Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2,5 Tdi:n öljynkulutus + jotain muuta C4 höpinää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2,5 Tdi:n öljynkulutus + jotain muuta C4 höpinää

    Eka viesti ja heti vähän raskaampaa asiaa.

    Tommonen Audi A6:nen on emännällä ajossa ja öljynsyönti on alkanut vaivaamaan siihen malliin, että jotain on asialle tehtävä.

    Mitä tuon konetyypin ja sen sisarmallien kanssa on tullut pelattua niin enpä ole öljysyöppöön törmännyt ja tälle nyt kelpaa jos semmoiset pari kannullista öljynvaihtovälille.

    Mittarissa on 350tkm ja senverran nyt kattoin että ainakin coolerilta tuleva putki ei ole vähääkään öljyinen joten tuskinpa ainakaan ahtimen kautta öljy katoaa, huohottaa vain sieltä melkolailla ja kun huohotinletkun rutistaa kiinni alkaa huohotus korkin kautta.

    Taitaa olla rengastus edessä. Ihme hommaa kyllä kun tuli tuo vajaa vuosi sitten ostettua niin eipä sitä konetta paljoa testailtu kun ajattelin sen nyt ainakin olevan kunnossa...
    Viimeksi muokannut -Jukka-; 20.4.2009, 21:50.

  • #2
    Veikkaan, että öljy karkaa venttiilien nostimien välistä. Luultavasti kansiremontilla selviät, joka ei tuossa koneessa tule kovin kalliiksi. Tai sitten se öljy karkaa kuitenkin sieltä turbon välistä.

    En usko alakerran olevan väljä, tietty aikaisempi pitkäaikainen väärinkäyttö voisi senkin mahdollistaa. 350tkm ei pitäisi olla tuolle alakerralle kuitenkaan kuin sisäänajo.

    Comment


    • #3
      Minulla valskaa suodattimen kohdalta. On varmaan öljyn vaihtajalta irronnut joskus öljynlauhdutin ja tiivistettä ei ole uusittu. Kilometrejä 480tkm eikä kyllä häviä kuin se puolisen litraa, jonka selvästi valuttaa siitä tiivisteestä. Piha märkänä siitä kohdasta. Täytyy ens kerralla vaihtaa öljyt itse ja samalla korjata tuo tiiviste vika.

      Comment


      • #4
        Onhan se märkä altapäin jonkin verran mutta hei, kymmenen litraa menee öljyä vaihtovälille...pitäis olla jo aika iso lammikko parkkipaikalla.

        Epäilin automaattisesti turboa mutta ei siellä imusarjalle menevässä putkessa ollut kuin kuivahkoa mustaa karstaa putken sisäpinnalla joka lienee peräisin egr:ltä. Teippasin läpihengittävän suodatinkankaan putken suulle ja kävin lenkin ajelemassa(kulki muuten yllättävän hyvin vaparinakin :) )ja kangas ei likaantunut minkään vertaa.

        Ohivuototesti kait tuolle olis helppo tehdä mutta toisaalta kun aukaistava se on kuitenkin niin ei maksane vaivaa.

        Comment


          #5
          Aika harvassa taitavat tosiaan olla väljäksi ajetut 5-pytty-dieselit, joten itse tekisin sen mittauksen ihan vaan varmuudeksi. Tarkistitko turbolta välijäähdyttimelle menevän putken myös? välijäähdytin saattaa olla puolillaan öljyä, kertovat. Imusarjaan asti jos pääsee öljyä, alkaa olla kai jo aika pahasti jotain pielessä.
          Minulla myös tuossa imusarjaan tulevassa putkessa, imusarjan suulla, kevyttä nokikarstaa. Samalla kun irroittaa turbolle ilmanputsarikotelolta tulevan letkun, voi käsikopelolla koittaa, onko turbossa välyksiä.

          Comment


            #6
            Tuo öljyn lämmönvaihtimen ja öljynsuodattimen jalan välinen o-rengas on hyvin yleinen vuotopaikka vag-moottoreissa yleisesti. Se kannattaa katsoa varmuuden vuoksi vaikka seuraavassa öljynvaihdossa jos on vähänkään epäilystä. Halpa remontti.
            Kannen jos käyttää irti niin siinähän samalla näkee lohkon kunnon selvästi. Josko pykälää on yläpäässä niin sitten vaatinee järeämpiä toimenpiteitä. Jos öljyä kuluu 10l vaihtovälille, niin silloinhan savutuksenkin pitäisi olla jo aika reipasta, mikäli se palotilan kautta menee?

            Comment


            • #7
              Joo, kyllähän se siinne coolerin toiselle puolellekin katotaan ennenkuin päätetään isommista urakoista, eikä tuolle nyt ihan tälle viikkoa vielä mitään muutenkaan aleta tekemään kun auto kuitenkin pelaa muuten normaalisti, jos toki lyö kovalla kuormalla mustaa savua melkoisesti.

              Taitaapa olla näissä suht normaalia?

              En olis kyllä uskonut millaisen harrasteauton tästä saa ristikseen kun viime kesänä tuo hankittiin mutta auto itsessään ominaisuuksineen on pitänyt ainakin kuljettajan vielä kovin tyytyväisenä.

              Edit: ja tuosta savutuksesta, öljynkulutusta ei niin tarkkaan ole mitattu koska auto on vasta viime kesänä hankittu mutta viiden litran kannu ei ainakaan piisaa ja vaihtovälikin on vähän venyvä käsite kun sitä öljyä vaihtuu siinä koneessa nyt luonnostaankin.

              Sinistä savua ei mustan seasta niin erota, kuin ehkä kylmänä jos perässä ajelee.
              Viimeksi muokannut -Jukka-; 11.4.2009, 13:58.

              Comment


                #8
                Meikäläisen rapia 300 tkm ajettu taisi olla viime kesänä ostettaessa aika tukkeessa, kun savutus on vähentynyt selvästi. Minun alla nähnyt paljon moottoritietä ja kone saanut muutenkin välillä reilusti happea.

                Jotenkin tuntuu, ettei se välttämättä palotilan kautta koneesta tuo öljy poistu, jos kerran savun väri on kuten kuuluukin (mustaa). Moottorin alasuojan päällähän on vaahtomuovi, joten ei kai se mikään ihme juttu ole, vaikkei alle lammikkoa jää?

                Comment


                • #9
                  Täällä mitkään alasuojat ole enää tallessa... :)

                  Itseasiassa jos jollakulla on ylimääräinen, voitais hieroa kauppoja.

                  Comment


                    #10
                    Oma AEL ei tuuppaa mustaa savua missään tilanteessa. No kärryn vetoa en ole koittanut, mutta muuta sikailua liikenteessä. Jos pohjamuovi puuttuu, niin sittenhän on helppo todeta että tekeekö lammikkoa vai ei. Pohjamuovi kannattaisi kyllä ehdottomasti olla, sillä välijäähdytin ei saa tuossa ~yhtään ilmaa jos ei pohjamuovi ole sitä sinne ohjaamassa.

                    Comment


                    • #11
                      Tämä pistetty korvan taakse, hankitaan pohjalevy ensi tilassa. Tiedä vaikka savutuskin vähenisi jos moottoriin saadaan vähän enemmän ilmaa sisään...no samalla tavoin se savutti kyllä talvipakkasillakin.

                      Comment


                      • #12
                        AEL:n intercoolerissa on automaattinen öljynpoisto takaisin öljyn kerääjään, joka kerää huohottimen öljyn talteen ja palauttaa öljytilaan (oli myös -94 AAT:ssä). Tämä rulettaa, esim. omani 406tkm pitää cuulerin kuivana.

                        Diesel polttaa menestyksellä kaiken rasvan, joka sille annetaan. Sininen savu tulee huonoista suuttimista, musta savu ilman puutteesta suhteessa suihkutettuun polttoaineeseen. Luulisin, että öljyn kulutus pitäisi olla useampi litra satasella moottorin kautta, että savua voisi erottaa. Silloin pitäisi olla myös sammumisongelmia.

                        Jos turbon pakopesän tiiviste vuotaa, sen huomaa, eikä turbo kestä pitkään.

                        Kärryn vetäminen ilman pohjamuovia saattaa antaa koneelle melkoisen lämpökuorman. Moottoriöljyn lämpömittarista pitäsi huomata. Veikkaan että pirssisi vuotaa ölssit...

                        Comment


                        • #13
                          Ei ole koukkua tuossa...veturit ja pakettiautot erikseen. :)

                          Vaikka itelläkin tulee osittain vieraidenkin autojen parista leipä tienattua niin aina sitä näköjään omistakin laitteista uutta oppii.
                          Lammikoita tai edes täpliä auto ei edelleenkään jätä parkkipaikoille ja peräkään ei ole öljyn tahraama, alkaa vaan jo nyt sitten siinä määrin tuo öljynkulutus kiinnostamaan, että tämähän pitää alkaa selvittämään ihan ensi tilassa vaikka auto tosiaan vielä pelittääkin ok.

                          Eikä muuten ole sitä öljynlämpömittariakaan tässä ja veden lämpökin näyttää välillä mitä sattuu...tai siis pysyy pohjassa.

                          Comment


                            #14
                            Tuosta hyvä pohjapanssari:

                            http://en.karter.ru/site/catalog/res...SECTION_ID=279

                            Hintaluokka ~120 ? ja on jäsyä tavaraa.

                            A6 c4 tdi -pohjapanssareita ei ollut Suomessa, joten sellainen pitää tilata paikallisen Fixus -kauppiaan kautta. Toimitusaika on 5 viikkoa. Pitäisi kiinnittyä pohjassa jo oleviin kiinnityspisteisiin.

                            Comment


                              #15
                              10l/10tkm? Eli litra tuhannella.
                              Voihan se mukana palaa, ei se niin paljoa kuitenkaan ole, kun selkeästi huohottaa.
                              Mun edellinen Passatti huohotti kans reippaasti, mutta ei kuluttanut silti öljyä normaalia enempää.

                              Toisaalta tuon peruskorjaa, niin aika pitkästi kilsoja taas edessä.

                              Comment


                              • #16
                                Kiinnitin etunurkkaan muovilevyn palasen jolla suljin coolerille menevän tunnelin pohjan toimimaan niinkuin se on alunperin tarkoitettu ja varsinaisen pohjalevyn hankin kun sen jostain vaikka käytettynä löydän.
                                Eli ei ole hankintalistan kärkipäässä kun on tuossa harrastamista ihan tarpeeksi muutenkin. Ilmastointikin alkoi taas temppuilemaan yms. Ei puhalla kuin kuumaa, LO-asennossakaan.

                                Kyllähän se tuo 10l/ 10-15tkm on hävyttömän paljon, ei pitäis tuon moottorityypin öljyä syödä. Ulospäin se ei enää vuoda yhtään kun tiivistin öljynjäähdyttimen.

                                Comment


                                  #17
                                  Lämmönsäätöläpän moottori tai vivusto jumissa, tai sitten kennon sulkuventtiili ei pelaa. Vikakoodit varmistaa. Ei kannata väkisin yrittää ottaa kylmää, jos sitä ei tule, ettei polta ohjainyksikköäkin. Läpän vivusto löytyy etuikkunan alta siitä kaukalosta, kun ottaa muovin pois päältä. Omasta herkistelin vivustoa rasvalla ja taas pelaa.

                                  Lisää aiheesta ilmastointi hakusanoilla: C4, ilmastointi. Jossainpäin projektiosiota on aika kattava keskustelu aiheesta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Juuh... on jo viime kesänä perehdytty jossain määrin asiaan. :) Silloin ei ensin alkanut pelaamaan ja sitten taas toimi jotenkuten, tai ilmeisesti ihan ok.
                                    Se hiutaleen kuvakaan ei tosiaan nyt jää palamaan kuin siksi aikaa, että pitää nappia pohjassa.

                                    koodit samat(ainakin toinen) 8.5 ja 2.3.


                                    Emäntä ajeli kolmisen vuotta Fiat Bravalla eikä ollut vian vikkaa!! Kerran vaihtoivat huollossa väärät tulpat ja silloin nyki vähän aikaa vaan sekin korjaantui tulppien vaihdolla.... vaihtoi sitten vähän isompaan vältellen myös ennakkoon Fiatin tulevia sähkövikoja!! Hehe

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ai niin ja Bose muuten heittäytyi tuossa aamuna eräänä tosi turvalliseksi eli meni safe-moodi päälle.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mulla oli sama homma noin vuosi sitte, en vaa muista että oliko vika siinä magneettiventtiilissä vai siinä läppää ohjaavassa moottorissa.

                                        Magneettiventtiili on tulipellin ja tuulilasin välisessä tilassa ja sen saa näkyville kun ottaa sen muovin pois siitä välistä. Se on kuskin puolella, ja siihen tulee putki alipainepumpulta ja lähtee lämpöhanalle. Se on pitkälti samannäköinen kuin n75:nen.

                                        Toiminta on hyvä testata siten että ottaa kaverin joka säätää ilmastoinnista lo->hi, hi->lo ja katsoo liikkuuko lämpöhanan vipu.

                                        Toinen vaihtoehto on sitten tuo arctoksen sanoma läppämoottori. Jos vika on siinä, kannattaa tehdä tuo rasvaus ja jos ei auta niin avata se moottorin kotelo ja puhdistaa moottori hiilipölystä.

                                        Eiköhän se nuilla tokene :)

                                        Comment


                                          #21
                                          Ainakin 94-mallisessa bensakoneessa (8v 2.0 passat) huimasti lisääntynyt öljynkulutus johtui kivikoviksi menneistä venttiiliohjaimen kumeista. Kumien vaihto kansi paikallaan ja siiihen loppui öljyn kulutus. Paikallinen koneistamo arvioi työajaksi 4 tuntia.
                                          Itsellä tuohon meni pitkäksi venähtänyt viikonloppu, koska ensin piti rakentaa sopivat työkalut.
                                          Viimeksi muokannut klahti; 28.5.2009, 11:19. Perustelu: lisätty venttiilimäärä

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tarkoititiko tuota profiiliin 16v audiasi kun puhuit neljän tunnin urakasta. Ei kait ammattikorjaamolla ainakaan kasitappisten kumien vaihtoon pitäisi niin kauan mennä? Kuulosti vaan pahalta kun omassa ois kumit finaalissa ja en ite ajatellu ruveta taistelemaan.

                                            Comment


                                            • #23
                                              epe: oliko Fixus-liikkeellä tuolle pohjapanssarille (sopivuus siis sopiva AEL-moottoriseen) jotain omaa tuotenumeroa?

                                              Comment


                                                #24
                                                Muistelisin, että 2.0E on oma versionsa, ja muut konevaihtoehdot (tdi:t, vitoset, kutoset ja ässät) sitten "toisella" versiolla. Ja kyllä, on jäyhää tavaraa, itse olen ässän keulan tunkannut tuon alta (toki mitoitin tunkin noston poikkipalkin kohdalle) ilman jälkiä ilmaan.

                                                EDIT: Tuotekehitystä tapahtunu, nykyään näköjään sama malli kaikissa. Löytyy siis Koivusen luettelosta satkun alta!
                                                Viimeksi muokannut gedu; 19.5.2009, 10:03.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Koivusen panssari ei käynyt omaan 2.5tdi tänään laitoin. Tai panssarin alkuperäinen kiinnitys ei käynyt vaan tein oman kiinnitys systeemin tuohon. Se tukirauta joka tulee panssarin mukana on ihan vääränlainen.

                                                  Takapää sopii hienosti, etupäähän tein niin että laitoin sen pyöreän tukiraudan ympäriltä pakoputken pannan ja panssarin läpi ja muttereilla kiinni. Tuli tosi hyvä tuosta! Panta oli numeroa 54 mut 56 olis voinut olla parempi.
                                                  Viimeksi muokannut tarzi90; 19.5.2009, 22:55.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    tarzi: Minkä panssarin laitoit?

                                                    Hitto kun menee vaikeaksi, Varaosamaailmasta soittivat Koivuselle eikä siellä tiedetty mitään panssarimallista joka sopii 5-syl tdi-koneen alle. Pitää lähteä tuolla toisessa varaosaputkassa pyörähtämään.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Otat sen mikä käy 1993 satkuun, koneesta välittämättä ja teet uusiksi etukiinnityksen.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Löytyihän se molemmista liikkeistä kun vähän "potkii"... Eli Koivusen kautta juurikin tuo

                                                        http://en.karter.ru/site/catalog/res...SECTION_ID=279
                                                        http://en.karter.ru/imagessss/instru...NG/02.0490.jpg

                                                        on saatavissa.

                                                        Mutta hommasiko tarzi sitten juuri tuon? Tuolta kun katsoo kuvan jossa on ilman pohjapanssaria niin etukiinnikkeet on ainakin erilaiset kuin minun autossa. Minulla ei ole tuollaisa lattarautoja. Tosin saahan sinne tuollaiset vaikka hitsattua.
                                                        Viimeksi muokannut Rusty; 27.5.2009, 14:41.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mun panssari oli tarkoitettu 100 audiin. Konemalli on 2.0 mut toi käy myös dieseliin. Takakiinnitys menee suoraan ja etukiinnityksen saa tuolla pakoputken pannalla. 2kpl, on valmiit reijät panssarissa valmiina. Piece of cake.

                                                          http://en.karter.ru/imagessss/instru...NG/02.0490.jpg

                                                          samanlainen ohje ku mun panssarissa tuli mukana, oli vain siis sen 2.0E. Sivumuoveja joutu kans ihan vähän modaan mut hyvin se sinne meni siis kun vaan keksi tuon etukiinnityksen.

                                                          Otat nyt vaan tuon 100 tarkoitetun Koivusen panssarin ja sen laitat. Älä välitä koneesta. Ei paljon helpommin vois käydä...

                                                          Kummasti lisää mielenrauhaa varsinkin kun hiekkatiellä ajelee. Öljynsuodatin on vittmaisessa paikassa hajoamisen kannalta. Pieni kivenmurikka niin paskana heti. Mut panssari kestää vaikka kannon päälle ajon.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Audi A6 C4 vuosimallia 1996 ja moottorina AEL. Öljynkulutus on luokkaa litra 2000 kilometrille eli viitisen litraa menee 10 000 kilsan vaihtovälille. 130 000 km sitten vaihdettiin nokka-akseli ja samalla kansi tarkastettiin. Kokonaiskilometrit nyt 665 000 km, mutta en usko alakerran ongelmiin. Voisiko huohotin olla tukossa ja täten venttiilikoppaan kertyy paine, mikä työntää öljyn venttilien välistä sylintereihin? Venttiilikoppaa ei tunnu myöskään saavan kunnolla tiiviiksi, vaan aina työntää sen välistä vähän öljyä ulos. Ahdinkin jo vaihdettiin vaikka samalla todettiin, ettei entinenkään ollut väljä. Tupsauttaa sinistä varsinkin tyhjäkäynnin ja moottorijarrutuksen jälkeen. Siltikin hovihuoltajan mukaan kansi ja venttiilien ohjurit kumeineen pitäisi olla kunnossa. Varmaan viksuin tutkia separaattori huohottimesta ensimmäisenä?



                                                            *lisäys 20.1.2020*

                                                            Ilmeisesti halvimmat synteettiset öljyt teki pahaa moottorin kumiosille ja öljyn syönti syntyi siten. Nyt on 3-4 öljynvaihtoväliä ajettu Bemcon öljyllä ja se vaikuttaisi ehostavan moottoria. Öljynsyönti on vähentynyt huomattavasti koko ajan. Nyt on 2500 km öljynvaihdosta ja vieläkin yli maksimin. Lie vienyt desin-kaksi. Jos sama suunta säilyy, niin kohta pärjää ilman lisäyksiä taas.
                                                            Viimeksi muokannut hoffah; 20.1.2020, 19:53.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X