HUOM! Tämä on kesken! Aloitin kuitenkin kirjottamisen jo koska tälle on kysyntää ja ihmiset pääsee jyvälle miten homma menee! Laita kysymyksiä ja kommentteja (on myös kiva kuulla jos tämä on jotakuta auttanut :-) tähän threadiin jatkoksi, niin täydennän ohjetta sen mukaan.
Työn kesto noin 1-2h jollei tule mutkia matkaan...
Esitietovaatimukset :-)
- yleistieto sähkömoottorin toiminnasta ja sähköisten osien vianetsinnästä
- ilmastointidiagnostiikan tulkinnan ymmärtämystä
Tarvikkeet
- Lyhyt ristipäämeisseli
- Torx-avaimia
- 8 tai 10mm hylsy (en muista kumpi koko oli)
- 9v paristo
- vanha hammasharja tms jos putsaa itse sähkömoottoria
- yleismittari
1. Irrota hanskalokero ja kuskin jalkatilan lokero
- tämän olet varmaan jo tehnykkin.. kuskin jalkatilan lokero tipahtaa akkuporan ja 8 tai 10mm hylsyn kanssa muutamassa sekunnissa, hanskalokeron torx-ruuvit oli vähän mutkan takana, eli siinä 2 x pultti ja 3 x torx ruuvi.
2. Irrota kummallakin puolella 90 asteen ilmakanavamutkat
- lähtee nykäsemällä
3. Irrota kummallakin puolella läpänkääntövipu
- vivut kummallakin puolella ilmanjakoboksia , toinen sininen, toinen punainen.
- yksi ruuvi (kuskinpuolella tarvii olla nysämeisseli tilanpuutteen takia) ja vetämällä pois läppäakselilta. ei voi mennä väärään asentoon, joten ei tarvi huolehtia asennosta. läppiä voi käännellä ihan sormivoimin akselilta.
4. Irrota läppämoottorikaukalo
- kummallakin puolella yksi ruuvi ylöspäin, apukuskin puolella vivun alapuolella, kuskin puolella siinä kohti mistä juuri käänsit vivun pois tieltä
- nosta kaukalon kiinnityskorvakkeet (ne joissa ruuvit oli) pois koloistaan
- kaukaloa pitää kääntää auton suunaassa taakse ja alaspäin, koska kaukalon keskikohdalla on tukitappi
- kun kaukalo tulee irti tukitapista, vedä sitä hieman apukuskin puolelle, irrota moottorien johdot ja vedä kokonaan ulos
5. Moottorin purku kaukalosta
- 9v paristolla pystyy ajelemaan moottoria edes takas (sikäli kun se toimii) antamalla sähköä liittimen pinneihin 1 ja 2
- moottori on kolmella ruuvilla kiinni kaukalossa ja vivusto nousee nurkasta ylös jos moottori on ajettu ihan toiseen äärireunaan ja moottoria hieman kääntelee.
- vivut ei kestä yhtään sivuttaismomenttia, itse katkaisin yhden vivun asiaa selvitellessäni :-) no onneksi uusi ei maksanu ku vähä reilun euron.
6. Moottorin huolto (experts only)
- moottoriyksikkö on kasassa viidellä torx-ruuvilla
- sisällä on pieni sähkömoottori, hammasvaihde ja potentiometri asennon lukua varten
- sähkömoottori nousee ylös varovasti kampeamalla
- itse otin sähkömoottorin irti, hiilet pois (sisältää pienen jousen, pienen hiilen ja pienen rikan, varo hävittämästä), pääty auki, ja putsaus. Eli ongelma oli että sen moottorin kontaktit oli hiilipölystä oikosessa. Vanhalla hammasharjalla putsasin moottorin päädyn, kontaktit ja niiden välit. Siinä pitää vaan varoa vaurioittamasta käämien lankoja. Sen jälkeen kasasus ja testaus, toimi kuin junan vessa... Jos sähkömoottorin huolto tuntuu vaikealta hommalta, suosittelen suoraan vaihtamaan uuden moottoriyksilön, niin eipähän tarvi taas pariin vuoteen asiaan puuttua. Moottoriyksikön hinta merkkiliikkeltä kysyessäni oli muistaakseni 76e (vuonna 2003).
Muuta:
Kun tuo nyt on auki, niin molemmat moottorit kannattaa tietty huoltaa samalla. Miulla toinen oli ihan siistissä kunnossa. Hankalin homma oikeastaan oli tuon kaukalon takaisinkiinnitys, eli kun sen pujottaa takas autoon niin ruuvin ja vivun kiinnittäminen kuskin jalkatilassa vaatii ohuen käden/näppärät sormet ja sen nysämeisselin. Samoin ilmakanavamutkan pujottaminen saattaa olla hankalaa. Onneksi isoon autoon mahtu makoilemaan selälleen puoliks kuskin jalkatilaan ja siitä vaan tähtäilemään :-)
Työn kesto noin 1-2h jollei tule mutkia matkaan...
Esitietovaatimukset :-)
- yleistieto sähkömoottorin toiminnasta ja sähköisten osien vianetsinnästä
- ilmastointidiagnostiikan tulkinnan ymmärtämystä
Tarvikkeet
- Lyhyt ristipäämeisseli
- Torx-avaimia
- 8 tai 10mm hylsy (en muista kumpi koko oli)
- 9v paristo
- vanha hammasharja tms jos putsaa itse sähkömoottoria
- yleismittari
1. Irrota hanskalokero ja kuskin jalkatilan lokero
- tämän olet varmaan jo tehnykkin.. kuskin jalkatilan lokero tipahtaa akkuporan ja 8 tai 10mm hylsyn kanssa muutamassa sekunnissa, hanskalokeron torx-ruuvit oli vähän mutkan takana, eli siinä 2 x pultti ja 3 x torx ruuvi.
2. Irrota kummallakin puolella 90 asteen ilmakanavamutkat
- lähtee nykäsemällä
3. Irrota kummallakin puolella läpänkääntövipu
- vivut kummallakin puolella ilmanjakoboksia , toinen sininen, toinen punainen.
- yksi ruuvi (kuskinpuolella tarvii olla nysämeisseli tilanpuutteen takia) ja vetämällä pois läppäakselilta. ei voi mennä väärään asentoon, joten ei tarvi huolehtia asennosta. läppiä voi käännellä ihan sormivoimin akselilta.
4. Irrota läppämoottorikaukalo
- kummallakin puolella yksi ruuvi ylöspäin, apukuskin puolella vivun alapuolella, kuskin puolella siinä kohti mistä juuri käänsit vivun pois tieltä
- nosta kaukalon kiinnityskorvakkeet (ne joissa ruuvit oli) pois koloistaan
- kaukaloa pitää kääntää auton suunaassa taakse ja alaspäin, koska kaukalon keskikohdalla on tukitappi
- kun kaukalo tulee irti tukitapista, vedä sitä hieman apukuskin puolelle, irrota moottorien johdot ja vedä kokonaan ulos
5. Moottorin purku kaukalosta
- 9v paristolla pystyy ajelemaan moottoria edes takas (sikäli kun se toimii) antamalla sähköä liittimen pinneihin 1 ja 2
- moottori on kolmella ruuvilla kiinni kaukalossa ja vivusto nousee nurkasta ylös jos moottori on ajettu ihan toiseen äärireunaan ja moottoria hieman kääntelee.
- vivut ei kestä yhtään sivuttaismomenttia, itse katkaisin yhden vivun asiaa selvitellessäni :-) no onneksi uusi ei maksanu ku vähä reilun euron.
6. Moottorin huolto (experts only)
- moottoriyksikkö on kasassa viidellä torx-ruuvilla
- sisällä on pieni sähkömoottori, hammasvaihde ja potentiometri asennon lukua varten
- sähkömoottori nousee ylös varovasti kampeamalla
- itse otin sähkömoottorin irti, hiilet pois (sisältää pienen jousen, pienen hiilen ja pienen rikan, varo hävittämästä), pääty auki, ja putsaus. Eli ongelma oli että sen moottorin kontaktit oli hiilipölystä oikosessa. Vanhalla hammasharjalla putsasin moottorin päädyn, kontaktit ja niiden välit. Siinä pitää vaan varoa vaurioittamasta käämien lankoja. Sen jälkeen kasasus ja testaus, toimi kuin junan vessa... Jos sähkömoottorin huolto tuntuu vaikealta hommalta, suosittelen suoraan vaihtamaan uuden moottoriyksilön, niin eipähän tarvi taas pariin vuoteen asiaan puuttua. Moottoriyksikön hinta merkkiliikkeltä kysyessäni oli muistaakseni 76e (vuonna 2003).
Muuta:
Kun tuo nyt on auki, niin molemmat moottorit kannattaa tietty huoltaa samalla. Miulla toinen oli ihan siistissä kunnossa. Hankalin homma oikeastaan oli tuon kaukalon takaisinkiinnitys, eli kun sen pujottaa takas autoon niin ruuvin ja vivun kiinnittäminen kuskin jalkatilassa vaatii ohuen käden/näppärät sormet ja sen nysämeisselin. Samoin ilmakanavamutkan pujottaminen saattaa olla hankalaa. Onneksi isoon autoon mahtu makoilemaan selälleen puoliks kuskin jalkatilaan ja siitä vaan tähtäilemään :-)
Comment