Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2,8 (AAH) lambdan kunto, tulpat, moottoriöljyn valinta?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    2,8 (AAH) lambdan kunto, tulpat, moottoriöljyn valinta?

    Ihan yleistä huoltoa / tarkistusta mielessä..

    Miten tuon 2,8 V6 (AAH) Lambdojen kunnon saisi tarkistettua? Saako tarvikkeena? Mistä kannattaa kysyä ja muistaako kukaan osanumeroa?

    Mitä öljyä raati suosittelee kyseiseen moottoriin? Lötkössä 20vT moottorissa Castrolin 10W 60 Edge Sporttia.. Käykö sama tavara V6 moottoriin?

    Ym. moottorin sytytystulppien vaihtoväli? - Tulpat lienevät edullisia VAG tiskillä tässäkin tapauksessa?
    Viimeksi muokannut jiisimula; 6.9.2007, 09:30.

    #2
    Itse en laittaisi mitään erikoisempia öljyjä kun kuitenkin on ihan peruskone ilman ahtimia. Ihan normi 5w-40 varmasti passaa tuohon.

    Lambdat saa varmasti testattua vag-comilla, tai ainakin logitettua. Melko varmasti saa tarvikkeena. Eikä tulpatkaan taida tuossa olla mitään erikoisia.

    Eihän tuollanen v6 mikään 5-turbo ole missään mielessä :)

    Comment


    • #3
      V6 huoltoa & tulpat

      Hei

      Lambdat voi mitata jos löytää oskilloskoopin lainaksi. Elektroniikkafirmoissa noita on joskus joutilaina... probe kiinni signaalikarvaan ja katsomaan minkälaista signaalia ja kuinka nopeasti vaihtelee. -> jos vaihtelee 0 ja 1 välillä hitaasti eli menee yli sekunti tilan vaihtoon niin vaihda lambdat.

      Lambdan vaihtoväli on yleensä 200tkm tai 10 vuotta.

      Uusi lambda voi olla yleismalli (joutuu jatkamaan johdot entisestä abiko holkeilla) tai originaali mutta osta bosch merkkiä.

      Sytytystulpaksi NGK monikärkitulpat kai vastaavat kuin originellit. Vaihtoväliksi oli ainakin ABC koneeseen tarjolla 40tkm -93 saakka ja siitä eteenpäin olisko ollut 80tkm ??? en tiedä miksi pitenee tuo vaihtoväli vuosimallista johtuen kun sytytyspuolella näyttäisi olevan suunnilleen samanlainen kytkentä.

      Öljynä olen itse ABC koneessa käyttänyt 5W40 castrol magnatech. Tuskin tuo mitään W60 öljyjä tarvii ja vanha kone ei välttämäti pidä 0W öljyjä enää sisällä... toki 0W30 öljyjä suositellaan ainakin castrolin www palvelussa myös näihin vanhempiin koneisiin.

      Comment


      • #4
        Kuinka paljon lambdojen kunto vaikuttaa katsastuksen päästöihin? Voiko lambda-arvo olla 1, jos on vaihtokunnossa? Vai tuleeko se ilmi ajossa kun kaasua painaa?

        Comment


          #5
          Tuossa Jukan ostamassa kulkineessa pysyy 0W öljyt sisällä, se ei vuoda/tihku mistään, nytkin sisällä on 0W-40. Onnea Jukalle vielä tuon uuden yksilön ostosta. Hiukan jo kaivertaa kun jouduin moisesta helmestä luopumaan. Toivon, että auto pysyy kuosissaan ja toimii sullakin pitkään =)

          Tulpista ei tosiaan ole muuten tietoa, ainakaan minä en niitä ole koskaan vaihtanut. Kannattaa tehdä tuollainen perushuolto (tulpat, ilmansuodatin yms), mutta öljyjä ei tarvitse välttämättä vielä vaihtaa, niillä kun on ajettu se 5 tuhatta.

          Comment


            #6
            Voi olla leimalla lambda 1 ja silti anturi vaihtokunnossa.
            Lambda kannattaa vaihtaa sen enempää miettimättä, jos autolla ajettu yli 150tkm samalla lambdalla.

            Comment


              #7
              Jotkut on muuten mittailleet lambdoja analogisella volttimittarilla. En ota kantaa metodin suositeltavuuteen; omastani koetin tannoin mitata digitaalisella, ja oli niin selvästi hidastunut, että silläkin pystyi havaitsemaan. Siinä vaiheessa oli jo muutenkin uusi anturi käsillä, joten uskalsin ottaa riskin vanhan rikkomisesta. Ei särkynyt.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiOjalehto
                Uusi lambda voi olla yleismalli (joutuu jatkamaan johdot entisestä abiko holkeilla) tai originaali mutta osta bosch merkkiä.
                Otin itse yleismalli NTK lamdat tekeekö mitään? vai pitäsiköhän vaihtaa Bosch:in vehkeisiin.. (vielä paketissa)

                Comment


                  #9
                  Kyllä minun mielestäni NTK (NGK) pitäisi olla myös sen verran laatumerkki, että kestää ja toimii. Yhteen 1.8 A4:en olen tuollaiset laittanut eikä ainakaan generoinut minkään sortin vikakoodia, ja kulutus laski siihen missä sen pitääkin olla.

                  Comment


                    #10
                    Tulpat tuli vaihdettua, itse ostan tulpat lähes aina ihan VAG tiskiltä, usein ovat edullisimmat, eikä tarvitse arpoa toimivatko vai eivät.

                    - Vanhat tulpat olikin jo vaihtokunnossa.

                    Hassua, kun aina jeesustellaan V6 koneen öljyvuodoista sun muista, omasta mielestäni jos vuotoja havaitaan, niin silloinhan on jossain jotain vikaa, ja sitten se korjataan, ei se sen kummempaa. Ei ainakaan itsellä ole tarvetta / halua tehdä purkkavirityksiä vian ilmaantuessa...

                    Comment


                    • #11
                      "Hassua, kun aina jeesustellaan V6 koneen öljyvuodoista sun muista, omasta mielestäni jos vuotoja havaitaan, niin silloinhan on jossain jotain vikaa, ja sitten se korjataan, ei se sen kummempaa. Ei ainakaan itsellä ole tarvetta / halua tehdä purkkavirityksiä vian ilmaantuessa..."

                      Puhut Jukka asiaa.

                      Comment


                      • #12
                        lambdan valintaa...

                        auto: audi coupe quattro, kone: 2.6 v6 abc -92/-93

                        Kaikki muut päästöarvot nollilla,paitsi lambda arvo hieman korkea:n.1.05. ja sallittu maksimi on 1.03
                        Ei auttanu masinoolit. Oisko vielä jotain vippaskonsteja vai kannattaako suosiolla lambdat vaihtaa?
                        Motonetista pitäis viikonloppuna lambdat hakea,kysymys kuuluu,että mitkä?
                        käykös tämä:
                        100 1,8-2,8 Lambda-anturi yleensä 3 johtoinen. . . . . . . 28-3414 49.90 ???

                        Comment


                        • #13
                          Vippaskonsteja ei ole.
                          Niiden vaihtovälisuositus on 160 tkm
                          Unohda Motonet ja hommaa kunnon laitteet esim Bosch, joiden hinta on n 100 € kpl.

                          Halvalla ei saa hyvää ja haulla paljon asiaa.

                          Ps Ja viimeisessä öljynvaihdossa laiton koneeseen Valvolinen 10-40 (Motonetista halvalla) Maxlifet vaikka talvi on tulossa. Sopii vanhaan koneeseen vaikka entinen Casrolin Macnatec pysyi hyvin
                          Viimeksi muokannut Jorma Niemi; 14.12.2007, 16:06.

                          Comment


                          • #14
                            Jormaa kompaten, älä hyvä mies osta niitä halvimpia lambdoja. Jos haluut vähän säästää, niin NTK (ngk:n anturimerkki) on käsittääkseni halvempi kuin bosch, mutta ainakin itellä on toiminut vallan mainiosti. Tuommosen möivät minulle eräästä AD-varaosaputiikista muistaakseni. VPV:ltä saa sit boschia aika edukkaasti.

                            Comment


                              #15
                              Onko nuo halvemmat lambdat sitten niin reilusti huonompi laatusia ja lyhyt ikäsiä ettei kannattais laittaa? Omaan vaihdettiin tollanen halvempi, onko uuden vaihto edessä het lähiaikoina? Ja öljyistä vielä, elokuussa vaihdoin kalliit 0W-50 mobil1 öljyt ja ostettaessa kuiva ja tiivis kone alkoikin kummasti hikoilla jokaisen tiivisteen välistä. En kyllä 0W:tä enää koneeseen pistä.

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja vV8m5 Näytä viesti
                                Onko nuo halvemmat lambdat sitten niin reilusti huonompi laatusia ja lyhyt ikäsiä ettei kannattais laittaa?
                                Halvin taitaa olla se, mikä halvimmaksi tulee ja nuo "halvat" eivät monellakaan ole tulleet kovin halvoiksi, kun viallisen lambda-anturin takia on alettu etsimään vikaa muualta, kun eihän se uusi (halpa) anturi voi viallinen olla.
                                Ei ne halvat kaikki välttämättä huonoja ole, mutta riski on selvästi suurempi kuin laatu-anturilla.


                                Alkuperäinen kirjoittaja vV8m5 Näytä viesti
                                ...Ja öljyistä vielä, elokuussa vaihdoin kalliit 0W-50 mobil1 öljyt ja ostettaessa kuiva ja tiivis kone alkoikin kummasti hikoilla jokaisen tiivisteen välistä. En kyllä 0W:tä enää koneeseen pistä.
                                Mobililla ei taida olla 0W-50 öljyä. Jos meinasit 0W-40, niin ainakin vitoskoneessa pysyy ongelmitta, eikä hikoile mistään. Se 0W vaikuttaa vain kylmäkäynnistyksessä, ei sillä ole mitään tekemistä kuuman moottorin hikoiluun. Jos ei kuitenkaan omaan koneeseen sovi, niin vaihda 5W-50, se on kuumana paksumpaa.

                                Comment


                                  #17
                                  Unohda Motonet ja hommaa kunnon laitteet esim Bosch
                                  Motonetista on ainakin aikaiemmin saanut myös Boschin lambda-antureita. Tuo NTK on myös hyvä valmiste.
                                  Ja kaikki myytävät lambdat on ymmärtääkseni testattuja.. Alla olevien esimerkkien johtomääristä ei tietoa.. (paitsi alin)

                                  BOSCH-Lambda Renu/Opel/Japanil 28-3431 79.50 ???
                                  BOSCH-Lambda VAG/Fiat/PSA/Volv 28-3434 99.50 ???
                                  Bosch-Lambda Volvo/3-johtoa 28-3476 109.00 ???

                                  Comment


                                    #18
                                    Minäkin suosittaisin kunnollista, laatuvalmistajan tekemää lambda-anturia. Vastoin parempaa tietoa hankkisin Boschin valmisteen, miksei joku muukin laatumerkki, mutta niistä en tiedä sen enempää.

                                    Lambdassa ei mielestäni kannata säästää siksi, koska se vaikuttaa aika lailla polttoaineenkulutukseen. Huonon lambdan aiheuttamaa kulutuksen kasvua ei kuitenkaan heti huomaa ja voi mennä pitkäkin aika huonolla lambdalla ajellessa ja bensaa palaa koko ajan liian paljon. Pelkästään bensakulujen kasvu voi jo ulosmitata hyödyn halpis-lambdan hankinnasta. Tuohon kun lasket vielä päälle uuden lambdan hankintahinnan, niin siinä sitä taas ollaan, halpa ja hyvä olikin kaksi eri asiaa. Lisäksi halpisanturi voi aiheuttaa muutakin kiusaa moottorille, nykimistä yms.

                                    Se 0W vaikuttaa vain kylmäkäynnistyksessä, ei sillä ole mitään tekemistä kuuman moottorin hikoiluun.
                                    Olen itsekin monesti ihmetellyt tätä väitettä, liekö urbaania legendaa? Viskositeetin alapäähän kertoo moniasteöljyn kylmäkäynnistysjuoksevuuden. Ei kait sen lämpöisessä moottorissa yhtään sen ohuempaa pitäisi olla?

                                    Comment


                                    • #19
                                      AAH koneen bosch lambda (signaalinarulle oma töpseli ja samoin lämmitykselle) ja tulpat

                                      0 258 003 396 Lambdasonde

                                      LS 3396, LSH-24
                                      Korvaa
                                      0 258 003 281
                                      0 258 003 295
                                      0 258 003 344

                                      ab Bj.: 03/1993
                                      ab Fgst.Nr.: 8C..P..190 001

                                      0 258 003 508 Lambdasonde

                                      LS 3508, LSH-24
                                      Korvaa
                                      0 258 003 063
                                      0 258 003 158
                                      0 258 003 164
                                      0 258 003 194
                                      0 258 003 279
                                      0 258 003 510

                                      bis Bj.: 02/1993
                                      bis Fgst.Nr.: 8C..P..190 000

                                      TULPAT:

                                      0 242 235 668 Zündkerze Bosch Super plus FR 7 LDC+ +7 (2-kärki)

                                      - yttrium kärjellä
                                      - kärkiväli 0.9mm

                                      Elektrodenabstand [mm] 0,9
                                      Anzugsdrehmoment [Nm] 28
                                      Aussengewinde [mm] 14
                                      Gewindesteigung [mm] 1,25
                                      Gewindelänge [mm] 19
                                      Schlüsselweite 16
                                      Funkenlage [mm] 5
                                      Pol-Anzahl 2

                                      noita saa yo numerolla noin 5.11 eur per kpl:
                                      http://www.hessumobiili.fi/varaosat.php?tuote=8850

                                      Suomi sivuilla tulee 2 tulppavalintaa ja Saksan sivu antaa vain tuon 2 kärkitulpan. WTF.

                                      0 242 232 502 Sytytystulppa Super 4 (4 kärki)

                                      EAN-numero 3165141074994
                                      Status Normaali
                                      Pakkausyksikkö 1
                                      Käyttönumerot FR 78 X
                                      Kriteerit:
                                      Ulkopuolinen kierre (mm) 14
                                      Kierteen nousu (mm) 1,25
                                      Kierteen pituus (mm) 19
                                      Avainväli 16
                                      Kipinäetäisyys [mm] 4
                                      Napojen määrä 4


                                      tiedot
                                      http://www.bosch-automotive.com/ecat-online/
                                      Viimeksi muokannut Tommy200rs; 30.12.2009, 11:25.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jokunen vuosi sitten piruuttani kokeilin joko halvat lambdat olisi käyttökelpoisia, kun ässässä se on niin helpossa paikkaa vaihtaa. Oisko ollut 3tkm ja sitten päästömittauksissa huomattiin katsastuksessa että lambda-anturi oli aivan totaalisen paskana/sekaisin. Jos 10vuoden päästä sitten taas testaisi uusiksi :D

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ei ollut noita originalmittaisia lambdoja (2:lla töpselillä) hyllyssä, joten ostin edullisen Bosch "yleismallisen", jossa erona vain, että pituus naruille on reiluhko~ 120cm. edit olisko uusi noin 2-3x pidempi johto kuin alkuperäinen...

                                          Bosch 0258 003 957 (-760)
                                          - sopivat volvo, alfa & VW
                                          - hinta myös edullisempi kuin "alkuperäisessä"
                                          Viimeksi muokannut Tommy200rs; 7.1.2010, 06:55.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tulpat uudet, ilmaputsari vaihdettu, huohotusletkut "uusittu", alkuperäiset lambdat vaihdettu ja öjyt samoin. Kaikki vanhat kolmikärkitulpat olivat ihan loppu ja pientä öljyyntymistä havaittavissa kaikissa. Vanhat alkuperäiset lambdat karstassa.

                                            Käytin konetta fortella paikallaan noin 1.5h ja ihmetys oli suuri kun poistettava öljy ei ollutkaan pikimustaa. Forte käsittelyssä rundeja oli noin 2000 koko ajan (kaasuläppä ruuvarilla vakioasentoon) ja pesuöljyiksi oli vaihdettu ennen forten lisäämistä mobil1 RF.

                                            5w40 öljyt (gulf, syntiset) öljyt ja ö.-filtteri koneeseen ja koneen äänet ehkä hieman pehmeämmät, mutta ei merkittävää eroa. Vetää ehkä hieman pehmeemmin. Lampputähystyksellä katsoen venakopan sisällä puhtaampaa ja samoin öljypohjan tulpan reijästä katsottuna.

                                            Tyhjäkäynnin päästöt testin jälkeen heti kierrosten laskemisen jälkeen olivat noin 50 (HC) ja nousivat noin 100-110. Ja jäivät seilaamaan 100 -115 alueelle. (arvot CO 0,44 , HC 100, Co2 13,43). ( Rundeilla päästöt ok ennen ja jälkeen huoltoa). Ennen fortea päästöt olivat hieman suuremmat tyhjäkäynnillä. Jäänesto/e85 lisääminenkään ei auta. Taitaa olla katit ehtoopuolella ja kone "ei niin uusi enää" (1992). Ohivuotojen mittaus olisi ehkä seuraava niitti.
                                            Viimeksi muokannut Tommy200rs; 7.1.2010, 07:31.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X