Moro,
Ongelmana vuoden -95 Audi A6:n moottori, moottorina tuo v6 2.8 bansakone, oliskohan tyypiltään AAH, ihan en ole varma.
Ongelma alkoi sillä perinteisellä venttiilikoneiston kovaäänisellä kalinalla, kuulosti pahemmalta kuin dieselkone. Se kalina on kokoaikaista ja tulee koneen vasemmanpuoleisesta kannesta. Otin venttiilikopan irti ja huomasin, että venttiilikoneisto on lähes kuiva, joten hydraulinostimillakaan ei ole ollut öljynpainetta, joten siitähän tuo kalske sitten tulikin. Tässä vaiheessa lukemaan audiclubin keskusteluja ja sieltähän alkoi löytymään vikaraportteja, joissa vian syyksi sanotaan niitä paineventtiilejä kannessa sekä siellä imusarjan alla. Tästä innostuneena nyppäsin nuo pois, mutta päällisin puolin ne näytti ihan ehjiltä, vaihdettiin nuo uusiin, mutta ei se kalina noilla hävinnyt. Ei sitä öljyä edelleenkään näy siellä vasemmassa kannessa.
Otin oikeanpuoleisenkin venttiilikopan pois ja sen puolen koneisto oli yltäpäältä öljyssä, joten öljy ainakin kiertää. Starttasin tässä vaiheessa konetta, oikeanpuoleisesta kannessa olevasta öljyventtiilistä öljy lensi paineella parin metrin päähän autotallinseinään, mutta vasemmasta ei tullut mitään. Otin vasemmasta sen kannen paineventtiilinpois ja laitoin oikean venttiilikopan takaisin ja starttasin, mutta ei sieltä paineventtiilin reiästä tule mitään vaikka kuinka starttais, joten öljynpaine on mielstäni täysin kateissa vasemmasta kannesta.
Tämän jälkeen avasin nuo imusarjan alla olevat takaiskuventtiilit ja otin ne pois ja tein samanlaisen starttaustestin. Ajattelin, että noiden takaiskuventtiilien takana on kuitenkin öljynpaine, joten jos ne ottaa pois niin öljyn pitäisi sieltä reiästä ponnahtaa ulos. Oikeaan kanteen menevä linja pulputti kuin öljylähde, mutta tuo vasen tuotti nippanappa öljyä ulos sieltä reiästä. Sekin ero siinä oli, että starttauksen loppuessa, oikeassa reiässä oleva öljy valui samantie takaisin reiän syövereihin, mutta vasemmassa oleva ei valunut mihinkään.
Tutkein vielä koneen öljynkiertoa netistä löytämästäni kuvasta, ja siitä selvisi, että öljynsuodattimelta tulee vain yksi öljykanava , joka sitten haarautuu siellä lohkossa imusarjan alla. Kuvasta ja kuvatekstistä saa selville, että vasempaan kanteen menevä öljykanava kiertää kampiakselin kakkoslaakeroinnin kautta. Oikeaan kanteen menevä kanava ei tee mitään ylimääräisiä lenkkejä.
Ongelman ydin on mielestäni se, että tuo vasen kansi ei saa öljyä ollenkaan, mutta mikä tuon öljykanaviston on voinut mukamas tukkia niin pahasti, että öljy ei kierrä? Onko kellään mitään hyvää ideaa, mitä voisi vielä kokeilla ennenkuin vedän koko motin osiksi? Koneen rakennetta sen enenpää tuntematta, onko mahdollista esim. se että kampiakselin laakeri olisi jotenkin pyörähtänyt jaestää öljyn kierron kannen suuntaan?
Vai onko vasemman kannen suuntaan oikeasti niin paljon pienempi paine kuin oikeaan kanteen johtuen juurikin tuosta, että kanava kiertää kampiakslin laakeroinnin kautta ja tästä johtuen takaiskuventtiilien kohdalla näkemäni öljyn pulppuamisen ero on niin suuri. Ja oikeasti tukos olisikin tuon takaiskuventtiilin ja kannen välissä. Voiko esim. kannentiivisteestä päästä jotain tukkimaan tuota öljykanavaa?
Ongelmana vuoden -95 Audi A6:n moottori, moottorina tuo v6 2.8 bansakone, oliskohan tyypiltään AAH, ihan en ole varma.
Ongelma alkoi sillä perinteisellä venttiilikoneiston kovaäänisellä kalinalla, kuulosti pahemmalta kuin dieselkone. Se kalina on kokoaikaista ja tulee koneen vasemmanpuoleisesta kannesta. Otin venttiilikopan irti ja huomasin, että venttiilikoneisto on lähes kuiva, joten hydraulinostimillakaan ei ole ollut öljynpainetta, joten siitähän tuo kalske sitten tulikin. Tässä vaiheessa lukemaan audiclubin keskusteluja ja sieltähän alkoi löytymään vikaraportteja, joissa vian syyksi sanotaan niitä paineventtiilejä kannessa sekä siellä imusarjan alla. Tästä innostuneena nyppäsin nuo pois, mutta päällisin puolin ne näytti ihan ehjiltä, vaihdettiin nuo uusiin, mutta ei se kalina noilla hävinnyt. Ei sitä öljyä edelleenkään näy siellä vasemmassa kannessa.
Otin oikeanpuoleisenkin venttiilikopan pois ja sen puolen koneisto oli yltäpäältä öljyssä, joten öljy ainakin kiertää. Starttasin tässä vaiheessa konetta, oikeanpuoleisesta kannessa olevasta öljyventtiilistä öljy lensi paineella parin metrin päähän autotallinseinään, mutta vasemmasta ei tullut mitään. Otin vasemmasta sen kannen paineventtiilinpois ja laitoin oikean venttiilikopan takaisin ja starttasin, mutta ei sieltä paineventtiilin reiästä tule mitään vaikka kuinka starttais, joten öljynpaine on mielstäni täysin kateissa vasemmasta kannesta.
Tämän jälkeen avasin nuo imusarjan alla olevat takaiskuventtiilit ja otin ne pois ja tein samanlaisen starttaustestin. Ajattelin, että noiden takaiskuventtiilien takana on kuitenkin öljynpaine, joten jos ne ottaa pois niin öljyn pitäisi sieltä reiästä ponnahtaa ulos. Oikeaan kanteen menevä linja pulputti kuin öljylähde, mutta tuo vasen tuotti nippanappa öljyä ulos sieltä reiästä. Sekin ero siinä oli, että starttauksen loppuessa, oikeassa reiässä oleva öljy valui samantie takaisin reiän syövereihin, mutta vasemmassa oleva ei valunut mihinkään.
Tutkein vielä koneen öljynkiertoa netistä löytämästäni kuvasta, ja siitä selvisi, että öljynsuodattimelta tulee vain yksi öljykanava , joka sitten haarautuu siellä lohkossa imusarjan alla. Kuvasta ja kuvatekstistä saa selville, että vasempaan kanteen menevä öljykanava kiertää kampiakselin kakkoslaakeroinnin kautta. Oikeaan kanteen menevä kanava ei tee mitään ylimääräisiä lenkkejä.
Ongelman ydin on mielestäni se, että tuo vasen kansi ei saa öljyä ollenkaan, mutta mikä tuon öljykanaviston on voinut mukamas tukkia niin pahasti, että öljy ei kierrä? Onko kellään mitään hyvää ideaa, mitä voisi vielä kokeilla ennenkuin vedän koko motin osiksi? Koneen rakennetta sen enenpää tuntematta, onko mahdollista esim. se että kampiakselin laakeri olisi jotenkin pyörähtänyt jaestää öljyn kierron kannen suuntaan?
Vai onko vasemman kannen suuntaan oikeasti niin paljon pienempi paine kuin oikeaan kanteen johtuen juurikin tuosta, että kanava kiertää kampiakslin laakeroinnin kautta ja tästä johtuen takaiskuventtiilien kohdalla näkemäni öljyn pulppuamisen ero on niin suuri. Ja oikeasti tukos olisikin tuon takaiskuventtiilin ja kannen välissä. Voiko esim. kannentiivisteestä päästä jotain tukkimaan tuota öljykanavaa?
Comment