Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottoriöljyt, niiden ominaisuudet ja havainnot

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottoriöljyt, niiden ominaisuudet ja havainnot

    Mystistä. Vaihdoin tänään originelli suodattimen ja lotrasin koneeseen uudet öljyt. Olen ennen käyttänyt Mobil 1 (5W-50) öljyjä, mutta nyt vasiten kokeilin Castrolin TWS Motorsporttia (10W-60).

    Totesin aika erikoisen jutun, nimittäin öljynpaine tyhjäkäynnillä nousi melkein 1 bar varrattuna Mobiliin. Aikaisemmin Mobilin öljyllä on kuumalla koneella ollut paine noin 2.1 bar tyhjäkäynnillä, ja nyt Castrolin öljyllä onkin viisarin vajaa 3 bar. Eihän öljyjen eroavaisuuksissa ja viskositeetissa mitään erikoista ole, mutta en ole koskaan törmännyt noin suureen eroon vaikka monia öljyjä on tullut kokeiltua.

    Toinen maininnan arvoinen asia lienee se, että edellisillä öljyillä lämpötila (siis öljyn) nousi todella hitaasti, ja reagoi moottorin kuormitukseen varsin laaja-alaisesti. Nyt taas öljyn lämpö nousee nopeasti (??) mutta silti myös kovalla kuormalla pysyy öljynlämpömittarin viisari kuin naulattuna samassa kohdassa.

    Kokemuksia muilla ko. öljystä? Oli yllättävän hintavaa litkua.

    #2
    Samanlainen suodatin? Toveri käytti sisäänajossa halpisöljyjä ja halpissuodatinta ja paineet ikäänkuin pompsahti orkkissuodattimella ja kertaluokkaa paremmilla öljyillä.

    Comment


    • #3
      Joo, identtinen suodatin edellisen kanssa. Eroa vain siis öljy.

      Comment


        #4
        Itselleni ei tulisi mieleenikään laittaa omiin autoihini Mobilin 5W50:stä. Olen käyttänyt autoissani, sekä viritetyissä että vakioissa, Kendallin öljyjä. 2 ventiili koneissa GT1, talvisin 10W40 ja kesäisin 20W50 ja 4 venttiilisissä vakiomoottoreissa ympäri vuoden 5W50 Eliteä. Kalliita on nuokin öljyt, mutta olen kuullut niin paljon hyvää em. öljyistä kilpamoottoreissa, että uskon sen olevan pidemmän päälle jopa edullisempaa. Tiedän että tästä saa yleensä aikaiseksi hirvittävän väittelyn, mutta ilmaisempa nyt kuitenkin mielipiteeni.

        Comment


          #5
          Veikkaanpa, että tuo öljynpaineenmuutos aiheutuu ihan vain eri viskositeetin omaavasta perusöljystä. 5W-50 lienee vähän notkeampaa mitä 10W-60 ja siksi paineet sillä pienemmät.

          Comment


            #6
            Kokemuksia muilla ko. öljystä? Oli yllättävän hintavaa litkua.
            Ei ole vielä kokemuksia, mutta kesäksi olisi tarkoitus koneeseen tuommosta laittaa. Taitaa tosiaan kaksi purkkia saada vaikka tuota Mobilia tuon Castrol purkin hinnalla. Tähän asti olen käyttänyt just tuota 5W-50 Rally formulaa.
            Itselleni ei tulisi mieleenikään laittaa omiin autoihini Mobilin 5W50:stä.
            Mikäs tuossa on niin myrkkyä?

            Comment


            • #7
              Veikkaanpa, että tuo öljynpaineenmuutos aiheutuu ihan vain eri viskositeetin omaavasta perusöljystä. 5W-50 lienee vähän notkeampaa mitä 10W-60 ja siksi paineet sillä pienemmät.
              Näinhän se on, mutta en ole koskaan huomannut eri viskositeettien välillä sentään noin isoja eroja. En olisi uskonut että vaikutus tyhjäkäyntipaineeseen on peräti kolmannes.

              Comment


                #8
                Niin, onhan tuo tyhjäkäyntipaineiden ero melko suuri. Olisi mielenkiintoista verrata, mitkä paineet Castrolin tai jonkun muun valmistajan 5W alkuisella öljyllä tulisi. Myös vertailu eri valmistajien 10W öljyillä olisi kiintoisa.

                Mitä tuo Castrolin TWS muuten maksoi? Saattaisin itsekin sitä koittaa, vaikka piintynyt "mobilisti" olenkin jo vuosien ajalta. Sen verran mielenkiintoisia tuloksia nuo oli ja kohta on muutenkin "kesäöljyjen" vaihdon aika.

                Comment


                • #9
                  Täällä Oulussa tuo öljy maksoi 45 Euroa 4 litran pönttö, ja siihen tietysti joutui ostamaan litran purnukan vielä kaveriksi.

                  Comment


                  • #10
                    nyt piti kiireessä laittaa Bilteman 5w-50:t mobilien tilalle. Ei eroa paineissa

                    Comment


                      #11
                      http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=200
                      Tuolla näkys olevan aika halpaa tuo Castrolin öljy. Tuo on kyllä aika paljon halvempi mitä eräässä varaosaliikkessä missä näin tuota öljyä myynnissä.

                      Comment


                        #12
                        Uh... on Castrol tosiaan arvokasta. Mobilia saa täältä meiltäpäin tarjouksesta melkein aina jotain 22-24e/4l.

                        Vähänkö muuten ottaa pattiin, kun noi öljyt on yleensä 4l purnukoissa, aina "joutuu" ostamaan sen suhteessa sikakalliin 1l lisäputelin (~7-10e). Ei taida moneenkaan moottoriin 4l kannu riittää, mutta 5l pänikkä riittäisi melko moneenkin moottoriin.

                        No ei kait kukaan kiellä ostamasta useampaa 4l purkkia kerralla. Ei vaan viitsisi varastoida noita öljyjä montaa vaihtoa varten.

                        Comment


                          #13
                          tselleni ei tulisi mieleenikään laittaa omiin autoihini Mobilin 5W50:stä.
                          Mikä vika tuossä öljyssä muka on?

                          Itse muuten ostan aina kaksi neljän litran "tonkkaa", kyllä ne tallin hyllylle mahtuu. Sitten kun on ostamassa öljyä, ja kun ei muista onko siellä tallissa öljyä kannussa vai ei niin sitten tulee ostettua taas lisää (ja liikaa) ;)

                          Comment


                            #14
                            Tiedän useampia tapauksia kilpamoottoreista, joilla toistuvat "mystiset" laakerivauriot ovat loppuneet, kun on vaihdettu Rally Formula toiseen öljyyn. Ongelmia ei varmaankaan ole, niin kauan kun voitelu pelaa häiriöttömästi.

                            Jotakin kertoo sellainenkin huomio, että jos vierekkäin on kaksi esim. venttiilikopan kantta, joista toinen on moottorista, jossa on ollut Mobilia, ja toinen jossa on ollut Kendallia. Kolmen päivän päästä toinen koppa on sisäpuoleltaan "kuiva" ja toinen on vielä kuukausien päästäkin öljyinen. Arvatkaa kumpi on kumpi.

                            Mittään tieteellistä en pysty mielipiteeni tueksi esittämään, enkä missään tapauksessa väitä omistavani absoluuttista totuutta. Ja mitään ongelmaahan ei ole, jos vehkeet pelaa ja kestää.

                            Comment


                            • #15
                              Vähänkö muuten ottaa pattiin, kun noi öljyt on yleensä 4l purnukoissa, aina "joutuu" ostamaan sen suhteessa sikakalliin 1l lisäputelin (~7-10e). Ei taida moneenkaan moottoriin 4l kannu riittää, mutta 5l pänikkä riittäisi melko moneenkin moottoriin.
                              on se niin kiva kun itselle hurahtaa kaksi noita neli litraisia vaihdossa, mutta asiaan onkohan nuo 0/5 alkuiset hieman liian luruja tuohon <-- kun tuntuvat poistuvan vaihtojen välissä jonnekin?

                              Comment


                                #16
                                Jep, öljyn ostaminen on helppoa. Otetaan hyllystä litra öljyä per sylinteri :)

                                Comment


                                • #17
                                  Itelle riittää reilu 3 litraa, ja sen lopun voi sit kaataa koneeseen ennen seuraavaa vaihtoa. 0w-40 castrolit tihkuu stefoista sun muista läpi, mutta 5w-40 castrolit kestää sisällä. Ei huomannu noiden välillä ainakaan tuossa omassa öljynpainemittarissa eroja.

                                  Comment


                                    #18
                                    Itse olen myös käyttänyt pelkästään TWS motorsporttia nisukassa. Jos on kunnon turbolelut niin öljyssä säästäminen on kyllä sulaa hulluutta. Mobil 1 ei edes testien mukaan oo kovin ihmeellistä öljyä. Jos huoltsikka öljyllä ajelisin niin sitten ostaisin mielummin Esson ultronia. Se sentään voitti jonkun TM:n testinkin. Vähän on käyny mielessä vaihtaa tuo tws Motulin esteripohjaiseen samalla viskositeetillä olevaan liemeen. Hintakin oli sama eli vähän vajaa 40-50e/4L No toisaalta miks vaihtaa toimiva tavara toiseen, josta ei ole ihan varma...

                                    Olen ajanut noilla TWS öljyillä yleensä n. 6-7tkm ja ulos otettaessa ne ovat olleet vielä jopa vähän läpikuultavat ja juoksevuus on ollut suurinpiirteis sama kuin kannusta koneeseen kaadettaessa. Ei se ainakaan voi olla huono asia. Joskus vanhoista autoista kun on helixit kipannu purkkiin on öljy ollu melkein yhtä litkua ku kraanavesi...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Olen ajanut noilla TWS öljyillä yleensä n. 6-7tkm ja ulos otettaessa ne ovat olleet vielä jopa vähän läpikuultavat ja juoksevuus on ollut suurinpiirteis sama kuin kannusta koneeseen kaadettaessa. Ei se ainakaan voi olla huono asia
                                      Ahaa, kerroit oikeastaan asiaa jota olen vähän kuullutkin.

                                      Valitettava fakta on kuitenkin se, että KYLLÄ, se on todellakin huono asia että öljyt on kirkkaat vaihdettaessa. mobilin 5W-50 omaa sellaisen ominaisuuden, että sen puhdistavat aineosat on onnistuttu viilaamaan varsin loistaviksi. Olenkin nimittäin kuullut että tuo Castrolin öljy on olemattomasti moottoria puhdistava (joskin todella hyvin voiteleva) öljy, ja tämä sun mainita kyllä vahvasti tukee sitä.

                                      Jos öljy on kirkasta ulos tullessaan, voi jokainen kuvitella kuinka paljon siihen on kerääntynyt moottorista lika-partikkeleita = ei ollenkaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itse oikeastaan kallistuin purnukan tilavuuden takia valvolinen 10w60 racingiin, jota myydään siis 5l kannuissa. Hintakin on tuolla samaa luokkaa castrolin kanssa, mutta onpahan se 5l niin ei tartte "ylimääräistä" pikkupurnukkaa ostaa lisäksi.

                                        Samat tyhjäkäynti öljynpaineet kuin castrolin vastaavalla omassa autossani.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Omassa autossa olen käyttänyt kanssa TWS motorsporttia ja vaihtanut öljyt noin 8000km välein. Ennen öljyn vaihtoa kun oli ajettu n. 6000km niin öljyt olivat tosiaan vielä kirkkaat mutta kun oli öljy vaihdon aika niin öljyt oli mustat. Parin tonnin lisäkilometreillä oli siis öljyissä jokin ominaisuus muuttunut/heikontunut tai jotain kun öljyt oli kerännyt "likaa" koneesta. Tämä on toistunut aina tietyn ajomäärän jälkeen. Kone ei siis ole vuotanut mitään öljytilaan. Toivottavasti :)

                                          Comment


                                            #22
                                            No mulla voi kyllä siihen kirkkaana pysymiseen vaikuttaa noi kilometritkin. Mittarissa nyt 48tkm ja talvisin ei oo edes ajettu. Kun lähes uudesta lähtien on päässy vaihteleen öljyjä suht hyvään tahtiin ei sitä paskaa hirveesti edes kerry. Kerran oo ajanut myös fortet läpi.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Nämä öljyasiat ovat ns "musta tuntuu = MUTU" asioita. Hyvä niin, koska jokainen tykkää omastaan.
                                              Öljyistä on tietenkin paljon tutkittua tietoa. Samoin huhuja:)
                                              Kannattaa kuitenkin vaihtaa merkkiä, ellei ole tyytyväinen vanhaan litkuun.
                                              Minulla on öljy mustaa vaihdon yhteydessä ja hyvä niin. Öljy on tehnyt tehtävänsä.
                                              Kokeiltu on melkein kaikkea ja nykyinen on Castroolin Magnatec.
                                              Tärkeintähän asiassa on, että vaihtaa öljyt tarpeeksi usein ( talviaikana) eikä tuijota huoltokirjan suosituksiin. Kotimaan olosuhteet poikkeavat...

                                              Comment


                                                #24
                                                Mitä mieltä tästä Teboil Diamond Plus 0W-40

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Valitettava fakta on kuitenkin se, että KYLLÄ, se on todellakin huono asia että öljyt on kirkkaat vaihdettaessa. mobilin 5W-50 omaa sellaisen ominaisuuden, että sen puhdistavat aineosat on onnistuttu viilaamaan varsin loistaviksi. Olenkin nimittäin kuullut että tuo Castrolin öljy on olemattomasti moottoria puhdistava (joskin todella hyvin voiteleva) öljy, ja tämä sun mainita kyllä vahvasti tukee sitä.

                                                  Jos öljy on kirkasta ulos tullessaan, voi jokainen kuvitella kuinka paljon siihen on kerääntynyt moottorista lika-partikkeleita = ei ollenkaan.
                                                  Mutta jos se öljy on kerran niin hyvää puhdistusominaisuuksiltaan, niin minne se lika sitten jää, jos ei öljyyn???

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mutta jos se öljy on kerran niin hyvää puhdistusominaisuuksiltaan, niin minne se lika sitten jää, jos ei öljyyn???
                                                    No se jää valtaosaltaan öljynsuodattimeen. Se miten mustat öljyt ovat, ei ehkä kerro niiden voiteluominaisuuksien heikentymisestä, mutta kielii siitä että ns. "paska" lähtee liikkeelle. Samoin kuin ilmanpuhdistajassa, ei näkyvällä lialla ja pölyllä ole juurikaan tekemistä suotimen tukkoisuuden ja ilman virtaamisen kanssa. Ne pahimmat ja haitalliset partikkelit ei näy silmällä.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Anteeksi offtopik mutta ei viiti uutta tehdä. Searchiä käytin ja luin kaikki öljytopikit, toiset oli sitä mieltä ettei sais kuluttaa 1.8adr yhtään öljyä toiset taas sanovat että ok..

                                                      Eli mitä mieltä kun 101tkm ajettu 1.8 20v adr on syöny vuosihuollon jälkeen (viime tammikuussa 97.5tkm) öljyä niin että tikusta raja tulee noin 1/3 mitta-alueesta. Kone lämpimänä mitattuna raja näkyy vaivaiset 1/4 mitta alueesta. On siis varmaan jo kuluttanut yli puolisen litraa öljyä ja hitto vuosihuolto öljynvaihtoineen 3500km sitten!!! Moottori ei vaikuta muuten öljyiseltä kuin että sivuilta (ei hajuakaan mikä tuo on oisko kannen sivut tms) on öljyä vissiin vuotanut poies.

                                                      Itsepäisenä en oo öljyä vielä lisännyt kun vituttaa niin hemmetisti (xenonvääntöjen lisäksi..) tuo...3500km ajettu ja öljyä kuluttanu noin paljon.. Laakkosilla totes sillon vain että joku litra / 1000km on ilmotettu maksimi ja tämähän kertoo vain sen niinkuin joku totes että merkkihuolto ei oo innostunut "pikkuvuotojen" korjaamisesta.

                                                      -edit- 90tkm huolto tehtiin vuosi sitten 81tkm:ssa auton ollessa edellisellä omistajalla, ite tein öljynvaihtohuollon 87tkm:ssä kun "luulin" ettei sitä oltu edes tehty 81tkm:ssä kun siitä ei oltu ruksattu öjynvaihtohuoltoa vaan vuosihuolto lisätöineen ja mitta-alueella raja oli aika alhaalla. Mutta tämä tilanne viittaa just siihen että kyllä varmasti oli tehty.. Tuon 87000 - 97500 km välillä lisäsin öljyä jotain 5dl ja vuosihuoltoon mennessä tammikuussa raja oli aivan tikun mitta-alueen ala-rajalla, lämpimällä koneella aavistuksen verran ylikin.

                                                      Öljykello ei liene vikana kun ei öljysotkua ihmeemmin tuolla koneessa tai alakannen päällä näy?

                                                      Laittoivat Shell Helix Ultra 5w40:set ja niitä on tietääkseni aiemminkin ollut.

                                                      -edit 2- löyty että moottorissa vois venttiilivarren kumit tai venttiilikopan välistä vuotaa; onko nuo miten kalliita korjauttaa/tarkistaa?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Lainaus:
                                                        Mutta jos se öljy on kerran niin hyvää puhdistusominaisuuksiltaan, niin minne se lika sitten jää, jos ei öljyyn???
                                                        No se jää valtaosaltaan öljynsuodattimeen. Se miten mustat öljyt ovat, ei ehkä kerro niiden voiteluominaisuuksien heikentymisestä, mutta kielii siitä että ns. "paska" lähtee liikkeelle. Samoin kuin ilmanpuhdistajassa, ei näkyvällä lialla ja pölyllä ole juurikaan tekemistä suotimen tukkoisuuden ja ilman virtaamisen kanssa. Ne pahimmat ja haitalliset partikkelit ei näy silmällä.
                                                        Olisko se sittenkin näin, että oljyyn jää senmittaiset partikkelit, mitkä menee suodattimesta läpi - huomattava osa niistä on taas alle 5 mikronin suuruusluokkaa olevat, millä ei moottorin kulumiseen ole mitään vaikutusta.

                                                        Kun se "paska ei lähde liikkeelle", niin se sitten jää todennäköisesti moottoriin (niin ne pienemmät kun isommatkin) - jos siis öljyn puhdistusominaisuudet ovat olemattomat. Näin voi suodatinkin jäädä suht puhtaaksi.

                                                        Eli öljyn tummuminen ei ole itsestään mikään huonouteen viittaava merkki - tiettyyn rajaan asti...

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Mystistä. Vaihdoin tänään originelli suodattimen ja lotrasin koneeseen uudet öljyt. Olen ennen käyttänyt Mobil 1 (5W-50) öljyjä, mutta nyt vasiten kokeilin Castrolin TWS Motorsporttia (10W-60)...

                                                          ... Toinen maininnan arvoinen asia lienee se, että edellisillä öljyillä lämpötila (siis öljyn) nousi todella hitaasti, ja reagoi moottorin kuormitukseen varsin laaja-alaisesti. Nyt taas öljyn lämpö nousee nopeasti (??) mutta silti myös kovalla kuormalla pysyy öljynlämpömittarin viisari kuin naulattuna samassa kohdassa.
                                                          On siinä ehkä se vaikutus, että paksumman öljyn pumppaaminen tuottaa enemmän lämpöä - samalla kun öljyn yksi oleellisimpia toimintoja on moottorin alakerran jäähdytys.

                                                          Lopulta tulee sellainenkin asia mieleen, että miten todella olisi 10W-60 öljyn käyttökelpoisuuden kanssa meidän talvioloissa, jos pääosin ajetaan sittenkin normaaliajoa eikä rataa. Nimittäin pakkasessa voi liian paksun öljyn kanssa joutua tähän tulokseen, että moottorin yläkerran voitelu voi kärsiä, kun se ei ole vielä kunnolla lämmin (lisäksi sitten 10W-öljyn kylmäkäynnistysominaisuudet meidän pakkasilla)...

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Minua myös pikkuisen epäilyttää 10W- öljyjen soveltuvuus talviolosuhteisiin. Joskus aikoinaan tuli käytettyä 10W-30 mineraaliöljyjä ja se liemi ei suostunut tulemaan pullosta ulos yli -15C pakkasilla. Synteettinen 10W -XX varmaan parempaa, mutta kuitenkin. Talveksi voisi parempi vaihtoehto olla 0W/5W-XX öljy. Jos moottorin speksit sellaisen sallii.

                                                            Jos öljyn pumppaaminen kehittää lämpöä, se tarkoittaa sitä, että öljypumppu tekee kovasti töitä ja se taas on pois moottorin antamasta tehosta eli teho laskee ja kulutus nousee.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X