Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
1 ja 6 pytyistä kipinä hukassa, kolmen puolan setistä se etummainen mykkä. Puolat ja vahvistin vaihdettu. Kipinä puuttui ensin satunnaisesti.
Olisko hyviä ehdotuksia.
Tiedän yhden tapauksen jossa moottorinohjausboksista oli yksi puolia ohjaava päätekivi mennyt kaputt. Menisi siis elektroniikkahommiksi. Toisaalta, voihan johtosarjakin pätkiä. Olisi varmaan hyvä varmistaa, että yhteys moottorinohjaimelta tuonne sytytysvahvistimelle on kunnossa.
Ei anna vikakoodeja, kysyin LMS:tä ja sanoivat ettei välttämättä näin iäkkäässä (-96) näytä. Jos menee moottorinohjausboksi hommiksi niin meneekö koko boksi uusiksi.
Sitä moottorinohjausboksia voi korjata mutta se vaatii jo harrastuneisuutta. Itse en ole perehtynyt ko. bokseihin sen kummemmin mutta voin karkeasti sanoa, että siellä on ohjauspiiri tälle sytytysvahvistimelle, jossa vika aika varmasti on. Signaalit lähtee prossulta välikäsittelyn kautta viimeisille päätetrankuille/feteille, joista todnäk yksi on viallinen.
Ja jos ei halua tai voi missään korjuuttaa sitä boksia, niin uusiksihan se menee. Joku käytetty varmasti löytynee tilalle.
Eilissäpäivänä tsekattiin piuhat oskilloskoopilla ja vahvistimen L1 selle tuleva piuha ei antanut signaalia.
Piuha mitattiin yleismittarilla ja oli kunnossa. Moottorin ohjausboksi avattiin ja pinniltä piirilevyä seuraillessa tuli ensimmäisenä vastaan 16 jalkainen (joku osa) CA3262E H9540 päällisin puolin ehjä ja juotokset näyttäis olevan kunnossa. Samanlaisia oli 3 kpl. Voitaisko olla jo lähellä vian alkulähdettä.
Okkei. Aika hyvin oot jo selvitelly, tuo mainitsemasi lutikka on just haettu ohjain/vahvistinpiiri. http://datasheets.me/docs/HARIS/000021.pdf
Nythän on vaihtoehtoja: 1. Vaihtaa ne kolme piiriä tylysti uusiin, mutta äkkipikagoogletuksen perusteella pitäisi keksiä joku korvaava piiri. CA3262 piirejä ei löytynyt helposti (ainakaan minun taidoilla). Mutta tässä tapauksessa ei pitäisi olla mahdoton juttu etsiä korvaavat.
2. Mittailla ensin, tosin onnistuukohan boksin mittaaminen autossa sähköt päällä? Tuon datalehden ensimmäisellä sivulla on sen 16-jalkasen lutikan pinnit. Sitä johdinta jota seurasit tähän lutikalle on joku ulostulo nimeltään "OUT X" esim. "OUT A". Sitten pitäis mitata päinvastaselta puolelta esim. "IN A" mitä se signaali on siellä (haetaan siis sitä, että ko. komponentti on varmasti rikki). Pitää tosin ottaa huomioon se, että ko. lutikka on invertoiva eli jos sisään tulee +5V ulos tulee 0V ja päinvastoin.
Lisäksi voisi tarkastaa, että "VCC" nastaan tulee +5V ja maa löytyy "GND" pinneistä.
Mittamista hankoloittaa se, että toisen olis väännettävä autoa käyntiin ja toisen mitattava samaan aikaan.. Näin pitkälle jos selvittää ja tuosta löytää sen viallisen komponentin niin saa jo minusta paukutella henkseleitä. Tai viimeistään jo sitten jos vaihtaa sen uuden osan onnistuneesti..
Muuten, jos voit kuvia lähettää boksista, niin voisin ihan mielenkiinnolla vilkaista millainen mahtaa olla ko. boksi sisältä.
Nostetaanpa potilas taas leikkauspöydälle. Uusi (käytetty) moottorinohjausboksi 4A0 907 473 D olis nyt olemassa, myyjän mukaan 100% toimiva. Toimiiko kun heittää boksin paikalleen ja lähtee ajelemaan? vai vaatiiko jotain muuta.
Noille kai pitäis antaa perusasetukset, eli mikä kori ja mikä laatikko kyseessä. En itse tuota tiennyt ja vaihdoin edestakaísin 80:sestä boxin 100:seen ja takaisin. Oma persdynoni on niin huonoissa säädöissä etten huomannut asiassa mitään ongelmaa- luin sitten että on eri asetus eri korimallien välillä vaikka on sama boxin numero.
Ongelmanahan minulla oli etten pääse noiden boxien kanssa keskustelemaan, ei Vag-com tai Bosch center pystynyt auttamaan-paikallisessa merkkihuollossa ei kiinnostusta asiaan löytynyt, vaihda siinä sitten asetuksia...
Tänään pistin poksin paikoilleen ja virrat päälle, ajoneston valohan se jäi kauniisti vilkkumaan. Starttasin kuitenkin ja tulos kuten arvelinkin, käynnistyi ja sammui samantien se sama keltainen ajoneston valohan siellä vilkkuu edelleen. Olisko kellään rohtoja tähän vaivaan?
Eiks tuo nyt ollut suht vanha kärry, eli ajonesto erillisenä purkkina takapenkin alla? Omassani ei ECUn tai mittariston vaihtelu ole aiheuttanut mitään ongelmia (eli tuossa vm 93 100 sessa) Ainoan kerran kun ajonesto oli mennyt päälle (auto seissyt koko yön pihalla avain virtalukossa vaimon jäljiltä) niin ei tarvinnut kuin että lukitsi ovet ja avasi ne uudestaan - taas käynnistyi, Ajoneston polttimo oli palanut josta syystä en heti tajunnut miksi tuo ei startannut- oli hieman tyhmä olo kun olin jo soitellut kaveria paikalle yms ja ongelman ratkaisu oli sitten noin helppo...
Kärry kulkee taas (q kelit sopivasti). Innokas insinööriopiskelija korjasi vanhan poksin, eli rikkinäisestä piiristä muutama jalka poikki ja ohitus 1 vastus ja 1 konkka hieman tinaa ja kuumaliimaa ja kustannukset sen mukaa, eli kohtuullinen. Varaosiksi jäi puola setti, sytkävahvistin ja ECU.
Comment