Nyt tuli ongelma: C4 tdiq ( Ael ja 6-v 01E) sai uuden tukilaakerin ja murrosnivelet ( e34 ja scorpio-osat) Aikaisemmin kardaani täristi voimakkaisssa kiihdytyksissä 1500-2500 rpm kakkos- ja kolmosvaihteilla. Tukialaakerin kumi olikin selvästi väljä.
Nyt rempan jälkeen toimii kiihdytyksessä kuten pitää mutta moottorijarrulla täristää, ensin täristi ihan pirusti nyt on hieman asettunut. Esim kun kiihdytyksessä painaa kytkimen alas vaihteenvaihtoa varten pärähtää kardaani oikein ikävästi. Kun tuolla nyt on ajettu 50-60 km niin pahimmillaan tärinä on kuin ajaisi maantien tärinaraitojen päällä. Kardaani on suorassa, kasattiin samaan asentoon kuin aikaisemmin. Ristinivelessä ei ollut väljää.
Mietin vain että mikä muu kuin kardaani tuon voisi aiheuttaa? Ja miksi ongelmat esintyy vain kun ei ole vetoa päällä? Toki jollottaa hieman koko ajan- varmaan ristinivel joka hakee asentoaan uudella tukikumilla.
Mieleen tuli että voisiko moottori/vaihteisto paketti liikkua liikaa. Kokeilin painella konetta ja etuosasta kun painoi ehkä 50 kilon painolla niin koneen etuosa laski senti verran. Kone ei ollut käynnissä ja tuossahan on nuo aktiiviset koneen tukikumit- voiko niiiden toimintaa testata mitenkään?
Keulimistuen ja vaihteiston tukikumit täytyy vielä tarkistaa.
Onko ideoita mitä muuta kannattaisi tarkistaa ennenkuin kardaani revitään irti ja viedään tasapainotettavaksi?
Nyt rempan jälkeen toimii kiihdytyksessä kuten pitää mutta moottorijarrulla täristää, ensin täristi ihan pirusti nyt on hieman asettunut. Esim kun kiihdytyksessä painaa kytkimen alas vaihteenvaihtoa varten pärähtää kardaani oikein ikävästi. Kun tuolla nyt on ajettu 50-60 km niin pahimmillaan tärinä on kuin ajaisi maantien tärinaraitojen päällä. Kardaani on suorassa, kasattiin samaan asentoon kuin aikaisemmin. Ristinivelessä ei ollut väljää.
Mietin vain että mikä muu kuin kardaani tuon voisi aiheuttaa? Ja miksi ongelmat esintyy vain kun ei ole vetoa päällä? Toki jollottaa hieman koko ajan- varmaan ristinivel joka hakee asentoaan uudella tukikumilla.
Mieleen tuli että voisiko moottori/vaihteisto paketti liikkua liikaa. Kokeilin painella konetta ja etuosasta kun painoi ehkä 50 kilon painolla niin koneen etuosa laski senti verran. Kone ei ollut käynnissä ja tuossahan on nuo aktiiviset koneen tukikumit- voiko niiiden toimintaa testata mitenkään?
Keulimistuen ja vaihteiston tukikumit täytyy vielä tarkistaa.
Onko ideoita mitä muuta kannattaisi tarkistaa ennenkuin kardaani revitään irti ja viedään tasapainotettavaksi?
Comment