Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 1.8TQ

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 1.8TQ

    Noniin lähti taas 1.8t swap projekti käyntiin. Suunnitelmissa on tehdä edullinen talviauto, jäärata/tiekäyttöön. Tuo 1.8t on sen verran hyväksi todettu kampe että semmoinen kiehtoo. Tarkoitus oli laittaa oma motti vakiona kasaan täksi talveksi, mutta kun rupeaa miettimään että lumet/jäät tulevat siinä joulu-helmikuussa nin onhan tässä melkein puoli vuotta aikaa tekniikka kasata. Taasen kun vakio tehot ei sitten riitä(mitä luultavimmin), pitää softa tehä, suuttimet vaihtaa, turbo, pakosarja, putki. Eli sama tehdä valmis paketti tässä puolessa vuodessa. Jos porkkis tekee sen 2 kuukaudessa, ehkä itse ensikertalaisena ehtii 6 kuukaudesa? :)

    budjetti 2-3k€ moottoriin. Mitä tuohon hintaan saa? Mihin asti vakio kytkin kestää? Tehotavoite vielä avoin, pitää katsoa optimaalinen teho/hintasuhde autolle, jotain 150-300hp väliin.. Saapi ehdottaa järkevää pakettia.


    Itse auto 80 2.0E Quattro aj.275tkm
    löytyy
    -alkuperäinen audin sportti ratti
    -sporttipenkit
    -kattoluukku
    -aut. ilmastointi (removed)
    -lisämittarit keskikonsolissa
    -joku löysä alustasarja




    Viimeksi muokannut Heromanni; 12.7.2012, 01:13. Perustelu: kuva edit

  • #2
    Hyvä projekti tulossa. Se kytkin kannattaa hommata tepolta ainakin jos meinaat tehoja ottaa. Laita kasaan ja tee siihen ohjelmointi niin huomaat sitten mitä puuttuu. Peruspaketilla liikahtaa varmaan aika hyvin.

    Comment


    • #3
      Joo tarkoitus olis aluksi ottaa käyntisavut vakio koneella ja tehdä kaikki pakolliset modaukset. Moorrotikiinnikkeet vekslailla, syyläri katsoa mahtuuko alkuperäinen kasikympin paikalleen (?) jne muuta pientä.


      Onhan tässä muutakin ehtinyt tapahtua, hain alkuviikosta Bodenista -97 a4 quattron aeb-koneella. Pikkuvikaisena purkukäypään hintaan. Ajelin rakkineen siirtokilvillä kotiin ja rupesin hommiin, parin päivän ruuvaamisen jälkeen ois aeb kaikkine hilppeinee irti autosta. Turbosta myyjä mainitsi ettei ahda ollenkaan, no tulihan tuo ajaessa huomattua ja kotona nähtyä että onko tuo kummakaan.



      Mukaan tuli onneksi toinen vastaava hyrrä, että saa nyt vakiona kasaan. Mitäs arvioitta mitä maksais tuon kuvassa olevan kunnostus?


      Comment


      • #4
        moottorin kiinnityksen ajattelin toteuttaa kuten eräs brittiläinen audisti sen teki, eli näin

        kuva1

        kuva2

        kommentteja? parempia ehdotuksia?

        E: Onko kellään kokemusta tälläisesta? Ei ois ainakaan turhan kallis,
        immo deactivator

        Comment


          #5
          Tuollaiset latasta hitsatut moottorin tuet ovat varmasti ihan toimivat. Sanoisin, että 3mm ainevahvuus riittää, jos tuista tekee vähänkään kotelomaiset, kuten kuvassa 1.

          Itse en juuri tuosta moottorityypistä paljoa tiedä, mutta oma veikkauksen rivi 2-3ke budjettiin olis varmaan ahdin, suuttimet, softa ja cooleri. Pakosarjahan siinä tulee hankittavaksi tai tehtäväksi, hinta voi olla sitten paljon tai vähän.

          Comment


          • #6
            Jep. Pakosarja, suuttimet ja 2.5" putki olisi jo tiedossa. Tänään selviää oisko parempaa kytkinpakettiakin tarjolla kaverilta. Siitä lisää kun varmuus tulee.

            Noniin ja selvishän sekin että autoni on vähäpäästöinen, joka on tullut 1.1.1992 kaikkiin autoihin pakolliseksi mutta jota ei voi 1.12.1988 jälkeen valmistetuista enään poistaa jos se papereissa lukee. Onhan tuo pieni takaisku, työtä tulee ja homma vaikeutuu. Maahantuojalle lähettelen sähköpostia josko nuo antaisi todistuksen että kyseinen swap on mahdollista. Onhan noita vm92--> b4 korisia 1.8 tq leimattu jokunen, mitä kaikkea tuo vaatii?
            Viimeksi muokannut Heromanni; 23.7.2012, 16:45.

            Comment


            • #7
              Jos kone on uudemmasta mallista niin ei pitäisi olla mitään ongelmia tuossa hommassa. Todistus vain koneen iästä niin pitäisi katsastussedän olla tyytyväinen.

              Comment


              • #8
                Noniin. Selvisi että kaverilla vaihtoon mennyt kytkin oli vakio omassa audissa, joten sopivaa asetelmaa en vielä autooni saanut. Tällä hetkellä hankittua:

                -gt2860rs
                -16x60x? cooleri
                -470cc bosch suuttimet
                -etuveto b5:ssa ollut 2,5" putki, josta pitäis modailla sopiva kampe tähän autoon
                -joku atp 3 valupakosarja

                Eli tarvetta olis kytkin+vauhtis paketille. tuo tepon setti menee vähän yli budjetin, joten saa tarjota esim s2 settiä tai jotain soppelia tuohon n. 340hp tehoille.

                Uusi maf on kans hankintalistalla, varmaan se on tuo 3,5" joka istutetaan.


                Comment


                • #9
                  Eilettäin tuli tähän rakkineeseen vaiheltua kiertokangen laakerit, pultit sekä mutterit. Netistä haeskelin kiristysmomentteja pulteille ja päädyin tuohon 30nm + 90 astetta, mitä olivat -00 a4 1.8tssä käyttäneet, eli lienee oikea tiukkuus.

                  Moottorikiinnikkeetkin tuli modailtua ja kummastutti vähäsen ku tuli niinkin paljon erilaiset kuin mitä niissä "malli" kuvissa. Moottori tuli kuitenkin näennäisesti oikealle paikallensa että oiskohan lie ollu erilaiset orkkiskiinnikkeet tässä..

                  Tarkoitus ois tosiaan että kone lyödään kerralla paikalleen eikä ruveta irroitteleen virityksien takia, eli seuraava vaihe projektissa olis tuo kytkin + vauhtispaketin hankinta ja paikalleen laitto. Ebaysta löytyy jos jonkinlaista settiä, miten on,käykö tuohon aeb:hen g60 vauhtipyörä + vr6 kytkin jota nuo mainostaa 1.8t golffii? Kiinnostaisi tietää mitä vaihtoehtoja tuohon on laittaa ja voiko tuota 80:in omaa vauhtista hyväksikäyttää kytkinpaketin kans? Sais nyt tuon asian hoidettua niin sais moottorin askiin kiinni ja pääsis sukeltamaan tuonne sähköviidakkoon.

                  Comment


                    #10
                    Vauhtipyörä+kytkinjutut vaihteiston mukaan. Ihan pöljää alkaa rakentamaan jostain poikittaisen rojuista, kun hyvä resepti kerran on olemassa.

                    Comment


                    • #11
                      80 vauhtipyörään jyrsii/poraa S2 paineasetelman pulttijaon ja käyttää S2 kytkinpakettia.

                      Comment


                      • #12
                        Kuinkas ollakkaan, s2 kytkinpaketti käveli vastaan kuin tilauksesta. 80 oma vauhtis ilmeisesti sopii tuon kytkimen kans ku vähän reikiä porailee. Eli näillä luultavasti mennään.

                        E: Juha vei sanat suustani
                        Viimeksi muokannut Heromanni; 12.1.2014, 18:27.

                        Comment


                        • #13
                          Pitää varmaan venttiilin ohjurikumi vaihtaa, mistä noita saa?

                          Viimeksi muokannut Heromanni; 20.8.2013, 07:07. Perustelu: kuvan korjaus

                          Comment


                          • #14
                            Mikä tuossa nyt sitten on vikana? On niin pienet kuvat etten saa selvää...

                            Comment


                            • #15
                              Joo tosiaan suurentelin noita kuvia hieman, ja niistähän näkee että keskimmäinen pakoreikä on märkä..

                              Comment


                              • #16
                                Motonetista ei ainakaan saa kunnollisia kumeja, että jostain oikealta moottorikorjaamolta tai sitten marmoriltakin saa. Ainakaan omaan audiini ei ohjurinkumit mahdottomia maksanut, kun marmorilta hommasin.

                                Comment


                                • #17
                                  Joo pitänee palata tuohon venttiilikumiasiaan kunhan tulee aika asentaa Romppaisen Samilta lunastetut ADR nokat paikalleen nii eipähän tarvi montaa kertaa nokkia irroitella.

                                  Noniin onhan täsä jo muutakin ehtiny, kytkin + vauhtis kävi koneistuksella, vauhtipyörä keventyi 6.8 killoon ja paketti on tasapainotettu. Paineasetelmassa oli aika selvät urat mutta levyssä on ihan hyvästi pintaa ja uriin mukautuneena luultavasti ottaa koko alueelta, jospa tuo pitelis sen minkä gt2860rs tarjoaa.



                                  Comment


                                  • #18
                                    Moottorikiinnikkeet hoitui näppärästi tallin nurkissa lojuneista rautahilppeistä ja moottori istui omalle paikallensa. Piti tosiaan tuo akkuteline kopistella irtipois ja vähän vois vielä maalilla fiksailla tuota nurkkausta että olis vähän näyttävämpi. Bensaputket taipui helposti uuteen paikkaansa ja pitäs letkut tukille asentaa, kumpi olikaan tulo ja lähtö tuosa tukilla? Webastoon pitäs kansa kattua bensalinjat mutta ehtiihän tuota myöhemminkin.

                                    Vv-autolta tuli päästötodistus AEB moottorista parin viikon odottelun jälkeen, hieno homma nii eipähän tarvi VTT:lle lähtä rahojaan tuhlaileen. nyt olis tuokin hoidossa. 9.10 viimeinen katsatuspäivä, jos ihme tapahtuis nii ennen tuota päivää vois ottaa k03:lla savut.

                                    Sähköt on sillä mallilla että moottorin johtosarjasta kuskin jalkatilaan menee 4 värikästä liitintä ja nuo ecun liittimet. Pitäs tässä ehtiessään yhdistellä nuo 4:n liittimen johdot (kiitokset Mehtälälle kaavioista) niille kuuluville paikoilleen ja ajonesto joilakin kikalla poistattaa. Jospa sitä ehtisi vaikka opiskelut hiukan ahdistaa..

                                    Comment


                                      #19
                                      Olis kulttuuriteko tehdä muutosohje samalla kun duunaat noita sähköjä. Tiedän että näitä rakennelmia on enemmänkin tekeillä kuin nämä täällä julkaistut. Olisi seuraaville avuksi.

                                      Bensalinjat menee loogisesti eli uskottavampi liitos on painepuoli ja se johon tökätään irtoletku klemmarikiristykseen on paluu. Itelle purin kanta-auton paineletkusta puristusholkin sahaamalla ja puristutin sen uudelleen hydrauliikkafirmassa sopivan pituiseksi lyhennettyyn A4:n orkkisletkuun.

                                      Noi Darth Vader -koneenkumit alkaa olemaan itellä nyt loppu. Pitäis keksiä jotain jämympää tilalle. Harmittaa, kun en muista enää missä saksaveppikaupassa törmäsin neloskoneelliseen B3 tarkoitettuihin jämäkämpiin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Joo olishan nuo kaavio-ohjeet kiva tehdä, noita jäi itekin kovasti kaipaamaan. Netin syövereistä löytyi aeb -> ce2(volkkareiden sähköyksikkö) ohjeet. Noistahan voisi pienellä työllä tekaista vaikkapa audiaiheiset.

                                        Wiring Tips

                                        AEB swap to CE2 Harness:
                                        AEB wire color > Description > CE2 fuse box plug location
                                        T6z - Red Plug
                                        1. Black/Blue > Coil packs > G1/4 (Black)
                                        2 White/Black > Diagnostic Port White/Black on Diag. Port
                                        3 Red/Black > Starter Trigger > F/1 (Red/Black) To Starter
                                        4 Red/Green > Power for O2 Sensors & Mass Air >G1/8 (Red/White)
                                        5 Red > 12v for ECU > Y/4 (Red)
                                        Pin # T10 - Brown Plug Description
                                        2. White/Yellow Read Switch (L.D.P.)
                                        4. Blue Alternator Warning Light
                                        6. Black/Yellow A/C Control Head N/A
                                        9. White/Blue Vehicle Speed Signal N/A
                                        Pin # T10m - Black Plug Description
                                        2. Green/Blue > Tach/RPM Signal To MSD Tach Adapter - White
                                        3. White/Gray > Oil Pressure Warning >G2/12 (Blue/Black)
                                        6. Black/Yellow Engine Coolant Level Warning
                                        7. Blue/Brown > Coolant Temp Gauge >G2/3 (Red/Yellow)
                                        9. Brown/Red Vehicle Speed Signal
                                        10. Yellow/Red Leak Detection Pump
                                        Pin # T10y - Blue Plug Description
                                        Not used
                                        Pin # T10z - Yellow plug Description
                                        2. Green/Black > K-Diagnostic Wire > Pin #7 on Diagnostic/OBD2 port
                                        6. Red/Blue > Fuel Pump Relay >G1/3 Red/Yellow
                                        7.
                                        8. Green/Yellow > Power for Injectors >Z1 (Red/Black)


                                        Itse projekti on taas edennyt omaa rataansa, akku on asetettu peräkonttiin ja sovelsin tuon alkuperäisen akunsuojan. Ihan tyylikäshän tuosta tuli ja onpahan akku suojassa ku pakataan kontti täyteen.


                                        Semmonen asia jäi mietityttämään tuon bensapumpun releen kanssa. Vanhasta (80) johtosarjasta otin liitännän joka meni relepaneeliin, ainoa johto minkä sain kaavioiden perusteella löydettyä kyseisestä liittimestä oli start triggeri. Ilmeisesti tuosa kuitenkin on oleellisesti p-pumpun toimintaan vaikuttavia johtoja. Eli osaako joku sanoa suoraan mikä on mikä noista johdoista? Loppuviikostahan tuo selviäis ku tallille pääsee taas tutkimaan mutta nopeuttais kovasti..

                                        Comment


                                        • #21
                                          Akun sijoitus muistuttaa hyvin paljon omaani, ja tuo kansikin on omassa siinä päällä. Kiinnititkö tuon kannen jotenkin akkuun/telineeseen?

                                          Tuossa liittimessä on vain se triggeri. Johto joka menee polttoainepumpulle on sitten taas ihan eri liittimessä. Omassa on otettu ne kaksi muuta johtoa jotka lähtevät p-a releeltä, sulaketaulun pohjasta nastasta O. Tietysti riippuu ihan mitä relettä siinä käyttää, omassa on se AEB:n oma.

                                          edit. tuo ohje jonka netin syövereistä löysit, ei pidä paikkaansa oikeastaan ollenkaan, btdt.
                                          Viimeksi muokannut Mehtala; 17.9.2012, 22:15.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jaa pitääpä tarkistella noita johtoja. Toivottavasti nuo on ainaki osittain oikein? Esim tuo triggeri.

                                            Tuo akunteline on a4:sen teline johon sovelsin 80:in suojan kiinnikepellit reunoille. Eli niillä liittimillä on kiinni.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tässäpä olis sitten tarkistettu painos aiemmasta trolliversiosta. Nyt pitäis varmaan olla kohdillaan värit > tiedot, kertokaa toki jos joku on pielesä/on lisättävää. Pitäähän tuota "adapterijohtoa" vähän muokata kun ehti jo luottaa noihin aiempiin ohjeisiin. Noh onpahan seuraavalla swap-harrastajalla sitten helpompaa.

                                              A4 -97 AEB wire color > Description > Audi 80 (b3) 4cyl wire color
                                              • T6z - Red Plug
                                              o 1. Black/Blue > Coil packs > Positive connector (15A) in wiring harness
                                              o 3 Red/Black > Starter Trigger > Relay panel (?)(Red/Black) To Starter
                                              o 4 Red/Green > Power for N75 & N80 & Mass Air > 20A fuse > fuel pump relay (Red/Green)
                                              o 5 Red > 12v for ECU > L30 in relay panel
                                              • Pin # T10 - Brown Plug Description
                                              o 4. Blue Alternator Warning Light
                                              o 5. Black/Blue > power from Ignition lock > Black/Blue
                                              o 8. Black/Grey > Control and display unit for A/C
                                              o 9. White/Blue > Vehicle Speed Signal > in instrument cluster pin A18 (White/Blue)
                                              • Pin # T10m - Black Plug Description
                                              o 2. Green/Blue > Tach/RPM Signal > Oil pressure control unit pin#8 (Green/Blue)
                                              o 3. White/Gray > Oil Pressure Warning > Oil pressure control unit pin#6 (Blue/Black)
                                              o 5.Blue/Red > Reversing light switch >
                                              o 6. Blue/Yellow > Engine Coolant Level Warning
                                              o 7. Blue/Brown > Combi processor in dash panel insert
                                              o 9. Brown/Red > Vehicle Speed Signal > Speedometer sender in instrument cluster pin A20 (Brown/Red)
                                              • Pin # T10z - Yellow plug Description
                                              o 2. Green/Black > immobilizer control unit/k-diagnostic wire pin#7 on OBD2 port > OBD2 port
                                              o 5. Brown > Coolant temperature sender > Blue/Brown (inst clstr)
                                              o 6. Red/Blue > Fuel Pump Relay > Green/Violet
                                              o 7.Red/Brown >?
                                              o 8. Green/Yellow > Power for Injectors >Fuel pump Relay
                                              Viimeksi muokannut Heromanni; 19.9.2012, 14:00. Perustelu: lisäys

                                              Comment


                                              • #24
                                                Black/blue on virta virtalukolta pakkivalolle ja blue/red on pakkivalokatkaisijalta virta pakkivalolle.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Noniin pitkästä aikaa pääsi taas tallille ja sai projektia hiukan eteenpäin. Muutosjohtosarja tuli tehtyä valmiiksi ja pieniä muutoksia tulee vielä tuohon listaankin, muokkaan tuota kun ehdin. Itsellä tosin tulee erillinen 60A rele seuraaville: N75 & N80 & Mass Air, suuttimet ja puolat. Releelle tulee heräte virtalukolta.



                                                  Cooleri istahti keulaan ja maavaraa on samanverran kuin öljypohjankin kohdalla, pittää tutkia tuleeko ongelmia tuon turhankin löysän alustan kanssa ja tarviiko jäykkyyttä ettei raavi maata keula.



                                                  Erään foorumilaisen tallista löytyi hiukan osumaa saanu lasikuitupuskuri joka olis ajatus korjata oman auton keulalle. Mitä materiaalia kannattais käyttää muottina tuolle? Pari reikää pitäs peitellä ja tuo keulassa oleva aukko paikata, täytyy miettiä miten tuo olis paras toteuttaa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Multa löytyis B4:n keulalle sopiva RS2-kopiopuskuri, vielä muoveissa. Puskin tosin Helsingissä.
                                                    Pistä YV:tä jos et halua välttämättä lähteä tuota paikkaamaan..

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Pitää koittaa tuosta lasikuituisesta rakennella, omaa käyttötarkoitusta silmälläpitäen luultavasti tulee olemaan parempi. Kiitos tarjouksesta.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Meneekö tommonen RS2 puskin ihan heittämällä beekolmoseen vai pitääkö tehä jotain modauksia?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Lasikuituseen joutuu tekemään jos ei muuta niin kiinnikkeet, muovisesta en tiedä.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Lokasuojissa on ero.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X