Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Multitronic kytkinpakka

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Multitronic kytkinpakka

    Kyselin maahantuojalta muutamia tietoja. Autoni on otettu käyttöön 30.10.2005 ja auto on v. 2006 mallia. Hammashihnan vaihtoväliksi suomessa ilmoitettiin 180 000 km, aikas pitkä!
    Lisäksi multissa on 7 vaihdetta, mulle ilmoitettiin, että kytkinpakka on 6-levyinen. Eli pakkako on siis 6-levyinen ja laatikko ns. 7 vaihteinen??

  • #2
    Osoite:
    http://www.veengrond.com/auto/vag_ssp.php
    Manuaali:
    ssp228 Stufenloses Automatikgetriebe multitronic 01J.pdf

    Comment


      #3
      Katsoppa varsin vaihdekaavion näyttöä kun vaihdevalitsin on ns. "käsivalintatilassa". Siitä sinä näet, montako esiohjelmoitua "vaihdetta" autossasi on. Luulisin kuitenkin että autossasi on 6-esiohjelmoitua vaihdetta ja seitsemänlevyinen pakka. Näin normaalisti.

      Hammashihnan vaihtoväliksi ilmoitetaan 4-sylinterisillä bensiinimoottoreilla 180 000 km, mutta huoltokirjassa lukee pienellä että "Eräissä moottoreissa lyhennetty vaihtoväli, tarkista vaihtoväli Audi-huollostasi.

      Profiilin A6:n jakohihnan vaihtoväliksi huolto ilmoittaa 120 000 km, vaikka huoltokirja sanoo 180 000 km.

      Comment


      • #4
        "Vaihteiden" lukumäärällä ja kytkinpakan lamellien lukumäärällä ei ole mitään tekemistä keskenään.

        Comment


          #5
          "Vaihteiden" lukumäärällä ja kytkinpakan lamellien lukumäärällä ei ole mitään tekemistä keskenään.
          Totta. Minä en vain vielä ole törmännyt 7-vaihteiseen multitronic-laatikkoon.

          Noista kytkinpakan lamellien lukumäärästä sen sijaan on olemassa monta eri tietoa. Sen tiedän, että profiilin Audissa oli 5-levyinen pakka (FRW), joka sittemmin vaihdettiin 7-levyiseen. Mutta täällä on liikkunut "varmaa" tietoa, että olisi olemassa myös 6-levyinen pakka.

          Silloinhan tämä tarkottaisi sitä, että noissa surullisen kuuluisissa multitroniceissa olisikin 3 eri kytkinversiota.

          Comment


          • #6
            Nykyään lamelleja on joko 6 tai 7 moottorista riippuen.

            profiilin Audissa oli 5-levyinen pakka (FRW), joka sittemmin vaihdettiin 7-levyiseen.
            Uskallan väittää että sulla on vaihdettu 6-levyinen pakka.

            Comment


            • #7
              jannekk.

              Ainaki profiilin A4:ssa on 7 esiohjelmoitua "vaihdetta"

              Paljonkohan se tuo 6-levyinen pakka kestää tehoa/vääntöä?

              Ei muuten, mutta sitten joskus jos haluais vaikka lisempi potkua... :)

              Comment


              • #8
                Ssp228 sivu 10:
                Maximal übertragbares Drehmoment:bis 310 Nm

                Comment


                  #9
                  Sulemi:

                  Autosi vuosimallista päätellen, kyllä siinä on jo tuo seuraavan sukupolven pakka, elikkäs 7-levyinen. Ja ellen väärin muista, niin ensimmäisen sukupolven multi on mitotitettu 280 Nm:n momentille. Toisen sukupolven multin momentinsietokyky on luokkaa 380 Nm (käytetään mm. Audi A6 2.7TDI:ssä)

                  Comment


                  • #10
                    Kiitoksia tiedoista.

                    Uutena Audistina, ei ole vielä kyseisestä merkistä paljon kokemusta :) Mutta tästä se pikkuhiljaa.

                    Nim. sisäänajoa vielä 86km ;)

                    Comment


                    • #11
                      Autosi vuosimallista päätellen, kyllä siinä on jo tuo seuraavan sukupolven pakka, elikkäs 7-levyinen
                      1.8T:ssä on 6-levyinen kytkin vaikka olis kuinka uusi Audi.

                      Comment


                        #12
                        Tästä lastutuksesta multin yhteydessä on keskusteltu ennenkin. Kun tuo Juha sinnikkäästi väittää, että 1.8T:n yhteydesä on aina 6-levyinen kytkin, niin se vain vahvistaa epäilyni lastutuksen järkevyydestä.

                        Viitaten edelliseen postaukseeni, 6-levyinen on mitoitettu 280 Nm:n momentinkestolle, eikä se vakiossa 110 kW:n (210 Nm) moottorin perässä näytä kestävän, en näe lastutukselle kovin vankkoja edellytyksiä.

                        Mutta jos nyt sattuisi käymään niin huono tuuri, että tuo kytkin kulahtaisikin ennen aikojaan, kuten allekirjoittaneelle kävi, niin silloin sinne vaihdetaan koko kytkinasetelma akseleineen kaikkineen ja silloin sinne tulee tuo 7-levyinen kytkin. Ja tälle luvataan tuo 380 Nm, jolloin virilastullekin alkaa jo olemaan hyvät edellytykset.

                        Voi olla liiallista varovaisuutta osalani, mutta vaikka omassa multissa on tuo järempi kytin, en siltikään ole kovin innokas kiskomaan autostani enempää tehoa ulos, kuin mitä siinä on nyt.

                        Comment


                        • #13
                          Juha uskoo mitä elsa sanoo.

                          Comment


                          • #14
                            Tästähän asiasta on syntynyt oikein väittely.
                            Vien keskustelua nyt hiukan offtopic:

                            Paljonko maksaa vaihtaa tuo heikompi lamelli-zydeemi tuohon vahvempaan.
                            Eli jos ostaisin vaikka 1.8T:n 110Kw ja päättäisin lyödä lastua kiinni, joka aiheuttaisi vuoden parin viiveellä mahdollisen lamellipakan rikkoutumisen, kuinka paljon saisin varata korjaus/varaosakuluihin.

                            Typerä kysymys, mutta voi osiltaan vaikuttaa seuraavan autoni ostopäätökseen...

                            Comment


                            • #15
                              Lamelli-zydeemiä ei saa suinpäin vaihtaa "isompaan", ohjainlaite kulkee käsi kädessä kytkinpaketin kanssa.

                              Kytkinremppa maksanee muutaman kiloeuron.

                              Comment


                                #16
                                Näinhän se menee.

                                Itse tuon remontin kokeneena voin sanoa, että remontti maksoi kokonaisuudessaan noin 2200 ?, josta onneksi maahantuoja korvasi suurimman osan.

                                Comment


                                • #17
                                  mutta eikös se ensimmäisen sukupolven multi joka kestää sen 280Nm ollu 5 levynen. Eli paljon siis 6 levyinen kestää jos 7 levynen sen 380 Nm ??

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tulipa taas käytyä hoviroparin pakeilla (tämä Jumalan lahja automaatin omistajalle ;) kun piti Passattiin tehdä raidetankoremppaa.
                                    Oli siellä taas hirvittävä määrä autoja laatikko romuna. Pari A4:ää (sekä multi että normi automaatti), S80, V70, Neon ja pihalla kasa muita odottamassa...
                                    Tuli vaan niistä Multitroniceista juttua ja kaveri sanoi, että voi ne järeämmällä kytkinpakalla olevat kestää ehkä hieman kauemmin mutta ihan yhtä paskoja ne on.
                                    Ja lastutus on kuulemma iso ongelma kanssa. Eli jos haluat homman pelittävän oikein, niin laatikosta pitäisi saada paineita nostettua. Ja siinäpä toinen ongelma, valitteli kun maailmasta löytyis edes joku joka osais vaikka Audillekin tehdä erillisen softan ja boksin ohjaamaan laatikkoa ja pääsis säätelemään niitä paineita niin, ettei pääse missään vaiheessa luistamaan.
                                    Rivien välistä voi siis lukea, että jos Suomessa tulee joku väittämään että osaa lastutuksen yhteydessä muuttaa laatikon softan niin että se toimii hyvin ja pelastaa sen tuholta, niin puhuu kakkaa. Totta kai vaihtokohtia pystyy ropaamaan mutta ilmeisesti se paineiden nosto niin ettei pääse luistamaan on ratkaisevaa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tämä hoviropari on tietenkin nähnyt vain resuja laatikoita, ei se tee kaikista paskoja. Alkupään askeissa on ollut jonkun verran ongelmia mutta paranemaan päin ne on menossa.


                                      pääsis säätelemään niitä paineita niin, ettei pääse missään vaiheessa luistamaan
                                      Meno voi olla melko tökkivää jos laatikko ei luista.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Noh, minun ymmärtämykseni noista laatikoista on aika nolla... Mutta näin käsitin, että kun saisi paineita lisää niin luisto vähenisi. Se on sitten kai säätöjuttuja ettei menosta tulisi tökkivää?
                                        Ja joka oikeasti osaa softaa vääntää, antaa laatikon luistaa silloin kun sen pitää ja ei anna luistaa silloin kun ei saisi.

                                        Ja hänen mielipiteensä niistä vahvemmista kytkinpakoista oli, että ei ne juuri sen parempia ole. Ei vaan vielä ole autoja joihin tuo on vaihdettu joilla olisi ajettu se toisen laatikon korjauskierroksen verran. Mene ja tiedä, aika näyttää...
                                        Kai maailmalla alkaa kuitenkin olemaan alkuperäisesti vahvemmalla pakalla olevia jotka alkaisi olemaan niissä kilometreissä, että hajoamista on tiedossa jos on.

                                        Mutta nuo olivat toki vain hänen mielipiteitään.

                                        Comment


                                          #21
                                          Paineiden nostaminen vaikuttaa lähinnä kytkeytymisen aikana tapahtuvaan nykäisyyn. Multissa kun ei vaihteita ole, ei ole myöskään vaihtohetkeä, jolloin nykäisy tapahtuisi. Sinänsä paineiden nosto lisää varmasti kytkimen käyttöikää.

                                          Esim. TH350 tomaattilaatikossa shift kitillä saadaan sama efekti aikaan ja nimenomaan tämä shift kit asennetaan kun moottorin tehot nousevat ja halutaan täsmällisempi kytkeytyminen. Korkeampi paine luistattaa kytkinlamelleja vähemmän ja näin niiden kestoikä pitenee.

                                          Nyt täytyy kuitenkin muistaa sellainen asia, että onko tehtaan intresseissä tehdä ohjauksista sellaiset, että jokainen mustanäppi kykenee arvoja muuttamaan ja ohjelmoimaan ohajusyksiköitä uudelleen. Minä en epäile, etteikö valmistaja kykenisi tekemään sellaista ohjausboksia, jota olisi helppo konfiguroida, he eivät vain halua tehdä siitä sellaista.

                                          Muutenkin lastutuksesta puhuminen multitronikin yhteydessä on jonkin verran kyseenalaista. Koska multi muuttaa välitystä portaattomasti yrittäen pysyä parhaalla vääntökäyrällä, niin kiihtyvyys ei varmasti tunnu persdynossa sen paremmin vaikka tehoa olisi muutama kymmenen hevosvoimaa enemmän.

                                          Kokemuksesta tiedän, että esim. 180 kompressori mersu (jossa on noin 140 hv) tuntuu kiihdytyksessä persdynon perusteella huomattavasti ripeämmältä kuin oma A6:nen. Papereiden mukaan kiihtyvyysarvot ovat kuitenkin ihan samanlaiset. Olisikohan manuaalilaatikolla ja takavedolla vaikutusta tuntemukseen...?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Esim. TH350 tomaattilaatikossa shift kitillä saadaan sama efekti aikaan ja nimenomaan tämä shift kit asennetaan kun moottorin tehot nousevat ja halutaan täsmällisempi kytkeytyminen. Korkeampi paine luistattaa kytkinlamelleja vähemmän ja näin niiden kestoikä pitenee.
                                            Tästä hän mainitsinkin, että jenkit ovat sentään pystyneet toteuttamaan tuon ilmeisesti sen takia kun ovat pelanneet noiden laatikoiden kanssa niin kauan ja paljon.

                                            Nyt täytyy kuitenkin muistaa sellainen asia, että onko tehtaan intresseissä tehdä ohjauksista sellaiset, että jokainen mustanäppi kykenee arvoja muuttamaan ja ohjelmoimaan ohajusyksiköitä uudelleen. Minä en epäile, etteikö valmistaja kykenisi tekemään sellaista ohjausboksia, jota olisi helppo konfiguroida, he eivät vain halua tehdä siitä sellaista.
                                            Siitä olikin juttua kun löytyisi sellainen mustanäppi/softahiiri esim. joltain virityspajalta joka osaisi tehdä koko paletin uusiksi.
                                            Jossain vaiheessa kai jutut meni ristiinkin kun puhuttiin multista ja tipistä mutta tippihän on täysin sähköohjattu, niin kai niitä softanikkareita nyt löytyisi joka osaisi moisen solenoidien ohjauksen hoitaa järkevästi.
                                            No, ehkä se ei ole noin yksioikoinen kuin ajattelen...

                                            Comment

                                            Working...
                                            X