Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Toimii hyvin ja muutama kuukausi noilla on päristelty. No problem ja käytännössä johtoja lukuunottamatta bolt-on. Noissa siis sisäiset sytkävahvistimet joten orkkishilut saa heittää hyllyyn. Mahtuvat vieläpä vanhan puolakopan alle ilman mitään muutoksia kanteen, kunhan repii vain kaikki ylimääräiset osat irti kannesta.
Puolina siis (ainakin) A4 -03 AMB, AVJ, BFB, BEX -moottorityyppien 06B 905 115 L hintaan 33e / kpl.
Mitä tarkoitat "ylimääräisillä osilla"? Meneekö puolakoppa kiinni kunnolla (pohjaan asti)? Olisiko siis mahdollista ajaa ABY ja 1.8t puolien yhdistelmällä? Mulla kun on kaks suht uutta ABY puolaa (+ yksi käyttämätön hyllyssä), niin ei niitä raaskis heittää menemäänkään.
Onko noista uudemmista 1,8t:n coil packeista jotain erityistä hyötyä, verrattuna orkkis-20vt-suorasytkään? Vai oliko niin, ettei orkkis-20vt suorasytkäosia ole enään saatavilla?
Kaipa sitä on mahdollista ajaa yhdistelmälläkin, mutta se vaatii vähän johtojen kikkailua. Kyllä se sinne pitäisi mahtua. Itse irroitin kannesta _kaiken_ irti mitä saa ja se mahtuu kyllä hyvin pohjaan asti.
Hyödystä en tiedä. Onhan nuo kuitenkin uudet puolat, että voipihan se sähkö liikkua mukavammin tulpan kärkien välissä. Ei mitään "ainakin 20 heppaa tuli lisää" -efektiä kuitenkaan ole. :)
Itseltä hajosi yksi puola ja kyselin uusia, sillä hetkellä kaikki käytetyt oli yli 100e, kaikista paras oli 150e!! Uuden hinta on tosiaan 220e ja rapiat, joten ostin sitten kaikki uudet puolat halvemmalla kuin yksi oikea vitosturbon puola maksaa.
Lopputulos on se, että autossa on kaikki uudet puolat ja vanhat osat on myyty foorumin kautta varaosiksi, joten hommasta jäi käteen muutakin kuin känsät. Ja aikaahan tuossa meni jokunen tunti, ei kovin paha rasti.
Kuullostaa ihan lupaavalta. Kannenhan pitää mennä pohjaan asti sillä nuo orkkispuolat on tuossa kannessa kiinni.
Uusia orkkispuolia on saanut varaosakanavan kautta n. 130 eur hintaan, joka on sekin aika arvokasta, vaikka onkin huomattavasti suomihintoja halvempaa. Itseltäni on jo mennyt kaksi puolaa rikki, eli niin huonoon kuntoon että käynti oli ajoittain epätasaista eikä jaksanut antaa kipinää ahdoilla.
Kun uuden orkkispuolan kipinää vertaa 150 tkm ajetun puolan kipinään, niin niissä on kyllä selvä ero.
Tuota voisi alkaa valmiiksi pimeina iltoina rakentamaan. Olisi sitten valmiina kun eka puola kärähtää. Kop kop, kohta soi puhelin että audi käy jotenkin oudosti, eikä vedä...
ei siis kerpele - vitosen orkkis tulpanhattu maksaa ainakin 2-3 kertaa enemmän kun tuo 1,8T:n koko puola sytkävahvarin ja tulppahatun kanssa...
Jos sattuu eteen ongelmia, jotka alkaa viittamaan tämän puola/vahvariosaston suuntaan, niin pitäis heti ottaa tämmönen projekti eteen.
Tämä kannattaa jopa silloinkin, kun tulpanhatut tulee vaihtokuntoon.
Muuten tämä puolakopan poisjättäminen on kans järkevää, koska näin tulee uusille puolille ainakin vähän viileemmät oltavat.
Jossain se tekniikan kehittyminen ainakin näkyy ja tuntuu - mikä silloin yli 10 v sitten oli erikoista huipputeknologiaa, mistä kelpas rokottaa, on nyt jo ihan jokapäiväistä kulutustavaraa...
Onko noista uudemmista 1,8t:n coil packeista jotain erityistä hyötyä, verrattuna orkkis-20vt-suorasytkään?
Jos alkuperäinen järjestelmä on täysin kunnossa, niin ei ilmeisesti ole mitään hyötyä - paitsi että vahingon sattuessa on muunnokseen jo tehtyä korjaus huomattavasti helpompaa ja halvempaa - vanha puola irti ja uus tilalle (se vaihtokin on vähemmän työlästä muunnoksen jälkeen, kun ei joudu mitään enää sitä varten ruuvailemaan).
Alkuperäinen puolakoppa on tiivistetty ilmeisesti lian varalta. Kuitenkaan tiivistys ei juuri estä lian pääsyä kopan sisälle. Öljyähän tulppakoloissa taitaa olla aina.
Suurin syy puolien vikaantumiseen lienee lämpö. Puolakopassahan voisi olla samanlainen siili kuin elektroniikkavehkeissä tai sitten se voisi olla rei´itetty, kuten jarrulevyt. Voisikohan se olla tuuletettukin?
Näppärä kaveri yhdistää kanteen ilmastoinnin putket, nehän käyvät tosi viileänä.
Muutenkin tiivistys pitäisi siinä kannessakin olla luokkaa vedenpitävä. Tosin kun sielä on 15vuotta vanha O-renkula niin kovuus alkaa lähentelemään bakeliittia ja se siitä pitävyydestä. Kunnon moottorinpesun jälkeen sen huomaa jos se ei pidä enää vettä, huomattavan huonosti käy kun on tulpankolot täynnä vettä. Ja jos kaikki on kunnossa, ei sielä öljyäkään ole.
Kysymys: siis nuo tulpanhatut maksavat Pörhöllä 220 e kappale? Ja tällä poikien ideoimalla systeemillä päästään siihen, että tuollainen 5 x 220 e -systeemi vaihdetaan 5 x 33 e systeemiin? Ilman mitään erikoisia muutoksia autossa?
Kysymys: siis nuo tulpanhatut maksavat Pörhöllä 220 e kappale? Ja tällä poikien ideoimalla systeemillä päästään siihen, että tuollainen 5 x 220 e -systeemi vaihdetaan 5 x 33 e systeemiin? Ilman mitään erikoisia muutoksia autossa?
Joo, näinpä se menee. Tosin nimitys "tulpanhattu" lienee hivenen harhaanjohtava, koska se pitää sisällään myös elektroniikkaa. (vaikka se nyt siihen tulpan päälle tosiaan tuleekin, hatuksi)
Joku ahdasmielinenhän voisi sanoa, että aika loistava homma, kun ei viisi hattuakaan maksa edes yhden orkkiksen hintaa. Pitikö tuossa tehdä mitään muuta kuin vaihtaa nuo hatut?
Ok, hyvä että olet tarkastanut. Tutkin joskus bemarin M52-koneen hattujen soveltuvuutta ässään, mutta niiden vastusarvo oli 1,8 kohm. Kolmannen osapuolen tietoa toki tämäkin.
Osta AAN/ABY tai ADU ECU 3B moottoriin, modaa 3B johtosarjaa ja asenna linkissä mainitut puolat 3B ympäristöön + hyvä suorasytkän virisofta.
Suosittelen pakettia 3B ---> RS2 upgradeen, jolloin saa kohtuu työllä tehtaan viimeisimmän softatason käyttöön 3B koneessa. Kaipaa lisäksi vain viripakonokkaa, kunnon cooleria ja vihreitä suuttimia ja rokkaa varmasti hyvin kevyellä 3B vauhtipyörällä.
Jos joku tarvitsee johtomodaukseen ohjeita, niin niitä löytyy excel-muodossa.
Pasi, mistä hommasit ja mitkä on nämä liittimimet (osanro?) ao kuvissa?
Tässä kohtaa joitain Jetan vasemman takavalon pistokkeita käytettiin ilmeisesti noissa jenkkiohjeissa.
Näistä alla olevista tuo Dave Forgie sanoi:
"NOTE: Since doing this, I am wondering why each cylinder needs its own power wire.
Another way to go MIGHT (YMMV) BE to run a single 12 or 14 gauge feeder wire from
one fire wall connection and then "tee" into that wire with the Pin. No. 1 wires. This
would result in fewer wires and less congestion in the wiring harness."
Onko sitten käytännössä merkitystä jos virran ottaa vain yhdestä liittimestä, olisiko viisaampaa johdottaa kuitenkin joka puolalle oma johto? Sulla ainakin näyttäisi lähtevät joka puolalle oma virtajohto.
Ok, hyvä että olet tarkastanut. Tutkin joskus bemarin M52-koneen hattujen soveltuvuutta ässään, mutta niiden vastusarvo oli 1,8 kohm. Kolmannen osapuolen tietoa toki tämäkin.
Kyseiset hatut on M50-koneelta. Uudemmissa Audin koneissa voi myös löytyä 2 kohm tulpanhattuja.
Comment