Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ABS temppuilee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ABS temppuilee

    Eli abs ja esp merkkivalot syttyilee satunnaisesti.
    VAG-Com ilmoittaa 00301 ABS return pump flow - intermittent
    Oisko kellään ideoita??
    Releet on tarkastettu ja ne vetää.

    #2
    Ihan varma en tuosta vikakoodista ole, mutta tyypillisin vika ABSeissa on pyörimisnopeusanturit. Joka navassa on pieni anturi, joka mittaa pyörän pöyrimisnopeutta. Noiden puhdistus ja uudelleen säätö auttaa usein.

    Comment


    • #3
      Joka pyörältä tulee signaali ja anturit on ehjät.
      Pumppu toimii ainakin kun ilmaa jarrut.
      Eli kun Vag-comilla laittaa pumpun päälle niin se toimii.
      Eikä controllerissa ole diagnostiikan mukaan mitään vikaa.

      Comment


        #4
        Mutta eikös toi intermittent tarkoita hetkellistä, eli ajoittaista vikaa. Mittaushetkellä varmaan vain sattui pelaamaan.

        Nollaa koodit ja tsekkaa kun vika on päällä.

        Comment


        • #5
          Sehän tässä just kaiveleekin, kun herjaa samaa vaikka vika on päällä!
          Joskus vika tulee heti kun auto liikahtaa eli sehän tekee jonkun tarkistuksen (self diagnosis)
          kun auton nopeus on n.6km/h.
          Joskus vika tulee normaalissa ajonopeudessa.
          Sit voi mennä monta päivää ilman mitään vikaa...
          Oon tarkastanu kaikki liittimet ja ne pitäis olla ok.
          Tarttee varmaan käyttää jossain bosch-tohtorissa...

          Comment


            #6
            Kannattaa katsoa että ne pulssikehät on kiinni, itsellä oli yhdestä se poikki ja pyöri välillä mukana, välillä ei.

            Comment


            • #7
              Nonniin löytyihän topic, jossa oireet ovat olleet hieman samanlaisia kuin mulla oli(profiilin biili).
              Sain jo kuitenkin vian korjattua; puhdistin ABS:n hydraulipumpulle(8D0 614 111 D) menevän liittimen kontaktipinnat.

              Ensin vikakoodit oli:
              00301 - ABS Return Flow Pump (V39)
              35-10 - - - Intermittent
              00302 - Shareware Version. To Decode all DTCs
              35-10 - Please Register/Activate - Intermittent

              Ja vian ilmaantumisen jälkeen välillä hydraulipumppu jäi pörisemään päälle, vaikka virrat oli pois!
              ABS:n valo syttyi viimeistään muutaman kilometrin ajon jälkeen.

              Puhdistin WD40:llä hieman & nollasin koodit. Vika muuttui:
              00302 - ABS Solenoid Valve Relay (J106)

              Tämän jälkeen puhdistin kontaktipinnat mekaanisesti & WD40:stä perään. Nyt on muutaman päivän toiminut ok!

              Comment


                #8
                Miten on Kimmon ja Juhan autot tulleet kuntoon ?

                Tuossa yksi A4Q -00 antaa samaa 00301 koodia ja kyseinen pumppu jää pyörimään vaikka auton sammuttaa. Meneekö uusiksi rele, ABS ECU vai koko hydrauliyksikkö ?

                Comment


                  #9
                  Itselleni vastaten:
                  Tuossa tapauksessa syynä oli pumpun rele jossa kärjet palaneet kiinni. Löytyi relepaikasta 7 kuljettajan jalkatilasta (B5 facelift).

                  Comment


                    #10
                    Minulla tuli myös tämä vikakoodi skeidassa: 00301 - ABS Return Flow Pump (V39).

                    ABSit oli rikki kuukausia, kunnes tänään jaksoin paneutua paremmin asiaan. Vikahan oli suuren suuri, 40A sulake oli kärähtänyt akkukotelon päältä. :) Olis pitänyt jo kauan aikaa sitten tutkia tuo, on nimittäin kaihertanut mieltä että pitääkö siihen ostaa yli 500€:n ABS-pumppu...

                    Comment


                    • #11
                      Joo, elikkä vissiin samaan kategoriaan kuuluu minunki vika. ABS-merkkivalo palaa ja ajotietokoneen näytössä vilkkuu punanen huutomerkki. Aluun nuo valot sytty ihan randomilla millon sattu ja sammuvat kun käynnisti auton uudestaan. Lopulta sit jumittuvat palamaan kokonaan, eli ei sammu enää ollenkaan ne valot.

                      ABS-anturit on mitattu jo ovat ehjät, abs-hammaskehät vetareiden päissä on ehjät, ainakin jos oskilloskooppimittaukseen on uskomista. Ihan puhdasta ja katkeamatonta sini-aaltoa tuli kaikista pyöristä kun mitattiin. Yhen vetarin käytin jopa irtikin ja tarkistin hammaskehän ehjyyden ihan silmällä. Muistakin pyöristä tuli siis yhtä hyvää aaltoa kuin tästä "varmasti ehjästä".

                      Käytin autoa sitten eräässä huoltamossa jossa tekivät omia testejään ja lukivat koodit ja sanovat että abs-ohjainlaite on rikki. Ostin sitten käytetyn, mutta ehjän boksin ja vaihdoin sen - valot palaa edelleen :/ Nyt luin siten koodit:

                      00302 ABS Solenoid Valve Relay (J106)

                      Mistähän tota osais lähtee metsästelemään?

                      Ja kulkinehan oli kuvauksen peli, eli A4 1.8tq vm. -96
                      Viimeksi muokannut arg0n-; 30.10.2011, 21:43. Perustelu: lisäys

                      Comment


                        #12
                        siellä hydraulilohkon kyljessä luultavimmin, sun vuosimallissa. Voi olla myös kuskinjalkatilassa.
                        Kannattaa ilmottaa auto ja vuosimalli, niin ei aina tartte kaivaa kristallipalloa esille.

                        Comment


                          #13
                          Mutta amalin jos se kuitenkin hyvin välillä toimii. Sorry modet OT:ksi meni ;) !!

                          http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...67&postcount=7

                          http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...11&postcount=8
                          Viimeksi muokannut Killeri; 30.10.2011, 21:56. Perustelu: Linkin lisäys.

                          Comment


                          • #14
                            Tuolla on aika runsaasti nuita releitä, että oisko jollain tietoo tai veikkausta mikä niistä vois olla se abs:än rele? Kaikissa tuntus olevan joku kolminumeroinen luku päällä. Kuskin jalkotilasta tosiaan löyty nuita releitä, kiitos siitä vinkistä!

                            Comment


                              #15
                              -96 vuosimallissa voi olla Bosch 5.0 tai 5.3 ja niissä on eri systeemit.
                              Tuossa vanhemmassa joka sulla luultavasti on, niin siellä on kaksi relettä hydraulilohkon kyljessä. Löysitkö niitä?

                              Comment


                              • #16
                                Kyseinen rele on suojakotelon alla ABS yksikössä. Siellä on myös toinen rele J105. Tietystä vuosimallista lähtien releessä J106 on sulake sisällä eli se nyt ainakin kannattaa tarkastaa.
                                Vikakoodi 00302 antaa vikamahdollisuudeksi myös hydrauliikkayksikön N55.

                                Comment


                                • #17
                                  Löyty nuo molemmat releet ja mitattiin ne ja kunnossa olivat molemmat... Lie sitten tuo hydrauliyksikön N55? Mistähän se löytyy?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eli N55 on se koko yksikkö missä esim. releet on kiinni.
                                    Tuossa hyvät kuvat : ABS Bosch 5 : http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_162.PDF
                                    Kytkentäkaaviossa näkyy esim. moottori V39, se on myös yksi vikakohde.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Pitäskös sen abs-valon sammua itestään sitten kun vika on korjattu, vai pitääkö jotenki nollata koodit tai jotain?

                                      Comment


                                        #20
                                        Riippuu viasta. Mut kannattaa kokeilla nollata, niin tulee ainakin varmuus.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Joo eipä oo selvinny tämä vika vieläkään, kun meni vähän mielenkiinto homman. Nyt tosin polttelee aivan tajuttomasti päästä ajelemaan kun alkaa olla jo q-kelejä!

                                          Mitenkäs muuten kun tuon vikakoodikoodin 00302 yhteydessä siinä alapuolella lukee myös että "DTC definitions not found, please refer to vehichle service manual!" Tuohan siis meinaa että vikakoodeja ei löytynyt ja kehotetaan lukemaan huoltokirjaa, mutta kuitenkin samaan aikaan antaa tuon ko. koodin. Nollasin koodit omalla lukulaitteella ja tuli ihan normaalisti että "codes erased" ja heti kun koitti hakea uudestaan koodeja niin ei enää antanut edes tuota koodien löytymättömyys herjaa, vaan tuli että ei ois mitään vikaa, mut sit kun käytti virtoja poissa ja laitto takasi ja luki uusiks koodit niin taas löyty tuo viestin alussa oleva koodi...

                                          Edit. Niin ja tuo Vepek:in mainitsema moottori V39 pyörii oikein mainiosti kun syötettiin siihen suoraan virtaa, sekä kaikki kaaviossa näkyvät releet, sekä sulakkeet ovat ehjiä.
                                          Viimeksi muokannut arg0n-; 28.12.2011, 21:27. Perustelu: Lisäystä

                                          Comment


                                          • #22
                                            No nyt on irrallaan koko tuo hydrauliyksikkö, eli N55. Avattiin se ja tarkastettiin ettei oo yhtään kylmiä juotoksia. Siellä sisällä on 12kpl venttiilejä, joihin jokaiseen erikseen syötettiin suoraan virtaa ja kaikki "napsuivat", eli olivat ehjiä.
                                            Tuo moottori V39 rupes arveluttamaan, että mitenkä kovasti sen pitäis pyöriä, kun se ei nyt sitten kuitenkaan mitenkään erityisen reippaasti pyörinyt? Suihkuttelin sinne CRC:tä ja pyörittelin siinä samalla sitä, niin kuulosti kuin se ois vähän vironnut ja alkanut kovempaa pyörimään. Voikohan tuommonen hieman nihkeesti pyörivä pummpu aiheuttaa tuota ko. vikakoodia?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Joo sepä se oli. Ilmeisesti tuo abs-yksikkö luuli ettei se pumppu toimi ollenkaan, kun sen verran nihkeesti pyöri. Pumpum herkistely, takasin läjään ja avot, valo sammui! =)

                                              Comment

                                              Working...
                                              X