Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ohjaustehostimen letkun vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ohjaustehostimen letkun vaihto

    a6 -95 v6 ohjaus tehostimen letku pitäis vaihtaa, onko kokemusta miten pääsee käsiksi letkuliitokseen joka on raidetangon päässä? pitääkö jarrutehostin purkaa edestä pois jotta liittimeen pääsee käsiksi? vai onko jotain helponpaa miten sinne pääsee käsiksi.
    on muuten aika arvokas marmoritiskillä (263?), hydrauliliikkeessä uusi letku n.20?..

  • #2
    On kokemusta. Jarrutehostin pitää purkaa. On paskamaisesti kiinni neljällä pultilla koelaudan alla oikein perällä pehmusteiden jne alla.

    Pura kaikki muovit ratin alta. Irrota poljintanko (ihan vaan sokalla kiinni, ei itse poljinta pois). Revi pehmusteet ja äänenvaimennukset syrjään. Työntötangon juuressa joka puolella on muistaakseni 10mm mutterit (4 kpl) ja himopitkällä räikkäjatkolla ja nivelellä saat jarrutehostimen pultit auki ja laite nousee irti. Ahdasta on ja varaa joku lamppu/valasin. Kerron sen jo nyt. Vasta sitten pääset irrottamaan ja kiristämään näkyvää mutta hankalassa paikassa olevaa tehoistajanletkun/putken pulttia. Alkupäräisletkussa on hammastankosimpukka päässä lyhyt "keirukkaosuus" putkesta tehtynä jonka rooli on kai ohjauksen äänenvaimennus(?). Siksi sen irrotus kunnon purkumista on vieläkin vaikeampi.

    Jarrunestesäiliö/pääsynteri osan saat irti ilman että jarruputkia kannattaa irrottaa. Taivuttaa vain varovasti eteenpäin. ABS takia vältä irrotusta viimeiseen asti. Koneen päällä olevat imusarjamuovit ja alipaineletkun pois myös.

    menee 2-3h min mutta ei ole mahdoton projekti. Kun tehostin on poissa niin tilaa on reilusti laittaa putkin/letkun kerralla kuntoon.
    Viimeksi muokannut Pennivasara; 9.7.2007, 12:45.

    Comment


    • #3
      Suosittelisin uuden letkun ostamista vaikka kallis onkin. Siinä letkussa on joku kuristin tms ja jos vaan teettää uuden letkun vanhoihin päihin niin eipä toimi kunnolla. Ratin kääntely aiheuttaajärjetöntä meteliä ja tärinää hydraulijärjestelmässä, sitten öljy lämpenee ja sulattaa muoviset putkien kannakkeet, säiliöön tulevat letkut jne.
      Kaveri justiin muutama viikko sitten "säästi" aikaa ja vaivaa tekemällä ensin halvasti ja sit uudestaan vähä kalliimmasti. Siinä sitä taas meni turha työ ihan hukkaan....

      Comment


      • #4
        Jos kuristin on liittimissä niin silti on vielä mahdollista teettää letku vanhoilla liittimillä, mikäli vain ovat tarpeeksi standardimallisia.

        Comment


          #5
          Siinä letkussa on n. keskellä semmoinen möykky. Oliskohen se kyseinen kuristin.

          Oliskohan mahdollista katkaista alkup. letku, niin että kuristin jää jäljelle ja vetää uudet liittimet päihin ja tehdä pieni letku jatkoksi, että pituus riittää.

          Comment


          • #6
            http://www2.discountgermanparts.com/...+Hose&dp=false

            Netissä näitä letkuja löytyy kunnollisia monestakin paikkaa (ohessa yksi). Omani maksoi USD 99,-.

            Comment


            • #7
              itse tein adapterin vanhan letkun yläpäästä, pätkä kupariputkea väliin ja normaalilla hydrauliikka liittimellä kiinni letkuun. toimii hyvin, eikä ongelmia.
              omassani vuoto oli letkun ylimmäinen prässätty liitos.

              Comment


              • #8
                Itelle pitäs kans vaihtaa tehostajan letku siihen koneen päälle, onko tietoa saako noita muualta kuin jenkeistä?

                Comment


                • #9
                  Näyttää löytyvän skruvat.fi sivuilta tuohon C4een. aika "edullisesti" letku. 120e Tohtii varmaan laittaa? Ainakin näyttäis olevan mutkat ja supisteet paikallaa..

                  Comment


                  • #10
                    Ei tarvii purkaa jarrutehostajaa pois, onnistuu vaihtaa siitä välistä. Ainakin omaan sain vaihdettua. Ja quattro zentralesta saa varmaan käytetyn letkun paljon halvemmalla. Maksoi itselle ~30€ posteineen.

                    http://www.quattro-zentrale.com/shop...ategorieid=151
                    Viimeksi muokannut pasi_orava; 16.12.2012, 09:04. Perustelu: Linkki

                    Comment


                    • #11
                      Näinkö siis A3sessa? Vai oletko kirurgi? 50e noita käytettyjä saa suomestakin.
                      2v on kohtalaisesti pitänyt sillä että oon vetäny vulkanoituvaa teippiä siihen alkumatkalle ja klemmarin ja nyt teippi on aika soosina ja päästää läpi...(tietenkin itse letkunki liitos on huonontunut)

                      Olisko huono idea vetää tiukka LIIMAkutiste sukka tuohon ja vaikka se klemmari??


                      edit: Laitoin pätkän isoa kutistuvaa liimaputkea letkun alkupäähän ja joka ei paljoa sähköliikkeessä maksanut, kun sai katkoo tarvitsemansa pituuden ja nyt ei enää tiputtele allensa vihreää nestettä! on aika kova patukka kun jäähtyy kunnolla, ja varmaan tukeekin letkua tärinöiltä. Nyt vain odotellaan koska letkun alapäästä alkaa soihaamaan..
                      Viimeksi muokannut sukramair; 27.2.2013, 09:40. Perustelu: Kokeiltu on..

                      Comment


                      • #12
                        No heh heh pitkä itku pitkästä letkusta.. 3kk tuubi kesti ja sit alko tihkumaan kovettuneen liiman välistä, mutteriin päin on pitänyt ja sielä päässä on myös klemmari.. Letku menee vaihtoon mutta mielenkiintoista olisi ollut jos tuon idean toteuttaisi heti alkuunsa kun alkaa tirisemään, ja laittais sukan koko matkalle ja klemmarit sinne tänne vielä kun liima on lämmintä.. Tosin tuubin lämmitys ei oikeastaan onnistu koko matkalta ainakaan niin että ympäriinsä kutistuisi.

                        En oikein hahmottanut alapäätä että kumpi se letkun pää on? Ylempi vai alempi? Avain joku 15mm? Jos uhrais vasemman kätensä ja tunkis sen tuonne avain mukana niin ehkä olis vaihdettavissa (ku ei tuolla 3v pojallakaa ole vielä woimaa) ilman tehostimen irroitusta, kaasuvaijeri ja jarruputkethan siinä on onkalon tiellä. Onko jollakin muulla kokemusta että onnistuuko?

                        Comment


                          #13
                          Liimakutistesukan liima ei ole tarpeeksi joustavaa. Sehän periaatteessa ihan vain kuumaliimaa. Letku elää sen verran, että liima lopulta murtuu ja öljy löytää tiensä ulos sukan ja letkun välistä. Muutenkin vähän vihamielinen ympäristö liimoille, tärinän, lämpötilanvaihteluiden ja kemikaaleille altistumisen vuoksi.

                          Comment


                          • #14
                            Ääni letkun vaihdon jälkeen?

                            No niin nyt on letku lopulta vaihdettu mutta ei siinä vielä kaikki.. Itse en vaihtanut letkua mutta onnistui kuulemma ilman jarrutehostimen irroitusta, siirtämällä kaikki irtoavat sähköt yms. Pois tieltä ja käyttämällä mielikuvituksellisesti erilaisia avaimia.. Mutta nyt pitää sellaista ohjaustehostajan ääntä mitä ei ennen kuulunut olenkaan.

                            2vuoden aikana mitä se vuoti, käytin reilu 2l mineraalipohjaista LHM:ää ja nyt samalla vaihdettiin tilalle alkup. VAG synteettistä päärynämehua. Hammastanko kuiva. Säiliössä pinta MAX. Yhtään ei vaahtoa eikä pumppu pidä meteliä. Ohjaustuntumassa ei ole mitään outoa eikä nykimistä Mutta hitaassa ajossa kuuluu ääntä käännellessä vähän tai enemmän, 80jälkeen sitä ei varmaan edes kuule, tyhjäkäynnillä paikallaan ei kuulu mutta kierroksilla 1000-3000 kuuluu nousevan kierrosten mukaan ja sitten se loppuu tai katoaa moottorin karjuntaan.

                            Kun ääni kuuluu se kuuluu koko ratin kääntämisen ajan kunnes on tapis ja of course pitää hieman enemmän ääntä niinkuin normaalistikin vasten ääriasentoa..
                            Ajettu 350km eli ilmannut varmasti itsensä eikä pinta ole vajonnut yhtään.

                            Eli tuskin tuo uusi neste on huonompaa kuin entinen kerta sopii sekoitettavaksi mineraalipohjaisen kanssa (use only mineral hydraulic fluid only) huomasin äänen heti ja ajelin tyytyväisenä ajatellen että loppu ilma se sielä vain poistuu, niinkuin täällä on jossain lukenut että vaatii joskus pitkänkin ajon vaikka järjestelmää ilmattu.. Ääni ehkä hieman vaimenikin 100km jälkeen.. Voisiko jenkeistä tilattu OEM tarvike letku (paketis lukee CODAN) olla kuitenkin sen verran erilainen että se pitäisi ominaisääntään? Niinkuin täällä on kirjoiteltu että itse teetetyt normaali letkut pitävät hirveää jurinaa.. Letkussa on kyllä supistin puolessa välissä ja kiekura alapäässä, en päässyt vertailemaan niitä toisiinsa mutta voisiko kiekura (äänenvaimennin) olla hieman erilainen tai hieman eri kokoista putkea josta ääni johtuis? Ääni nyt ei sinänsä haittaa kun vain tietäisi ettei mitään ole vikana.. Pumppuunhan ääni viittaa kun kierrokset siihen vaikuttaa, olisko se nyt kovilla kun järjestelmä tiivis??
                            Viimeksi muokannut sukramair; 24.6.2013, 07:17.

                            Comment


                            • #15
                              Pitänee tarkistaa vielä tuo letkun alapään potero jos kiekura ottaa resonanssia sielä johonkin. Kun mitään toiminnallista häikkää ei ole eikä pumppu kerrasta ala huutamaan.. Onko tuossa säiliössä muuten mitään suodatinta letkun pääs joka vois olla tukos?

                              Resonanssia vois ajatella siksikin että pumpun luota,eikä mistään muualtakaan kuulu yhtään mitään missään tilanteessa, mutta sisällä ääni kuuluu (esim. Rattiakselia pitkin) ja kun kierrokset on yli 3000rpm niin ääni muuttuu niin korkea taajuiseks ettei sitä kuule tai se ei kantaudu rakenteissa niin hyvin. (heh on nää audit niin galaktisia laitteita! Millaisiahan keskustelu palstoja aikanaan lentävistä autoista tulee :D )

                              -edit-
                              Vasemman käden kyynerpää vännetty sijoiltaan ja todettu että kiekura osuus on aika tukevasti kiinni jarrutehostajan takaosas, letkua vääntämällä äänet vaimenee.. tähän hätään en ehdi tuolle muuta tehdä mutta eipä tuossa voi muuta vikaa olla.

                              -edit-
                              Letkua väännetty sen verran että ei enää juurikaan (ehkä) ota kiinni ja kaikki mekkala loppui siihen, hiiren hiljaista. Case is closed.
                              Viimeksi muokannut sukramair; 4.8.2013, 22:10. Perustelu: Lisää tietoa..

                              Comment


                              • #16
                                Täältä osin letkun kohtuuhintaan

                                Tästä osoitteesta http://www.ebay.de/itm/151068061950?...84.m1438.l2649 ostin Febin letkun hintaan 139,45 posteineen. Febi valmistaa alkuperäisosia VAG:lle, joten osa lienee hintansa arvoinen. Ilmoituksessa on myös mainittuna Audin alkuperäisosanumero. Katsotaan nyt, millainen letku tuli ostetuksi ja edessähän on vielä purkamis- ja asentamisriemu. Palaan asiaan myöhemmin, kun letku on paikallaan.

                                Comment


                                  #17
                                  Onko tietoa miten vittumainen homma on 3BG BAUhun vaihtaa pumpulta tangolle menevä letku?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Letkuvuoto

                                    Liekköhän nyt oikealla osiolla, mutta modet laittakoot sopivalle, jos käy.

                                    Ihan semmosta, kun tuosta WanhastaRouvasta alkanu vähän tihkuttaa tuota vihreetä kultaa sieltä Wickersin päästä letkusta, niin onko otettava jotain huomioon, jos tuon letkun vaihtaa säiliöstä siihen tehostimelle tulevaan?

                                    Ilmausta yms? Vai tosinopeat kädet, ettei paljon ennätä valumaan.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kuristin

                                      Vanha juttu mutta ite korjasin tuon tilanteen missä on ite tehty paine putki siten että pumpunpuolelta otetaan banjopultti irti ja siitä hitsataan reijät umpeen oliko 3kpl ja sitten 2mm reikä hitsattujen reikien viereen niin sillä saadaan virtausta rajoitettua. Toivottavasti auttaa jotakin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        1996 AAN 2.2 turbo malliin ohjaustehostimen pumpulta raidetangolle menevä hydrauliputki vuoti tietenkin, ja vuoto oli piilossa imusarjan alapuolella. ETKA sanoo että Q-loppuinen olisi tuo varaosan numero, jota ei tietenkään kovin helposti saa, joten tilasin saksasta tämän: 4A1422893AG ihan pientä taivuttelua vaati, muuten melkein heittämällä meni kiinni. Jarrutehostinta ei tarvinnut purkaa tai siirtää. Alkuperäinen putki meni imusarja alla piilossa, tämä tekee vähän mutkaa ahtopaineputken toiselta puolelta, mutta hyvin mahtui ja toimii hyvin. Ei vuoda enää. Voi vaatia pienemmät kätöset kun irrottaa banjopulttia käsin tangosta, kiintolenkillä pärjää ja voimaa tarvitaan avaamisessa. Hinta putkelle oli noin 45 eur + rahti 13 eur. On alkuperäistä vastaava, eli kuristin on siinä putken keskellä.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X