Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.5 TDI V6 AFB savutus ja ratkaisu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Saako tuohon vaihdettua uudemman mallin syklonin?

    SSP241: Der Zyklon-Ölnebel-Abscheider kann als komplette Einheit (Ölfiltermodul) auch für die 110 kW-Version nachgerüstet werden.
    http://maben.homeip.net/static/auto/...%20Quattro.pdf
    Viimeksi muokannut pta; 2.9.2009, 15:29. Perustelu: SSP-viittaus lisätty

    Comment


      #32
      Huohotin avattu uudelleen ja ei se uusi nyt 3tkm ajettu suodatin ole edes kunnolla tummunut vielä. Mikähän konetta vaivaa? Kai pitää viedä dieselkorjaamolle ohivirtausten mittaukseen ja muuhun diagnoosiin kun edelleen pukkiin painetta öljytikun putkesta. Leijuvaa savua tulee ajoittain ja käryä myös.

      Voiko huohotinpiiri olla tukossa muualta (ennen suodatinta)? Tietääkö joku joka on purkanut koneen atomeiksi onko huohottimen suodattimen alla jotakin joka voi mennä tukkoon?

      Käynti dieselkorjaamolla auttoi: ilmeisesti huohottimen putki oli hiukan lysmällä ja se aiheutti probleemat. Nyt ei ole savuttanut lainkaan :) Kannattaa siis olla tarkkana huohotunputken asennon kanssa.
      Viimeksi muokannut antmar; 16.9.2009, 07:47. Perustelu: lisää aprikointia+ratkaisu

      Comment


        #33
        Siinä pitäisi olla öljyn ohivirtausventtiili samassa suodattimen jalassa. Suodatin on "pysty"akselilla ja ohivirtausventtiili "vaaka"-akselilla.
        OV-venttiilin kannessa on kaksi ruuvia ja sen alla kalvo+tukilevy+jousi.

        Voisihan olla että tuo kalvo on rikki ja sieltä tulis sitten hönkää (?)

        Tai sitten sitä öljyä on vielä pakoputkessa yms jäljellä tai välijäähdyttimessa tai imuputkistossa tai jotain sellaista. Välijäähdyttimen putsauksesta taitaa olla omia ketjuja, haulla löytyy varmaan.

        Comment


          #34
          Aika ajoin tää aihe nousee esiin.
          Brittifoorumilta on aika hyvä diy ohje.

          http://www.audi-sport.net/vb/diesel-...scription.html

          Comment


          • #35
            Tilasin juurikin tuon edellisen ohjeen innoittamana itselleni uudenmallisen huohottimen. Vaihtaessani sitä omaan koneeseeni selvisi pian kuitenkin, että sellainen on jo paikallaan koneessa.

            Eli tuollainen huohotin löytyy nyt ylimääräisenä hyllystä. Kiinnostuneet voivat kysellä vaikka privalla.

            Comment


              #36
              Auto on 2006 A6 2.7 V6 TDI moottorikoodiltaan BSG ja viime aikoina on ruvennut haisemaan savulle ja haisee siis eri lailla kuten aikaisemmin. Olen katsonut öljyt ja siinä on merkkihuollon vaihtamat ja ylitäyttämät Longlife öljyt toukukuussa 2012. Hajuongelma alkoi ehkä 15 tkm öljynvaihdon jälkeen.

              Luin threadin ja minusta auton oireet voisi viitata samaan aiheeseen eli huohotin/öljyerotin tukossa. Omassa autossa ei ole samanlaista erotinta kuten threadin moottorissa, mutta samaa periaatetta varmaan siinäkin on käytetty. Omassa autossa on öljyerotin 057 103 495N, eli samaa on käytetty uudemmissa 3.0 TDI koneissa mm.

              Onko kellään ollut samanlaisia ongelmia ja jos on niin mikä on ollut ratkaisu niihin ongelmiin. Olen lukenut virhokoodit VAG-Comilla ja se ei virheitä löytänyt.

              Comment


                #37
                Tuosta löytyy sivuilta 20-22 aika hyvä kuvaus.
                http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_350.pdf

                Aikansa kun tavailee niin saatta selvitä miten tuo oikein toimii.

                Jos savutus johtuisi kampikammion huurujen liiallisesta polttamisesta niin sen pitäisi kyllä helpottua öljytikkua vähän löysäämällä, silloinhan paine pääsee pois sitä kautta. Tällä nyt voisi ehkä helpoiten erottaa erottimen tukkeutumisen.

                Savutus voi tietty johtua suuttimistakin. Puhdistuslitku tai pari tankillista Nesteen City Pro:ta voisi auttaa. Ihan sillä vaan, että nämä on x kertaa halvemmat kuin seuraavat toimenpiteet.

                Comment


                  #38
                  Kiitos Jukuri! Toihan on ihan mainio huoltoopas.

                  Kiitos hyvistä vinkeistä, kysymys kuuluu että miten toi Nesteen City Pro diesel auttaa tähän hätään, onko sillä jotain puhdistavia ominaisuuksia vaiko miten se edesauttaa savumisen vähenemistä?

                  Osaatko ehdottaa jotain puhdistuslitkua mitä ehkä olet itse käyttänyt joskus? Voiko suuttimet jotenkin testailla vaikkapa VAG-COMilla tai vastaavalla laitteella vai pitääkö viedä ne johonkin dieselhuoltamoon jotta saa testattua?

                  Osaatko muuten sanoa että saako sen erottimen avattua vai onko se umpirakennetta?

                  Sori että tulee paljon kysymyksiä, mutta dieselit ovat tuntematonta aluetta meikäläiselle.

                  Comment


                    #39
                    Voi sinne nyt ensin kaataa Fortea tai jotain STP:n puhdistuslientä, kerosiiniahan ne kaikki käytännössä on, ehkä jotain fiksumpaakin ainetta vähän seassa.

                    City tuntuu tasaavan ainakin minulla tyhjäkäyntiä, jotain outoa taikaa siinä on. Vai johtuneeko vain siitä, ettei siitä saa niitä himoittuja poonuksia.

                    Comment


                    • #40
                      Vähän asian vierestä, mutta oman audin öljyvuotoa tutkiessa purin pois öljynsuodattimen jalkoineen ja huomasin, että jalassa oleva ylipaine/ohivirtauskalvo on sökö. Mikähän tuon on aiheuttanut ja voisiko yllättäen alkanut öljyvuoto johtua juurikin tuosta. Öljynjäähdyttimen juuresta tuli öljyä pihalle jo aikaisemmin, jonne tiiviste vaihdettu, mutta jostakin vuotaa vielä ja reilusti.
                      Auton alle jää läikkä eteen vasemmalle puolelle. Ei ole oikein näkyvyyttä, että saisi selville vuotokohdan ja koneen pesukaan ei onnistu -20 pakkasessa. Pakkasten alettua alkoi öljyvuodot ja ilmausongelmat tuossa kotterossa. Huohotin on muuten sellainen "sykloni" mallinen.

                      Comment


                        #41
                        Se kalvo taitaa olla tosiaan ylipaine-ohivirtauskalvo eli silloinhan höyry ei kierrä suodattimen tai syklonin (uudempi versio) läpi. Öljyvuotoja taitaa tulla usein myös venttilikopan tiivisteistä ja ehkä jonkun anturin juuresta näissä. Löytyy varmaan haulla.

                        Comment


                          #42
                          Oma auto myös merkkaa reviirin kahdella-kolmella tipalla öljyä auton pysäyttämisen jälkeen. Tiputtaa siis öljyä moottorin alta kuskinpuolelta. Minäkin epäilen vasemman venttilikopan tiivistettä ja nimenomaan venttilikopan takapäätä. Turbo hönkää siinä vieressä ja venttilikopan tiivisteet aika kovilla.

                          Jos jollain muulla tieto tyypillisestä 2.5V6 TDi:n vuotokohdasta tuolla alueella, niin tieto otetaan kiitollisena vastaan?
                          Viimeksi muokannut Ilkka L; 29.12.2012, 13:45. Perustelu: typoja korjattu

                          Comment


                          • #43
                            Venakopan tiiviste niissä yleinsä vuotaa "alapuolelta" (eli pakosarjan päältä). On muuten sitten se puoli ihana vaihtaa. Muistaa vaihtaessa liimata uuden tiivisteen huolellisesti, jos ei liimaa niin vuotaa ensiviikolla. Onhan se myös mahdollista että vuotaa lämmönvaihtimen kohilta, joka on vasemmalla puolella lohkoa.

                            Comment


                              #44
                              Laitetaas tarkat osanumerot huohotussuotimesta vielä tänne niin löytyy Googlellakin:
                              059103464 - vanhan mallin suodatin
                              059103464B - uuden mallin suodatin

                              Onko kertynyt käyttökokemuksia tuosta virityksestä, että koko suodatin poistetaan? Hölmön hintainen kapistus kieltämättä.

                              Comment


                                #45
                                Nostellaas vanhaa aihetta, kun ei uuttakaan viitsi tehdä.
                                Kohteena 2001 Passat, V6 TDI AKN Tippilootalla. 190tkm mittarissa, ABT:n tehdas lastuttama 132kw.

                                Eli itselläni kanssa käryttää tyhjäkäynnillä hieman, lähinnä haisee pahalle. Mutta esim. kun kiihdyttään lähtee, niin eka pienemmillä kierroksilla tulee mustaa, sitten +3500rpm kohilla vaihtuu sinivalkoiseksi, ja sitä tulee _paljon_. Eli normi ajossa pölläyttelee vain mustaa, paitsi motarilla, missä kaverin mukaan tulee pieni käry kokoajan putkesta.

                                Tähän asti tehtyjä:
                                -EGR Poistettu kokonaisuudessaan.
                                -Katit tyhjennetty (Tämän jälkeen pakokaasun haju muuttui aika hirveäksi :D)
                                -Huohotus ohjattu auton alle, eli ei enään imuilmaan.
                                -About 150tkm kansityöt yms. oheismateriaali vaihdettu ylä- ja alakertaan.
                                -Koitettu ajaa ilman öljytikun O-rengasta.

                                Uutta turboa, vai vieläkö kikkoja käyttämättä?

                                Comment


                                  #46
                                  Mitä tarkoitat sinivalkoisella savulla ja kuinka paljon ? Peittyykö peruutuspeili omaan savuun vai häviääkö pelkästään takanatulija vai näkyykö pilven läpi ?

                                  Comment


                                    #47
                                    Savu on sinistä, ja sitä tulee kohtuullisen paljon! Sen verran että tausta peilistä kyllä näkee maisemaa, mutta sinistä sellaista... Videonkin sain otettua, mutta selvää siitä ei oikein saa.

                                    Comment


                                      #48
                                      Saattaispa tuo ahinkin olla jo pikkuhiljaa ehtoon puolella. Laakeroinnin kuntoa voi sormella kokeilla siivenpäästä liikuttamalla.

                                      Comment


                                        #49
                                        http://hlehto.kuvat.fi/kuvat/Randomshit/savua.3gp

                                        Tossa vielä video, kai siitä jotain selvää saa? Tässä tipillä kiihdytys, 3 vaihteella 60km/h -> 90km/h

                                        Mites ton VNT ahtimen huolto? Muutama firma taitaa tehdä niitä, ja loput kieltää ehdottomasti tekemättä huoltoa.

                                        Huoltaminen olis hiukan edukkaampi vaihtoehto vs. Uusi ahdin!
                                        Kellään kokemuksia noitten huollattamisesta?

                                        Comment


                                          #50
                                          Videossa ei juuri mitään kyllä näy. 760e on uusi ahin vaihdossa, et kyl se huolto voi olla edukkaampi, jos pystyy tekee.


                                          ps. videot kuvataan vaakatasossa. ;)

                                          Comment


                                            #51
                                            Jotenkin tulee moottoriöljy mieleen tuosta savusta. Voithan tulpata hetkeksi huohottimen letkun (ja nostaa öljytikun siksi aikaa vähän ylemmäksi), sillä voisi sulkea pois sen, että onko kyse normaalista huohotuksesta vai tuleeko öljy jostain muualta läpi. Noilla kilometreillä turbon ei ehkä pitäisi vielä oireilla, sikäli kuin kilometrit pitää paikkansa (?).
                                            -Auton vuosimalli (?)

                                            Comment


                                            • #52
                                              Moi

                                              2.5TDI V6 AFB 1999

                                              Ostin pumppuviallisena, tyypilliset pumpunvikakoodit, pumppu kävi Puolassa ja palas korjattuna testipöytäkirjan kanssa. Pumppu paikalleen ja huomasin että joku seppä vaihtanut remmit ilman ajoitustyökaluja (kun laittoi pumpun kohdilleen niin muut oli pielessä)
                                              Pistin remmit uusiin puihin ja kohdalleen.
                                              Filtterit ja nesteet uusittu. forte mtor flush advanced diesel treatment tehty.

                                              Öljynkäryinen reipas harmaanpuoleinen savutus tyhjäkäynnillä, vähemmän kierroksilla, vääntöä puuttuu, kone ravistaa. Öljykorkista huohottaa kuten myös öljytikusta.
                                              Kone kuiva päältä mitä nyt vasemmanpuoleisen venakopan tiiviste joskus päästänyt nähtävästi.
                                              Juuri tehty jakopää ja millilleen kohdillaan, vagcomikin vahvistaa ajoituksen olevan ok.
                                              Ei vikakoodeja.
                                              Auto oli seissyt kauan ennen remontti.

                                              Rupeaa olemaan takkitäynnä tuota autoa, ajattelin että onko oireet nyt likipitäen varmasti tuo öljyhuohottimen uusimistarpeeseen viittaavaa ? Ei huvittais euroakaan enään pistää jos kone valmistakamaa.
                                              Lähtee nätisti käyntiin, ottaa kierroksia. Jotain sivuääntä on mutta paha sanoa onko joku hihnapyörä esim pakastimen laakeri.
                                              Kiihdyttää kaasuttaessa rajusti mutta hitaasti ja raskaasti.
                                              Korva sanois että aivan kuin ois venttiilipeäristä sivuääntä...?

                                              Pistin youtube videoita aiheesta nätin kelin innoittamana. Katsokaas ja kertokaas kannattaako marssia marmorille hakeen nuo huohotin osat mitä tässäkin threadissa on käsitelty ?

                                              Tässä kierroksia:
                                              http://youtu.be/s-ZDRwiOwwY

                                              Tässä näkyy tyhjäkäyntiä ja savua: (linkki korjattu)
                                              http://youtu.be/bZVkK_JrvMQ

                                              Kuvia:
                                              http://aijaa.com/1ItVLF
                                              http://aijaa.com/D87LLy
                                              http://aijaa.com/PpwXv6
                                              http://aijaa.com/Dgnjte


                                              Mun mielestä vielä käypänen, mutta eipä ole verrokkia vieressä. Ei ole kuitenkaan sivusuunnassa uria kuten näkyy olevan monissa nettipalstoilla. Siis niinku jarrulevyn reunauria.
                                              Viimeksi muokannut mrjj; 17.7.2014, 23:27.

                                              Comment


                                                #53
                                                Jälkimmäinen video on yksityinen eikä näy.

                                                Ensimmäisessä videossa käyntiääni kuulostaa sille että yksi tai useampi venttiilikoneiston hytikkasäädin on paskana. Todennäköisesti nokka-akselitkin valmista kamaa?

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Käyntiääni ei ole ihan terve, hyvällä tuurilla pelkkä tasaaja ei-toimivana. Ehkä on vaan juuttunut.

                                                  Tyhjäkäynti savutuksen pitäisi loppua kun löysää öljytikkua (tai otat sen o-renkaan siitä pois), että paine pääsee kampikammiosta jonnekin pois.

                                                  Veto-ongelmiin MAF tai sen piuhan irrottamisesta seuraava muutos kertoo paljon. Kestoikä sillä noin 100 tkm.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Jälkimmäinen video edelleen yksityinen, ei toimi.

                                                    Nokkakuvien perusteella vaikuttaisi siltä että saat ongelman kuntoon vaihtamalla osan tai kaikki hytikkasäätimet. Ainakin minun autossa selkeästi pystyi kuuntelemaan kummastako kannesta ääni tuli. Ulommaiset nokka-akselit pystyy irroittamaan ilman jakopään aukaisua. Pohdinnat tästä asiasta viime syksyltä löytyy tästä ketjusta: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=123108

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Molemmissa on nyt public, koitatko uudelleen. Sori en ole postannut ennen youtubeen :)
                                                      Ens kerralla pitää laittaa oikein selostus.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Jukuri: Tasaaja ?

                                                        Pitkä seisominen, jumia voi olla. Ennenkin nää projektit on hiljalleen parantanut kuin sika juoksuaan kun ajelee ja pitää lämpöisenä. Öljy lähes kirkasta vielä niin en viitsi vielä alkaa sotkeen öljyjä uusiksi.
                                                        Ajattelin että ajan toisen motor flushin vielä jahka öljy paskaantuu eka. En siinä ekassa revitellly vaan kävi lähinnä idleä.

                                                        Rupee hiipiin päähään tää projekti. Mutta kukaan ei anna ääniä hönkäputkelle, se suhteen näkyy infoa tuossa toisessa videossa joka nyt näkyy lopulta.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Toisen videon tyhjäkäyntisavutus näyttää kyllä kovasti tutulta eli se huohotin on varmastikin tukossa, koska sekä öljykorkista, että öljytikusta tulee noin hirmuinen hönkä pihalle. Tai siis se on varmaan ihan ummessa.

                                                          Muutenhan tuo Siun auto onkin melkein kuin pakasta vedetty, että kannattaa sitä vielä vähän korjailla ;).

                                                          Muistaakseni sen huohottimen voi vaan purkaa turhat suodatinosat sisältä pois, silloinhan kampikammin huurut menee suoraan polttoon. Huohottimen suodatin yrittää erotella huurusta öljyn ja palauttaa sen takaisin kampikammioon, mutta ei sillä nyt ehkä ole niin väliä enää.
                                                          Tyhjäkäyntiroksutus sinänsä kuulostaa aika normaalilta. Toisessa videossa oli mielestäni pahempi kolina. Nämähän ei tosiaankaan ole mitään Japaninsingereitä, normiääni muistuttaa yleensä enemmän sepelinsekoitinta.

                                                          Tasaaja voi kyllä jumittua, jos se on pitkään seisonut. Niissä oli muistaakseni ainakin uusittaessa, jokin proseduuri, jolla tasaajan öljymäärän pitää tasoittua ennen käynnistystä aika kauankin, ennen käyttöönottoa. En muista miten ison liikkeen tasaaja pystyy tekemään, että onko sillä sitten kovin paljon merkitystä, jos joku tasaaja ei heti toimikaan. Joku viisaampi saattaa muistaa.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Nakkasin uudenmallin kampikammion huohottimen fillterin sinne. Kiva homma.
                                                            Ei dramaattista eroa, öljynkäry lähti ja aavistuksen rauhoittui.
                                                            Kävin painamassa lapikkaa testipätkällä.
                                                            Takaisin tultua diagnostiikkaa kiinni.
                                                            Se ottaa jenkaa ja ahtaa ei epäilystäkään. Jokin räpellysääni siellä on taustalla jonka kuulee kun lähtee kiihdyttämään ajossa, mutta suurin mysteeri on nyt nuo ruiskutuksen annokset, kahdessa pytyssä on selvää eroa muihin.

                                                            19:12:16 Group 013: Idle Stabilization (Injection Quantity Deviation I)
                                                            -6.04 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 3
                                                            0.00 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 1
                                                            19:12:16 Group 014: Idle Stabilization (Injection Quantity Deviation II)
                                                            -5.96 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 6
                                                            0.55 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 4
                                                            2.04 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 5
                                                            19:12:16 Group 002: Idle speed (#3:See label file)
                                                            766 /min Engine speed 740-840 rpm
                                                            0.0 % Throttle position 0%
                                                            0 01 00 Switches see label file
                                                            89.1°C Coolant temp 85-100*C

                                                            Tässä toinen lapikas lattiassa:

                                                            19:19:13 Group 013: Idle Stabilization (Injection Quantity Deviation I)
                                                            -1.65 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 3
                                                            6.43 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 1
                                                            19:19:13 Group 014: Idle Stabilization (Injection Quantity Deviation II)
                                                            -1.65 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 6
                                                            6.35 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 4
                                                            5.57 mg/str Injection Quantity Deviation Cyl. 5
                                                            19:19:13 Group 002: Idle speed (#3:See label file)
                                                            2830 /min Engine speed 740-840 rpm
                                                            100.0 % Throttle position 0%
                                                            0 00 00 Switches see label file
                                                            96.3°C Coolant temp 85-100*C

                                                            En tiedä mihin kakkonen jäi mutta tuo nro 3 ja 6 on jatkuvasti erilailla kuin muut.
                                                            Mitäs luvut nyt sanoo, saako liikaa vai liian vähän soppaa ?
                                                            Se käry pakarista on nyt polttoaineperäistä.
                                                            Ravistus on vähän rauhoittunut mutta selkeesti ravistaa ja ei kai ihme jos kaikki pytyt ei laula samaa laulua.

                                                            Lisää puhdistusainetta suoraan tölkistä pumpulle ja kierroksia ?
                                                            Fortea ei raaski mutta Liqui Molly´n Diesel Purge on halpaa Motonetissä.

                                                            Tuossa vielä videopätkää livearvoilla,vcds jumittaa tietty välissä (tiimalasi)
                                                            http://youtu.be/eIIHkLezPX0

                                                            ja tän päivänen konehuonepätkä
                                                            http://youtu.be/HFpFkzqiibc
                                                            Viimeksi muokannut mrjj; 18.7.2014, 21:44.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Noista korjausarvoista kannattaa haulla etsiä jotain.
                                                              Jos moottori käy 3000 rpm, niin 15 l/h kulutuksella polttoainetta menee noin 70 mg/kierros ja 5 l/h 23 mg/kierros. Siihen nähden nuo korjausarvot on aika poskettomia, jos vielä jakaa nuo kolmella (työtahtia/kierros..öö näinköhän se meni ... ;) ... Joku enempi ruiskutusarvoja tutkinut voisi kommentoida.

                                                              3-sylinterissä on ruiskutushetken laskeva/määräävä suutin antureineen. Voipihan olla, että ruiskutushetkessä on jotain pientä häikkää, jos siellä on jotain ylimääräistä ääntä, mutta näitä vaihtaneet voisi puolestaan tätä kommentoida.

                                                              Nesteen Pro-dieseli putsaa yleensä suuttimia paremmin kuin muut aineet ja pitää ne muutenkin puhtaana, joten sen käyttö voisi olla viisasta.

                                                              Yleensähän näistä ne nokat hajoaa tai on irto-osia venttiilikopan sisällä. Hihnakoneessa ei sitten kovin paljon muita kolisijoita ole (sen tasaajan lisäksi..).
                                                              Jos olisi oma murheenkryyni tuo, niin ajelisin rauhallisesti pari tankillista Prota, putsausaineita ja vähän 2-T öljyä sekaan. Muistaakseni tasaajien putsaukseen löytyy joku oma aine, liekö sekin sitten kerosiinia vai onko jotain muutakin älyä, en muista.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X