Moi!
Ajattelin tässä hakea hieman vahvistusta omille teorioilleni tämän foorumin kautta. Väki tuntuu olevan täällä hyvinkin osaavaa / tietävää joten toivottavasti ohjaatte miehen raitelle jos olen menossa aivan hakoteille.
Omistan -02 mallin Audi A4 1.8T:n AVJ 150HP koneella. Hommasin siihen BSR:n PPC -ohjelmointilaitteen Stage 1 softalla. Softalla luvataan 322Nm / 196Hp . Ajelin tuossa syksyllä muutamia Vag-Com loggauksia ja ihmettelin kuinka group 120:ssa laskennalliset vääntöarvot liikuivat maksimissaan vain 280 Nm kohdilla. Nämähän eivät ole mitään todellisia arvoja , mutta kuitenkin suuntaa antavia. Vakio softalla arvo pyöri tuossa 220Nm kohdalla, huipputehoksi tuli laskennallisesti 158Hp. Maksimi tehoksi tuli BSR:n softalla 208Hp.
Kun tein kuvaajan exceliin BSR:n softan vääntökäyrästä group 120:n arvoista, oli käyrä lähes tasainen 280Nm arvoinen välillä 2200 - 5000 rpm , jonka jälkeen se alkoi laskemaan.
Maksimi ahtopaine oli noin 0.95 - 1.0 bar.
Kysyisinkin nyt onko tuolla max 1.0 bar ahtopaineella minkäänlaisia mahdollisuuksia saavuttaa tuota 320Nm vääntöarvoa 1.8 litran koneessa. Tämä siis K03 kynänteroittajalla. Omasta mielestäni tuntuu vähän oudolta. Asiaa voisi tarkastella pienellä teorettisella katselmuksella.
Jos otetaan vertailuun kaksi moottoria, joissa puristussuhde suurinpiirtein sama , ahtopaine sama, sekä muut asiaan vaikuttavat pienemmät tekijät oletetaan samoiksi, ja tiedetään moottorien tilavuus sekä toisen moottorin maksimi vääntöarvo, voidaan tästä laskea myös toisen moottorin vääntöarvo. Tämä siis hyvin pelkistetty / yksinkertaistettu tilanne. Tulos olisi totisesti vain suuntaa antava mutta ei kuitenkaan täysin hakoteillä. Ja tässä siis vertailumoottoreden tulisi olla perinteisiä katukäyttöön tarkoitettuja moottoreita , joista toista ei ole tuunattu kankien keston äärirajoille.
Onko yo. olettamus yhtään totta , vai menikö perssiilleen heti alkuunsa.
Ajattelin tässä hakea hieman vahvistusta omille teorioilleni tämän foorumin kautta. Väki tuntuu olevan täällä hyvinkin osaavaa / tietävää joten toivottavasti ohjaatte miehen raitelle jos olen menossa aivan hakoteille.
Omistan -02 mallin Audi A4 1.8T:n AVJ 150HP koneella. Hommasin siihen BSR:n PPC -ohjelmointilaitteen Stage 1 softalla. Softalla luvataan 322Nm / 196Hp . Ajelin tuossa syksyllä muutamia Vag-Com loggauksia ja ihmettelin kuinka group 120:ssa laskennalliset vääntöarvot liikuivat maksimissaan vain 280 Nm kohdilla. Nämähän eivät ole mitään todellisia arvoja , mutta kuitenkin suuntaa antavia. Vakio softalla arvo pyöri tuossa 220Nm kohdalla, huipputehoksi tuli laskennallisesti 158Hp. Maksimi tehoksi tuli BSR:n softalla 208Hp.
Kun tein kuvaajan exceliin BSR:n softan vääntökäyrästä group 120:n arvoista, oli käyrä lähes tasainen 280Nm arvoinen välillä 2200 - 5000 rpm , jonka jälkeen se alkoi laskemaan.
Maksimi ahtopaine oli noin 0.95 - 1.0 bar.
Kysyisinkin nyt onko tuolla max 1.0 bar ahtopaineella minkäänlaisia mahdollisuuksia saavuttaa tuota 320Nm vääntöarvoa 1.8 litran koneessa. Tämä siis K03 kynänteroittajalla. Omasta mielestäni tuntuu vähän oudolta. Asiaa voisi tarkastella pienellä teorettisella katselmuksella.
Jos otetaan vertailuun kaksi moottoria, joissa puristussuhde suurinpiirtein sama , ahtopaine sama, sekä muut asiaan vaikuttavat pienemmät tekijät oletetaan samoiksi, ja tiedetään moottorien tilavuus sekä toisen moottorin maksimi vääntöarvo, voidaan tästä laskea myös toisen moottorin vääntöarvo. Tämä siis hyvin pelkistetty / yksinkertaistettu tilanne. Tulos olisi totisesti vain suuntaa antava mutta ei kuitenkaan täysin hakoteillä. Ja tässä siis vertailumoottoreden tulisi olla perinteisiä katukäyttöön tarkoitettuja moottoreita , joista toista ei ole tuunattu kankien keston äärirajoille.
Onko yo. olettamus yhtään totta , vai menikö perssiilleen heti alkuunsa.
Comment