Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kardaanin huolto (tukilaakerin, nivelien ja kumien vaihto)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Nyt tuli ongelma: C4 tdiq ( Ael ja 6-v 01E) sai uuden tukilaakerin ja murrosnivelet ( e34 ja scorpio-osat) Aikaisemmin kardaani täristi voimakkaisssa kiihdytyksissä 1500-2500 rpm kakkos- ja kolmosvaihteilla. Tukialaakerin kumi olikin selvästi väljä.
    Nyt rempan jälkeen toimii kiihdytyksessä kuten pitää mutta moottorijarrulla täristää, ensin täristi ihan pirusti nyt on hieman asettunut. Esim kun kiihdytyksessä painaa kytkimen alas vaihteenvaihtoa varten pärähtää kardaani oikein ikävästi. Kun tuolla nyt on ajettu 50-60 km niin pahimmillaan tärinä on kuin ajaisi maantien tärinaraitojen päällä. Kardaani on suorassa, kasattiin samaan asentoon kuin aikaisemmin. Ristinivelessä ei ollut väljää.
    Mietin vain että mikä muu kuin kardaani tuon voisi aiheuttaa? Ja miksi ongelmat esintyy vain kun ei ole vetoa päällä? Toki jollottaa hieman koko ajan- varmaan ristinivel joka hakee asentoaan uudella tukikumilla.
    Mieleen tuli että voisiko moottori/vaihteisto paketti liikkua liikaa. Kokeilin painella konetta ja etuosasta kun painoi ehkä 50 kilon painolla niin koneen etuosa laski senti verran. Kone ei ollut käynnissä ja tuossahan on nuo aktiiviset koneen tukikumit- voiko niiiden toimintaa testata mitenkään?
    Keulimistuen ja vaihteiston tukikumit täytyy vielä tarkistaa.
    Onko ideoita mitä muuta kannattaisi tarkistaa ennenkuin kardaani revitään irti ja viedään tasapainotettavaksi?

    Comment


    • Tuohon profiilin kulkineeseen myös syksyllä vaihdettiin tuo E34 Bemun tukilaakeri modattuna vanhaan kannatinrautaan ja jäi mieleen myös melkoinen tärinä ensimmäisten kymmenien kilometrien aikana asennuksen jäljiltä. Varmistettiin myös että kardaani oli suorassa ja paikat kiinni eikä alustassa näkynyt mitään selvää tärinän aiheuttajaa.
      Ainoa mahdollisuus jäi uuteen laakeriin jonka kumiseos oli aika kovaa kun sitä ennen asennusta hypisteltiin. Tutinoiden loputtua parin päivän perästä otin auton taas syyniin ja tunnustelin tukilaakerin kumin niin oli "pehmentynyt" ja näytti silmään jo elastisemmalta kuin paketista otettuani. Se näytti muuten ennen asennusta aivan kuin olisi ollut jotain muovia tuo kannattimen vaimennin ja oli ihan sikajäykkää tai melkeimpä lähes liikkumaton.

      Comment


        Mulla on nyt tuo VAG:n virallinen työkalu B5 koristen Audien kardaanin säätöön.

        Comment


          Laitappa kuvaa siitä ?

          Comment


            On tuo vähän vähältä asettunut - eli lähes kaikki tärinä on häipynyt. Suhteellisen ikävää ääntä tuo kyllä pitää. Jollottaa veto päällä ja pärisee moottorijarrulla. Itseäni hämää kun vedätettäessä ei tunne mitään tärinää mutta heti kun on moottorijarrutusta tai ilman vetoa rullailee niin täristää

            Comment


              Eikös tämä näytä kohtuullisen ehjältä? Silmämääräisesti ei roiku, tosin kumi oli aika pehmeän tuntuinen kardaania heilutellessa, mutta kaipa sen pitää sellainen ollakin?
              Attached Files

              Comment


                Kyllä tuo omaan silmään näyttäisi ehjältä. Ei se kumi kovin jäykkä ole.

                Comment


                  Nosta kardaania hieman niin näet että onko kumi ruvennut halkeilemaan. Joka tapauksessa akuuttia vaihtotarvetta tuskin on, kuvan perusteella.

                  Comment


                    Mulla ei tuo bemarin tukilaakeri toiminut lainkaan. 2000 km ajettu ja tankinvaihdon vuoksi jouduin kardaanin irroittamaan. Tukilaakeri mennyt ihan löysäksi, ihan pienellä vetämisellä sai laakerin osumaan ulkokooliin. Selvittelin tuota ja mielestäni vaihteiston tukikumit on huonot ja laatikko selvästi vinossa.
                    No uudet vaihteiston kumit tulossa ja CAC:ltä tilattu tukilaakeri jo löytyy.

                    Onko jotain kikka kolmosta millä nuo kardaanin päät saa irti perästä/vaihdelaatikosta? Olivat tosi tiukassa ja aikani kun noita kolkuttelin ja reuhdoin niin scorpion nivelet sylkäisi kuulat pihalle. Perusongelma ehkä se että oli auto nostettuna vain n 15 cm eli ahdasta oli könytä auton alla.

                    Terholta hankittu tankki nyt fixattuna paikoillaan ja pitäisi ruveta kasaamaan tuosta autoa taas. Projektin venymistä kuvastaa hyvin se että ajoin eilen motonettiin nimenomaan tarkoituksena ostaa pari scorpion niveltä- tulin sitten kotiin niin oli kassillinen muuta "hyödyllistä" mukana mutten ollut muistanut niveliä.....

                    Comment


                      Onko jotain kikka kolmosta millä nuo kardaanin päät saa irti perästä/vaihdelaatikosta?
                      Naputtelua siihen kylkeen iskutaltalla tms.

                      vaynen autossa on ollut myös tuota kestämisongelmaa tukilaakerin kanssa. Viimeksi vaihtaessa huomattiin että tarvikemalleissa on huomattavaa korkeuseroa alkuperäiseen eli vaatii shimmailua että linja säilyy.
                      Viimeksi muokannut TDIq; 31.7.2013, 11:16.

                      Comment


                        Kuuluuko sen kardaanin oikeasti olla suorassa? Ristinivel kuuluu yleensä asentaa pieneen kulmaan, että ne laakerineulat pysyy pienessä liikkeessä ja nivel elossa. Onko kellään ollut sitä virallista linjaustyökalua käsissä? Kaikki tehtaan jäljiltä olleet kardaanit mitä minä olen purkanut, ovat olleet pienessä kulmassa, eivät suoria.

                        Ja niitä penarin tukilaakereita on muuten useampaa "samanlaista". Sama osa mutta kumin jäykkyys vaihtelee, eri valmistaja tai jotain muuta vaikka samanlaisessa Febin laatikossa samalla osanumerolla tulevat.
                        Viimeksi muokannut jipitkan; 31.7.2013, 11:18.

                        Comment


                          En tiedä haetaanko siinä suoraa linja, tuolla jsahlman:in työkalulla laitettiin.

                          Comment


                          • "Kardaanin tukikumi vaati töminällään huomiota osakseen."(http://personal.inet.fi/koti/kkoski3...ardaaniremppa/)

                            Miten kuvailisitte em. töminän ääntä ? Typ 44 quatrossani kuuluu hyvin matalataajuinen vump,vump, vump -ääni kun nopeutta alkoi olla kaupunkinopeutta enemmän, satasessa ääni kuului hyvin tiheästi, lähes jatkuva sivuääni.

                            Eroaako perän tai perälaakerin hajoamista ennakoiva ääni selvästi kardaanin tukikumin hajoamisen aiheuttamasta äänestä ?

                            En tiennyt edellisen auton ylösnoston aikaan, että vika näkyy silmämääräisesti "Vanha kumi aavistuksen kärsineen näköinen."(em. linkki), toki olisin tarkistanut. Nyt auto säilötty latoon noin 25km päähän, joten ei pääse ihan heti tarkistamaan.

                            Comment


                              Kun puhutaan nivelakselista, se ei saa olla asennettuna aivan suorana vaan pienessä kulmassa. Jo 3° kulma riittää, jotta ristinivelen laakerointi liikkuu.

                              Comment


                                En viittinyt uutta aihetta aloittaa enkä löytänyt haulla automalliin sopivaa ketjua, niin jatketaan tähän. Haiskahtaisi että tuossa t85:ssä jollottaa aika ajoin kannatinlaakeri. Onko tuohon kuluttajaystävälliseen hintaan saatavana jostain laakeria, tai minkä laakerista säveltämällä saisi kohtuullisella vaivalla askarreltua käypäisen? Esim. tuo Buimurin laakeri?
                                Pitää nyt vielä nosturilla varmistaa että siitä se tulee, mutta kyselen jo alustavasti.

                                Comment


                                  Eikö kukaan ole ikinä vaihtanut T85q:n kannatinlaakeria?

                                  Comment


                                  • Ehkä tässä on ongelmana jotta ihmiset eivät välttämättä tiedä mikä on t85q, eivätkä jaksa googlata?/Eivät ole vaihtanu.
                                    B2 coupéhan se on, mutta...
                                    Mittaa sen oman kardaanin halkaisia niin eiköhän jostain saa selville näiden "uudempien" halkasian.

                                    Comment


                                      Sama e21/315 bemarin kannatinlaakeri käy t85 kuin t89. Esimerkiksi Febiltä löytyy kohtuu hinnalla. Itse kuulalaakeri noissa tarvikkeissa on nykyään aika huono kestoltaan, kumikannakeosuus näyttää kestävän hyvin reilun 10 vuoden kokemuksien perusteella. Seuraavan kerran kun itse kardaanin remppaan niin kokeilen joko alkuperäistä bemarin osaa (reilu satku) tai vaihdan Febin osaan paremmin suojatun laakerin.

                                      Febin numero 05196 ja nykyään näyttää löytyvän useampaa muunkin merkkistä ja hintaista vaihtoehtoa.
                                      Viimeksi muokannut jipitkan; 6.5.2014, 23:14. Perustelu: Kirotusvirhe ja dementia

                                      Comment


                                        Kiitoksia Jarille tiedosta. Varmaan sellaiset henkilöt joilla on ollut t85 tai t81 quattro ja ovat vaihtaneet kyseisen osan siihen, tunnistavat mallin. Ja ne jotka eivät ole mallin kanssa olleet tekemisissä, eivät varmaan osaa auttaakaan, vaikka googlettaisi.
                                        Olisihan tuo tietysti purkamalla ja mittaamalla onnistunut, mutta ajattelin kysellä jos jollain olisi tietoa niin olisi osat valmiina kun alkaa purkamaan ja saisi samantien nippuun, eikä jäisi muiden tielle lojumaan.
                                        Mulla on muuten sedan eikä coupe...:)

                                        Comment


                                        • Kerrotaan tähän väliin että e-baysta noita tukikumeja saa nykyään täydellisenä viidelläkympillä joten tuskin kannattaa bemarien vastaavista enää veistellä :D

                                          Comment


                                          • Itsellä ei ollut aikaa odotella ulkomaan pakettia vaan ostin minäkin tuon motonetin palikan (oli jopa FEBIä ja vaan 30e!) ja leikkasin-liimasin 3BG Passatin kardaaniin. Sama vika kuin joillain muillakin eli täristää tuossa 50-70km/h nopeuksissa. Lieneekö tuo sitten ohimenevää jahka tuo kumi tuosta notkeentuu?

                                            Comment


                                              Onko tuohon b5 kardaanin tukilaakerin linjaukseen jotain mittoja tiedossa? Janillahan ilmeisesti on säätötyökalu siihen. Vaihdoin tuon tukilaakerin ja nyt tuntuu hieman jurisevan, eli ei ilmeisesti ihan sattunut entiseen kohtaan. Etu ja takapää on kohdallaan toisiinsa nähden. Merkkasin huolella ja irrottaessa vielä katsoin paljonko yhden spoorin heitto vaikuttaa ja olihan se helposti nähtävissä.

                                              Comment


                                              • Työkalua saa lainattakkin. Muistaakseni ohjeetkin löytyy siihen.

                                                Comment


                                                  Voishan tuon ottaa lainaan niin saisi kohdalleen. Otatko mukaan tänne päin tullessa vai laitatko ledien kanssa samassa paketissa tulemaan?

                                                  Comment


                                                  • A8 D3

                                                    Ja mistähän tukilaakeria A8 D3 vm-03?
                                                    Noista edellamainituista en löytänyt. Jos vaikka pääsis huokeemmalla ku koko kardaanin vaihdolla.

                                                    Comment


                                                    • A4 B7 3.0TDIq tukilaakeri mistä? onkos näihin B7 yleensä joutanut näitä vaihtamaan useamminkin?

                                                      Kolisee selvästi kun heiluttaa kardaania.
                                                      Viimeksi muokannut jasso; 6.12.2014, 13:58.

                                                      Comment


                                                      • http://m.ebay.co.uk/itm/141496466866

                                                        Onko tuo sinnepäinkään?

                                                        Comment


                                                        • On, saakohan noita tarvikkeena suomesta? Olis hieman helpompi vaihtaa jos vääränlainen sattuu.

                                                          Comment


                                                          • Ei saa näköjään, täytyy tilata tuo kun mitatkin täsmäsi.

                                                            Ei saa edes marmorilta..

                                                            Comment


                                                            • Kannattaa varmaan tilata samalla vaikka useampi ja kaupata täällä, ostajia varmastikin löytyy.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X