Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAN koneen purku ja kasaus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    AAN koneen purku ja kasaus?

    Täältä löytyy kavereita jotka on tuon tehneet jo useampaan kertaan ja joilta homma luonnistuu. No minulla ei moisesta kokemusta ole. Huolto/korjaus manuaalit löytyy ja ei sentään tuo peukalo ole ihan keskellä kämmentä.

    Tarkoitus on siis ensin tehdä tuon yläkerran remontti. Haalia osat ja tehdä tuo ihan ajan kanssa. Ainoa asia joka askarruttaa on nuo korjausmanuaalin mainitsemat lukuisat erikoistyökalut. Pärjääkö ilman niitä vai pitää nyt niitä alkaa metsästämään?

    Helpommalla pääsis kun vain veisi koko rojun pajalle, mutta tarkoitus olisi tehdä homma ihan itse. Kaikki tavanomaiset työkalut löytyy, sillä melkein kaikki remontit on tullut tehtyä itse jo vuosia, mutta konetta en ole aukaissut kuin vuosia sitten yhdestä Opelista joka oli niin yksinkertainen laite, että sen saisi 5v kaverikin kasaan...

    #2
    momenttiavain,kampiakselin lukitustyökalu olis hyvä olla,että saat dampperin pultin auki ja kiinni.momentti 450nm

    27mm hylsy ja vähintään 1m jatkovarsi,kannenpultteihin tähti avain kokoa en muista

    Comment


      #3
      Kaikki muut löytyy paitsi tuo kampiakselin lukitustyökalu...

      Mitenkäs olette kantta kootessa saaneet ajoitukset yms. kohdalleen? Tuohon on olemassa joku erikoistyökalu myös (kello)? Lisäksi ohjeissa on melko omituisen näköinen työkalu noiden venttiilien kokoamiseen, en kyllä ihan heti tajua miksi moista tarvitaan...

      Comment


      • #4
        Sitten pieni lisäjännityskerroin kannen poiston jälkeen. Missä kunnossa on sylinterit? Jos pykälää pytyissä, niin joutuu vakavasti miettimään myös kellariremonttia. Kannen poiston jälkeenhän siihen on melko lyhyt matka. Alkaa näissä paljon ajetuissa I5 koneissa olemaan alakerrat väljiä.

        Comment


          #5
          Tottahan toki, jos kulumaa löytyy hiukankaan niin nostan koneen keulilta pois kokonaan. Tosin jos nyt samalla vaivalla laittais tuon koko koneen iskuun...

          Mietinnässä on edelleen vaihtokoneen osto...jos laittais sen iskuun ensin ja tekis vain swapin. Sitten taas ajan kanssa tuo alkuperäinen kone kenties hiukan tiukemmilla osilla kasaan (RS2 päivitys).

          Comment


          • #6
            Mitenkäs olette kantta kootessa saaneet ajoitukset yms. kohdalleen?
            Nokkien rattaista/kannesta, nokkapyörältä, sekä vauhtipyörältä löytyy merkit. On myös dampperin takana olevassa pellissä merkki, mutta vauhtipyörä luotettavampi.

            Manuskasta (riippuu sun manuskasta) pitäisi löytyä merkkien sijainnit.
            Viimeksi muokannut mikaks; 21.11.2009, 09:13. Perustelu: lisäys.

            Comment


            • #7
              Vähänkään jos löytyy kättentaitoja niin tuo kampiakselin lukitustyökalu ei ole kummoinen homma valmistaa itse. Täällä varmaan suurin osa on väsännyt sen itse.

              Comment


                #8
                Ajattelinkin, etei tuo lukitustyökalu varmaan paljoa vaadi. Sattuuko kenelläkään olemaan kuvaa moisesta härpäkkeestä? Saisi hukan ideaa mistä se lukittaa mitäkin...

                EDIT: Niin tuo manuaali mikä mulla on, on tämä Workshop Manual Audi 100 1991--> 5cyl. F.I. engine (4-valve, turbo) Mechanics. Tietenkin paremmasta otetaan ilomielin vinkkejä vastaa...
                Viimeksi muokannut Jari74; 23.11.2009, 08:17.

                Comment


                  #9
                  Lukitsin

                  Kaippa tuo R5 dieselin lukitsin on saman moinen kuin bensassakin!

                  Comment


                  • #10
                    Workshop Manual Audi 100 1991--> 5cyl. F.I. engine (4-valve, turbo) Mechanics.
                    Tuolla manuaalilla pärjää jo hyvin. Bentley taasen on tietenkin hyvä ja kallis.

                    Comment


                      #11
                      Tulipa mieleen, että onko kenelläkään "ylimääräisenä" tuota lukitsinta? Noita remppoja ei normaali kaveri kovinkaan usein tee. Ei tuo mahdoton ole tehdä itsekään, mutta jos joka raaskii luopua niin laittakaa privaa...

                      Comment


                        #12
                        Minulla olisi myös tuollaiselle lukitustyökalulle tarvetta. Joutaisko joltakulta hyllystä notkumasta tai olisko aikaa/kiinnostusta värkkäillä moinen sopivaa korvausta vastaan?

                        Comment


                        • #13
                          Merkkitiskiltä dampperin lukitsinta kyselemään. Ei ole kallis, vaikka muuta voisi kuvitella.

                          Comment


                            #14
                            No sinne sitten. Juu eipä jostain kumman syystä tullut ensiksi mieleen lähteä sinne kyselemään hintoja. Kiitoksia vinkistä.

                            Comment


                            • #15
                              kansipultit tähtipäällä kokoa M12.

                              Comment


                              • #16
                                Kertokaa joku viisaampi.... Mikä tarkoitus AAN:n kansipulttien harvalla kierteellä puolessa välissä pulttia? Miten nuo uudet vakio pultit kestää kovemmassa käytössä? Pieni projekti kesken mutta seisoo ku koneistamo kesälomalla ni aikaa taas suunnitella rauhassa. :D

                                Comment


                                  #17
                                  Se on kai ns venymävyöhyke. Kulmakiristettävät pultit venytetään tiukkuuteensa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Miten nuo uudet vakio pultit kestää kovemmassa käytössä?
                                    Varmasti ihan tarpeeksi=) Millaista palikkaa tulossa kiinni?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Suunnittelin MP58-R1 turboa mut ei ole minkäänlaista kokemusta kyseisistä turboista. Uus pakosarja ja suuttimet riittäviksi. Kanget menee vaihtoon ja varmaankin alakerran laakerit. Kytkin tietenki uusiksi. siinä nyt jotain suuntaa antavaa. mitäs muuta heikkoa tuolla koneessa olisi?

                                      Comment


                                        #20
                                        Mitäs muuta heikkoa tuolla koneessa olisi?
                                        Ei oikeastaan mitään. Tuolle setupille varmasti ihan ok setti.
                                        Jotkut tasapainoittaa alakerran samalla, kun vaihtuu pyörivää osaa.
                                        Ahtimesta ei käytännön kokemuksia ole kyllä.
                                        Uusilla tiivisteillä kasaan ja ohjelma velholle vienti...

                                        Comment


                                          #21
                                          motronicilla ei taida saada kaikkea irti tuosta ahtimesta.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Miksi ei?

                                            Comment


                                              #23
                                              käsittäkseni motronicin raja on jossain 430hv kieppeillä,tuo ahdin on teholuokkaan 600hv

                                              isolla maffilla taitaa ohjelmat olla vasta kokeilu asteella.

                                              Comment


                                                #24
                                                Se on kai ns venymävyöhyke. Kulmakiristettävät pultit venytetään tiukkuuteensa.
                                                Pilk. nus. Kaikkien pulttien toiminta perustuu siihen että niitä enemmän tai vähemmän venytetään. Pultti on kuin jousi joka puristaa kappaleet yhteen. Jos pultti ei kiristettäessä veny yhtään, se ei todennäköisesti tule pysymään kiinni kovin pitkään.

                                                Mutta kyllä, tuo vääränkätinen kierre epäilemättä liittyy pultin suunniteltuun venymiseen/venyttämiseen. En tiedä tarkemmin mikä on juuri tuon rakenteen pääpointti.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Vakiomaffin raja on se noin 430hv. Motronicin raja on kait vielä tuntematon, 600+hv on jo mahdollista.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    ja oliko ongelmia isoilla suuttimilla, että aukiolo aikoja ei saa riittävän pieniksi ,että menee päästöistä läpi.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Niin mikäs homma ton maffin kanssa? Mikäs siihen tilalle?
                                                      Onko noi vakio nokat ihan riittävät? Meinasin vaan että miten toi ahdin herää ettei ole mikää 5000rpm kohdal. Vois kyllä hiukan pienenpikin turbo riittää mut ettei sit myöhemmin ainakaa harmita. :D

                                                      Aika halpa oli mun mielestä Reinzin yläpään tiivistesarja. Saman firman kansipultit kans. Mietin vaan laatua siltä osin. Jos yleensä hakee halpaa ja hyvää pitää ostaa kaks eri tuotetta. :D

                                                      Mistäs alakerran laakereita kannattais kysellä? Miten hinnat?

                                                      Niin ja pitäähän varmaa kanget koneistaa täysin sopivaksi kampuraan. Tai ainakin joidenkin valmistajien osalta. Eikö tossa nyt ollu 144mm kanki? Entäs ylä ja ala reijät?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        reinz on laatu kamaa

                                                        50,6mm alasilmä, 20mm yläsilmä

                                                        vakio nokat alkaa olla siinä rajoilla,että kannattaako vaihtaa

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          EV14:lla kait ongelmaa ei varsinaisesti enää ole.

                                                          Alakerran laakerit otin ite Tepon kautta. Glyco kampuran laakerit ja orkkis veivilaakerit.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Mistäs alakerran laakereita kannattais kysellä? Miten hinnat?
                                                            Moottorikoneistamot, Autovaraosaliikkeet, Merkkiliikkeet tai http://speed-autoteile.fi (Teppolta)

                                                            Kyseiset varaosanumerot Arwidsonilta ja koivuselta AAN (3b adu aby ng jne) kampuraan.

                                                            Arwidsonilta:
                                                            Kiertokangen laakeri osanumero 063566G-000 sarja sisältää 4 laakeri paria
                                                            Runkolaakerit 07981G6-000
                                                            Välilevyt 08124/4-000
                                                            Koivuselta -> GOETZE 81mm Männänrengas sarja 034-40850-000

                                                            Kampuran kiertokangen kaulan halkaisia 47,756mm ja veivin alasilmä 50,6mm vakio mittoja siis.

                                                            Niin ja G tarkoittaa Glycoa ja -000 koko onko vakiokoossa tai -025 -050 alikoossa

                                                            Vakio bensapummppu varmaan vaihtoon?

                                                            Niin ja pitäähän varmaa kanget koneistaa täysin sopivaksi kampuraan
                                                            Riippuu veivistä. Perus h-profiilit pitäsi olla ihan bolt on esim. http://www.virtalaracing.com/moottor...5-kiertokanget Ja kestää "hyvin"


                                                            EV14:lla kait ongelmaa ei varsinaisesti enää ole.
                                                            No joo onko päästöt nyt sitten aina se ainut ongelma... Eikai=)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X