Käyntiin lähtee kuin palmun alta, aina. Eipä se muuta vaadi kuin kohdallaan olevan pumpun staattisen ajoituksen, hyvän akun ja ehjät hehkut.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
2,5 V6 TDi käynnistysongelmia
Collapse
X
-
Mulle laitettiin Findieselillä tuohon VP44selle vähän enempi syöttöä startin ajaksi, niin lähtee käyntiin nollakeleillä niinkun pensakone, jos ei viitsi edes hehkunvalon sammumista odotella.
Samalla hieman hehkukarttoja rukattiin paremmiksi.
Webastokäytössä oli tosi ärsyttävä, kun kone luuli (eberiltä tulee ne lämmitysputket just tuohon koneen päälläolevaan vesiletkuun jossa on myös koneen lämpöanturi) että nythän on kesä ja kesäarvoilla sitten joutu vähän sahailemaan käyntiin.
Comment
-
Jep, jos startti tulee ajoituksen säädöllä kuntoon niin heti. Ainakaan Käyttöauto Vaasassa eikä Laakkonen Kajaanissa osaa sanoa muuta kuin että kohdallaan on. Noon kai näiden nintendo-poikien lukemia ennakoita käynnissä olevasta moottorista. Jos joku tietää Vaasa / Kajaanin ympäristössä jonkun pajan tai kerholaisen joka ymmärtää säädöstä enemmän kuin "oon kuullu kaverilta" niin vinkit otetaan ilomielin vastaan.
Comment
-
Itselläkin hieman samaa vaivaa eli kun lämpimänä starttaa, niin kestää sen pari sekuntia ennen kuin hörähtää. Ei siis mistään sahaamisesta voida puhua, mutta eron kylmäkäynnistykseen kuitenkin huomaa.
VCDS näytti ajoitukseksi 1.8 BTDC, ja pitäisi vissiin olla noin 2 ATDC? Jos nyt edes oikeasta paikasta vilkaisin. :) Voiko asiat mennä huonompaan suuntaan pumpun säädöllä, kun ei tuo nytkään pahemmin häiritse?
Comment
-
2.5TDI:ssa virallisen ohjeen mukaan aina säädettävä pumpun ajotus (ohjelmalla katsotaan ajotus ja käsin säädetään), kun hihnavaihdetaan. Tod.näk. kaikki huoltamot ei tätä tee, joten käynnistysvaikeuksia luvassa vaikka muuten käynti olisi hyvä, kun ohjelma säätää ajotusta sitten käydessä. Kahdesta 2.5TDI:tä kokemusta. Toinen lähteen melkein samantien kun avainta kääntää vaikkei hehkuja vaihdettu koskaan ja toinen junnaa vaikka uudet hehkut.
Comment
-
Oulusta löytyy Diesel Turunen -niminen paja. Siellä jos käyttäisi tuota omaa, niin eiköhän se homma hoidu. :)
Comment
-
Not. Puhuivat tappien kanssa säätämisestä ja loppupeleissä neuvoivat viemään merkkihuoltoon. Sen verran omaan tervettä järkeä, etten itse ala yrittämään, mutta mitä olen lukenut, niin ei kai sen pitäisi olla niin vaikeaa, ettei dieselpajakaan ala tekemään. Kai se täytyy sitten nöyrtyä merkkiliikkeen ovea kolkuttelemaan.
Niin ja kuulemma, jos ajoitus olisi pielessä, niin myös kylmäkäynnistys olisi yhtä hankalaa kuin lämpimänäkin. No, enpä alkanut inttämään vastaan vankalla interwebistä lukemallani tietopohjalla. :)
Comment
-
Siis hetkonen? :D
En näe tappeja, en ees tele. :D
http://evvk.1g.fi/kuvat/Diudi/random...oitus.gif/full
Comment
-
No joo, en minä tiiä. :) Eihän tuolla pajalla oo ku yli 30 vuotta kokemusta alalta, niin eivät oo vielä ehtineet perehtymään. Kieltämättä olin aika yllättynyt, kun neuvoivat suoraan Pörhölle.
edit. näyttää tuolla jokin pallopäätappi olevan hihnan kiristämisvaiheessa, säädössä ei kylläkäänViimeksi muokannut Sound; 14.11.2011, 23:35.
Comment
-
Vastaavanlaiset kokemukset kyseisestä pajasta.
Nauroivat pihalle että mitäpä sitä mitään ennakoida kattoa ja säätää kun pitää laittaa kaikki uusiks, pari tonnia kiitos...
Hyvin nöyrästi esitin asian vieläpä siinä muodossa että jos kattois testerillä ensiks että onko tarvetta ja sitten säätää, mutta ei.
Pörhöllä eivät tahtoneet koskea koska syy ajoituksen säätöön oli isompireikäiset suuttimet suuremmalla avautumispaineella.
Näitä vastuukysymyksiä kun ei ole tehtaan linjat, toisaalta ihan ymmärrettävää.
Kyllähän sitä sitten löyty semmonen jota kiinnosti pumpun ajoituksen säätö ja käynnistysongelmat katosivat, että se siittä 30v kokemuksesta.
Comment
-
Talvi on tulossa ja puolilämpöisenä sahaamisesta ei kukaan ole vielä kirjottanut. Mulla käynnistymiset (puolilämmin = ei kunnon hehkua) meni taas todella vaikeiksi kun tankkiin meni eka satsi -32 talvidieseliä. Sen verran otti pannuun Citymarkekin pihan savustaminen että nyppäsin paluuletkun anturin irti ja hehkua piisaa. Nyt auto lähtee aina normaalisti käyntiin mutta moottorinohjauksen vikavalo jää tietenkin palamaan. Onko joku virittänyt anturiin sopivan ohituksen? Mihin moottorin ohjauksen parametreihin puuttuva signaali vaikuttaa? Voipiko ajella koko talven ilman ko. anturia?
Olisko joku klubilainen valmis katsomaan ja säätämään ajoituksen kohdalleen tampereen alueella, jotta tästä joka vuotisesta puolilämmöisenä talvi sahaamisesta pääsisi eroon, korvausta vastaan tietenkin :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Sound Näytä viestiNiin nuo minullekin olivat heti lisäaineita myymässä käynnistysongelmiin. :) Jos Oulusta löytyi säätäjä niin kerro toki, vai onko salaista tietoa?
Jotenka luovutin jo sen jälkeen ja käytin Kokkolassa myöhemmin tutulla pienellä korjaamolla jakopäärempan yhteydessä. Lisäksi Findieselillä viimeinen silaus ajoitukseen. Siellä sitten saa sitä asiantuntevaa palvelua, kokemusta on eikä nokka kauan tuhise.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jap_ulm Näytä viestiTalvi on tulossa ja puolilämpöisenä sahaamisesta ei kukaan ole vielä kirjottanut. Mulla käynnistymiset (puolilämmin = ei kunnon hehkua) meni taas todella vaikeiksi kun tankkiin meni eka satsi -32 talvidieseliä. Sen verran otti pannuun Citymarkekin pihan savustaminen että nyppäsin paluuletkun anturin irti ja hehkua piisaa. Nyt auto lähtee aina normaalisti käyntiin mutta moottorinohjauksen vikavalo jää tietenkin palamaan. Onko joku virittänyt anturiin sopivan ohituksen? Mihin moottorin ohjauksen parametreihin puuttuva signaali vaikuttaa? Voipiko ajella koko talven ilman ko. anturia?
Comment
-
Oma BAU-kone alkoi tehdä samaa nyt kun sai talvilaatua sisäänsä.
Hehkut on vaihdettu n. 50tkm sitten, BERU:n tulppiin. En ole vielä mitannut tai tarkistanut sulakkeita. Listalla..
Ajoitus katsottu VCDS:llä. Tyhjäkäynnillä, lämmin kone antaa 1.6 astetta ATDC.
Lämpötila-anturi antaa myös järjellisiä lukemia nesteen lämpötilalle.
Hehkun valo vilahtaa aika pikaisesti lähtiessä. Parilla nykäisyllä lähtee paremmin. Tuolla perässä ei taida olla mitään älyä joka kertoisi missä kunnossa on (kytkiksestä vilkuilin).
VCDS:n logista katottuna sai 4s veivata ennenkuin lähti.
Naftasuodatin tuohon vaihdettiin syyskuussa, eikä sillä ollut tuolloin vaikutusta suuntaan tai toiseen. Lämpimänä tuntuu lähtevän ihan mukavasti.
Huomenna yritän vilkaista hehkut. Voihan se olla että puolet on pimeänä.
Comment
-
Jos hehkun valo vain vilahtaa, niin silloinhan se ei edes hehkuta? Jännä kun nuinkin kohillaan ajoitus. Itselläni tosiaan 1.8BTDC ja lämpimänä starttaa kuitenkin huomattavasti nopeammin kuin sinulla. Kannataneekohan tuota mennä säätämäänkään. :)
edit. Ajoitus säädetty Autokorjaamo Vepsäläisellä. Samalla uusittiin hehkut, joista olikin 6/6 pimeänä. Ilmankos olikin käynnistyminen vähän työn takana -15 asteessa ilman roikkaa.
Comment
-
minulla on omasta (a4 2.5 tdi v6 -04) autosta 5/6 hehkua pimeänä. Yritin vaihtaa ensin itsekseni ja yhden sainkin vaihdettua. Loput oli niin tiukassa että en uskaltanu sitten enää niitä kiertää ja luovutin homman audille. Audilla rupesivat asian kimppuun ja kohtapuolin tuli soitto että ovat niin tiukassa jotta vaarana on kannen vaurioituminen.
Tässä tapauksessa puhutaan sitten tuhansista euroista, jos näin käy. Homma jätettiin kesken ja nyt tässä olisi kesä aikaa miettiä et mitä helvettiä tuolle nyt tekis. Talveks ne olis saatava kuntoon. Ehdotuksia otetaan vastaan :)
Comment
-
Jos lähtee liuottamallakaan, välttämättä ei. Nimimerkillä 20tkm. Ajanu ilman yhtä hehkua, tai oli se siellä reijässä mutta pois kierteeltään, eikä tullut silti pois. Ongelma on yleensä se että hehkun päähän kehittyy sairaan jämäkkä karstapallo joka estää hehkun pois nousemisen vaikka kierteet saiskin irti.
Jos taas käy niin että hehku hajoaa paikalleen irroittaessa, saadaan ne kuitenkin hehkun irroitukseen tarkoitetulla setillä irroitettua ilman että kansi hajoaa.
Itellä kävi vielä niin että irtaallaan heilunut hehku oli särkenyt ajan kanssa kierteet kannesta,noh, ei mennyt silti kansi hommiksi koska tehtiin kanteen uudet helicoil kierteet, meni aikaa n. 15min. Ja kustannukset n.50e eli halvemmaksi tuli hiukan kuin uusi kansi :)Viimeksi muokannut The Base; 19.4.2012, 18:18.
Comment
-
Omassani oli onneksi vain yksi kunnolla jumissa, siihen saikin ainakin puoli tuntia uhrautumaan. Irroitusöljyä vain ja edestakaisin laidasta laitaan pyörittelyä ja nitkuttelua. Aina se millin kerrallaan aukesi enemmän kunnes lopulta alkoi irtoamaan kunnolla. Välissä moottoria käytettiin lämpimäksi, mutta tässäkin tuntuu olevan kahta eri koulukuntaa, lähteekö kylmästä vai kuumasta paremmin. :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja J.a.r.iLiuoteltu on.. ei apua. Kai ne on vaan raasti kierrettävä irti ja toivottava parasta. Mutta hyvä tietää että tollasia hehkun irroitus settejä on kaupan.
Comment
-
http://www.motormarket.fi/verkkokaup...0ml-p-9123-40/
tuossa Liqui Molyn vastaava, pullon kyljessä käyttöohjeet.
Comment
-
Kysellään täällä, eli ongelmana huono kylmäkäynnistys. Tuntuu ettei hehkuta juurikaan, jos ollenkaan.
Ei vikakoodeja, hehkut vaihdettu.
Kiinnitin kuitenkin huomiota hehkujen johtoihin, joista "suojus" kuoriutunut pois. Ei ole nyt yleismittaria saatavilla mittaukseen, mutta ihan varmuudeksihan nuo voisi vaihtaa jos vaikuttaisivat. Millainen homma on vaihtaa hehkujen johdot? Pällistelin konehuonetta ja totesin, että menevät jonnekin tuulilasin suojamuovin alle, mutten alkanut pakkasessa repimään ettei tule lisäkustannuksia.
Comment
Comment