Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Ovien jäätyminen "auki"
Collapse
X
-
Mites ihan käytännössä olette tuon öljyämisen toteuttaneet? Olis faqin paikka viitsivälle.
Plussa alkanut oirehtimaan samaa, tänäkin aamuna vasta toisella nostolla aukesi kuskinovi. Pitääkö siis oikeasti purkaa oviverhot että pääsee kunnolla rasvaamaan vai onnistuuko ulkopuolelta. On soittokoneasennusten jäljiltä aika rasittavaa purkaa tuo ovipahvi.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti... saat ikkunan alas kun pidät avainta oven lukossa auki-asennossa muutaman sekunnin.
Puuta koputellessa, ei vielä kertaakaan ole tämän syksyn kylmillä jäätynyt ovet!
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja taski Näytä viestiHeh, muistuu mieleen vanhat laatikko-Ladan manuaalin ohjeet, miten vähennetään jäätymisriskiä voitelussa... Neuvottiin raaputtamaan grafiittia jauhoksi (vaikkapa lyijykynästä) ja puhaltamaan taitetun paperinsuikaleen avulla lukkoon. Aika venäläinen viritys, mutta periaatteessa toimiva :D
Lentokonehommissa saatetaan käyttää vieläkin joihinkin herkkiin komponentteihin grafiitti-kynää. Vähän kuin lyijykynällä värittelis liukupinnan ja hyväks tulee.
Comment
-
Täällä peräkontti ei enää B5:ssa auennut. Painike ei painunut pohjaan ja sai usemman kerran jo hiustenkuivaajaa käyttää. Johan sitä viime talvena kunnosteltiin, joten tällä kertaa avasin kunnolla. Lukko irti autosta, lukkosylinteri irti tuosta kehikosta, jonkun verran crc:llä liottelua ja sain sen lopulta irti. Oli kohtuu jäykkänä vaikka jäät sulanut. Etrasta hain pari sopivaa o-rengasta ja vaihdoin lukkosylinterin kaulaan uuden ja jousen alapäähän lisäsin vielä ylimääräisen. Laakerirasvaa jousen ympärille ja lukkopakettin. Laadukasta spray vaseliinia liikkuviin osiin ja tuohon keskuslukituksen muovirattaaseen. Lukkorungon ympärille uusi solukumitiiviste (metritavarasta leikattu). Nyt on kumma jos kosteus pääsee tekemään omiaan. Avaimella tuo ei ole enää pitkään aikaan auennut takakontista, jotenkin lukko itsessään hapettunut ihan kiinni. Eipä tuolla niin väliä, avaa muualta ja riittää kun kontin saa auki painamalla :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja lowe low Näytä viestiSulla ei joko toimi tai sitten ei ole keskuslukituksessa "mukavuustoimintoa"... :)
Comment
-
Itsellä päätti tuossa maanantaina jäätyä kuskin ovi auki. Sisäkahvan vipu lukkoklöntissä oli aika surullisessa kunnossa kun sen purin irti. Ei muuta kuin LM40 purkista reilusti putsausta kehiin ja perään ompelukoneöljyä koko mekanismille. Nyt joutuu totuttelemaan sitten herkkätoimiseen lukkoon, ovi loksahtaa kiinni niin helposti, ettei tahdo oikein uskoakkaan :D
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja okaOma B5 liittyi tänään joukkoon tummaan, pakkastahan on peräti 8 astetta. Tästä opimme sen, että autoa ei tule pestä Suomessa talvikaudella.
Lukot ja lukkopesät & ovitiivisteet kunnolla voitelemalla ja öljyämällä aseöljyllä ja silikonilla silloin tällöin talvisin on ainakin hyvätapa ehkäistä ongelmaa.
Kyse on myös siitä miten auto pestään, missä(ulkona, sisällä), kuka sen pesee ja millä vedenpaineella ja tavoilla... Ehkä vieläkin tärkeämpää auton kuivaus ennen pakkaseen sen ajoa. Jos ampuu vettä suoraan ovivälien saumoihin ja lukkoihin ja ei ole kunnon paikkaa missä seisottaa autoa muutaman tunninpesun jälkeen lämpösessä niin en ihmettele lukkojen jäätyvän. Perus harjapesu se vasta hupia onkin talvisin. Ajat koneen läpi joka (a) pilaa maalipinnan (b) jos se ei kiinnosta niin kastelee auton läpimäräksi ja heittää jonkun 2 paperipyyhkeen kanssa ulos auton -25c pakkaseen "kuivaamaan".
Tai jos haluaa kokeilla kuinka saada Audi ruostumaan niin sittenhän se on ymmärrettävää... Ruostuu se sinkitty ruostesuojattu ja vahattu vanhakunnon titaani"ice breaker" Volvokin jos sitä ei pese. :) ;D
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lowe low Näytä viesti
Sulla ei joko toimi tai sitten ei ole keskuslukituksessa "mukavuustoimintoa"... :)
Alkuperäinen kirjoittaja terroristiristoKiinni kyllä menee, tiedä sitten...Viimeksi muokannut lowe low; 29.11.2010, 01:03.
Comment
-
Pakkaset tuli kosteiden kelien jälkeen ja ovet taas kerran alkoi enempi tai vähempi kettuilemaan. Välillä osa ovista ei aukea ulkopuolen kahvasta kun ovat olleet lukossa. Sisäkahvasta aukeavat. Nyt pitäisi saada ovet osiksi ja lukot pöydälle.
Aloittelin takaovista, verhoilut saa helposti irti, mutta miten pääsen irrottamaan nuo lukot? Ilmeisesti tuo peltiosa pitää saada saada pois edestä, mutta miten? Kenties nuo isot pultit (x4) ainakin...miten tuo "ikkunakolmiomuovi" irtoaa?
Edit: nuo 4 isoa pulttia irrottamalla näyttäisi siltä että iso osa oven yläosaa lähtisi irti, mutta aivan kuin vielä olisi jostain kiinni. Pitääkö lasi ottaa ensin irti?
ps. Viime talvena aina kostena kelin jälkeen tekivät saman tempun, mutta aina auttoi kunnon öljykylpy paineilmalla avustettuna. Viime kesänä ja nyt syksyllä olen säännöllisesti laittanut aseöljyä ja viime viikollakin paineilman kanssa.
pss. Minun autossa ikkunat menee myös auki tuolla mukavuustoiminnolla.Viimeksi muokannut Rusty; 10.11.2011, 20:45.
Comment
-
Niin kyllähän se paras tapa niitten lukkojen osalta olisi purkaa pudistaa ja kevyesti rasvata, jollain pakkasenkestävällä voiteluaineella.
Tuossa PikkuMyyssä viime talvena varsinkin pesujen jälkeen, niitten kovien pakkasten aikana tahtoivat lukot hieman jäätyillä.
Aaamulla töihin lähtiessä osasi jo monesti ottaa sen puolimuovikassillista kuumaa vettä mukaan, jolla hiemanaikaa lukonympäristöä paineli, jotta sisälle pääsi ja ovi toimis normaalisti:)
Sitten voitelin lukot synteettisellä pienkoneöljyllä, johon sekoitettuna puolet sinolia. Toimi.
Comment
-
Aloittelin takaovista, verhoilut saa helposti irti, mutta miten pääsen irrottamaan nuo lukot? Ilmeisesti tuo peltiosa pitää saada saada pois edestä, mutta miten? Kenties nuo isot pultit (x4) ainakin...miten tuo "ikkunakolmiomuovi" irtoaa?
Edit: nuo 4 isoa pulttia irrottamalla näyttäisi siltä että iso osa oven yläosaa lähtisi irti, mutta aivan kuin vielä olisi jostain kiinni. Pitääkö lasi ottaa ensin irti?
Enivei, sitten se koko hässäkkä nousee suoraan ylöspäin pois paikaltaan. Ikkunahissien rakenteet tms voivat vähän ahdistaa, mutta oikeassa asennossa lähtee. Jotain ohjaintappeja niissä päädyissä oli myöskin. Niin, ja kannattaa koittaa katsoa ennen niiden neljän ruuvin irrotusta, että missä väleissä siellä on mahdollisia säätölevyjä/prikkoja.
Tuon irrotuksen jälkeen kahvat ja lukkolaitteet onkin hyvin näkyvillä, ks. kuva alla. Huom: kuvassa olevasta lukkolaitteesta puuttuu näköjään se suojakuori ja myös lukkonupin yhdystanko on jo irrotettu (punainen nuoli). Joissain autoissa tuon koko hoidon päällä voi olla vielä erillinen isompi muovihärpäke, ilmeisesti jotain murtosuojauksia. Sitten vaan sähköliittimet irti, ja alipaineletku jostain sopivasta kohdasta. Kahvan ja lukkolaitteen väliset yhdystangot kannattaa irrottaa kahvan puolelta, varovasti kampeamalla tanko pois muovihahlosta. Lukkolaitteen puoleisessa tangonpäässä on säätö, joten siihen ei välttämättä kannata mennä koskemaan (kuvassa niistäkin toinen on jo irti/rikki).
Kahvan irrotus (jos tarpeen):
Peltivipua (sininen nuoli) käännetään, ja kahvan toiselta reunalta irrotetaan se torx-ruuvi. Takaovessa ei ole tuota peltivipua, vaan ruuvit molemmissa reunoissa. Oven ulkopuolelta irtoaa se kahvan kehys erikseen ja varsinainen kahvaosa sisäpuolelta, voi joutua antamaan napsua jos ovat korrodoituneet toisiinsa. Hyvin selväpiirteinen homma tuo on käytännössä.
Lukkolaitteen irrotus:
Oven päädystä, ulkopuolelta, lukkolaitteen kiinnitysruuvit auki, kaksi torx-ruuvia siellä pitäis olla. Siellä välissä on irrallinen kumitiiviste. Toisessa kuvassa on nuo kaikki lukkolaitteet irrotettuna huoltoa varten. En löytäny kuvia niiden purusta sen enempää, mutta kuten ekasta kuvasta näkyy, niin se muovikuori siitä lähtee auki (jotenkin, en enää muista tarkemmin). Sitten pääsee näkemään sinne mekanismeihin ja voi suorittaa puhdistukset ja voitelut. Noita eri vipuja ja vaijereita liikuttelemalla voi testailla kuinka herkästi ne toimii, eli löytyy ne jumittavat kohteet. Niin ja se kannattaa huomioida kun noita liikuttelee, että miten ne mekanismit toimii olettaen onko ovi olevinaan kiinni vai auki tai lukkonuppi ylhäällä tai alhaalla. Kaikki liikkeet kun ei toimi joka asennossa...
Vaijerien kuorien sisään kannattaa myös koittaa valuttaa mahdollisimman paljon öljyä tässä vaiheessa kun ne saa käännettyä sopivaan asentoon. Autossa paikallaan ollessahan sinne jää justiin "sopivia pusseja" joihin mahdollinen vesi valuu ja jäätyy/ruostuttaa sisukset.
Huom. on tuosta omasta projektista jo sen verran aikaa vierähtäny, että voi olla jotakin unohtunu tai jopa vääriä muistikuvia jostain ihan muusta autosta...
Comment
-
Itsellä oli myös aikoinaan vastaavanlainen ongelma ex-bemarissa, että ovi ei enää mennyt kiinni, kun yritti lähteä ajamaan.
Varsinkin kun pakkaset meni yli -25 asteen, niin sai kuumailmapuhaltimella vähän aikaa lämmittää, että oven mekanismi alkoi toimimaan.
Suihkutin sitten sellaista teflon spraytä mekanismiin ja sen jälkeen ei ollut enää ongelmia.
Comment
-
Kuskin lukkomekanismin purin tuossa itsekkin joku aika sitten A4:sta, liottelin auki ja rasvasin aseöljyllä sekä pakkasen kestävällä vaseliinilla. Tuli kuin uusi ja ovi aukeaa ja menee kiinni ilman voimaa. Hyvin vastaavan näköiset kuin tuossa yllä kuvissa. Sai ilman ikkunan irroitusta pois, kunhan vähän oikeassa asennossa käänteli. Tosin päällä ei ollut suojamuovia mikä kai on myöhemmissä vuosimalleissa tullut. Sen irroittamisesta en tiedä.
Comment
-
Ookoo... Kiitoksia kaikille, etenkin JyriN:lle privallakin tulleista neuvoista. Pitää alkaa purkamaan enemmän kunhan saa riittävän pitkäksi aikaa lämpimän tilan käyttöön.
Edit: Käytin auton pesussa...jo tuo että löysäsin nuo neljä pulttia ja kokeilin miten tuo oikein purkautuu aiheutti sen että tiivisteet ei enää ole niin hyvin kohdakkain kuin ennen ja paineella suihkutettu vesi melkein pääsee sisään. Kylläpä on kiva. Toivokaa ettei huomenna ole pakkastaja ja saa muistaa myös iltarukouksessa :)Viimeksi muokannut Rusty; 13.11.2011, 14:26.
Comment
-
Ranskalaisista puheen ollen, otin Allroadin (samat kaikissa A6 C5) lukkomekanismit pöydälle ja auki. Made in France luki lukoissa ja sisällä oleva vaseliini oli täyttä saippuaa. Sen verran tuonne oven sisään kertyy kondenssivettäkin ettei ihme että jäätyvät ja jumiutuvat. Perusteellinen puhdistus ja rasvanpoisto, tilalle -60C asti speksattua PTFE sprayvoiteluainetta. Uskoisin ja toivoisin nyt toimivan ongelmitta jatkossa. On ollut sama vika jo kahdessa vastaavassa autossa, ovet aukeaa pakkasella mutta ei mene enää kiinni ennen sulamistaan. Todella raivostuttava vika, onneksi ovipahvit on tässä autossa melko helpot irroittaa.
Kuskin oven lukkopatruunasta tulevan välitangon huomasin mielenkiintoisesti olevan poikki, tipahti oven pohjalle kun irroitin lukkomekanismin. Taitaa olla tarkoituksella hauras jotta katkeaisi jos varas yrittää vääntää ruuvarilla lukkoa auki, tässä tapauksessa tosin lienee katkennut jäätyneen lukkopatruunan kääntöyrityksessä (joku aiempi omistaja). Jätin pois kasauksessa mutta pitänee se uusia että pääsee joskus autoon jos kaukosäätöinen keskuslukko tekee tenän.
Comment
-
Ei ole sen isompi homma, purkaa vaan sen lukkomoottoripaketin mikrokytkimineen pois mekanismista. Tarvitsee irrottaa mikrokytkimen kiinnipitävän metalliklipsun lisäksi 2x torx-ruuvia, yksi pieni ja yksi vielä pienempi. Sitten hieman muoviklipsujen taivutusta. On aika suoraviivainen homma kun vain katsoo että millä ne palikat pysyy kiinni toisissaan.
Tämän jälkeen lukkomekanismi on jo riittävästi näkösällä. Omat tuli huuhdottua perusteellisesti ensin vedellä ja liuotinpesuaineella, ja sen jälkeen vielä paineilmaa ja bräkleeniä. Voitelu lopuksi suihkuttelemalla runsaasti PTFE teflonsprayta lukon sisuksiin.
Comment
-
Tuossapa olisi, ole hyvä:
http://www.ebay.de/sch/i.html?LH_Ite...rt=nc&LH_BIN=1
Varmaan löytyy enempikin
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja alpi @ 16.01.2012Itse vedin tällä kaavalla lukkoja purkamatta:
Lämmitys kuumailmapuhaltimella
Paineilmaa
Reilusti Quickleeniä
Lisää paineilmaa
Toista tarvittaessa askeleet 3-4
Aseöljyä
Lisää paineilmaa (öljyn levittämiseksi lukon sisäosiin)
Vielä kevyesti aseöljyä
Hyvin on toimineet toistaiseksi...
Comment
Comment