Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.4V6 hihnanvaihtoväli

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A6 2.4V6 hihnanvaihtoväli

    Mikä on A6 2.4V6-bensa hihnanvaihtoväli? Olen miettinyt kyseisen auton ostamista ja sillä on ajettu vajaa 80 000 km, joten onko pian edessä?

  • #2
    Olisiko sama kun minulla = 90000 km kotimaan olosuhteissa. Samalla pitää( kannattaa) vaihtaa kaikki kiristinrullat, vesipumppu ja tarkastaa ( vaihtaa tarvittaessa kampiakselin ym) stefat. Haulla taitaa löytyä asiasta lisää.

    Comment


      #3
      Kyllä se on Suomessa 90000 ja Saksassa 120000, eli jos tuonti niin ei hirveetä kiirettä. Lisäksi kannattaa vaihtaa termostaatti.

      Comment


      • #4
        Mulle tuli kanssa eilen vihdoin auto Saksasta. Huoltokirjan mukaan Saksassa tuo vaihtoväli on tosiaan 120tkm. Se mikä mua kummastuttaa on, että yleensä vaihtoväliksi speksataan kilometrit/aika kuukausina. Audin tapauksessa on vain kilometrit. Eikö tuossa tosiaan ole mitään aikarajaa?

        Ajattelin vaan kun autolla on kuitenkin ikää lähemmäs seitsemän vuotta ja edelleen aulkuperäistä hihnaa paikallaan. Autolla on ajettu 77tkm, uskaltaako tässä nyt päristellä ensi kesään jolloin tuo 90tkm on varmaankin jo täynnä?

        Comment


        • #5
          "Se mikä mua kummastuttaa on, että yleensä vaihtoväliksi speksataan kilometrit/aika kuukausina. Audin tapauksessa on vain kilometrit. Eikö tuossa tosiaan ole mitään aikarajaa?"

          Olisko (audin) insinööri ajatellut ko asian niin, että autolla ajetaan tarpeeksi km määrätyssä
          ajassa? Auto voi olla todella vähän ajettu vm nähden.

          Minä vaihdattaisin kaikki jakopään "kilkkeet" varmuuden vuoksi. Aika tekee "tehtävänsä"

          Comment


          • #6
            Täytynee alkaa kaivella kukkaron pohjaa, jospa sieltä vielä löytyis hihnan vaihtoa varten. Itse en taida tätä alkaa tekemään. Ehkä osat jostain Motonetista ja AD-korjaamolle-molle-molle...

            Comment


            • #7
              Vielä yksi kysymys... Jakohihnoja on vissiin kaksi.
              Vanhasta Tuulilasista löysin 3D-kuvan moottorista, jonka mukaan näyttäisi että yksi hihna pyörittäisi molempia nokkia, mutta näin ei kuitenkaan liene?

              Comment


              • #8
                Vastaanpa samantein itselleni. Yksi hihna...

                Ostoslista olis siis:
                - jakohihna
                - kiristin
                - ohjain
                - moniurahihna

                Ehkä myös:
                - termostaatti ja tiiviste
                - vesipumppu

                Termostaatin ymmärrän kyllä mutta miksi ostaa vesipumppu? Autolla ajettu 77tkm.
                Luulisi sen pumpun kestävän kevyesti vielä 90tkm, vai onko toisenlaisia kokemuksia?

                Comment


                • #9
                  "Vesipumppu" asiasta on keskusteltu. Osa on niin halpa, että se kannattaa vaihtaa samalla kun jakopää on auki.
                  Se voi levitä ennen seuraavan jakohihnan vaihtoa, joten tuloksena on kallis remppa.

                  Moniurahihna kestää todella pitkään, joten sen vaihto ( ellei kulunut) ei tarpeen.

                  Comment


                  • #10
                    A4

                    Mulla taas vaihtoväli on 180 000km, joka tuntuu aika hurjalta. Näin siis kaikissa B6-korimallin A4:sissa, joissa on 2,4V6 (170hp). Muistaakseni B6:sissa oli jokin toinenkin moottorimalli tuolla vaihtovälillä.

                    Toisaalta jos näin ovat asian suunnitelleet niin onhan sen pakko kestää sen matkan. Nyt on mittarissa 100tkm ja aion kyllä vaihtaa kaikki hilppeet ja hihnat n.120tkm kohdalla jo senkin vuoksi, että Laakkonen antoi kaupantekijäisiksi kaikki hihnanvaihtotarvikkeet rullineen. Tällöin mittarissa oli 85tkm, ja myyjäkin oli siinä luulossa, että hihna pitää uusia 90tkm kohdalla. Pistinkin kaupan ehdoksi hihnan vaihdon, mutta hinta oli jo siinä vaiheessa viilattu niin kireäksi ja huoltojonotkin pitkät, että kompromissina päätyivät antamaan alkuperäiset hihnanvaihtotarvikkeet kaupan päälle, koska vaihtotyö onnistuu myös kotivoimin. Yllätys oli suuri kun huoltokirjasta löytyi V6:n kohdalta tuo poikkeuksellinen 180tkm, jonka maahantuojakin vahvisti. En tiedä, käytetäänkö 2001 jälkeisissä A6:sissa tuota samaa 170hp moottoria, vai olivatko loppuun saakka 165 kaakkisia, joissa on siis lyhyempi vaihtoväli. Suosittelevat suomen suuriin lämpötilaeroihin 90tkm väliä. Siirtyisivät VW:lläkin jo ketjun huolettomampaan maailmaan.

                    Comment


                      #11
                      " Siirtyisivät VW:lläkin jo ketjun huolettomampaan maailmaan."

                      Uusi A6 on ketjulla ...

                      Comment


                      • #12
                        Mietin myös tota Janin mainitsemaa kotikonstein vaihtoa.
                        Pari hihnaa on kyllä tullut vuosien varrella vaihdettua ja tuorein tapaus on ihan vajaa kaksi kuukautta sitten. Mutta en tiedä sitten... Kun ei ole yhtään hajua millainen homma tuo on, onko miten ahdasta, paljonko täytyy purkaa jne. Haynesiakin saa vain Saksan murteella :(

                        Comment


                        • #13
                          Hihnan vaihto

                          Hihnat meillä vaihtaa isäukkoni, joka tekee yrittäjänä niitä leipätyönään, joten itse olen siinä vain märkäkorvainen apupoika.

                          Mutta sen verran, mitä mukana olen hommassa ollut, niin tiedän ettei Audin tapauksessa homma ole sieltä helpoimmasta päästä. Isäukollani on täsmälleen samanlainen A6 kuin sulla, ja sen hihnanvaihtotyössä olen mukana ollut myös sivustakatselijana. Omassa A4:sessani tilat ovat vielä ahtaammat, joten jo etukäteen hieman jännittää homma. Vaihtotyö sinänsä ei ole hihnan vaihtoa kummempi. Rullia vain on hieman normaalia tusinapannua enemmän. Suurimman työnhän asiassa aiheuttaa etupuskurin ja jäähdyttimien irroitustyö, jota ilman ei ole pääsyä itse asiaan. Puskurit tosin irtoaa puolen tunnin työllä kun vain tietää mitä tekee. On se kieltämättä ammattimiehellekin työpäivän mittainen urakka koko homma.

                          Comment


                          • #14
                            Itse asiassa hetki sitten soitin AD-korjaamolle ja tilasin ajan.
                            Yllätys oli työn hinta, positiivisessa mielessä. Työ maksaa siis 150e. Olin varautunut sellaiseen reiluun 300e hintaan.
                            Tosin tuohon hintaan ei kuulunut vielä vesipumpun ja termarin vaihto, mutta parikymppiä lisää kuulemas.

                            Eli osineen tuosta räpsähtää sellainen 400e:n kieppeillä oleva lasku. Sekin on paljon rahaa mutta olin varautunut vähintään 500:n laskuun kun vanhoja juttuja hinnoista täältä luin.

                            Comment


                            • #15
                              AutoDatan mukaan hihnanvaihtotyö kestää 3.5h ja siihen vesipumppu n 20 min, eli neljän tunnin hujakoilla. Edullisella tuntiveloituksella AD-korjaamo lupasi sinulle työn.

                              Comment


                                #16
                                Kyllä jos tunnit pitää paikkaansa niin halvalla menee :)

                                Mitähän AD kerto tuntimääräksi?

                                Comment


                                • #17
                                  43e pitäis itse asiassa kaikilla AD-korjaamoilla olla tuntiveloitus.

                                  Eli jos tosta laskee sen neljä tuntia yhteensä = 172e.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nyt se hihna on sitten vaihdettu, väittäisin aika edulliseksi paketiksi verrattuna siihen mitä täältä on saanut lukea.

                                    Osat jakohihna, kiristin, ohjain, vesipumppu ja 3x1.5l pakkasnestettä (jep, en tiennyt tilavuutta niin ostin sillai et varmasti riittää) yhteensä 211,10e.
                                    Työ 184e (tuntitaksa olikin 46e, eikä 43e kuten aikaisemmin mainitsin).

                                    Eli kaiken kaikkiaan 395e!

                                    Tulipa tilattua sitten lohkolämmittimen asennus samalla kun saan koko paketin sisätilalämmittimineen mielestä sopivaan hintaan, 230e. Defan paketti siis ja sisätilanlämmitin on Mega 1.7io. Asennuksen hinta-arvio 115e.

                                    Täytyy antaa täysi kymppi ainakin palvelusta tuolle pajalle. Siellä homman tehnyt kaveri näytti, että tässä on vanhat osat, tuossa loput pakkasnesteet (yhteen purkkiin oli oikeen kirjoitettu "Valmis", josta voi tarvittaessa valmista seosta kaataa säiliöön) ja näytti huoltokirjasta leiman. Lisäksi selvitti, että homma meni ongelmitta, vanhat osat lähti hyvin irti jne.
                                    Yksikään merkkiliike ei ole pystynyt vastaavaan minun autoilu-urallani.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Todella edullisesti selvisit. Onneksi löytyy vielä ammattitaitoisia ja kohtuuhintaisia (halpoja) korjaamoita.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ostin kyseisen Audin ja huoltokirjaa selaillessa huomasin että hihnanvaihtoväliksi on ilmoitettu todellakin 180tkm. Kestääköhän todella noin pitkään? 120 kW tehoiselle 2.4:lle ilmoitettu väli on 120tkm ja 125 kW tehoiselle 180tkm. Jos 120tkm:n sijasta suomessa suositellaan 90tkm:iä, niin mikähän on suositus 180tkm:n sijasta? Pitäisi vissiin ottaa yhteyttä vv-autoon...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Merkkiliike sen tietää. Naisen logiikalla 150 tkm olisi ehkä sopiva, mutta riippuu tietenkin käytöstä:) "Vara ei venettä kaada"

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kysytään nyt tähän ketjuun... Että mitä eroa on jakopään suunnalta tarkasteltuna vuoden -99 2.4 V6 koneessa ja vuoden -03 2.4 V6 koneessa?
                                            Kuten tästä ketjusta aikaisemmin selviää, niin oma auto oli jakohihnarempassa paikallisella AD-korjaamolla ja kaikki meni ongelmitta. Kehuivat jopa silloin, että ovat muutaman noita vaihtaneet.
                                            Työkaverille sitten suosittelin tuota pajaa ja hänellä on tuo päivitetty versio mun autosta. Pajalla olivat sanoneet, että eivät tee sitä remonttia. Ei ole kuulemma tarvittavia erikoistyökaluja.
                                            Onko jakopää siis mennyt uusiksi päivityksen myötä?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Eikö kukaan guru osaisi vastata edellä olevaan kysymykseen?

                                              Comment


                                              • #24
                                                En ole guru mutta samat työkalut käy.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kiitos. Olivatkohan sitten todenneet tuolla, että liian kakka jobi tehtäväksi tuntitaksaan nähden...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Voi olla kakkajobi tai tullut susia...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Nii-i... Kunhan se susi ei kävele tälle tontille!

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X