistettä ei ollut olemassa kuin AAH koneeseen. ABC moottoriin sitä ei saa ainakaan niitten tietokannan mukaan. Pitää koittaa kasata vanhalla tiivisteellä.

              Tuollainen imusarjan korjaus sarja olisi maksanut 126 €, joka olisi sisältänyt tuon o-renkaan näköisen 8€:n tiivisteen, 26 pientä (ilmeisesti) alakannen ruuvia ja manuaalin. Kyllä on arvokkaita nuo ruuvit ja tuo printti.

              Vai oliskohan tuossa korjaus sarjassa sittenkin ollut tuo imusarjan alemman kannen tiiviste, vaikka niillä kone osoitti tuota o-rengasta.

              Jos ehdin niin ens viikolla olen tämän asian kanssa viisaampi. Palaan asiaan ensi viikolla.

              Comment


              • #8
                onpa hyvä:) ilmoita sitten minkälainen homma se on:)

                Comment


                • #9
                  Noniin, nyt tule kaivettua se imuilman äänen vaimennin pois tuolta imusarjasta. Mitään muuta muutosta en ole havainnut kun, yli 4 tonnin kierroksilla ilmaa virtaa koneeseen sen verran paljon, että pienen pieni pihinä kuuluu ilman sitä härpäkettä. Tai oikeastaan se kuuluu vasta kun korkeilta kierroksilta moottori jarruttaa ja puhallin ja mankka on kiinni. Oikeastaa tuo ääni parantaa tuon v6 äänimaailmaa...

                  Ennen kuin alatte irroittamaan sitä niin käykää ostamassa imusarjan tiivisteet, molemmille puolille (9€/kpl marmorilla). Ja lisäksi itse laitoin tiiviste liimaa/massaa kans tuonne yhteen väliin.

                  Homma alkaa siitä, että ensin poistetaan tietenkin tuo muovi kuori. Sitten pois putsarilta tuleva paksu letku ja huohotin letkut irti imusarjasta. Tuossa imusarjan päässä on muovinen kotelo, jossa on kiinni huohotin letkut+ joku muu letku. Tuo kotelo pitää ottaa pois. Se on kiinni kahdella ruuvilla+kaikki letkut irti siitä. Kun ruuvit on irti niin työntämällä sitä kojelautaan päin se lähtee nätisti noista kannatin tapeista.

                  Seuraavaksi irti kaikki letkut mitä on kiinni imusarjassa, kaasuvaijeri irti ja ruiskujen johdot irti. Itse ennen noita ruiskujen johtojen irroitusta irroitin myös akun kengän, koska polttoaine letkut pitää irroittaa myös ruiskuputken molemmista päistä. Kun kaikki mahdollinen on iroitettu imusarjasta niin pultit irti, mitkä pitävät imusarjan kiinni kansissa, molemmilta puolilta. Niitä taisi olla 4 tai viisi pulttia per puoli, mutta yksi pultti on piilossa siinä aivan imusarjan päällä joidenkin metalli kiskojen alla. Ne kyllä näkyy kun tarkasti katsoo. Itsehhän väänsin imusarjaa irti kannesta sorkkaraudallakin ennen kuin löysin nämä kask pulttia. Ku ne irroitti, niin imusarja ei ollut edes tiukasti kiinni. Saata ja Peetä tuli ennen ja jälkeen, mutta onneksi mikään osa ei vaurioitunut :)

                  Nyt kun imusarja on irit niin se kannattaa nostaa pöydälle, ja kääntää se nurin päin. Siellä imusarjan pohjassa on sellainen keltainen muovikansi, joka on kiinni noi 26 pienellä torxi ruuvilla. Ruuvit irti ja kansi pois niin siellä sisällä komeilee muivinen aivan turhan näköinen härpäke. Koko se hökötys kannattaa ottaa tuolta sisältä pois. Vaikka se näyttää siltä, että se jotenkin ohjaa ilmaa noihin kanaviin, mutta moottorin tuottama alipaine kyllä hoitaa sen ilman tuota osaakin moottoriin, tosin pienen mutta mukavan suhinan säestämänä.

                  Kun kasasin tuon imusarjan, niin tuon keltaisen muovikannen ja alumiinsen imusarjan sauman tiivistin tuolla tiiviste massalla. Tiivistemassan levityksen jälkeen kansi takaisin päälle ja kaikki nuo 26 torxi ruuvia paikalleen ja imusarja autoon kiinni. Olisi saattanut tiivistyä tuolla vanhallakin tiivisteellä, mutta parempi pelata varman päälle.

                  Auto toimii täysin ilmankin tuota vaimennin osaa, ei minkäänlaista oireilua ole ilmennyt tuon poisto-operaation jälkeen. Oma imuilmanvaimennin oli kyllä täysin ehjä, eikä tuo ollut haurastunut yhtään. Vaikka koitin taivutella noita sakaroita, niin ei ilmennyt mitään haurastumisen merkkejä. Eli omalta osaltani tuota poitso-operaatiota ei olisi tarvinnut tehdä, mutta mistä sitä tietää ennen kuin katsoo tilanteen.

                  Viereisellä palstalla, jossa käsiteltiin saamaa aihetta, niin alkuperäiseksi varaosa hinnaksi kerrottiin yli 900 euroa. Mä voisin myydä tuon omani vaikka puoleen hintaa... :)

                  p.s Tuota 8 € tiivistettä ei tarvitse vaihtaa tuossa poisto-operaation yhteydessä, mikä tuli ostettua, koska tuota väliä ei tarvitse aukaista ollenkaan. Eli riittää pelkästään nuo imusarjonen tiivisteet.

                  Ja auto mihin tuo poisto-operaatio suoritettiin oli Audi 100 -93 2.6 V6 (ABC) Sedan. Eli ainakin tuossa mallissa sellainen osa oli.

                  Ja näyttää tuo sukinimikin olenva omissa tiedoissa päin p:tä :) mistähän sen voi korjata?
                  Viimeksi muokannut jukkah; 15.7.2008, 10:06.

                  Comment


                    #10
                    onko osan poistaminen kovinkin vaikea homma? suurin piirteinen ajan kesto? ei kehtais kovin konetta sen koommin tuntematta alkaa purkamaan, että olisiko kuvia remontin ajalta josta sais vähän "neuvoja" ? kiitosta.

                    Comment


                    • #11
                      Paljon kilometrejä koneessa ?

                      Comment


                      • #12
                        Osan poistaminen ei ole vaikea homma ollenkaan. Pikkuisen jos on jotain rassaillut aikaisemmin, niin onnistuu aivan helposti ja ihan tavanomaisilla työkaluilla. Eli mitään hankalaa työvaihetta siinä ei ole. Onnistuu vaikka nätillä säällä kerrostalon parkkipaikalla.

                        Kuvia en ottanut ollenkaan remontista, koska se ei todellakaan ole kummoinen juttu. Aikaa koko hommaan meni noin kolmisen tuntia, mutta nyt kun tarkalleen tietää, että mitä tekee niin se on selainen puolentoista tunnin juttu.

                        Autolla on ajettu 235 tkm, eli ei kovin paljon. En tiedä sitten mitä kilometrimääriä tuo osa kestää näillä leveysasteilla. Luulisi, että muovi on hauraimmillaan kovilla pakkasilla. Auto on kuitenkin ollut suomessa uudesta asti.

                        Comment


                        • #13
                          Itselläni alkoi auto nykimään ja ensin epäilin lambdoja. Ne vaihdettiin mutta ei eroa, nykiminen tuntui parhaiten 2. vaihteella n.2000rpm alueella.

                          Valleypan tiivistekin vuoti joten aloin vaihtamaan sitä ja kun irroitin imusarjan niin ihmetteln kun se helisi sisältä. No pieni kurkkaus ja siellähän oli vielä äänenvaimennin sisällä ja sen osia ympäriinsä. Imusarja auki ja havainnot olivat seuraavat: kuudestä kielekkeestä vain yksi oli paikoillaan ja muut olivat onneksi jääneen imukanaviin jumiin (n. 6cm venttiilistä, huh). Kolmospytyn imukanava oli 4/5 tukkeessa ja kahdessa muussa rojut peittivät n. puolet.

                          Myös pohjaosa oli hakkautunut entiseksi ja alumiin oli tullut havaittavia jälkiä muovin hankauksesta.

                          Ei muuta kuin yhteys paikalliseen Audi-liikkeeseen ja uusi pohja paikoilleen.
                          Imusarjasta irtosi erittäin paljon myös likaa kun pesin sen. Mutta eipä ole enää nykimisiä ja vääntöä on perkeleesti lisää remontin jälkeen. Eikä ole vaikea prokkis.

                          Kustannukset ja tavarat:
                          Valleypan tiiviste + 2kpl imusarjan tiiviste 38e
                          Korjaussarja 078198211 129e

                          BTW: uusi pohjaosa on hieman erilainen kuin vanha, voisi sanoa että paremmin muotoiltu. Otin muutaman kuvankin

                          http://users.kymp.net/p204876a/imusarja.jpg
                          http://users.kymp.net/p204876a/imusarja2.jpg
                          http://users.kymp.net/p204876a/imusarja3.jpg
                          http://users.kymp.net/p204876a/imusarja4.jpg
                          http://users.kymp.net/p204876a/imusarja5.jpg
                          http://users.kymp.net/p204876a/pohjaosa.jpg
                          Viimeksi muokannut JNieminen; 6.12.2008, 18:23.

                          Comment


                          • #14
                            Hei, ajattelin itsekkin poistaa imulärpäkkeen, jos se olis syynä epätasaiseen vetoon..

                            Kun kasasin tuon imusarjan, niin tuon keltaisen muovikannen ja alumiinsen imusarjan sauman tiivistin tuolla tiiviste massalla. Tiivistemassan levityksen jälkeen kansi takaisin päälle ja kaikki nuo 26 torxi ruuvia paikalleen ja imusarja autoon kiinni.
                            Mitä tiivistemassaa käytit, tuota Loctite 640 vai?

                            Edit: Tarviiko polttoaineletkuja irroittaa? Jos tarvii, niin sieltähän varmaan valuu loputtomasti bensaa.. Eli siihe tarvii jonkunlaiset letkukuristimet tms.??
                            Viimeksi muokannut hildebad; 24.4.2009, 22:41.

                            Comment


                              #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja JNieminen
                              Itselläni alkoi auto nykimään ja ensin epäilin lambdoja. Ne vaihdettiin mutta ei eroa, nykiminen tuntui parhaiten 2. vaihteella n.2000rpm alueella.

                              Valleypan tiivistekin vuoti joten aloin vaihtamaan sitä ja kun irroitin imusarjan niin ihmetteln kun se helisi sisältä. No pieni kurkkaus ja siellähän oli vielä äänenvaimennin sisällä ja sen osia ympäriinsä. Imusarja auki ja havainnot olivat seuraavat: kuudestä kielekkeestä vain yksi oli paikoillaan ja muut olivat onneksi jääneen imukanaviin jumiin (n. 6cm venttiilistä, huh). Kolmospytyn imukanava oli 4/5 tukkeessa ja kahdessa muussa rojut peittivät n. puolet.

                              Myös pohjaosa oli hakkautunut entiseksi ja alumiin oli tullut havaittavia jälkiä muovin hankauksesta.

                              Ei muuta kuin yhteys paikalliseen Audi-liikkeeseen ja uusi pohja paikoilleen.
                              Imusarjasta irtosi erittäin paljon myös likaa kun pesin sen. Mutta eipä ole enää nykimisiä ja vääntöä on perkeleesti lisää remontin jälkeen. Eikä ole vaikea prokkis.

                              Kustannukset ja tavarat:
                              Valleypan tiiviste + 2kpl imusarjan tiiviste 38e
                              Korjaussarja 078198211 129e

                              BTW: uusi pohjaosa on hieman erilainen kuin vanha, voisi sanoa että paremmin muotoiltu. Otin muutaman kuvankin

                              http://users.kymp.net/p204876a/imusarja.jpg
                              http://users.kymp.net/p204876a/imusarja2.jpg
                              http://users.kymp.net/p204876a/imusarja3.jpg
                              http://users.kymp.net/p204876a/imusarja4.jpg
                              http://users.kymp.net/p204876a/imusarja5.jpg
                              http://users.kymp.net/p204876a/pohjaosa.jpg
                              Kappas kappas, tuo on saattanut olla vikana omassakin satkussa jota vaivasi ajoittainen puhdittomuus... jospa siellä oli muovihärpäkkeitä tukkimassa ilman kulkua..?

                              Comment


                              • #16
                                Oli aiemmat omistajat ehtiny näköjään poistaa sen jo sieltä.. Noh, tulipahan tarkistettua. Itse en muuten käyttäny mitään tiivistemassaa kasaamisessa. Pitää ettiä nykimisen syytä muualta.

                                Comment


                                • #17
                                  Joo, viikko sitten kirvotin imusarjan irti ja niin sielt löytys sisältä sen imuilmanäänenvaimentimen paloja imukanavista, yks ainoo niist "kielekkeistä" oli enää kiinni siin missä niitten ois kuulunu olla kaikkien, edelleen... Putsasin imukanavat roippeista ym. töhnästä ja tarkastin ettei kansien puolel venttiilien juuressa näkynyt niitä, kasasin ja asensin imusarjan takasin, ihan kunnialla. Ei enää sammumisia pysähdyttäessä esim. valoihin, hengittää ihan toisel tapaa, mikä ihan selvää. Kiitti ko. asiasta sivuille jo antamasta vinkistä! Mut edelleen nykii tasakaasulla, tyhjäkäynnillä n.20s kylmäkäynnistyksen jälkeen alkaa röpeltää, tulpanjohdot, tulpat vaihdettu...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Onkohan tämä operaatio kuinka tarpeellinen uudempien A4 / ABC autojen kanssa vai koskeeko lähinnä ennen 04.95 valmistettuja? Pitää varmaan tuota nykimistä tutkia ensiksi muualta, ennen kuin alkaa imusarjaa purkamaan.. nykiminen lähinnä ongelma vain kun kaasun nostaa pois 50km/h ja alle vauhdissa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mun nähdäkseni tuota ylimääräistä vaimennusosaa käytetty vain ennen 12.93 valmistetuissa ABC- moottoreissa. Toivottavasti en oo väärässä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jotain "kilinää" ihan kuin kuuluisi moottorista, mutta ei ole kyllä yhtään tuttu tuon ABC:n käyntiääni, että onko normaalia. Ei ketään tohtoria tässä Jyväskylän seudulla, ainakin voisi vähän kuulostella ja antaa valohoitoa? Ilmanpuhdistimen vaihdoin tuossa ja vähän tuntui tukehtuminen pienillä kierroksilla vähentyneen.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Minkäslaista ääntelyä rikkonainen imuäänenvaimennin ja siitä irronneet muovin palaset oikein aiheuttaa? Kertokaas, te jotka olette rikkonaisen moteistanne poistaneet, tai muuten vaan varmaksi tiedätte.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tänään vaihtui jakopäähihnat ja muut romppeet ja tuolta huoltamosta (TH Huolto) tiesi heti sanoa, että imusarja on rikki, kuuluu se pieni kilinä. Sitä itsekkin epäilin... pitänee se seuraavaksi hommaksi tuohon ottaa ja todennäköisesti auttanee siihen tukehtumiseen pienillä kierroksilla. Kyseessä A4 1995 ABC kone.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Itse kun avasin tuon imusarjan ja putsasin ja vaihdoin tiivisteet. Kasasin takaisin niin kone alkanut nykimään. Ennen operaatiota ei vastaavaa ongelmaa ollut. Mikähän olisi todennäköisesti mennyt kasauksessa väärin tai mitä kannattaa ensimmäisenä tarkastaa? Kone siis nykii kiihdytettäessä. Ei tosin aivan aina, mutta lämpimänäkin joskus ja myös joskus harvoin tasakaasulla ajettaessa. Toinen muutos oli auton kova nykäisy kun kaasun nostaa ylös ja alkaa ns "moottorrijarruttamaan". ??

                                              Comment


                                                #24
                                                Joku tiiviste jäänyt huonosti ja aiheuttaa imuvuotoa. Toinen veikkaus sitten kaasuläpän asentotunnistimen liittimelle, tarkista onko liitin kiinni.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ne jotka hommaa on tehnyt, niin voisi hieman tarkentaa.. tässä nyt tutkailin ja ilmeisesti noissa polttoaine letkuissa ei ole tiivisteitä mitä pitäisi vaihtaa? Jotkin on räjäytyskuvassa, mutta ilmeisesti koskee vain paineen tasaajaa (tjsp) jota ei tarvitse irroittaa?

                                                  Oletteko jättäneet nuo polttoainesuuttimet paikalleen vai ottaneet irti, jolloin polttoaineletkuja ei tarvitse irroittaa ELSA:n mukaan (tuon suutinputkiston voi kääntää sivuun taakse jonkun puhtaan kankaan päällä, jos ELSA:aa uskominen)? ELSA:n mukaan ainakin ymmärsin, että nuo suuttimien o-renkaat pitäisi vaihtaa (+kostuttaa moottoriöljyllä), jos suuttimet irroittaa imusarjasta (kuten tässä ketjussa kuvien perusteella on tehty).

                                                  Toinen vaihtoehto on se, että irroittaa vain nuo polttoaineletkut ja jättää remontiajaksi suuttimet ja niitä paikallaan pitävän putkiston paikalleen imusarjaan (kiinni niillä 4:llä ristipää pultilla). Kumpi tapa nyt on sitten järkevämpi?

                                                  Toinen asia on tuo kaasuvaijerin irroitus. Ilmeisesti pitää säätää uudelleen kiinnilaittaessa?

                                                  En nyt suoraan löydä tästä vanhemmasta 3.1 (ihan kuin tuossa uudemassa se olisi ollut.. joku jos viitsisi tarkistaa) ELSA:sta mikä tuon imusarjan päällä olevan kannen ruuvien kiristysmomentti on. Ajattelin, jos sen olis puhdistanut ja tiivisteen vaihtanut.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Itse jätin suuttimet sekä suutinrungon irroittamatta ja eivät haitanneet ollenkaan vaikka olivat kiinni imusarjassa. Polttoaineletkut vain irti sekä paine- että paluupuolelta. Ei ollut niissä tiivisteitä ja ovat pitäneet hyvin remontin jälkeenkin.
                                                    Kaasuvaijerin laitoin kiinni ilman että sitä olisi tarvinnut säätää.
                                                    Muista irroittaa muuten ne 2 imusarjanpulttia jotka tosiaan sopivasti piilossa tulpanjohtimien pidikkeiden alla jotka piti irroittaa että pääsi niihin käsiksi.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      OK. Elsa sanoo polttoaineletkujen momentiksi 25 Nm. Tosin noita on vähän vaikeampi tavallisella momenttiavaimella kiristää. Vissiin pitäs olla joku snap-on tyyppinen niin saisi pään vaihdettua avaimeen.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Lainataan hieman aihetta..

                                                        Jos ennen 12 93 käytetty tota sekunda härpäkettä niin kuinkahan mahtaa mulla olla kun käyttöönotto pv on 28.12.93? Tietty auto on tehty jo puoli vuotta aiemmin että on mahdollista et viimeisiä muovia sinne on laitettu tai sitten on jo loppunut. Mut ei kiinostais vain avata sen takia.. Oon yrittänyt katsella olisko jälkiä avaamisesta mut jos on avattu niin siittä on jo 10v niin töhnäiseltä kaikki näyttää ja joissakin pulteis on maali merkintä ehjä. (siis mutteri ja pultti jossa on maali raita). Ja sit toisaalta tuon v6 äänimaailma on ollut aina mielestäni erikoinen,siis verraten vaikka bmw v8 tai kutvoseen. (ei murinaa tai pörinää vain sellainen "suhina" niinkuin imurin suulaketta säätelis :D ) tiedä sit onko tuo juuri sit se kun se osa on poistettu..

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Valmistenumerolla ja koneen sarjanumerolla taitaa tiedon ETKA:lla saada.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Otin omasta ABC:sta varuiksi imusarjan pois, mutta ilmeisesti tuota imuäänenvaimenninta (PDF, osa 5) ei enää tuossa ole.

                                                            Sen sijaan PDF:ssä näkyvä osa 2 (joka on muovitapeilla kiinni imusarjan pohjassa) koostuu aiheuttaa räminää. Onko tuolle tehtävissä mitään?
                                                            Viimeksi muokannut angra; 24.11.2013, 14:08. Perustelu: Pdf:n tulkinta puutteellinen :)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X