Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 C4 ohjauksessa klappia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S4 C4 ohjauksessa klappia

    mistä mahdollisesti voisi johtua väljyys ohjauksessa?
    tein keväällä remontin joka sisälsi:

    uudet jarrut
    uudet iskarit
    uudet alatukivarret
    uudet raidetangon päät

    renkaat tulivat myös uudet kokoa 215/40/18
    ohjauskulmat säädettiin vaihdon jälkeen ja menee suoraan mutta ohjaus on väljä eikä ajamista voi sanoa kovin rennoksi kun ohjaus on muutenkin tosi paljon tehostettu.

    luin http://www.sjmautotechnik.com/troubl...html#steerplay
    tuon linkin mutta en ihan tajunnut että paljon sitä säätöä saa kääntää.
    siitä voi olla jotain apua mutta onko muita ideoita?

    onko hammastangon iskarilla osuutta väljyyteen?

    auto on -92 sedan ja 2.2t

    #2
    Sitä säätöä saa mun mielestä kiristää niin paljon että ohjaus jaksaa vielä palauttaa keskelle. Jos menee liian tiukalle ja ohjaus jättää palauttamatta, niin vähän takaisin ja menoksi. Käsittääkseni ylikiristyksetä ei seuraa mitään pysyvää haittaa ja kannattaa testailla tilannetta varovasti, että ei tuu yllätyksiä ekassa mutkassa jos palautusta ei enään tapahdukaan...
    Itse taisin väännellä noin 1/6 kierrosta kerrallaan ja puoli kierrosta riitti mulla väljyyden poistoon.

    Comment


    • #3
      no nyt kokeilin säätöä eikä se poistanut väljyyttä. 1/4 kierrosta sain tiukattua, kireämmällä palautus ei enää toiminut.

      itse en kyllä keksi muuta kuin että väljä on jossain rattiakselilla tai hammastangossa...

      Comment


        #4
        Oletko tutkinu raidetankojen sisemmät päät? Siellähän on jonkinmoinen pusla, paljoahan se ei sieltä elä mutta kannattaa tarkistaa!

        Tuntuuko sitä väljää siis auto sammutettuna rattia käännellen oikein selvästi?

        Mitä tarkoitat hammastangon iskarilla?

        Comment


        • #5
          rattia voi heiluttaa hieman siten ettei mikään ohjauksen osa heilu. auto voi saa olla käynnissä tai sammutettuna. väljää ei ole silmä määräisesti paljon mutta heti jos tiellä on vähänkään uria niin huomaa heti että vaikka pitää ratin suorassa niin lähtee vetelemään urien mukaan.

          mulla on hammastangossa, siinä mihin noi raidetangot tulee kiinni sellainen kaasujousi. kaasujousen toinen pää on kiinni korissa. en keksinyt mikä se on niin ristin sen 'iskariksi'

          täytyy tarkastaa ne raidetankojen sisemmät päät...

          Comment


            #6
            Ohjausiskunvaimenninhan se on noin "yleisesti" nimeltään. Se on siellä vain pehmentämässä iskuja, ettei välity kaikki suoraan käsille ;)

            Comment


              #7
              Kuinkas noi apurungon puslat? Niiden kunnon toteaminen purkamatta lienee tosin hieman hankalaa. Omaan C4:een kun ne vaihdettiin tuli selvästi lisää "jämäkkyyttä". Toinen olikin kuulemma jo "rikki(?)".

              Comment


              • #8
                Vilkaise myös tolppien sisäseinät joissa raidetanko on kiinni. Tuossa omassa katiskassa raidetangonpäät oli osaksi revenneet irti ja ne piti hitsailla kiinni. Kuului semmoinen rapsahtelu rattia käännellessä kun pellit antoi jälkeen. Ekoissa C4 korimallisissa on joidenkin artikkelien mukaan ollut tuota ongelmaa, sitten toivat vahvennetut tolpat noihin.

                Comment


                  #9
                  Tolppien yläpään laakerit kannattaa varmaan myös tarkistaa josko on välystä.

                  Comment


                    #10
                    Taitaa ohjausiskunvaimennin olla sitten tuon Urs4:sen juttuja koska minulla tavan diiselissä ei ole!

                    Minullakin pieniä vetelyitä on mutta olen tullut siihen tulokseen että ohjausvaihteessa taitaa olla sisäisiä öljyvuotoja kun matkavauhdissa suoralla tiellä rattia kääntelemällä tehostus tunttu pelaavan toiseen suuntaan tehokkaammin, mutta taas toisinaan menee kuin juna tehostuksen ollessa sama kumpaankin suuntaan! Vois auttaa kun vaihtais muutaman kerran tehostimeen öljyt.

                    Comment


                    • #11
                      Omassa ohjausvaihteessa tuo säätöruuvi ei liiku järjellistä voimaa käyttäen mihinkään. Väkisin en uskaltanut sitä alkaa vääntämään. Pitäisikö tuon liikkua helposti, vai onkohan omasta vaan hapettunut kiinni? Tuskin on ihan äsken tuota pulttia kopeloitu.
                      Viimeksi muokannut mikaks; 9.6.2009, 18:35. Perustelu: Korjaus.

                      Comment


                        #12
                        Aikas jäykkä sen kuuluukin olla jotta ei ittestään tärinästä pyöri!

                        Comment


                        • #13
                          joo kyllä se aika jäykkä on. itse laitoin tussilla merkin ja räikällä väänsin.

                          Comment


                            #14
                            Onko muuten kaikissa C4-korisissa autoissa moottorista riippumatta sama hammastanko/ohjausvaihde/tehostin paketti?

                            Comment


                            • #15
                              Ei. Osassa on nopeuden mukaan tehostusta muuttava servotronic ja osassa ei. En tiedä paljonko tuo vaihtelee tekniikoittain ja vuosimalleittain ja onko vielä muita variaatioita olemassa.

                              Comment


                              • #16
                                joo kyllä se aika jäykkä on. itse laitoin tussilla merkin ja räikällä väänsin.
                                Jos meinasit hylsy/räikkäyhdistelmää, niin mulla ei ainakaan mahdu. Ei edes 1/4. On just sopivasti se kierukka (pumpun letku) siinä pultin yläpuolella häiritsemässä.
                                Taisi jäädä hieman ala-asentoon tuo letku kun tehtiin hammastankoon remonttia.

                                Comment


                                  #17
                                  Niinpä niitä hammastankoja näkyy olevan useamalla eri vara-osanumerolla. Mutta mitkä niistä käy sitten ristiin keskenään??

                                  Omassani ei ole tuota servotronikkia eikä tuota iskaria. Iskarin varmaankin saa kaikkiin asennettua kun vaan osat hommaa!

                                  Kolisee tuo nykyinen niin pahasti ettei tiedä mitä tuossa kohta tapahtuu, ohjauksessa ei ole väljää, tehostus toimii mutta tehostustuksen voima vaihtelee oikean ja vasemman kesken ja välillä toimii todella hyvin. Aiheuttaa ikävää vetelyä.

                                  Auto sammuksissa kun vemppaa rattia niin kuuluu voimakasta kolina tangon sisältä jonnekka äänen kohdistin ja auto käynnissä kun kierrokset nousee yli 1100rpm:n niin kuuluu kolahdus/napsahdus joka on viimisen viikon aikana vaan voimistunut ja sama ääni kuuluu kun kierrokset laskee tuon alle mutta vaimeampana napsahduksena! Voiman siirrostakaan tuo ääni ei kuulu se on varmistettu!

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oletko Antti kokeillut kiristellä hammastangon kiinnityksiä? Mulla oli ensimmäistä tankojumppaa aloittaessa pelkääjän puolen pultti/mutteri löysällä.

                                    Comment


                                      #19
                                      En ole viime syksyn jälkeen kokeillut. Täytyy varmaan kokeilla uudestaa, aikaisemmin kolisi vasen etu kulma mutta se kolina kun hälveni niin alkoivat nämä ongelmat ja samalla ajettavuus huononi. Tuossa pohjaa!
                                      Tänään aamulla veteli taas joka suuntaan vaikka tiessä ei ollut edes uria vaan uusi asfaltti mutta iltapäivällä koti matkalla sama reitti kohtalaisessa puskittaisessa tuulessa niin meni kuin juna oli uria tai ei. Täytyy huomenna käydä auton alla kun töiltä ehtii!
                                      Viimeksi muokannut retulainen; 12.6.2009, 23:34.

                                      Comment


                                        #20
                                        Eli auton alla tuli käytyä ja hammastanko on kiinni niin kuin pitääkin ja mistään nivelestä tai kiinnityksessä ei tuntunut tai näkynyt väljää. Ohjausakselin ristinevelenkin tarkastin ja kunnossa oli!

                                        Auto kun lepää pyörillään sammuksissa ja kaveri vemppaa rattia niin kuuluu voimakasta kolinaa mutta kun ottaa jommasta kummasta raidetangosta kiinni ja painaa tai vetää voimakkaasti niin kolina lähestulkoon loppuu niin ettei sitä meinaa kuulla! Raidetankojen kiinnityksissä ja siinä keskipultissa ei siis ole klappia eli ainoaksi selitykseksi jää että hammastangon sisällä on jotain irti/hajalla!

                                        Onneksi noita hammastankoja tuntuu purkaamoilta löytyvän hinta haarukkaan 200-400€, kaikkien sopivuudesta tosin ei ole varmuutta! Fustilla olisi vm93 V8 Urs4:sta ja jostain vm92 vapari vitosesta tangot hyllyssä mutta pitäisi vaan käydä katsomassa sopiiko jompi kumpi sitten tavan TDI:hin!

                                        Viellä kun olis aikaa vaihtaa se.

                                        Hammastangon vaihto vinkkejä kuuntelisin mielellään.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nythän olisi hyvä jos pääsisit kurkkaamaan urs4 konehuoneeseen, että onko eroavaisuuksia TDI:n nähden. Melkein väitän, että urssin tanko pitäisi sopia.
                                          C4 tanko käy muistaakseni jopa vanhempaan lötköön esim.200:een.

                                          Nimim. Jasso on kirjoitellut tuonne FAQ osastolle hyvät ohjeet hammastankojumpalle. Tosin ne on tehty lötkön tangolle, mutta toimivat yleispätevänä hyvin esim. C4:ään.

                                          Comment


                                            #22
                                            Nuo Jasson ohjeet olikin jo tiedossa ja hyvät ovatkin. Aika jumppa kuitenkin tiedossa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Joo, voi alkuun ahdistaa. Kaksi kertaa repinyt omasta urssista tangon pöydälle. Kun olet saanut raidetangot, päädyt, letkut ja rattiakselin irti, niin haastavin homma mun mielestä oli saada pelkääjän puolelta tangon pääty johtosarjan ohi. Näin ainakin urssissa. Sitten kun johtosarja on ohitettu (puoliväkisin) voi alkaa tuomaan tankoa raidetangon reikää kohti. Parhaiten tulee kun kääntää ohjausvaihteen laatikon päälle. Raidetankoa ei tarvitse ottaa pois tolpasta, mahtuu tulemaan. Tankoa ulosottaessa olisi kyllä hyvä olla kaveri mukana. On kuitenkin letkua sun muuta johtoa siinä matkalla häiritsemässä poisottoa, että yksin melkein mahdoton homma. Saa kai yksinkin, mutta hermot menee takuuvarmasti. Rattiakselia takaisin laittaessa kannattaa melkein ottaa se spooriosa irti kokonaan rattiakselista, niin saa helpommin takaisin paikalleen. Toivottavasti oli jotain apua.
                                              Viimeksi muokannut mikaks; 14.6.2009, 19:33. Perustelu: Korjaus

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kysäsempä kun tuossa V8:ssa huomasin vähän asiaan liittyvän seikan. Eturenkaita vaihtelin (toinen kulma vain ylhäällä) ja kiinni laittaessa kokeilin tuntuuko väljää. Repsikan puolella ei tuntunut mitään, mutta kuskin puolella tuntui raidetanko vähän liikkuvan. Siis niin, että sisäpäässä olisi väljää?? Onko siellä jotain puslaa tms. mistä tuo voisi johtua?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kyllä raidetangosta pusla löytyy hammastangon päästä. Tarkista ensin kiinnitys. Raidetangon pultti pitää olla lukittu taivutteella hammastangon päästä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Selvisiköhän tämä? Mulla juuri sama juttu, suikkakin tätä ihmetteli mutta ei osannut sanoa mitään?!?! Tai sanoi kyllä että olisiko sisäpää tai iskari löyhällä mutta ei laittanut mitään mainintaa.. Ajossa ei kyllä kolise eikä vetele. Onko siis syytä huoleen? Katsastettu auto kuitenkin! :D

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X